پایان نامه تحلیل ارتباط میان فرآیند چرخه دانش و مسیر شغلی

word 2 MB 30729 158
مشخص نشده کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۵,۶۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد «M.A»

    گرایش بازرگانی

    چکیده

    سازمان‌ها برای مقابله با تهدیدات محیطی و استفاده فرصت‌های احتمالی، ناچارند ظرفیت‌ها و توانمندی درونی خود را بشناسند، نقاط ضعف را بیابند و به تقویت نقاط قوت بپردازند. در چنین شرایطی سازمان‌هایی موفق و کامیاب هستند که ضمن کسب دانش و آگاهی وسیع از عوامل محیطی برای حفظ حیات خود، بتوانند زمینه رشد و پویایی و افزایش عملکرد سازمان را بهبود بخشند. یکی از راههای تحقق این امر مقوله مدیریت دانش است و امروزه مدیریت دانش به عنوان منبعی مهم درجهت مزیت رقابتی و ارزش آفرینی شناخته شده است. تغییرات سریع و رشد روزافزون دانش و اطلاعات، هر سازمانی را بر آن می دارد تا برای بقاء، تمام تلاش خود را در مدیریت دانش به کار گیرد.

    حوزه مدیریت دانش هر روز گسترده تر می شود و سازمان صنعت، معدن و تجارت زنجان درصدد آشنا کردن کارکنان خود با دانش روز است. در این میان فرآیند چرخه دانش در سازمان صنعت، معدن و تجارت زنجان امری ضروری برای افزایش علم و دانش کارکنان و انجام صحیح وظایف می باشد.

    در این پژوهش به بررسی ارتباط میان چرخه دانش از حوزه مدیریت دانش و مسیر شغلی از حوزه مدیریت سرمایه انسانی پرداخته ایم. جامعه آماری این تحقیق شامل کارکنان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان می‌باشد. در ضمن داده‌های جمع‌آوری شده از طریق پرسشنامه با روش مدل معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار لیزرل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته‌اند.

    نتایج حاصل از فرضیه‌ها بیانگر این مطلب می‌باشد که بین جذب، ذخیره، اشتراک و بکارگیری دانش با مسیر شغلی ارتباطی معنی‌دار و مثبت وجود دارد.

    مقدمه

    عصر کنونی، عصر تحولات شتابنده و غیرقابل پیش‌بینی است. وضعیت مدیریت در جامعه ما بیانگر عدم توازن میان پیچیدگی‌های روزافزون سازمان‌ها و عدم توانایی‌های این سازمان‌ها در پیش‌بینی و مقابله با این تحولات می‌باشند. سازمان‌ها برای مقابله با تهدیدات محیطی و استفاده فرصتهای احتمالی، ناچارند ظرفیت‌ها و توانمندی درونی خود را بشناسند، نقاط ضعف را بیابند و به تقویت نقاط قوت بپردازند. مسائل و مشکلات مدیریت آن چنان پیچیده و گسترده شده‌اند که تشخیص آنها به آسانی میسر نیست و ماهمیت انسانی سازما‌ن‌ها و پیچیده بودن رفتارهای کارکنان، این پیچیدگی را مضاعف کرده است.

    در چنین شرایطی سازمان‌هایی موفق و کامیاب هستند که ضمن کسب دانش و آگاهی وسیع از عوامل محیطی برای حفظ حیات خود، بتوانند زمینه رشد و پویایی و افزایش عملکرد سازمان را بهبود بخشند (رحیمی و نجفی، 1386 : 11).

    یکی از راه‌های تحقق این امر مقوله مدیریت دانش[1] است. مدیریت دانش از اواخر دهه 1970 مطرح گردید. در گذشته‌ای نه چندان دور، قدرت و مزیت رقابتی یک سازمان یا یک جامعه، دسترسی بیشتر به منابع مادی محسوب می‌شد. اما اکنون شرایط جامعه متحول شده و اصلی‌ترین مزیت رقابتی برای سازمان‌ها، توان آنها در مدیریت دانش محسوب می‌شود (خوانساری، 1384: 3).

    اگر از دیدگاه سیستمی به سازمان‌ها بنگریم و سازمان را مجموعه‌ای از سیستمها بدانیم که به شکلی هماهنگ و متعامل به فعالیت مشغولند، در آن صورت مدیریت دانش هم یکی از سیستمهای وظیفه‌ای شمرده می‌شود که نقش و عملکردی همچون سایر سیستمهای وظیفه‌ای نظیر سیستم مدیریت منابع انسانی و مسیر شغلی و غیره بر عهده دارد (اعرابی وموسوی، 1389: 9).

    به گفته پیتر دراکر راز موفقیت سازمانها در قرن 21 همانا مدیریت دانش است (اورمزدی، 1386). بنابراین مدیریت سازمان‌ها باید با تکیه بر دانایی، امکان اتخاذ تصمیمات معقول تر در موضوعات مهم و بهبود عملکردهای مبتنی بر دانش را پیدا کنند. از اینرو مدیریت دانایی موضوعی مهمتر از خود دانایی محسوب می‌شود که در سازمانها به دنبال آن است که نحوه چگونگی تبدیل اطلاعات و دانسته های فردی و سازمانی را به دانش و مهارتهای فردی و گروهی تبیین و روشن نماید. امروزه مدیریت دانش به عنوان منبعی مهم درجهت مزیت رقابتی و ارزش آفرینی شناخته شده است (ابراهیم سبا و جنیفر راولی[2]، 2010).

    فقدان سازوکارهای صحیح ارزیابی و پیاده‌سازی مدیریت دانش، این سرمایه‌گذاری را در ذهن مدیران تنها به یک هزینه اضافی تبدیل کرده است. از اینرو سازمان‌ها باید محیطی را برای اشتراک و انتقال و تقابل دانش در میان اعضای خود بوجود آورند و سعی در ایجاد بسترسازی و شناسایی عوامل زمینه‌ای جهت استقرار مدیریت دانش در سازمان نمایند (فایرستون و مک ال روی[3] ، 1387: 127).

    مدیریت دانش در عصر جدید، تحولات شگرفی را در مباحث مدیریتی ایجاد کرده است. با توجه به اینکه مدیریت ، تنها به دانش کد شده و مستند شده اکتفا نمی‌کند، بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌های جهان با تکیه بر دانش ضمنی و آشکار خود، درصدد ارتقای جایگاه رقابتی و افزایش اثربخشی و بهره‌وری خود هستند. در راستای رسیدن به این اهداف، مدیریت دانش به دنبال تصرف دانش، خرد و تجربیات با ارزش افزوده کارکنان و نیز پیاده‌سازی، بازیابی و نگهداری دانش به عنوان دارایی‌های سازمان است (اورمزدی ، 1386).

    1-1- بیان مسئله

    در جهان امروزی، دانش به عنوان یک منبع کلیدی تبدیل شده است و برای بقای سازمانها بسیار حیاتی می باشد. سازمان‌ها در مواجهه با محیط‌های پویا، در حال پی بردن به یک دارایی وسیع و پراکنده در سازمان هستند. این دارایی ارزشمند، دانش سازمانی است که نه تنها در سازمان‌های تجاری، بلکه در سازمان‌های دولتی و غیرانتفاعی ارزش آنها آشکار شده است (عطاپور ، 1388).

    تغییرات سریع و رشد روزافزون دانش و اطلاعات، هر سازمانی را بر آن می‌دارد تا برای بقاء تمام تلاش خود را در مدیریت دانش به کار گیرد. لذا سازمانها در پی شناسایی عوامل زمینه ساز و نیز بسترسازی به منظور ایجاد مدیریت دانش برآمده‌اند تا به موقع از منابع دانشی خود و محیط پیرامون بهره برداری کنند. امروزه سازمانهای بسیاری در زمینه توسعه دانش در سطوح مختلف سرمایه‌گذاری کرده و موفق بوده‌اند، اما سازمان‌های بسیاری نیز با شکست مواجه شده‌اند.

    حوزه مدیریت دانش هر روز گسترده‌تر می‌شود و سازمان صنعت، معدن و تجارت زنجان درصدد آشنا کردن کارکنان خود با دانش روز است. در این میان فرآیند چرخه دانش در سازمان صنعت، معدن و تجارت زنجان امری ضروری برای افزایش علم و دانش کارکنان و انجام صحیح وظایف می‌باشد. معلوم نیست که فرآیند چرخه دانش در سازمان صنعت، معدن و تجارت زنجان به طور کامل جریان می‌یابد و کارکنان تمامی سظوح در این فرآیند قرار می گیرند و از دانش بهره می‌برند و این امر موجبات توسعه مسیر شغلی[4] کارکنان و رضایت آنها را فراهم می‌آورد.

    1-2- اهمیت و ضرورت تحقیق

    با گذر از انقلاب صنعتی و ورود به هزاره جدید، دیگر موتور رشد سازمان‌ها به سرمایه و نیروی انسانی محدود نمی‌گردد. مهمترین متغیر رشد همه جانبه سازمان‌ها در عصر حاضر، دانش است. دانش به معنای واقعی خود مجموعه‌ای است از مهارت ها و توانمندی‌های انسانی، که با آگاهی و اطلاعات از روش‌های تولید بهتر همراه است . دانش، زیربنای مهارت، تجربه و تخصص هر فرد است. امروزه سرمایه‌های یک سازمان تنها سرمایه مالی و فیزیکی نیستند بلکه سرمایه دانشی مهمتر از این دو سرمایه مورد توجه است. دانش به عنوان منبعی برای بقای سازمانها ضروری است و شرط موفقیت سازمان‌ها دستیابی به دانش و فهم عمیق در تمامی سطوح می‌باشد (اورمزدی، 1386).

    در دهه‌های اخیر، انواع موسسات شاهد تغییرات اساسی در زمینه های ساختار، کارکرد و سبک‌های مدیریتی خویش بوده‌اند. موسسات کنونی اهمیت بیشتری جهت درک و انطباق‌پذیری و مدیریت تغییرات محیط پیرامون قائل شده‌اند و در کسب و بکارگیری دانش و اطلاعات روز به منظور بهبود عملیات و ارائه خدمات و محصولات مطلوبتر به ارباب رجوعان پیشی گرفته‌اند. چنین سازمان‌هایی نیازمند بکارگیری سبک جدیدی از مدیریت به نام مدیریت دانش می‌باشند (اورمزدی، 1386).

    نانوکا و تاکوچی (1995) ادعا کرده‌اند که برندگان بازارهای فردا پیشتازان مدیریت دانش خواهند بود (حسومیان،1385) و با توجه به اینکه در سازمان‌های خصوصی رقابت حرف اول را می‌زند، مبحث مدیریت دانش به عنوان اصلی‌ترین فاکتور کسب مزیت رقابتی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است ولی در موسسات دولتی با توجه به بی‌معنا بودن رقابت چندان به موضوع مدیریت دانش توجه نشده است، ولی با توجه به پیشرفت سازمان‌های دولتی در سایر کشورها و ارتباطات بین‌المللی در بین سازمان‌های جهان که به نوعی جهانی سازی تجارت و ارتباطات هم به آن گفته می‌شود باعث می‌شود تا ناخواسته سازمان‌های دولتی در کشور بسوی ایجاد سازمان‌های دانش محور روی آورند. تحقیقات دانشگاهی و علمی صورت گرفته بر سازمان‌های دولتی که در آنها مدیریت دانش نهادینه شده است، نشان دهنده عملکرد موفق و بازدهی بالای آن سازمان‌ها می‌باشد.

    سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی بر اقتصاد دانش محور و نقش دانش در پیشرفت‌های اقتصادی در هزاره سوم تأکید کرده است. پیتر دراکر در مقاله‌ای تحت عنوان آینده‌ای که قبلاً رخ داده است بیان می‌دارد که دانش سریعاً به جهان درحال توسعه انتقال می‌یابد اما در عمل به آن همچنان شکاف زیادی بین جهان توسعه یافته و کشورهای در حال توسعه می‌باشد.

    تجربه چندین دهه سازمان‌ها گواه بر این است که مدیریت دانش در کشورهای پیشرفته در بخش خصوصی بیشتر از بخش دولتی مورد توجه قرار گرفته است، اما در ایران هم در بخش دولتی و هم در بخش خصوصی از آن غفلت شده است. نتایج تحقیقات انجام شده سالهای گذشته در این حوزه نشان می‌دهد که بطور کلی وضعیت عوامل زیرساختی مدیریت دانش در کشور مناسب نیست. به همین دلیل دولت جمهوری اسلامی ایران، توسعه مبتنی بر دانایی و دانش محوری را یکی از محورهای اساسی برنامه پنجم توسعه کشور قرار داده است. اکنون مناسب‌ترین فرصت برای توجه به مدیریت دانش و استقرار آن در بخش دولتی می‌باشد.

    در این پژوهش به بررسی ارتباط میان چرخ دانش از حوزه مدیریت دانش و مسیر شغلی از حوزه مدیریت سرمایه انسانی می‌پردازیم که رابطه میان این دو متغیر در این پژوهش برای بار نخست انجام می‌شود.

    1-3- فرضیه‌های تحقیق

    این تحقیق شامل یک فرضیه اصلی و چهار فرضیه فرعی که در ذیل اشاره می‌شود، می‌باشد.

    1-3-1- فرضیه اصلی

    میان فرآیند چرخه دانش و مسیر شغلی کارکنان سازمان صنعت، معدن و تجارت زنجان ارتباط معناداری وجود دارد.

    1-3-2- فرضیه‌های فرعی

    ارتباط معناداری میان جذب دانش و مسیر شغلی کارکنان سازمان صنعت، معدن و تجارت زنجان وجود دارد.

    ارتباط معناداری میان ذخیره دانش و مسیر شغلی کارکنان سازمان صنعت، معدن و تجارت زنجان وجود دارد.

    ارتباط معناداری میان اشتراک دانش و مسیر شغلی کارکنان سازمان صنعت، معدن و تجارت زنجان وجود دارد.

    ارتباط معناداری میان بکارگیری دانش و مسیر شغلی کارکنان سازمان صنعت، معدن و تجارت زنجان وجود دارد.

    1-4- سوالات تحقیق

    1-4-1- سوال اصلی

    چه ارتباطی میان عناصر فرآیند چرخه دانش (جذب، ذخیره،اشتراک و بکارگیری) و مسیر شغلی کارکنان سازمان صنعت، معدن و تجارت زنجان وجود دارد؟

    1-4-2- سوالات فرعی

    چه ارتباطی میان جذب دانش و مسیر شغلی کارکنان سازمان صنعت، معدن و تجارت زنجان وجود دارد؟

    چه ارتباطی میان ذخیره دانش و مسیر شغلی کارکنان سازمان صنعت، معدن و تجارت زنجان وجود دارد؟

    چه ارتباطی میان اشتراک دانش و مسیر شغلی کارکنان سازمان صنعت، معدن و تجارت زنجان وجود دارد؟

    چه ارتباطی میان بکارگیری دانش و مسیر شغلی کارکنان سازمان صنعت، معدن و تجارت زنجان وجود دارد؟

    آیا فرآیند چرخه دانش در سازمان صنعت، معدن و تجارت زنجان به طور کامل جریان می‌یابد؟

    آیا کارکنان تمامی سطوح در فرآیند چرخه دانش سازمان قرار می‌گیرند و از دانش بهره می‌برند؟

    1-5- متغیرهای موجود در تحقیق

    متغیرهای موجود در این تحقیق شامل دو دسته متغیرهای مستقل و وابسته می‌باشند. چهار متغیر مستقل در این تحقیق جذب، ذخیره، اشتراک و بکارگیری دانش می‌باشند. همچنین متغیر وابسته این تحقیق مسیر شغلی است.

    1-6- اهداف تحقیق

    1-6-1- هدف اصلی

    تبیین وجوه کمیت و کیفیت ارتباط میان مراحل چهارگانه چرخه دانش و مسیر شغلی درسازمان صنعت، معدن و تجارت زنجان

    1-6-2- اهداف فرعی

    تبیین کمیت و کیفیت ارتباط میان جذب دانش و مسیر شغلی در سازمان صنعت، معدن و تجارت

    تبیین کمیت و کیفیت ارتباط میان ذخیره دانش و مسیر شغلی در سازمان صنعت، معدن و تجارت

    تبیین کمیت و کیفیت ارتباط میان اشتراک دانش و مسیر شغلی در سازمان صنعت، معدن و تجارت

    تبیین کمیت و کیفیت ارتباط میان بکارگیری دانش و مسیر شغلی در سازمان صنعت، معدن و تجارت

    ارائه مدلی به منظور بهبود کیفیت مسیر شغلی از طریق بکارگیری چرخه دانش

    هدف نهایی این پژوهش، کمک به پیاده شدن مدیریت دانش (چرخه دانش) در سازمان صنعت، معدن و تجارت زنجان و دانش محور شدن این نهاد می‌باشد.

    1-7- کاربردهای تحقیق

    تحقیق حاضر با ارائه راهکارهای عملی به منظور بهبود الگوی مسیر شغلی پرسنل سازمان صنعت، معدن و تجارت زنجان از طریق جذب کارای دانش (جذب سریع و کم هزینه دانش)، ذخیره کارای دانش (ذخیره سریع و کم هزینه دانش)، اشتراک کارای دانش (اشتراک سریع و کم هزینه دانش) و بکارگیری کارای دانش (بکارگیری سریع و کم هزینه دانش) می‌باشد.

    1-8- روش تحقیق

    تحقیق حاضر بر حسب نوع هدف، کاربردی می‌باشد چون به یک معضل و یک مشکل در دنیای واقعی پاسخ می‌دهد و نیازی مشخص را بر طرف می‌گرداند.همچنین این تحقیق بر اساس میزان کنترل شرایط تحقیق (میزان دخالت متغیرها) توصیفی می‌باشد.

    روش انجام این تحقیق پیمایشی می‌باشد به این دلیل که فرضیه‌های محقق از طریق توزیع پرسشنامه مورد آزمون قرار می گیرد.

    1-9- روش و ابزار گردآوری اطلاعات

    یکی از گامهای اساسی در هر پژوهشی گردآوری اطلاعات می‌باشد. به منظور گردآوری اطلاعات مورد نیاز این تحقیق سعی شده است تا در تهیه و تدوین پیشینه تحقیق از طریق مراجعه به کتابخانه و بررسی اسناد و مدارک استفاده شود. همچنین برای جمع آوری داده‌ها و آزمون فرضیه‌ها از پرسشنامه استفاده گردیده است.

    1-10- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات

    برای تجزیه تحلیل داده‌ها در این پژوهش از روش مدل معادلات ساختاری و نرم افزار لیزرل (Lisrel) استفاده می‌شود که البته روش و نرم‌افزار مذکور به تفضیل در فصل سوم توضیح داده خواهند شد.

    1-11- قلمرو تحقیق (زمانی ، مکانی و موضوعی)

    مدت زمان تخمینی برای اجرای این تحقیق از اسفند 1390 لغایت تابستان 1391می‌باشد. قلمرو مکانی تحقیق سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان می‌باشد. همچنین موضوع پژوهش در حوزه مدیریت دانش می باشد.

    1-12- تعریف اصطلاحات و مفاهیم کلیدی

    مدیریت دانش: تعاریف و دیدگاه‌های متفاوتی در خصوص مدیریت دانش وجود دارد و هر یک از نظریه پردازان بر اساس کارکردهایی که برای دانش و مدیریت دانش در سازمان‌ها قائلند، تعریفی خاص از آن ارائه کرده‌اند.

    دل و گریسون[5] مدیریت دانش را به عنوان یک راهبرد تعریف می‌کنند که باید در یک شرکت توسعه داده شود. برای اینکه مطمئن باشیم دانش به افراد درست در زمان مورد نیاز می‌رسد، به طوری که آنها دانش را به اشتراک گذارند واز اطلاعات برای بهبود وظایف سازمان استفاده می‌کنند. کارل اسیوبی[6] مدیریت دانش را به عنوان فرآیند خلق ارزش از دارایی‌های نامحسوس سازمان تعریف می‌کند. مالهوترا[7] یکی از پرکارترین افراد در این زمینه بیان می‌کند که مدیریت دانش دربرگیرنده فرآیندهای سازمانی است که به دنبال ترکیب هم افزای ظرفیت پردازش داده و اطلاعات توسط فناوری اطلاعات با ظرفیت نوآوری و خلاقیت منابع انسانی می‌باشد . تاونلی[8] مدیریت دانش را به عنوان مجموعه‌ای از فرآیندها تعریف می‌کند که دانش موجود در سازمان را در جهت دستیابی به اهداف و ماموریت‌های سازمان، ایجاد و به اشتراک می‌گذارد.

    چرخه دانش[9] : دانش، دانش می‌آفریند. همان فرآیندهایی که به کار گرفته می‌شوند تا دانش ایجاد، منتقل و به کار گرفته شود خود منتج به دانش جدید می‌شود. کارمند دانش را از پایگاه‌های اطلاعاتی به کار می‌گیرد تا مشکل مشابهی را که کمی با آن تفاوت دارد حل کند. این راه حل موفق اکنون پایه دانش سازمانی را تشکیل می‌دهد. به همین ترتیب، ایده‌هایی را می‌توان در جلسات بحث و تبادل نظر مطرح کرد تا ایده‌هایی جدید منتشر شود، ایده‌هایی که برخی از آنها بینش‌های جدید باارزشی ارائه می‌دهد که به دانش سازمان می‌افزاید. نتیجه، چرخه دانشی است که در آن داده‌ها به اطلاعات تبدیل می‌شوند. اطلاعات، دستچین و تقویت گردیده و تبدیل به دانش می‌شود (آلن رادینگ[10]،1386: 52).

    جذب دانش[11] : جذب دانش اشاره به کلیه فعالیت‌هایی دارد که طی آن دانش مورد نظر در اختیار سازمان قرار می‌گیرد.

    ذخیره دانش[12] : ذخیره کردن،سازماندهی و بازیابی دانش سازمانی، که از آن به حافظه سازمانی نیز یاد می‌کنند‌، بخش مهمی از مدیریت دانش کارامد را تشکیل می‌دهد . در این مرحله، دانش ذخیره و ثبت می‌شود تا قابلیت بازیابی و استفاده توسط کارکنان سازمان وجود داشته باشد (عطاپور به نقل از نوناکا،1388).

    اشتراک دانش[13] : اشتراک دانش عبارت است از حرکت، توزیع و پخش دانش بین افراد و پایگاه‌های اطلاعاتی به طور مکانیزه و غیرمکانیزه و به صورت دوسویه. درحقیقت درصد بالایی از موفقیت مدیریت و چرخه دانش، به تبادل و اشتراک صحیح دانش بستگی دارد و تبادل و اشتراک دانش از فردی به فردی دیگر، از لوازم اساسی چرخه مدیریت دانش است (رادینگ،1386: 63).

    بکارگیری دانش[14] : اشاره به این مطلب دارد که ایده‌ها و دانش بدست آمده، بدون جهت‌گیری در مورد اینکه چه کسی آنها را مطرح کرده است، در صورت مفید و مناسب بودن، مورد استفاده قرار گیرد. این حلقه به آمیختن دانش با عمل توجه دارد (عطاپور، 1388).

    مسیر شغلی : مسیر شغلی به عنوان "الگوی تجربیات مربوط به کار که مراحل زندگی شخص را در بر می‌گیرد" تعریف می‌شود. توسعه مسیر شغلی به اثربخشی شغل در بلند مدت و موفقیت سازمانی‌ کارکنان نگاه می‌کند (دیوید ا دیسنزو،استیفن پ.رابینز، 1388: 341).

     

    [1] .Knowledge Management

    [2]. Ibrahim Seba & Jennifer Rowley

    [3]. Firestone & Mc Elroy

    [4]. Career

    [5] . Dell. C. and C.J.Grayson

    [6]. Karl Sveiby

    [7] . Malhotra

    [8] . Townley

    [9] . Knowledge Cycle

    [10] . Alan Radding

    [11] . Knowledge Acquisition

    [12] . Knowledge storage

    [13] . Knowledge Sharing

    [14] . knowledge Applying

    Abstarct

    To deal with environmental threats and potential opportunities, organizations are forced to recognize their internal capacities and capabilities,and find their weaknesses and improve their strengths. In such circumstances, organizations that are able to expand and improve their dynamism and performance are successful, inspite of obtaining widespread knowledge and awareness of environmental factors to ensure its survival. One way to accomplish this concept is the knowledge management and nowadays the knowledge management is known as an important source of competitive advantage and value creation. Rapid changes and increasing knowledge and information make each organization apply all its efforts in knowledge management to survive.

    The field of knowledge management is being expanded every day and Trading and mineral and industrial organization of  Zanjan intends to familiarize its staff with the knowledge of the day. The knowledge cycle process in Trading and mineral and industrial organization of Zanjaan is necessary to increase staff knowledge and the proper functions of the performance.

    In this study, we have examined the relationship between Knowledge Cycle from the field of knowledge management and career from the field of human capital management. The study population is consisted of employees in Trading and mineral and industrial organization of Zanjaan. Meanwhile, the colected data has been analyzed through the questionnaire with Structural Equation Modeling(SEM) method.

    The results of the hypothesis show significant positive correlation between the acquisition, storage, sharing and knowledge applying with career.

                                                                                                   

  • فهرست:

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                صفحه

     

    چکیده 1

    مقدمه. 3

    1-1- بیان مسئله. 4

    1-2- اهمیت و ضرورت تحقیق.. 5

    1-3- فرضیه‌های تحقیق.. 6

    1-4- سوالات تحقیق.. 7

    1-5- متغیرهای موجود در تحقیق.. 7

    1-6- اهداف تحقیق.. 7

    1-7- کاربردهای تحقیق.. 8

    1-8- روش تحقیق.. 8

    1-9- روش و ابزار گردآوری اطلاعات... 8

    1-10- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات... 9

    1-11- قلمرو تحقیق.. 9

    1-12- تعریف اصطلاحات و مفاهیم کلیدی.. 9

    1-13- مدل مفهومی تحقیق.. 11

    خلاصه فصل.. 12

    فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق

    مقدمه. 14

    2-1- سیر تحول و تاریخچه مدیریت دانش... 16

    2-2- سه فاز مدیریت دانش... 18

    2-3- روند تاریخی حرکت سازمانها به سوی سازمانهای دانش مدار  19

    2-4- دانش چیست؟. 21

    2-4-1- حوزه های تعریف دانش... 21

    2-4-2- تعریف دانش در سیر زمان.. 22

    2-5- سلسله مراتب دانش... 24

    2-5-1- هرم دانش... 25

    2-5-2- تفاوت دانش و اطلاعات... 25

    2-6- انواع دانش... 26

    2-7- عناصر دانش... 28

    2-8- کارکردهای دانش... 29

    2-9- مدیریت دانش... 30

    2-9-1- اهمیت و ضرورت مدیریت دانش... 30

    2-9-2- طیف تعاریف مدیریت دانش... 31

    2-9-3- مفهوم مدیریت دانش... 32

    2-9-4- تفاوت مدیریت اطلاعات و مدیریت دانش... 35

    2-9-5- مبانی نظری مدیریت دانش... 35

    2-9-6- اصول مدیریت دانش... 36

    2-9-7- مراحل مدیریت دانش... 37

    2-9-8- گام‌های اصلی پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان‌ها 37

    2-10- نقش ها و مهارت‌های مورد نیاز در پیاده سازی مدیریت دانش    39

    2-11- مزایای مدیریت دانش... 40

    2-12- انتقادات وارده بر مدیریت دانش... 42

    2-13- عوامل شکست و موفقیت مدیریت دانش... 43

    2-14- مفاهیم مرتبط با مدیریت دانش... 44

    2-15- چرخه دانش (فرآیند مدیریت دانش). 45

    2-16- مدیریت دانش در حوزه دولتی.. 46

    2-16-1- اهمیت نیاز به مدیریت دانش در سازمانهای دولتی.. 46

    2-16-2- عناصر و ابعاد مدیریت دانش در سازمانهای دولتی.. 48

    2-16-3- موانع استقرار مدیریت دانش در سازمان‌های دولتی.. 50

    2-17- مدل های مدیریت دانش... 50

    2-18- مبانی نظری تحلیل مفهوم مسیر شغلی (کارراهه). 57

    2-18-1- تعریف مسیر شغلی.. 57

    2-18-2- توسعه مسیر شغلی.. 58

    2-18-3- توسعه مسیر شغلی در مقایسه با توسعه کارکنان.. 60

    2-18-4- انواع مسیرهای شغلی.. 60

    2-18-5- مراحل سنتی مسیر شغلی.. 61

    2-18-6- مراحل برنامه ریزی مسیر شغلی.. 63

    2-19- سوابق تحقیق.. 65

    2-20- نگاهی مختصر به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان   70

    خلاصه فصل.. 72

    فصل سوم: روش (متدولوژی) تحقیق

    مقدمه. 74

    3-1- روش تحقیق.. 74

    3-2- متغیرهای تحقیق.. 76

    3-3- جامعه و نمونه آماری.. 78

    3-4- ابزار جمع آوری داده ها 78

    3-5- اعتبار (روایی) و اعتماد (پایایی) ابزار اندازه گیری.. 80

    3-6- روش تجزیه و تحلیل داده ها 82

    خلاصه فصل.. 84

    فصل چهارم: تجزیه تحلیل داده ها

    مقدمه. 86

    4-1- تحلیل توصیفی.. 86

    4-1-1- توصیف مشخصات عمومی نمونه مورد مطالعه. 86

    4-1-2- توصیف عوامل پنج گانه. 89

    4-2- تحلیل استنباطی.. 92

    4-2-1- بررسی روابط بین ابعاد مفاهیم. 92

    4-2-3- آزمون فرضیات مدل.. 116

    4-2-3-1- ارتباط میان عناصر چرخه دانش و مسیرهای شغلی   119

    4-2-4- مدل اندازه گیری متغیرهای برونزا(Y-MODEL). 123

    فصل پنجم: نتایج و پیشنهادها

    مقدمه. 126

    5-1- نتایج توصیفی.. 126

    5-2- نتایج تحلیل استنباطی.. 127

    5-3- پیشنهادها 131

    5-4- محدودیت‌های تحقیق.. 132

    5-5- پیشنهاد به محققین آینده 133

    پیوست ها 134

    منابع و مأخذ. 138

    منابع فارسی.. 139

    منابع غیر فارسی.. 144

    چکیده انگلیسی.. 147

     

    فهرست جداول

     

    جدول2-1 : گاهشمار مدیریت دانش... 16

    جدول2-2 : تاریخچه تکوین مدیریت دانش... 18

    جدول 2-3 : تفاوت اطلاعات و دانش... 26

    جدول2-4 : مفهوم مدیریت دانش... 34

    جدول 2-5 : تفاوت مدیریت اطلاعات و مدیریت دانش... 35

    جدول 3-1: مقیاس لیکرت پرسشنامه. 80

    جدول 3-2 : پایایی پرسشنامه. 81

    جدول 3-3 : آزمون KMO.. 82

    جدول 4-1: توزیع فراوانی نمونه به تفکیک جنسیت... 86

    جدول 4-2: توزیع فراوانی نمونه به تفکیک سنی.. 87

    جدول 4-3: میزان تحصیلات پاسخ دهندگان.. 87

    جدول 4-4: سمت سازمانی پاسخ دهندگان.. 88

    جدول 4-5: سابقه خدمت پاسخگویان.. 89

    جدول 4-6: آمار توصیفی مؤلفه های جذب دانش... 90

    جدول 4-7: آمار توصیفی مؤلفه های ذخیره دانش... 90

    جدول 4-8: آمار توصیفی مؤلفه های اشتراک دانش... 91

    جدول 4-9: آمار توصیفی مؤلفه های بکارگیری دانش... 91

    جدول 4-10: آمار توصیفی مؤلفه های مسیر شغلی.. 92

    جدول 4-11: آزمون همبستگی پیرسون بین منبع انسانی و غیرانسانی دریافت دانش    93

    جدول 4-12: آزمون همبستگی پیرسون بین منبع انسانی دریافت دانش و امکانا‌ت‌ جذب ‌دانش   94

    جدول 4-13: آزمون همبستگی پیرسون بین منبع غیرانسانی دریافت دانش و امکانات جذب دانش   94

    جدول 4-14: آزمون همبستگی پیرسون بین پایگاه داده و دسترسی به پایگاه داده 95

    جدول 4-15: آزمون همبستگی پیرسون بین پایگاه داده و سامانه ذخیره دانش    96

    جدول 4-16: آزمون همبستگی پیرسون بین دسترسی به پایگاه داده و سامانه ذخیره دانش    96

    جدول 4-17: آزمون همبستگی پیرسون بین آموخته‌های کارکنان و مشوق‌های سازمانی   97

    جدول 4-18: آزمون همبستگی پیرسون بین بکارگیری مهارت و وظیفه سازمانی   98

    جدول 4-19: آزمون همبستگی پیرسون بین بکارگیری مهارت و توانایی کسب شده 98

    جدول 4-20: آزمون همبستگی پیرسون بین توانایی کسب شده و وظیفه سازمانی   99

    جدول 4-21: آزمون همبستگی پیرسون بین ارتقایی (عمودی) و چرخشی   99

    جدول 4-22: آزمون همبستگی پیرسون بین ارتقایی (عمودی) و انتقالی   100

    جدول 4-23: آزمون همبستگی پیرسون بین ارتقایی (عمودی) و افقی   100

    جدول 4-24: آزمون همبستگی پیرسون بین چرخشی و انتقالی   101

    جدول 4-25: آزمون همبستگی پیرسون بین چرخشی وثابت (افقی)  101

    جدول 4-26: آزمون همبستگی پیرسون بین انتقالی و ثابت (افقی)  102

    منبع:

    منابع فارسی

    1- آتشک ، محمد ؛ ماه زاده ، پریسا ، 1388، "روش شناسی فرایند مدلهای استقرار مدیریت دانش به منظور ارائه روش تلفیقی" ، مجموعه مقالات همایش ملی مدیریت دانش و علوم اطلاعات:پیوندها و برهم کنش ها ، تهران ، نشر کتابدار، ص 419

    2- آتشک ،محمد ؛ ماه زاده ، پریسا ، 1386، "مدیریت دانش مفاهیم یافته ها کاربست ها" ، مجموعه مقالات ارائه شده در همایش منطقه ای محیطهای مجازی در هزاره سوم ، رودهن

    3- آراسته ، حمیدرضا ؛ رزقی شیرسوار ، هادی ، 1389 ، "ارزیابی نظام آموزش عالی بر مبنای مولفه های مدیریت دانش" ، فصلنامه علمی-تخصصی سازمان بازرسی کل کشور ، سال دوم ، تابستان 89 ، شماره چهارم ، نشر زمان نو ، ص 71-100

    4- آزاد شهرکی ، زهره ، 1388 ، "بررسی عوامل زمینه ساز مدیریت دانش در سازمان آموزش و پرورش استان بوشهر" ، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی ، دانشگاه آزاد بوشهر

    5- ابطحی ، سید حسین ؛ صلواتی ، عادل ، 1385 ، "مدیریت دانش در سازمان" ، تهران ، انتشارات پیوند نو، چاپ اول

    6- احمدی ، سید علی اکبر ؛ صالحی ، علی ، 1389 ، "مدیریت دانش" ، تهران ، انتشارت سمت، چاپ چهارم

    7- اژدری ، علیرضا ، 1388 ، "مدیریت دانش در سازمانهای دولتی" ، پایگاه مقالات علمی مدیریت ، www.system.parsiblog.com   

    8- اسکرودر  ،جنیفر ؛ چون‌چن ، هین‌ ؛ چاو ، میشل  و دیگران ، 2008 ، "پروژه کاپلینک گامی به سوی توسعه مدیریت دانش در پلیس" ، مترجمین: روح الله تولایی و احمد روحانی ، دوماهنامه توسعه انسانی پلیس ، 1386 ، شماره12

    9- اعرابی ، محمد ؛ موسوی ، سعید ، 1389 ، "استراتژی دانش" ، تهران ، نشر مهکامه، چاپ اول

    10- افرازه ، عباس ، 1386 ، "مدیریت دانش(مفاهیم،تجربه ها  و پیاده سازی)" ، تهران، انتشارات دانشگاه امیرکبیر، چاپ دوم

    11- الوانی ، مهدی ، 1388 ، "مدیریت عمومی" ، تهران ، نشر نی ، چاپ 36

    12- انصاری ، محمداسماعیل ؛ شیروانی ، علیرضا ؛ دوالی ، محمد مهدی ، 1389 ، "کاربرد مدیریت دانش در کنترل و نظارت" ، فصلنامه علمی-تخصصی سازمان بازرسی کل کشور ، سال دوم ، تابستان 89 ، شماره چهارم ، نشر زمان نو ، ص 39-70

    13- اورمزدی ، نوشین ، 1386 ، "بررسی تبیین و سنجش عوامل زمینه ای برای استقرار مدیریت دانش در شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران" ، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی گرایش سیستمهای اطلاعاتی مدیریت ، دانشگاه شهید بهشتی

    14- بروجرون ، برایان ، 1386 ، "اصول مدیریت دانش" ، ترجمه غلامرضا ملک زاده ، تهران ، انتشارات نما جهان فردا

    15- برور ، محمد ، 1383 ، "مطالعه و بررسی چگونگی اعمال مدیریت دانش در شرکت برق منطقه ای غرب" ، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی ، مؤسسه تحقیقات و آموزش

    16- تافلر، آلوین ،1386 ، "شوک آینده" ، ترجمه حشمت اله کامرانی ، تهران ، نشر علم، چاپ ششم

    17- حاج ابراهیمی ، مهدی ؛ حبیبی ، شفیع ؛ اسلامی ندوشن ، ابراهیم ؛ دولاتی ، عباس ، 1388 ، "بررسی تبادل دانش و سازمانی و ابزارهای مورد استفاده در این فرایند" ، مجموعه مقالات همایش ملی مدیریت دانش و علوم اطلاعات:پیوندها و برهم کنش ها ، تهران ، نشر کتابدار، ص 155

    18- حسن زاده ، محمد ، 1385 ، "بررسی زیرساخت مدیریت دانش در دولت جمهوری اسلامی ایران" ، رساله دکتری  علوم کتابداری و اطلاع رسانی ، دانشگاه فردوسی مشهد

    19- حسن زاده ، محمد ، 1386 ، "مدیریت دانش (مفاهیم و زیرساختها)" ، تهران ، نشر کتابدار

    20- حسن زاده ، محمد ، 1388، "مروری بر پیوند مدیرت دانش با علوم اطلاعات"، مجموعه مقالات همایش ملی مدیریت دانش و علوم اطلاعات:پیوندها و برهم کنش ها ، تهران ،نشر کتابدار،ص 11

    21- حسومیان ، محمد رضا ، 1385 ، "بررسی و تبیین رابطه فرآیند چرخه ای دانش و نرخ بازده سرمایه گذاری در شرکتهای صنایع غذایی عضو بورس اوراق بهادار" ، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی ، دانشگاه شهید بهشتی

    22-  خاکی ، غلامرضا ، 1382 ،"روش تحقیق با رویکردی به پایان نویسی" ، انتشارات بازتاب

    23- خاکی ، غلامرضا ، 1389 ، "روش تحقیق در مدیریت" ، تهران ، انتشارات بازتاب، چاپ پنجم

    24- خوانساری ، جیران ، 1384 ، "بررسی وضعیت مدیریت دانش در کتابخانه های تخصصی امور برق وزارت نیرو و ارائه الگوی پیشنهادی" ، رساله دکتری کتابداری و اطلاع رسانی ، دنشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران

    25- داوری ، دردانه ؛ شانه ساز زاده ، محمد حسن ، 1380 ، "مدیریت استراتژیک از تئوری تا عمل" ، تهران ، نشر آتنا

    26-  داونپورت ، توماس ؛ پروساک ، لارنس ، 1379 ، "مدیریت دانش" ، ترجمه حسین رحمان سرشت ، تهران ، انتشارات ساپکو، چاپ اول

    27- دیسنزو ، ا دیوید ؛ رابینز ، استیفن پ ، 1388 ، "مبانی مدیریت منابع انسانی" ، ترجمه میرعلی سید نقوی و سیامک یعقوبی ، تهران ، نشر مهکامه

    28- رادینگ ، الن ، 1383 ، "مدیریت دانش" ، ترجمه محمد حسین لطیفی ، تهران ، انتشارات سمت، چاپ دوم

    29- رحیمی ، حمید ؛ نجفی ، محمد ، 1386 ، "مدیریت دانش در سازمانهای آموزشی" ، تهران ، انتشارات جاودانه جنگل

    30- سادات هاشمی ، صدیقه ، 1389 ، "ارزیابی سطح مدیریت دانش در دانشگاه علوم انتظامی" ، فصلنامه مطالعات مدیریت انتظامی ، سال پنجم ، تابستان 89 ، شماره دوم

    31- سرمد، زهره ؛ بازرگان ، عباس ؛ حجازی ، الهه ، 1383 ،"روشهای تحقیق در علوم رفتاری"، تهران ، انتشارات اگه ، چاپ دهم

    32- سید جوادین ، سید رضا ، 1381 ، "مدیریت منابع انسانی و کارکنان" ، تهران ، انتشارت نگاه

    33- شرکت مشاوران توسعه آینده(گروه مدیریت دانش) ، "مدیریت دانش، مفاهیم، تجربه ها و پیاده سازی" ، تهران ، تابستان 1385

    34- صدر ، محمد باقر ، 1365 ، تئوری شناخت در فلسفه ما ، تهران ، نشر کوکب

    35- صمیمیت، مجید ، 1384 ، "میزان مهارت‌های مدیریتی بر توسعه مسیر شغلی مدیران و ارائه الگوی مناسب جهت ارتقاء آن‌ها در شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران" ، پایان نامه ارشد مدیریت ، دانشگاه شهید بهشتی

    36- عالم تبریز ، اکبر ؛ حاجی بابایی ، علی ؛ رجبی فرد ، ایمان ، 1388 ، "سرمایه فکری (اندازه گیری،افشا،مدیریت)" ، تهران ، انتشارات مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران، چاپ اول

    37- عباس پور، عباس ، 1387 ،"مدیریت منابع انسانی پیشرفته (رویکردها، فرآیندها و کارکردها)، تهران ، انتشارات سمت ، چاپ سوم

    38- عطاپور،هاشم،1388،"بررسی و تحلیل عوامل موثر بر چرخه مدیریت دانش در کتابخانه های دانشگاهی"،مجموعه مقالات همایش ملی مدیریت دانش و علوم اطلاعات:پیوندها و برهم کنش ها، تهران، نشر کتابدار ، ص 25

    39- فایرسون ، ژوزف ؛ مک ال روی ، مارک ، 1387 ، "مباحث کلیدی در مدیریت دانش جدید" ، ترجمه احمد جعفرنژاد و خدیجه جعفری ، تهران ، نشر موسسه کتاب مهربان

    40- فتحیان ، محمد ؛ ستوده ریاضی ، مریم ، 1385 ، "ارائه مد لی برای ارزیابی مدیریت دانش در سازمانهای صنعتی" ، اولین همایش ملی مدیریت صنعتی

    41- قهرمانی ، محمد ، 1386 ، "برسی مقایسه ای میزان پیاده سازی فرایند مدیریت دانش در مراکز خدمات دولتی و خصوصی" ، اولین کنفرانس ملی مدیریت دانش ، 13و14 بهمن ، تهران

    42- کشمیری ، ستاره ؛ احمدی ، مهدی ، 1388 ، "تحلیل swot برای برنامه ریزی استراتژیک به جهت توسعه نقش کتابداران در مدیریت دانش، مجموعه مقالات همایش ملی مدیریت دانش و علوم اطلاعات:پیوندها و برهم کنش ها، تهران، نشر کتابدار ، ص 73

    43- کرباسیان ، مسعود ؛ راد ، سعید ، 1388 ، "لزوم مدیریت مسیر شغلی در هزاره سوم" ، پژوهشنامه مدیریت منابع انسانی چالشها و راهبردها ، پاییز 88 ، شماره 44، پژوهشکده تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام

    44- محمدی ، کاوه ، 1385 ، "سنجش میزان آمادگی یک سازمان برای مدیریت دانش از طریق طراحی یک مدل مفهومی" ، پایان نامه ارشد مدیریت گرایش فناوری اطلاعات ، دانشگاه تهران

    45- محمدی ، حامد ، 1388 ، "مدیریت دانش در سازمانهای دولتی" ، مجله تدبیر ، سال بیستم ، دی88 ، شماره 212 ، ص 20

    46- مشبکی ، اصغر ؛ زارعی ، عظیم ، 1382 ، "مدیریت دانش با محوریت نواوری" ، نشریه مدیریت و توسعه ، شماره 40

    47- منصورفر ، کریم ، 1387 ، "روش های پیشرفته آماری"، تهران ، انتشارات دانشگاه تهران ، چاپ دوم

    48- هومن ، حیدرعلی ، 1388 ، "مدل یابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم افزار لیزرل" ، تهران، انتشارات سمت، چاپ سوم

    49- هاشمیان بجنورد ، ناهید ؛ منهاج ، محمد باقر ، 1386 ، "دانش چیست؟ مرور ادبیات، مقایسه تعاریف، ارائه تعریفی مجدد"، مجله رهیافت ، تابستان 86 ، شماره چهارم

     

     

    منابع غیر فارسی

    1- Andriessen , D , (2004) , “Making sense of intellectual capital: designing a method for the valuation of intangible” , Elsevier Butterworth-Heinemann, Oxford

    2- Ahn , Younsik & Park , Suhong & Jung , Ju young , (2009) , “A case study on knowledge management of Busan metropoliation city , Advance in developing human resources” , Sanfranisco , vol.11

    3- Akhavan , Peyman & Hosnavi , Reza & Sanjaghi , Mohammad , (2009) , “Identification of knowledge management critical success factors in Iranian academic research centers” , Education and Business and Society: Contemporary Middle EasternIssues, Vol. 2 , Iss: 4

    4- Beckman , T , (1998) , “Knowledge management seminar notes” , ITESM , Monetary

    5- Bergeron , Bryan , (2003) , “ESSENTIALSof KnowledgeManagement”, Hoboken, New Jersey ,Published byJohn Wiley & Sons ,Inc

    6- Chua , Alton & Lam , Wing , (2005) , “Why KM projects fail: a multi-case analysis , Journal of knowledge management , Vol.9 , No.3

    26- Cong  , X and Pandya ,V. K. , (2003) , "Issues of Knowledge Management in the Public Sector" .Electronic Journal of Knowledge Management , Vol.1 , Issue 225-30

    7- Dateware , (1998) , “New generation knowledge management: what may we expect?” , Knowledge research Institute , Arlington , TX

    8- Davenport , T & Prusak , L , (2001) , “working knowledge: how organizations manage what they know” , Harvard business school press , Boston

    9- Davenport , Thomas , (1998) , “managing corporate knowledge: a comparative analysis of experience in consulting firm” , 2nd international conference on practical aspects of knowledge management

    10- Fergosen , Stuart & Weckert , John , (2005) , “Knowledge management systems and the search for totality” , Information Online 2005: 12th Conference & Exhibition, Sydney.

    11- Ghani , Syed Raityan , (2009) , “Knowledge management:tools and techniques” , journal of Library & information technology ,VOL 29 , NO6

    12- Holsapple , C & Joshi , K , (1997) , “The nonsense of knowledge management”

    13- Jashapara, A , (2004) , “Knowledge management: an integrated approach”, Prentice hall: Financial times limited

    14- Kavinda , Mathi , (2004) , “Key success factors for knowledge management” , university of APPLIED SCIENCES/FH KEMPTEN , Germany

    15- Liebowitz , J , (2000) , “knowledge management network” , university of Amsterdam press , Amsterdam

    16- Malhotra , Y , (1998) , “Deciphering the knowledge management hype” , Journal of Quality an Participation , Vol .21 , No.4

    17- Nonaka , I & Tacheuchi , H , (1995) , “The knowledge-creating company” , Oxford press , New York

    18- Norma A , Joma , (2005) , “The relationship between intellectual capital and new venture performance: an empirical investigation of  the moderating role of the environment” , unpublished doctoral dissertation , Texas state university

    19- O,Dell,cand Grayson,c.j , (1998) , “If only we knew what we know: The transfer of internet knowledge and best practice” , Free press New York

    20- Salazar , Lina , (2010) , “Enablers and constraints to knowledge creation, sharingand use: The case of policy advocacy networks” , The journal of information andknowledge management systems , Vol. 40, No. ¾

    21- Seba , Ibrahim & Rowley, Jennifer, (2010) ,“Knowledge management in UK policeForces” , Journal of Knowledge Management , Volume: 14 , Issue: 4 

    22- Simmonds , Leslie G , (2011) , “A case study of knowledge management: The perceived role of HRM professionals in the process of knowledge management” , A Dissertation Presented in Partial Fulfillment Of the Requirements for the Degree Doctor of Philosophy , Capella university , March2011

    23- Sveiby , Karl , (2003) , “The fact about knowledge. In management: cultivating knowledge professional” , edited by A-hawamdeh, Suliman . Chandos publishing , Oxford

    24- Townley , Charles T , (2001) , “Knowledge management and academic libraries” , College and research libraries  , No.62

    25- Van der spek , R & Hoog , R.de , (1998) , “Knowledge management network” , university of Amsterdam press , Amsterdam

    26- Wiig , K , (2000 , August) ,“Application of Knowledge Management in Public Administration” , 

    Availableat:http://www.krii.com/downloads/km_in_public_admin_rev.pdf

    27- Wiig , K , (1999) , “What future k.m users may expect” , Journal of knowledge management , Vol .3 , No .2


موضوع پایان نامه تحلیل ارتباط میان فرآیند چرخه دانش و مسیر شغلی , نمونه پایان نامه تحلیل ارتباط میان فرآیند چرخه دانش و مسیر شغلی , جستجوی پایان نامه تحلیل ارتباط میان فرآیند چرخه دانش و مسیر شغلی , فایل Word پایان نامه تحلیل ارتباط میان فرآیند چرخه دانش و مسیر شغلی , دانلود پایان نامه تحلیل ارتباط میان فرآیند چرخه دانش و مسیر شغلی , فایل PDF پایان نامه تحلیل ارتباط میان فرآیند چرخه دانش و مسیر شغلی , تحقیق در مورد پایان نامه تحلیل ارتباط میان فرآیند چرخه دانش و مسیر شغلی , مقاله در مورد پایان نامه تحلیل ارتباط میان فرآیند چرخه دانش و مسیر شغلی , پروژه در مورد پایان نامه تحلیل ارتباط میان فرآیند چرخه دانش و مسیر شغلی , پروپوزال در مورد پایان نامه تحلیل ارتباط میان فرآیند چرخه دانش و مسیر شغلی , تز دکترا در مورد پایان نامه تحلیل ارتباط میان فرآیند چرخه دانش و مسیر شغلی , تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تحلیل ارتباط میان فرآیند چرخه دانش و مسیر شغلی , مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تحلیل ارتباط میان فرآیند چرخه دانش و مسیر شغلی , پروژه درباره پایان نامه تحلیل ارتباط میان فرآیند چرخه دانش و مسیر شغلی , گزارش سمینار در مورد پایان نامه تحلیل ارتباط میان فرآیند چرخه دانش و مسیر شغلی , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تحلیل ارتباط میان فرآیند چرخه دانش و مسیر شغلی , تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تحلیل ارتباط میان فرآیند چرخه دانش و مسیر شغلی , مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تحلیل ارتباط میان فرآیند چرخه دانش و مسیر شغلی , رساله دکترا در مورد پایان نامه تحلیل ارتباط میان فرآیند چرخه دانش و مسیر شغلی

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) رشته: تحقیقات آموزشی چکیده پژوهش حاضر به منظور بررسی تاثیر فشارهای شغلی برعملکرد معلمان زن مقطع متوسطه دوم تهیه و تدوین گردیده است. گردآوری داده­ها در این پژوهش به روش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق را کلیه معلمان آموزش پرورش زن به تعداد 285 نفر تشکیل داده اند که بر اساس جدول تعیین حجم نمونه کرجیسی مورگان تعداد ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت آموزشی چکیده فارسی هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه بین عواطف منفی با رفتار شهروندی سازمانی در میان کارکنان دانشگاه رازی کرمانشاه می باشد. جامعه آماری مورد مطالعه این پژوهش کلیه اعضای هکارکنان دانشگاه رازی کرمانشاه بوده که در سال تحصیلی 1392-1391 در خدمت دانشگاه بودند که از بین آنان 225 نفر به عنوان نمونه آماری پژوهش و با روش ...

جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی عمومی چکیده هدف کلی پژوهش حاضر بررسی مقایسه ای سبک های یادگیری،تاب آوری و مهارت های حل مسئله در شطرنجبازان حرفه ای و غیر حرفه ایمی باشد.روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه شطرنجبازان تحت نظارت فدراسیون شطرنججمهوری اسلامی ایران می باشد. نمونه پژوهش متشکل از 200 نفر شطرنجباز (100نفر شطرنجباز حرفه ای و 100نفر ...

پایان‌ نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی (M.A) گرایش: استراتژیک چکیده: پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر توسعه منابع انسانی در دستیابی به چابکی سازمانی در شرکت آب و فاضلاب شهری استان ایلام انجام گرفت. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از جهت روش و ماهیت توصیفی از نوع پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری در این پژوهش مدیران، کارکنان و سرپرستان واحدهای مختلف درسطوح مختلف ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی (گرایش بازاریابی بین­الملل) چکیده : در طی دهه­ی اخیر، شدت یافتن رقابت میان بانکها در جهت بدست آوردن سهم بیشتری از بازار توجه آنها را به سمت شناخت دقیقتر و عمیقتر نیازها و خواسته­های مشتریان سوق داده است. در این رابطه توجه به دگرگونی فعالیت­های اصلی بانکها توسط فناوری­های جدید و ارائه­ی خدمات بانکداری الکترونیک به ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته:مدیریت بازرگانی گرایش:مالی چکیده چگونگی ارتقاء سطح اثربخشی آموزشی برای تحقق اقتصاد دانایی محور به عنوان یکی از چالش‎های اساسی پیش روی مدیران و برنامه ریزان قرار داشته و در این خصوص سیاست های مختلفی به کار گرفته شده است که تغییر در سازوکارهای تأمین و تخصیص منابع مالی یکی از مهم ترین آنان به شمار می‌رود. امروزه تأمین مالی آموزشی بر ...

پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی-گرایش بازرگانی داخلی چکیده با توجه به توسعه فضای رقابتی میان چالش جلب رضایت مشتری و ایجاد وفاداری بیشتر، تداعی می‌کند شرکت ها و سازمان ها با توسل به استراتژی های جدید بازاریابی در جهت جلب هر چه بیشتر رضایت مشتریان شان باشند. یکی از راهبردهای نیل به این هدف، راهبرد بازاریابی رابطه مند و مدیریت ارتباط با مشتری است. موضوع کیفیت زندگی کاری و ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد"M.A" چکیده: در مقاله حاضر، به بررسی عوامل موثر برتوانمندسازی کارکنان اداره کل آموزش فنی وحرفه ای استان تهران پرداخته شده است. سوال اصلی پژوهش این است که آیا عوامل (احساس معنی داری، احساس موثر بودن، احساس انتخاب،احساس شایستگی،احساس اعتماد)برتوانمندسازی موثر می باشند وازطرف دیگر آیا توانمندسازی برحسب متغیرهای زمینه ای تفاوت معناداری دارد. ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت اجرایی گرایش استراتژیک چکیده این پژوهش تحت عنوان بررسی تاثیر آموزش های فنی حرفه ای در اشتغال زندانیان آزاد شده شهرستان مشکین شهر به روش پیمایش در سال 1392 انجام گرفته است. از آن جا که یکی از عوامل و پارامترهای عمده رشد و توسعه ی اقتصادی و اجتماعی هر جامعه، تربیت نیروی انسانی کارامد می باشد و آموز شهای فنی و حرفه ای نیز یکی ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی- بازاریابی چکیده پیاده سازی و اجرای موفقیت آمیز مدیریت ارتباط با مشتری مستلزم طراحی و تدوین صحیح اهداف و استراتژی ها با ساختار، فرهنگ (یا نیروی انسانی) و تکنولوژی سازمانی می باشد. با اینکه تحقیقات زیادی در خصوص دلایل عدم موفقیت سازمان ها در اجرای برنامه ها و استراتژی های مدیریت ارتباط با مشتری صورت گرفته است اما تحقیقات ...

ثبت سفارش