پایان نامه عوامل مرتبط با پذیرش تکنولوژی اطلاعات مبتنی بر مولفه های فرهنگ سازمانی در بیمارستان های آموزشی درمانی شهر رشت

word 1 MB 30846 90
1393 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۳,۲۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه کارشناسی ارشد (M.A.)

    رشته مدیریت بازرگانی (گرایش مدیریت تحول)

    چکیده:

    فناوری اطلاعات از دیرباز جز بنیادی ترین عوامل دگرگونی در زندگی انسانها بوده است. کارکرد هر فناوری در جوامع بستگی تام و تمام به فرهنگ آن دارد. فرهنگ سازمانی سبب درک مشترک و توافق بر سر رویه های سازمانی می شود و در عین حال مانع پرقدرتی برای تغییر به ویژه تغییر فناوری است. تحقیقات نشان داده­اند که استفاده مؤثر از فناوری اطلاعات در هر سازمانی تحت تأثیر فرهنگ سازمان قرار می گیرد. این پژوهش به منظور بررسی تأثیر مولفه های فرهنگ سازمانی بر پذیرش تکنولوژی اطلاعات در بیمارستان های آموزشی درمانی شهر رشت انجام شد.

    پژوهش حاضر از نوع مقطعی، توصیفی- همبستگی می باشد. جامعه آماری کلیه کارکنان مراکز آموزشی و درمانی شهر رشت بوده که در سال تحصیلی 92-91 در این مراکز مشغول به کار بوده اند و از رایانه در محیط کارشان استفاده می نمودند. از فروردین الی تیر ماه سال 1391 تعداد 235 پرسشنامه توسط پرسنل بهداشتی درمانی، اداری، مالی و آموزشی سه بیمارستان رازی، پورسینا و حشمت تکمیل و مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت.

    برای تجزیه و تحلیل سوالات پرسشنامه علاوه بر آمار توصیفی، از آزمون های پایایی مرکب و جذر میانگین واریانس، بوت استرپ، آزمون t و رگرسیون سلسله مراتبی توسط نرم افزارهای Lisrel، PLS و SPSS استفاده شد.

    نتایج حاصل از سؤالات پژوهش به شرح زیر است:

    امید به عملکرد تأثیر مثبت بر تمایل رفتاری استفاده از رایانه خواهد داشت. البته سن افراد نقش واسطه­ای در این ارتباط دارد. تسهیل شرایط تأثیر مثبت بر تمایل رفتاری استفاده از رایانه خواهد داشت. و هیچ یک از متغیرهای واسطه ای سن، جنس و تجربه نقش قابل ملاحظه­ای در ارتباط بین این دو متغییر ندارند. امید به تلاش و هنجار ذهنی هیچگونه تأثیری بر استفاده از رایانه ندارند. جنسیت و تجربه کاری بعنوان متغیرهای واسطه ای (تعدیلگر) هیچ نقشی در مدل تحقیق نداشته و ارتباط بین متغیرها را تحت تأثیر قرار نمی دهند.

    به طور کلی، این مطالعه نقش مهم 4 مؤلفه فرهنگی را در تحت تأثیر قرار دادن استفاده از فناوری در UTAUT تأیید نمود. هنگامی که بکارگیری فناوری اطلاعات در فرهنگ سازمان نهادینه گردد، پیاده سازی و پذیرش استفاده از آن تا حد زیادی تسهیل می گردد.  

    کلید واژه ها: فرهنگ سازمانی، فناوری اطلاعات، مدل یکپارچه پذیرش و استفاده از فناوری، پذیرش فناوری، مرکز آموزشی درمانی

    دنیای امروز بیش از گذشته با یک پدیده ثابت و اجتناب ناپذیری همراه است که شدت و سرعت و عدم اطمینان آن با پدیده جهانی شدن، حیرت آور بوده که آن را "تغییر" نامیده­اند و در تمام زمینه­های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به نحوی ساری و جاری است و درنتیجه بررسی، شناخت، پیش بینی و انطباق با این تغییرات محیطی، مستلزم داشتن برنامه­ها و استراتژی­های مناسب با نگاه به آینده و چشم­انداز توأم با خلاقیت و نوآوری می­ باشد که برای هر سازمان هم لازم و هم­حیاتی است. (بهاری و                   همکاران، 1389، ص 3)

    بشر صاحب فرهنگ است، درست همان طور که صاحب روح است. همه فرهنگ ها به طور پیوسته در حال تغییرند و این تغییرات، امروزه هم سریع تر و هم عمیقتر از گذشته شده­اند. تکنولوژی نوین ارتباطی در دنیای امروز باعث تحولات عظیم و پیچیده­ای در روابط و مناسبات انسانی و ایجاد شکل جدیدی از الگوهای ارتباطی شده و به مقوله هویت نیز مفهوم جدیدی بخشیده است. حجم بالای اطلاعات و دانش­های تازه به راحتی از طریق شبکه های اطلاعاتی و ارتباطی می­تواند در اختیار افراد و سازمان ها در همه کشورهای جهان قرار گیرد و شبکه های اطلاعاتی در دسترس همگان قرار خواهد گرفت. (شاعیدی، 1390، ص 46)

    سازمان ها را در عصر جدید از بکار گیری سیستم­های کامپیوتری و تکنولوژی اطلاعات و رسانه های پیشرفته گریز و گزیری نیست و آینده ازآن آنانی است که با شناخت دقیق و صحیح، محاسن و معایب این سیستم ها را موشکافانه مورد امعان نظر قرار داده و از تجربه دیگران درس بگیرند بدون اینکه هزینه های آن تجربه را مجدداً تقبل نمایند. (همان منبع)

    گسترش سیل آسای کامپیوتر در دهه های اخیر، مهمترین تغییر را در نظام دانایی از اختراع چاپ در قرن پانزدهم یا حتی از اختراع خط به این سو پدید آورده است. به موازات این تغییر خارق العاده، گسترش شبکه ها و رسانه های جدید است که به همان اندازه شگفت انگیز بوده و کارش، جابجا کردن دانایی و عناصر تشکیل دهنده آن یعنی داده و اطلاعات است. (صرافی زاده، 1383، ص 56)

    جهانی شدن کسب و کار نیاز به درک اثر بخشی سیستم های اطلاعاتی را که بر فرهنگ های مختلف متمرکز شده است را برجسته می کند. سازمان های چند ملیتی و ترانس فرهنگی از فناوری اطلاعات برای دستیابی به اقتصاد مقیاس، عملیات هماهنگ، و تسهیل کار مشترک در سراسر مکان ها و فرهنگ ها استفاده می کنند. (ال-گهتانی[1] و همکاران، 2007، ص 682)

    محققان به طور فزآینده به بیان اهمیت مفروضات فرهنگی که در فناوری اطلاعات جاسازی شده اند،              می پردازند و اینکه آیا این فرضیات متناسب با اقتباس کنندگان بالقوه در سایر نقاط جهان است یا خیر را به صراحت ارزیابی می کنند. (کالیوان[2] و اسریت[3]، 2005، ص 296)

     

    در این فصل به موضوعاتی همچون تبیین موضوع تحقیق، اهمیت و ضرورت تحقیق، انگیزه پژوهشگر، اهداف و فرضیات تحقیق، مدل تحقیق، متغیرهای تحقیق و تعاریف نظری و عملیاتی تحقیق پرداخته شده است.

     

    2-1- تبیین موضوع تحقیق

     

    در طول دو دهه گذشته سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات به طور قابل توجهی در سازمانها افزایش یافته است. با این حال، میزان شکست پروژه های فناوری اطلاعات بسیار بالا است. این پدیده موجب شده تا تحقیقات بسیاری به بررسی عوامل مؤثر کلیدی برعملکرد فناوری اطلاعات بپردازند. (هوانگ[4]، 2012، ص 1824)

    تکنولوژی اطلاعات قبل از اینکه یک سیستم سخت افزاری و مجموعه ای از الگوها باشد، یک نظام فکری و فرهنگی است و می توان آنرا فرهنگ تولید اطلاعات نامید. بدون ایجاد فرهنگ تولید اطلاعات نظام فناوری اطلاعات نمی تواند دوام داشته باشد. فرهنگ و تکنولوژی بعنوان سیستم های باز دارای اجزایی هستند که آن اجزا نیز با یکدیگر دارای روابط سیستماتیک می باشند. تغییر و دگرگونی در اجرای هر یک از این سیستم ها ساختار داخلی آن را به آرایش جدیدی می کشاند و بر سیستم و یا سیستم های دیگری که با آن در دادوستد هستند اثر می گذارد.  (شاعیدی، 1390، ص  46 و 48)

    تحقیقات نشان داده­اند که استفاده مؤثر از فناوری اطلاعات در هر سازمانی تحت تأثیر فرهنگ سازمان قرار می گیرد. (ایندیج[5] و ژنگ[6]، 2010؛ الگهتانی و همکاران، 2007؛ هوانگ، 2012) فناوری اطلاعات از دیرباز جز بنیادی ترین عوامل دگرگونی در زندگی انسانها بوده است. کارکرد هر فناوری در  جوامع بستگی تام و تمام به فرهنگ آن دارد و از این رو می توانند از این فناوری ها به منظور اشاعه ایدئولوژی و فرهنگ خود بهره ببرند. (روشندل و صابر، 1391، ص 110)

    تغییرات در فناوری اطلاعات و ارتباطات در سازمان های معاصر نیاز به تغییرات مستمر در فرآیندهای کاری مربوطه دارد. ادغام فناوری های جدید با اصول در حال ظهور مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی یادگیری به شدت در ارتباط است. در یادگیریهای سازمانی موفق، یادگیری فردی مستمر است، دانش مشترک است، و فرهنگ سازمانی از یادگیری پشتیبانی می کند. (برس[7] و همکاران، 2008، ص 189)

    هر فناوری فرهنگ کشور مولد آنرا نشان می دهد. درک فن آوری های جدید در کشورهای در حال توسعه به راحتی و با سرعت کشور توسعه یافته انجام نمی گیرد. (شوکت[8]  و ظفر[9]، 2010، ص 306)

    فرهنگ سازمانی می تواند ارتباط بین اتخاذ فن آوری و رشد سازمانی را پشتیبانی و در نتیجه می تواند یک عامل حیاتی موفقیت در توسعه و پیاده­سازی سیستم های اطلاعاتی گردد. شناسایی و درک معانی، هنجارها و قدرت در سازمان­ها هنگام توسعه و پیاده سازی یک سیستم اطلاعات بسیار مهم و مورد توجه می باشد. (ایندیج و ژنگ، 2010، ص 2)  

    مطالعات زیادی به بررسی تأثیر فرهنگ در پذیرش تکنولوژی اطلاعات در سازمان ها و موسسات دولتی و خصوصی پرداخته اند. هیچ گونه نظر قطعی در خصوص رابطه متقابل این دو وجود ندارد و این رابطه با توجه به فرهنگ پذیرفته شده در کشورهای مختلف جهان متفاوت می باشد.

    به گفته تورن[10] و همکاران (2001) فرهنگ بیمارستان تفاوت های قابل ملاحظه ای با سایر سازمانها دارد و با تنوع کارکنان متخصص و غیر متخصص، از سایر مؤسسات متمایز می شود.

     

    از آنجاییکه تاکنون مطالعه ای برای یافتن تأثیر مولفه های فرهنگی بر روی تکنولوژی اطلاعات در     بیمارستان های آموزشی ایران انجام نشده است، این تحقیق برآن است تا این اثرات را بررسی نموده و مدلی یکپارچه از پذیرش فناوری اطلاعات توسط کاربران شاغل در بیمارستان ارائه دهد. در این مطالعه تأثیر فرهنگ سازمانی توسط متغیرهای امید به عملکرد، امید به تلاش، هنجار ذهنی و تسهیل شرایط بر پذیرش تکنولوژی اطلاعات بررسی خواهد شد.

    نهایتاً مطالعه این سوال که آیا مولفه های فرهنگی در استفاده بهینه از فناوری اطلاعات (بطور ویژه رایانه) در مراکز آموزشی و درمانی مؤثر هستند را پاسخ خواهد داد.

     

     

    3-1- اهمیت و ضرورت تحقیق

     

    برای فهم آن چه در سازمان اتفاق می افتد و این که چرا انسان ها این گونه رفتار می کنند؟ چرا چنین تصمیم می گیرند؟ و سوالاتی از این قبیل، بایستی فرهنگ سازمان را مورد مطالعه قرار داد و تا فرهنگ یک سازمان به درستی شناسایی نشود، توفیق چندانی در تحلیل پدیده های سازمان به دست نخواهد آمد. (سلطانی و همکاران، 1390، ص 53)

    حضور کامپیوتر و فن آوری اطلاعات در سازمان های امروزی به طور چشمگیری گسترش یافته است. برخی برآوردها نشان می دهد که از سال 1980 به بعد، حدود 50 درصد از تمام سرمایه گذاری های جدید در سازمان در فناوری اطلاعات بوده است. با این حال، برای اینکه فناوری­ها بتوانند بهره وری را بهبود دهند، باید توسط کارکنان در سازمان پذیرفته شده و مورد استفاده قرار گیرند. توضیح پذیرش کاربر از فن­آوری جدید در سیستم­های اطلاعاتی معاصر یکی از کاملترین مباحث تحقیقاتی است. (ونکاتش[11] و همکاران، 2003، ص 426)

    پیشرفت های جدید در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات پدیدآورنده مفاهیم جدیدی همچون دهکده جهانی، جامعه اطلاعاتی، جامعه مجازی، و فرهنگ مجازی بوده و پیامدهای عملی کردن این مفاهیم تأثیرات خوب و بد بسیاری بر فرهنگ های مختلف گذاشته و آنها را بیش از گذشته در معرض تبادل، درهم ریختگی و رویارویی با هم قرار داده است. (روشندل و صابر، 1391، ص 121)

    ساختار و فرهنگ سازمان، اجرای فرآیندهای کاری را تحت تأثیر قرار می دهد. فرهنگ سازمانی می تواند ارتباط بین پذیرش تکنولوژی و رشد سازمانی را پشتیبانی کند. تنظیمات سازمانی که در آن یک سیستم اطلاعات اجرا می­شود به شکل بخشی جدایی ناپذیر از آن سیستم است. همچنین نشان داده شده فرهنگ سازمانی نقش قابل توجهی در فرایندهای مدیریت فن آوری اطلاعات بازی می کند. فرهنگ سازمانی می تواند ارتباط بین پذیرش فن آوری و رشد سازمانی را پشتیبانی کند و همچنین می­تواند یک عامل حیاتی موفقیت در توسعه و پیاده سازی سیستم­های اطلاعاتی باشد. (ایندیج و ژنگ، 2010، ص 2)  

    در کشور ما اگر چه گام هایی در بکار گیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در زمینه های مختلف برداشته شده است ولی موضوع هنوز ناشناخته مانده است. چنانچه مدیریت را یک اقدام نظام یافته جهت تحقق اهداف سازمان بدانیم، نقش فناوری اطلاعات در طراحی نظام و دستیابی به اهداف به خوبی قابل تبیین است. (بهاری و همکاران، 1389، ص 13)

    بدلیل عدم همگانی شدن استفاده از رایانه در تمام پرسنل با سن، جنسیت و تجربه کاری متفاوت در مراکز آموزشی و درمانی و از آنجاییکه تاکنون مطالعه ای برای یافتن تأثیر مولفه های فرهنگی بر روی تکنولوژی اطلاعات در بیمارستان های آموزشی ایران انجام نشده است، این تحقیق به بررسی این اثرات پرداخته و مدلی یکپارچه از پذیرش فناوری اطلاعات توسط کاربران شاغل در بیمارستان ارائه داده است. در این مطالعه تأثیر فرهنگ سازمانی توسط متغیرهای امید به عملکرد، امید به تلاش، هنجار ذهنی و تسهیل شرایط بر پذیرش تکنولوژی اطلاعات بررسی شد.

     

    4-1- انگیزه پژوهشگر

     

    اگر چه استفاده از رایانه از سال های دهه 50 میلادی در سازمان های بزرگ کشورهای صنعتی و توسعه یافته رایج بوده است ولی در نوع فناوری اطلاعات حتی تا دهه 80 میلادی کمتر در سازمانهای آموزشی مشاهده می شود. همچنین در ایران کمتر از 10 سال است که سیستم اطلاعاتی بیمارستان (HIS) راه اندازی شده و کلیه پرسنل بیمارستان موظف به استفاده از آن می باشند.

    فناوری اطلاعات و ارتباطات یکی از مهمترین مسائل عصر حاضر در تمام جوانب می باشد، پس به کارگیری آن در سازمانها جهت هماهنگی با جامعه بین الملل لازم و ضروری به نظر می رسد. ولی متاسفانه هنوز شرایط و فرهنگ مناسب جهت استفاده موثر، بجا و ماهرانه از این فناوری در سازمانها به وجود نیامده است.

    بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و بکارگیری فناوری اطلاعات در بیمارستانهای آموزشی و درمانی انگیزه ی پژوهشگر برای انجام این پژوهش شده است.

     

    5-1- اهداف تحقیق

     

    1-5-1 هدف اصلی

    مدیریت مولفه های فرهنگی در استفاده بهینه از فناوری اطلاعات (بطور ویژه رایانه) در مراکز آموزشی و درمانی

     

    2-5-1 اهداف فرعی

    سنجش ارتباط امید به عملکرد با تمایل رفتاری استفاده از رایانه

     سنجش ارتباط جنسیت با امید به عملکرد در استفاده از رایانه

     سنجش ارتباط سن با امید به عملکرد در استفاده از رایانه

    سنجش ارتباط امید به تلاش بر مقاصد رفتاری استفاده از رایانه

     سنجش ارتباط جنسیت با امید به تلاش در استفاده از رایانه

     سنجش ارتباط سن با امید به تلاش در استفاده از رایانه

     سنجش ارتباط تجربه با امید به تلاش در استفاده از رایانه

    سنجش ارتباط هنجار ذهنی با تمایل رفتاری استفاده از رایانه

     سنجش ارتباط جنسیت با هنجار ذهنی در استفاده از رایانه

    سنجش ارتباط سن با هنجار ذهنی در استفاده از رایانه

    سنجش ارتباط تجربه با هنجار ذهنی در استفاده از رایانه

    سنجش ارتباط تسهیل شرایط با رفتار استفاده از رایانه

    سنجش ارتباط سن با تسهیل شرایط در استفاده از رایانه

    سنجش ارتباط تجربه با تسهیل شرایط در استفاده از رایانه

     

     

    6-1- تبیین فرضیه های تحقیق

     

    فرضیه 1-الف: امید به عملکرد تأثیر مثبت بر تمایل رفتاری استفاده از رایانه خواهد داشت.

    فرضیه 1-ب: جنسیت فاکتور واسطه ای ارتباط بین امید به عملکرد و تمایل رفتاری استفاده از رایانه است.

    فرضیه 1-ج: سن فاکتور واسطه ای ارتباط بین امید به عملکرد و تمایل رفتاری استفاده از رایانه است.

    فرضیه 2-الف: امید به تلاش تأثیر مثبت بر تمایل رفتاری استفاده از رایانه خواهد داشت.

    فرضیه 2-ب: جنسیت فاکتور واسطه ای ارتباط بین امید به تلاش و تمایل رفتاری استفاده از رایانه است.

    فرضیه 2-ج: سن فاکتور واسطه ای ارتباط بین امید به تلاش و تمایل رفتاری استفاده از رایانه است.

    فرضیه 2-د: تجربه فاکتور واسطه ای ارتباط بین امید به تلاش و تمایل رفتاری استفاده از رایانه است.

    فرضیه 3-الف: هنجار ذهنی تأثیر مثبت بر تمایل رفتاری استفاده از رایانه خواهد داشت.

    فرضیه 3-ب: جنسیت فاکتور واسطه ای ارتباط بین هنجار ذهنی و تمایل رفتاری استفاده از رایانه است.

    فرضیه 3-ج: سن فاکتور واسطه ای ارتباط بین هنجار ذهنی و تمایل رفتاری استفاده از رایانه است.

    فرضیه 3-د: تجربه فاکتور واسطه ای ارتباط بین هنجار ذهنی و تمایل رفتاری استفاده از رایانه است.

    فرضیه 4-الف: تسهیل شرایط تأثیر مثبت بر تمایل رفتاری استفاده از رایانه خواهد داشت.

    فرضیه 4-ب: سن فاکتور واسطه ای ارتباط بین تسهیل شرایط و استفاده از رایانه است.

    فرضیه 4-ج: تجربه فاکتور واسطه ای ارتباط بین تسهیل شرایط و استفاده از رایانه است.

     

     

     

     

    7-1- مدل تحقیق:

     

    امید به عملکرد

    امید به تلاش

    هنجار ذهنی

    تسهیل شرایط

    جنسیت

    سن

    تجربه

    تمایل به رفتار

    استفاده از رفتار

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    8-1- متغیرهای تحقیق

     

    موضوعات تحقیق دارای مفاهیمی مجرد و ذهنی هستند. برای اینکه عملاً تحقیق را انجام دهیم. مفاهیم باید به متغیر تبدیل شوند. مفاهیم وقتی به متغیر تبدیل می شوند که بتوانیم به آنها مقدار و درجات آنها را تعیین کنیم. هم چنین باید بین متغیر های وابسته، مستقل و کنترل و بین متغیر های گسسته و پیوسته تفاوت قائل شد( ایران نژاد، 1382، ص 47) این تحقیق با عنایت به فرضیه ها و نوع پرسشنامه طراحی شده متغیر های مستقل و متغیر های وابسته ای را دارا می باشد که هر کدام متناظر با یکی از فرضیه ها هستند.

     

    1-8-1- متغیر مستقل

    متغیر مستقل، متغیری است که انتظار می رود تغییر در متغیر وابسته را توضیح دهد به عبارت دیگر متغیر مستقل، متغیر روشنگر است. فرض می شود که این متغیر علت تغییر در متغیر وابسته است. (ایران نژاد، 1382، ص 48)

    در این تحقیق، متغیرهای مستقل عبارتند از: امید به عملکرد، امید به تلاش، هنجار ذهنی و تسهیل شرایط.

     

    2-8-1- متغیر وابسته

    می توان گفت متغیر وابسته نتیجه متغیر مستقل است. متغیر وابسته متغیر معیار نیز نامیده می­شود (منبع قبلی)

    در این تحقیق استفاده از رفتار متغیر وابسته می باشد که توسط متغیر تعدیلگر نیت رفتاری تحت تأثیر متغیرهای مستقل قرار می­گیرد و این متغیر متناظر با فرضیات تحقیق است.

     

    9-1- تعاریف نظری و عملیاتی متغیرهای پژوهش

     

    1-9-1- فرهنگ سازمانی

     

    تعریف نظری:

    به گفته استانلی دیویس، فرهنگ سازمانی الگویی از ارزشها و باورهای مشترک است که به اعضای یک نهاد معنی و مفهوم می بخشد و برای رفتار آنان در سازمان دستورهای فراهم می­‌آورد. (آقاجانی، 1383، ص 153).

    فرهنگ سازمانی سیستمی از استنباط مشترک است که اعضا نسبت به سازمان دارند و همین ویژگی موجب تفکیک دو سازمان از یکدیگر می شود. (رابینز، ترجمه اعرابی، 1382، ص 372).

     

    تعریف عملیاتی:

    منظور از فرهنگ سازمانی در این پژوهش نمره به دست آمده از طریق پرسشنامه است که در قالب چهار مؤلفه اصلی (امید به عملکرد، امید به تلاش، هنجار ذهنی و تسهیل شرایط) تنظیم و جمع آوری گردید.

     

    امید به عملکرد: میزانی که یک فرد معتقد است که استفاده از این سیستم به او در رسیدن به سود در عملکرد شغلیش کمک خواهد کرد.

    امید به تلاش: درجه سهولت در ارتباط با استفاده از سیستم.

    هنجار ذهنی: درجه ای که یک فرد درک می کند که افراد مهم بر این باورند که او باید از این سیستم جدید استفاده کند.

    تسهیل شرایط: میزانی که یک فرد معتقد است که در صورت استفاده از یک سیستم، زیرساخت های سازمانی و فنی برای حمایت از استفاده او وجود دارد.

     

     

    2-9-1- فناوری اطلاعات

    تعریف نظری:

    واژه فناوری اطلاعات اولین بار توسعه لویت و وایزس در سال 1985 به منظور بیان نقش رایانه و پشتیبانی از تصمیم­گیری­ها و پردازش اطلاعات در سازمان به کار گرفته شده از فناوری اطلاعات برداشت­های مختلفی وجود دارد و همین برداشت ها موجب گردیده تا تصاویر متفاوتی از آن در مجامع مختلف ارائه شود (صرافی زاده، 1383، ص 16).

    فناوری اطلاعات ابزارهای رایانه محوری که افراد به منظور کار با مطالعات و پشتیبانی اطلاعات و پردازش اطلاعات مورد نیاز از آن استفاده می کنند.

     

    تعریف عملیاتی:

    منظور از به کارگیری فناوری اطلاعات (رایانه) در بیمارستانهای آموزشی و درمانی نمره به دست آمده از پرسشنامه می­باشد که بر حسب دو مؤلفه (قصد رفتاری و پذیرش استفاده از رفتار) منظور شده و بررسی می­گردد.

    قصد رفتاری:  پیش بینی فرد از میزان استفاده از کامپیوتر در آینده کاری خود

    استفاده از رفتار: کمیت و کیفیت استفاده از رایانه در کار و پذیرش آن توسط فرد

     

     

    9-1- قلمرو تحقیق

     

    1-10-1-قلمرو موضوعی تحقیق:

    از آنجائیکه این پژوهش به بررسی اثر مؤلفه های فرهنگ سازمانی موجود در مراکز آموزشی و درمانی بر پذیرش تکنولوژی اطلاعات می پردازد، قلمرو های موضوعی تحقیق فرهنگ سازمانی و فناوری اطلاعاتی می باشند.

     

    2-10-1- قلمرو مکانی تحقیق:

    این پژوهش در مراکز آموزشی و درمانی رازی، پورسینا و حشمت شهر رشت انجام شد.

     

    3-10-1-قلمرو زمانی:

    این تحقیق در بهمن ماه سال 1391 آغاز و در بهمن ماه سال 1392 پایان یافته است.

     

    [1] Al-Gahtani

    [2] Gallivan

    [3] Srite

    [4] Huang

    [5] Indeje

    [6] Zheng

    [7] Berce

    [8] Shaukat

    [9] Zafar

    [10] Thorne

    [11] Venkatesh 

     

    Abstract:

     

    Information technology (IT) has been most fundamental factor of transformation in human life. The function of each technology in society is dependent on its culture. Organizational culture led to a common understanding and agreement on institutional practices and yet it is powerful barrier to change, especially technological change. Researches have claimed that the effective use of information technology in each organization would be affected by its culture.

    This study aimed to investigate the associated factors in acceptance of the information technology based on the components of the organizational culture in educational health care hospitals in Rasht.

    It is a correlation cross-sectional study. The population of this research is the staff of Rasht educational health care hospitals who have been working in 2013 in these centers and they use computers in their work environment. From April to July of 2013, 235 questionnaires among health, administrative, financial and educational personnel of Razi, Poursina and Heshmat Hospital were completed and analyzed.

    For analyzing, in addition to descriptive statistics, the compound reliability test, the root mean-variance test, bootstrap, t tests and hierarchical regression were used by Lisrel, PLS and SPSS softwares.

    Results of the research questions are as follows:

    Performance expectancy has a positive impact on behavioral intention of using computers. However, age has a mediating role in this relationship. Facilitating conditions has a positive impact on behavioral intention of using computers. And none of the intermediate variables such as gender, age and experience have a significant role in the relationship between these two variables. Effort expectancy and subjective norm haven’t had any effect on the use of computers. Gender and work experience as mediator variables had no role in the research model and the relationships between variables wouldn’t be affected by them.

    The results show the relationship between organizational culture and the use of information technology. As the quantity and quality of computer application in the organization is more if the components of organizational culture are more favorable. The results strongly support that the use of information technology especially computer in health care centers is accepted by staff and is encouraged by management.

    Key words: Organizational culture, information technology, UTAUT, technology adoption, health care center

  • فهرست:

    عنوان                                                              صفحه

    فصل اول: کلیات

    1-1- مقدمه........................................................................................................................... 3

    2-1- تبیین موضوع تحقیق................................................................................................... 4

    3-1- اهمیت و ضرورت تحقیق ..........................................................................................  6

    4-1- انگیزه پژوهشگر......................................................................................................... 7

    5-1- اهداف تحقیق.............................................................................................................. 7

    6-1- تبیین فرضیه های تحقیق............................................................................................. 8

    7-1- مدل تحقیق.................................................................................................................. 9

    8-1- متغیرهای تحقیق.......................................................................................................... 10

    9-1- تعاریف نظری و عملیاتی متغیرهای پژوهش.............................................................. 10

    10-1- قلمرو تحقیق............................................................................................................. 12

    فصل دوم: پیشینه تحقیق

    1-2- مبانی نظری پژوهش درباره فرهنگ سازمانی............................................................. 14

    2-2- مبانی نظری پژوهش درباره فناوری اطلاعات و ارتباطات......................................... 21

    3-2- پیشینه پژوهش............................................................................................................ 35

    فصل سوم: روش اجرا

     1-3- مقدمه .........................................................................................................................  45

    2-3- روش تحقیق ...............................................................................................................  45

    3-3- معرفی ابزار های جمع آوری اطلاعات .....................................................................  46

    4-3- جامعه آماری مورد تحقیق ..........................................................................................  47

    5-3- نمونه و نمونه گیری.................................................................................................... 47

    6-3- برآورد حجم نمونه..................................................................................................... 48

    7-3- روش تجزیه و تحلیل داده ها...................................................................................... 48

     

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق

    1-4- مقدمه........................................................................................................................... 51

    2-4- تجزیه و تحلیل داده ها................................................................................................ 52

    3-4- اطلاعات عمومی......................................................................................................... 53

    4-4- آزمون مدل اندازه گیری ............................................................................................  57

    فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

    1-5-مقدمه ...........................................................................................................................  69

    2-5- نتایج تحقیق................................................................................................................. 69

    3-5- نتیجه کلی.................................................................................................................... 72

    4-5- محدودیتها و مشکلات پژوهش................................................................................... 72

    5-5- پیشنهادهای پژوهش.................................................................................................... 73

    منابع ......................................................................................................................................  74

    چکیده انگلیسی..................................................................................................................... 82

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    فهرست جداول

    عنوان                                                              صفحه

    جدول (4-1) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب جنس و سن......................................... 53

    جدول (4-2) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب رده های سنی....................................... 54

    جدول (4-3) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب وضعیت تأهل........................................ 54

    جدول (4-4) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب رسته شغلی........................................... 55

    جدول (4-5) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب سابقه خدمت........................................ 55

    جدول (4-6) بارهای عاملی، باقیمانده و وزن...................................................................... 56

    جدول (4-7) پایایی ترکیبی و  جذر میانگین واریانس........................................................ 57

    جدول (4-8) آزمون فرضیات............................................................................................... 58

    جدول (4-9) خروجی PLS بین تمایل به رفتار و امید به عملکرد..................................... 59

    جدول (4-10) خروجی PLS بین تمایل به رفتار و امید به تلاش...................................... 59

    جدول (4-11)  خروجی PLS بین تمایل به رفتار و هنجار ذهنی...................................... 60

    جدول (4-12) خروجی PLS بین تمایل به رفتار و تسهیل شرایط..................................... 60

    جدول (4-13) بررسی تأثیر سن و جنسیت بعنوان فاکتورهای واسطه ای ارتباط بین امید به

     عملکرد و تمایل رفتاری استفاده از رایانه............................................................................ 62

    جدول (4-14) بررسی میزان تأثیر سن و جنسیت بعنوان فاکتورهای واسطه ای ارتباط بین

    امید به عملکرد و تمایل رفتاری استفاده از رایانه.................................................................. 63

    جدول (4-15) بررسی تأثیر سن، جنسیت و تجربه بعنوان فاکتورهای واسطه ای ارتباط بین

    امید به تلاش و تمایل رفتاری استفاده از رایانه..................................................................... 64

    جدول (4-16) بررسی میزان تأثیر سن، جنسیت و تجربه بعنوان فاکتورهای واسطه ای ارتباط

     بین امید به تلاش و تمایل رفتاری استفاده از رایانه............................................................. 64

    جدول (4-17) بررسی تأثیر سن، جنسیت و تجربه بعنوان فاکتورهای واسطه ای ارتباط بین

    هنجار ذهنی و تمایل رفتاری استفاده از رایانه....................................................................... 65

    جدول (4-18) بررسی میزان تأثیر سن، جنسیت و تجربه بعنوان فاکتورهای واسطه ای ارتباط

    بین هنجار ذهنی وتمایل رفتاری استفاده از رایانه................................................................. 66

    جدول (4-19) بررسی تأثیر سن و تجربه بعنوان فاکتورهای واسطه ای ارتباط بین تسهیل

    شرایط و تمایل رفتاری استفاده از رایانه................................................................................ 67

    جدول (4-20) بررسی میزان تأثیر سن و تجربه بعنوان فاکتورهای واسطه ای ارتباط بین

    تسهیل شرایط و تمایل رفتاری استفاده از رایانه.................................................................... 67

    فهرست نمودار

    عنوان                                                       صفحه

    نمودار (4-1): توزیع نسبی پاسخگویان بر حسب جنس..................................................... 53

    نمودار (4-2): مدل ساختاری ..............................................................................................  61

    منبع:

    منابع فارسی:

     

    احمدی ده قطب الدینی، محمد. (1389). روابط ساختاری بین سازه های مدل پذیرش فناوری دیویس. فصلنامه اندیشه های تازه در علوم تربیتی، سال پنجم، شماره دوم، صص 142-129.

    احمدی، مصطفی. (1381). بررسی تأثیر فناوری اطلاعات (IT)، سیستمهای اطلاعاتی(IS) بر سهم بازار،دسترسی به منابع وزمان انجام کارها،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه تربیت مدرس،دانشکده علوم انسانی،تهران.

    آقاجانی، حسینعلی و کجوری، داوود. (1383). مدیریت رفتار سازمانی، مفاهیم نظریات و کاربردها، چالوس، دانشگاه آزاد ص 154- 153.

    اکبری، محسن و اسماعیل زاده، محمد. (1392). بررسی رابطه بین ویژگی های شغل و شاغل با میزان استفاده از فناوری اطلاعات (مطالعه موردی یک مرکز تحقیقاتی-آموزشی-مشاوره ای)، بهبود مدیریت، سال هفتم، شماره 1، پیاپی 19،  صص 23-5.

    ایران نژاد، مهدی. (1382). "روش های تحقیق در علوم اجتماعی". چاپ دوم، تهران، نشر مدیران.

    ایمانی محمد نقی، شریفی اصغر، وفامنش فاطمه. (1390). بررسی رابطه بین استفاده کارکنان از فناوری اطلاعات (IT) با بهره وری آنان (مطالعه موردی: دانشگاه آزاد اسلامی قزوین). فصلنامه مدیریت توسعه و تحول، شماره 7، صص: 58-49.

    برزه کار، حسین و همکاران. (1392). مطالعه عوامل سازمانی مؤثر در بکارگیری فناوری اطلاعات توسط مدیران میانی بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی تهران. مجله دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران (پیاورد سلامت)،  دوره  7،  شماره 2، خرداد و تیر، صص 132-123.

    بشلیده، کیومرث. (1392). روشهای پژوهش و تحلیل آماری مثال های پژوهشی با SPSS و Amos. انتشارات دانشگاه شهید چمران، ویراست 16، صص 360-349.

    بهاری، نادر و همکاران. (1389). بررسی نقش فناوری اطلاعات وارتباطات (ICT) دربهبودمدیریت فرهنگی. فصلنامه دانش شناسی، علوم کتابداری و اطلاع رسانی و فناوری اطلاعات، سال سوم، شماره  10، صص. 15-1.

    بهنامی، ژوزف. (1383). فناوری و فرهنگ. نشریه تدبیر، شماره 150، ص 82.

    تدین، شبنم، تهرانی، مهدی. (1380). مدیریت فناوری اطلاعات، مرکز آموزش مدیریت دولتی، ص 532- 521.

    حیدریه، سید عبداله و همکاران. (1392). شبیه سازس مدل پذیرش فناوری در بانکداری ایران با رویکرد پویایی شناسی سیستم (مورد مطالعه: بانک رفاه). فصنامه مدیریت توسعه فناوری، شماره 1، صص 98-67.

    خاکی، غلامرضا. (1382). "روش تحقیق با رویکرد پایان  نامه نویسی". تهران، انتشرات بازتاب.

    رابینز، استیفن. (1382). مبانی رفتار سازمانی، ترجمه علی پارسائیان و محمد اعرابی، تهران دفتر پژوهشهای فرهنگی چاپ ششم، ص372.

    رضائی، علی. (1384). فن آوری اطلاعات و ارتباطات. مجله جهان اقتصاد، شماره 154، ص35.

    روشندل اربطانی، طاهر و صابر، منوچهر. (1391). ارتباط میان فرهنگ و فناوری اطلاعات و ارتباطات و آسیب های فرهنگی اینترنت. مطالعات میان رشته ای در رسانه و فرهنگ، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال دوم، شماره دوم، پاییز و زمستان، صص 128-109.

    زنجیرچی، محمود، و همکاران. (1391). مدل پذیرش تکنولوژی توسعه یافته جهت اثربخشی مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیک (مطالعه موردی: شعب بانک تجارت شهرستان یزد). مجله مدیریت بازاریابی، شماره 16، صص 14-1.

    زنگی آبادی، علی، حسینی رحمان، علی. (1388). تحلیل فضایی فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشورهای جهان. جغرافیا و مطالعات محیطی، دوره 1، شماره 1، صص. 82-63.

    سرداری، الف. (1383). بررسی رابطه فرهنگ سازمانی بر رضایت شغلی در مراکز علمی-پژوهشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در شهر تهران. دوماهنامه علمی-پژوهشی دانشور رفتار-دانشگاه شاهد، سال یازدهم، شماره 5، صص. 55-45.

    سلطانی محمدرضا، بردبارشرامین محمدحسین، هوشنگی مهدی. (1390).  بررسی تطبیقی ارزش های فرهنگ سازمانی از دیدگاه کارکنان یک سازمان نظامی. پژوهش های مدیریت منابع انسانی بهار و تابستان، شماره 3، پیاپی 9، ص 73.

    شاعیدی، علی. (1390). نقش تکنولوژی اطلاعاتی در تکنولوژی فرهنگی با محوریت توسعه فرهنگ اسلامی-ایرانی. مجله دانشگاهی یادگیری الکترونیکی (مدیا)، شماره 5، صص. 51-45.

    صرافی زاده، اصغر. (1383). فناوری اطلاعات در سازمان IT، انتشارات میر،چاپ اول.

    عسگریان، محمد. (1388). مفهوم شناسی فرهنگ سازمانی. دو ماهنامه توسعه انسانی پلیس، سال ششم، شماره 24، صص: 124-101.

    فنایی، اعظم و امیرخانی، امیر حسین. (2008).  بررسی چالشها و مشکلات مدیران IT در ایران. پایگاه مقالات علمی مدیریت  www.system.parsiblog.com.

     قاضی نوری، سیدسپهر، سرآبادانی، ابوالقاسم، فرازکیش، مهدیه. (1391). استخراج راهبرد ملی فناوری اطلاعات در حوزه دانشگاهی. پژوهش های مدیریت در ایران (مدرس علوم انسانی)، دوره 16، شماره 3،  پیاپی 76، صص 201-175.

    قربانی زاده، وجه اله، حسن نانگیر، سیدطه، رودساز، حبیب. (1392). فراتحلیل عوامل موثر بر پذیرش فناوری اطلاعات در ایران. پژوهش های مدیریت در ایران (مدرس علوم انسانی)، دوره 17، شماره 2،  پیاپی 79.

    قوچانی، فرخ، بدری زاده، مریم. (1390). بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر استقرار سیستم های اطلاعات. چشم انداز مدیریت دولتی، شماره 7، صص. 95-81.

    کرمی، مرتضی، ابراهیمی کوشک مهدی، سمیه. (1392). گونه های غالب و غایب فناوری اطلاعات در آموزش پزشکی و چالش های پیش روی آن. مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دوره دهم، شماره دوم، صص 80-65.

    کوچکی سیاه خاله سر، مروارید، قیومی، عباسعلی، حسن مرادی، نرگس. (1391). بررسی فرهنگ سازمانی (مدل کویین) با امکان پذیری استقرار مدیریت دانش در شرکت انتقال گاز ایران. مشاوره شغلی و سازمان.  پاییز. دوره 4، شماره 12، صص 124-101.

    گودرزی، اکرم. (1381). اصول و مبانی و نظریه ها جو و فرهنگ سازمانی، جهاد دانشگاهی، واحد اصفهان، ص 34.

     لگزیان، محمد، مرتضوی، سعید، رجب زاده، محسن. (1390). تاثیر عوامل موثر بر پذیرش خدمات دولت الکترونیک از سوی کاربران با استفاده از الگوی UTAUT. فرآیند مدیریت توسعه،  دوره 24، شماره 78، صص 20-3.

    محسنی، منوچهر. (١٣٨٠). جامعه شناسی جامعه اطلاعاتی. تهران: نشر دیدار.

    محمودی، مهدی. (1384). نقش فرهنگ سازمانی در پیشگیری از بروز فساد اداری، نشریه تدبیر، شماره 160، ص 29.

    مشبکی، اصغر، خلیلی شجاعی، وهاب. (1389). بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و مسئولیت اجتماعی سازمان ها (CSR) (وزارت نیرو بعنوان مورد). جامعه شناسی کاربردی، سال بیست و یکم، شماره چهارم، پیاپی 40، صص 56-37.

    معلق، مرتضی، عمید، امین، رضاییان، علی. (1388). بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی بر روی موفقیت پیاده سازی سیستمهای برنامه ریزی منابع سازمان. سیستم های برنامه ریزی منابع انسانی. صص7-6.

    منوریان، عباس، شیرین، علی. (1382). رابطه فرهنگ سازمانی و ساختار سازمانی. فرآیند مدیریت و توسعه، دوره 17، شماره1، صص 50-46.  

    مهربان، شیرین. (1383). فرهنگ سازمانی و توسعه. نشریه تدبیر، شماره 148، صص 45-43.

    میر سپاسی، ناصر. (1377). مدیریت منابع انسانی و روابط کار، چاپ پنجم، تهران، ناشر مولف، ص 49.

    هافکین، نانسی و تاگارت، نانسی. (1383). تحلیلی بر جنسیت و فناوری اطلاعات در کشورهای درحال توسعه، ترجمه شعبانعلی فمی و دیگران، دانشگاه الزهراء، تهران، ص25.

    یعقوبی، نورمحمد، شاکری، رویا. (1387). مقایسه تحلیلی مدل های پذیرش فناوری با تأکید بر پذیرش بانکداری اینترنتی. فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال سوم، شماره 11، صص 44-21.

     

     

    منابع انگلیسی

    Abdul Rashid M.Z., Sambasivan M., Abdul Rahman A. (2004). The influence of organizational culture on attitudes toward organizational change. The Leadership & Organization Development Journal, Vol. 25, No. 2, pp. 161-179.

    Al-Gahtani S.S., et al. (2007).  Information technology (IT) in Saudi Arabia: Culture and the acceptance and use of IT. Information & Management, Vol. 44, pp.681–691.

    Berce J., et al. (2008). eGovernance: Information and Communication Technology, Knowledge Management and Learning Organisation Culture. Informatica, Vol. 32, pp. 189-205.

    Callivan M., Srite M. (2005). Information technology and culture: Identifying fragmentary and holistic perspectives of culture. Information and Organization, Vol.15, pp. 295-338.

    Cardon PW., Marshall BA. (2008). National culture and technology acceptance:the impact of uncertainty avoidance. Issues in Information Systems, Vol. 4, No. 2, pp. 103-110.

    Claver E., et al. (2001). The performance of information system through organizational culture. Information Technology & People, Vol. 14, No. 3, pp. 247-260.

    Cooper RB. (1994). The Intertial Impact of Culture on IT Implementation. Information and Management. Vol. 27, No.1, pp.17-31.

    Guo Z, D’Ambera J. (2009). The Influence of National and Organizational Cultures on Technology Use: An Exploratory Study within a Multinational Organizational Setting. Journal of Global Information Management, Vol. 17, No. 4, pp. 74-94.

    Heidari, M. (2013).  Impact of Organizational Processes and InformationTechnology on Implementation of Marketing Strategies (Case Study Branches of Keshavarzi Bank In Tehran). Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business, Vol. 5, No. 2, pp. 670-680.

    Hofstede, G. (2001). Culture Consequences: Comparing Values, Behaviors, Institutions and organizations across nations. Sage Publications, Second Edition.

    Huang M. (2012). Key User Knowledge, Attitude and IT Performance: The Moderating Effect of Organizational Culture. Procedia Engineering, Vol.29, pp. 1824- 1829.

    Indeje W.G., Zheng Q. (2010). Organizational Culture and Information Systems Implementation: A Structuration Theory Perspective. Sprouts: Working Papers on Information Systems, Vol.10, No. 27. http://sprouts.aisnet.org/10-27.

    Jackson, S. (2011). Organizational Culture and Information Systems adaption: A three-perspective approach. Information and Organization, Vol. 21, pp. 57-83.

    Kalkan, A., Erdil, O., Çetinkaya, Ö. (2011). The relationships between firm size, prospector strategy, architecture of information technology and firm performance. Procedia Social and Behavioral Sciences, Vol. 24, pP.854-869.

    Li-Hua, R.., Wilson, J., Aouad, G. & Li, X. (2011). Strategic aspects of innovation and internationalization in higher education The Salford PMI2 experience”, Journal of Chinese Entrepreneurship, Vol. 3, No. 1, pp. 8-23.

    Luu TT., and Venkatesh S. (2010).  Organizational culture and technological innovation adoption in private Hospitals. International Business Research, Vol. 3, No. 3, pp. 144-153.

    Nickels DW., Janz B.D. (2010). Organizational Culture: Another Piece of the IT-Business Alignment Puzzle. Journal of Information Technology Management Vol. XXI, No. 3, pp. 1-14.

    Norris AE. (2005). Path analysis. In B.H. Munro Statistical Methods for Health Care Research (5th edition). Philadelphia, PA: J.B. Lippincott Company. P.382.

    Pliskin N., RommT., et al. (1993). Presumed Versus Actual Organizational Culture: Managerial Implications for Implementation of Information Systems. The Computer Journal, Vol. 36, No. 2, pp.143-152.

    Romm T, Pliskin N, et al. (1991). Identifying Organizational Culture Clash in MIS Implementatio.  Ormation and Management. Vol. 21, No.2, pp. 99-109.

    Shaukat M., Zafar J. (2010). Impact of Sociological and Organizational Factors on Information Technology Adoption: An Analysis of Selected Pakistani Companies. European Journal of Social Sciences, Vol. 13, No. 2, pp. 305-320.

    Stephen p. Robbins, 1997, “ Essentials of organizational Behavior” , fifth edition, Prentice Hall International. Inc. pp: 54,115.

    Straub, DW. (1994). The Effect of Culture on IT Diffusion: E-Mail and Fax in Japan and the U.S. Information Systems Research. Vol. 5, No.1, pp. 23-47.

    Thorne SE, Kazanjian A, MacEntee MI. (2001). Oral health in long-term care - The implications of organizational culture. Journal of Aging Study. Vol. 15, No. 3, pp. 271-283.

    Trice H and Beyer J. (1993). The cultures of work arganizations. Englewood cliffs, NJ: prentice Hall.

    Zhang J. (2007). A cultural look at information and communication technologies in Eastern education. Education Tech Research Dev, Vol. 55, pp. 301–314.

    Venkatesh V., Davis FD. (2000). A theoretical extension of the technology acceptance model: four longitudinal field studies. Management Science, Vol. 46, pp. 186–204.

    Venkatesh V., Morris MG., et al. (2003). User acceptance of information technology: toward a unified view. MIS Quarterly, Vol.27, pp. 425–478.

    Wang S., Yeoh W. (2009). How does Organizational Culture Affect IS Effectiveness: A Culture-Information System Fit Framework. International Conference on Electronic Commerce and Business Intelligence. DOI 10.1109/ECBI.2009.127. pp. 67-70.


موضوع پایان نامه عوامل مرتبط با پذیرش تکنولوژی اطلاعات مبتنی بر مولفه های فرهنگ سازمانی در بیمارستان های آموزشی درمانی شهر رشت, نمونه پایان نامه عوامل مرتبط با پذیرش تکنولوژی اطلاعات مبتنی بر مولفه های فرهنگ سازمانی در بیمارستان های آموزشی درمانی شهر رشت, جستجوی پایان نامه عوامل مرتبط با پذیرش تکنولوژی اطلاعات مبتنی بر مولفه های فرهنگ سازمانی در بیمارستان های آموزشی درمانی شهر رشت, فایل Word پایان نامه عوامل مرتبط با پذیرش تکنولوژی اطلاعات مبتنی بر مولفه های فرهنگ سازمانی در بیمارستان های آموزشی درمانی شهر رشت, دانلود پایان نامه عوامل مرتبط با پذیرش تکنولوژی اطلاعات مبتنی بر مولفه های فرهنگ سازمانی در بیمارستان های آموزشی درمانی شهر رشت, فایل PDF پایان نامه عوامل مرتبط با پذیرش تکنولوژی اطلاعات مبتنی بر مولفه های فرهنگ سازمانی در بیمارستان های آموزشی درمانی شهر رشت, تحقیق در مورد پایان نامه عوامل مرتبط با پذیرش تکنولوژی اطلاعات مبتنی بر مولفه های فرهنگ سازمانی در بیمارستان های آموزشی درمانی شهر رشت, مقاله در مورد پایان نامه عوامل مرتبط با پذیرش تکنولوژی اطلاعات مبتنی بر مولفه های فرهنگ سازمانی در بیمارستان های آموزشی درمانی شهر رشت, پروژه در مورد پایان نامه عوامل مرتبط با پذیرش تکنولوژی اطلاعات مبتنی بر مولفه های فرهنگ سازمانی در بیمارستان های آموزشی درمانی شهر رشت, پروپوزال در مورد پایان نامه عوامل مرتبط با پذیرش تکنولوژی اطلاعات مبتنی بر مولفه های فرهنگ سازمانی در بیمارستان های آموزشی درمانی شهر رشت, تز دکترا در مورد پایان نامه عوامل مرتبط با پذیرش تکنولوژی اطلاعات مبتنی بر مولفه های فرهنگ سازمانی در بیمارستان های آموزشی درمانی شهر رشت, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه عوامل مرتبط با پذیرش تکنولوژی اطلاعات مبتنی بر مولفه های فرهنگ سازمانی در بیمارستان های آموزشی درمانی شهر رشت, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه عوامل مرتبط با پذیرش تکنولوژی اطلاعات مبتنی بر مولفه های فرهنگ سازمانی در بیمارستان های آموزشی درمانی شهر رشت, پروژه درباره پایان نامه عوامل مرتبط با پذیرش تکنولوژی اطلاعات مبتنی بر مولفه های فرهنگ سازمانی در بیمارستان های آموزشی درمانی شهر رشت, گزارش سمینار در مورد پایان نامه عوامل مرتبط با پذیرش تکنولوژی اطلاعات مبتنی بر مولفه های فرهنگ سازمانی در بیمارستان های آموزشی درمانی شهر رشت, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه عوامل مرتبط با پذیرش تکنولوژی اطلاعات مبتنی بر مولفه های فرهنگ سازمانی در بیمارستان های آموزشی درمانی شهر رشت, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه عوامل مرتبط با پذیرش تکنولوژی اطلاعات مبتنی بر مولفه های فرهنگ سازمانی در بیمارستان های آموزشی درمانی شهر رشت, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه عوامل مرتبط با پذیرش تکنولوژی اطلاعات مبتنی بر مولفه های فرهنگ سازمانی در بیمارستان های آموزشی درمانی شهر رشت, رساله دکترا در مورد پایان نامه عوامل مرتبط با پذیرش تکنولوژی اطلاعات مبتنی بر مولفه های فرهنگ سازمانی در بیمارستان های آموزشی درمانی شهر رشت

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی چکیده هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش نوع یادگیری ، سبک رهبری و فرهنگ یادگیری سازمانی بر عملکرد شغلی کارکنان دانشگاه ارومیه در سال 1394 بوده است . با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده 215 نفر از کارکنان دانشگاه ارومیه به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی و همبستگی بوده است. برای گردآوری اطلاعات از ...

پايان نامه جهت اخذ کارشناسي ارشد رشته مديريت آموزشي تابستان 1392 چکيده: پژوهش حاضر با هدف بررسي رابطه بکارگيري فناوري اطلاعات با رضايتمندي دانشجويان دانشکده کشاورزي دانشگاه اروميه انجام گرفت

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته:.مدیریت بازرگانی گرایش : تحول چکیده مهندسی مجدّد و معماری سازمانی طرح هایی جامع برای توصیف فعلی و آتی ساختار و رفتار فرآیندها ، سیستم های اطلاعاتی، پرسنلی و واحدهای سازمان می باشند و در واقع، به دنبال هم راستا نمودن آن ها با اهداف و استراتژی های سازمان اند.(اصلاح و بهبود فرآیند ها و روش ها با استفاده از تکنیک مهندسی مجدّد برای سه ...

پایان‏نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی – گرایش بازرگانی داخلی چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین جامعه پذیری سازمانی و تعهد سازمانی در میان کارکنان اداره صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه انجام شده است. با استفاده از روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی، 155 نفر از کارکنان با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده جهت مطالعه انتخاب شدند. برای گردآوری داده ...

پايان نامه کارشناسي ارشد مديريت بازرگاني گرايش بازاريابي تابستان  1391 چکيده با ظهور پديده هايي نظير تجارت الکترونيکي و کسب و کار الکترونيکي که روش­هاي کار آمد در زمينه افزايش مع

پايان نامه مقطع کارشناسي ارشد رشته تحصيلي کارشناسي ارشد:    MBA ???? چکيده:         در سال‌هاي اخير، اهميت تجربه‌ي خريد لذت&

گروه مرتع و آبخیزداری پایان­ نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته بیابان­زدایی چکیده پروژه بین­المللی منارید، اولین پروژه چند زمینه­ای است که بدنبال استقرار مشارکت و انسجام سازمانی در سه سطح مردم، سازمان­های دولتی و سازمان­های غیر دولتی به منظور مدیریت پایدار سرزمین با تأکید بر مدیریت پایدار منابع طبیعی آغاز به فعالیت نموده است و علی­رغم مشکلات عدیده­ای که بر سرِ اجرای آن ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد(M.A) گرايش"تحول" پاييز93 چکيده پايان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش‌هاي اجرا و نتايج به دست آمده) : هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه بين م

چکيده   امروزه موضوع سرمايه هاي فکري يکي از عناصر موفقيعت سازمان ها محسوب مي شود و سازمان ها براي اينکه بتوانند در محيط پرتلاطم امروزي که جهان تبديل به دهکده جهاني شده است  موفق باشند

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد(M.A ) گرايش:مديريت بازرگاني تابستان 91 چکيده بدون شک مديريت دانش سازماني در جهان دانش مدار امروز رمز کاميابي و پيشگامي است .تغييرات سريع، جابجايي

ثبت سفارش