پایان نامه تأثیر فرزندان بر فرایند تصمیم‏ گیری انتخاب مقصد در گردشگری داخلی مورد مطالعه شهر کرج

word 636 KB 31123 126
1392 کارشناسی ارشد گردشگری و توریسم
قیمت قبل:۶۱,۱۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۲,۴۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت جهانگردی گرایش برنامه ریزی توسعه گردشگری

    چکیده :

    با توجه به تغییراتی که از سال 1950 و پس از جنگ جهانی دوم رخ داد و خانواده ها دچار تغییرات شدند و مادران خانواده نیز وارد عرصه تحصیل و کار شدند، فرایند تصمیم گیری خانواده ها نیز دچار دگرگونی شد و والدین که دیگر زمان کمتری برای فرزندان داشتند ، برای آن که رضایت آن ها فراهم آورند و آن ها را برای نقش های آینده شان آماده  کنند ، آن ها را در این فرایند ، مشارکت دادند . به همین منظور بر آن شدیم که تأثیر فرزندان را بر مراحل فرایند تصمیم گیری انتخاب مقصد در گردشگری داخلی و سفرهای تفریحی از دیدگاه والدین را بررسی کنیم و دریابیم که آیا فرزندان تأثیری بر مراحل فرایند تصمیم گیری دارند ودر صورت وجود تأثیر آیا تأثیرشان مستقیم است  یا غیر مستقیم و اینکه آیا جنسیت و سن فرزندان نیز نقشی در این فرایند دارند  یا خیر.

    به همین منظور در شهر کرج و منطقه عظیمیه خانواده  هایی مورد بررسی قرار گرفته که دارای فرزندان 12-18 ساله بودند . پرسشنامه ها در مدارس توزیع شد و 161 خانواده بررسی شدند . برای انتخاب افراد نمونه 4 مدرسه شامل دو مدرسه راهنمایی دخترانه و پسرانه و دو دبیرستان دخترانه و پسرانه از شهر کرج انتخاب شدند و سپس از بین دانش آموزان هر مدرسه تعداد 45 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند و از آنها خواسته شد تا پرسشنامه را برای تکمیل به والدین خود ارایه دهند.

    یافته های حاصل از پژوهش بیان داشت که فرزندان در فرایند تصمیم گیری انتخاب مقصد موثر بوده و این تأثیر بیشتر به صورت غیر مستقیم بوده است  و با 95% اطمینان تأثیر مستقیمی دیده نشد. بیشترین تأثیر فرزندان بر مرحله اول فرایند تصمیم گیری است وبا 95% اطمینان از نتیجه آزمون کای اسکوئر سن و جنس آنان بر این فرایند تأثیر نداشتند.

    کلمات کلیدی: تأثیر، فرزندان، فرایند تصمیم گیری، انتخاب مقصد ، سفر تفریحی ، سن و جنس ، دیدگاه والدین

    Key words: children influence,decision making,destination choice,recreational trip,age,gender,parents perception

    فصل یک : طرح و کلیات تحقیق

     

     

    1.1مقدمه

    گردشگری فعالیتی است که توسط افراد پیش می رود  که معمولاً از آن لذت برده می شود و برای درک بهتر این پدیده می باید ، رفتار افراد را بشناسیم( مینیچیو و مویزا 2009[1] ). با توجه به رقابت صنعت گردشگری ، فهم فرایند تصمیم گیری گردشگران مورد توجه بسیار زیاد بازاریابان است .  یک جنبه از این فرایند ، تأثیر فرزندان بر انتخاب مقصد است ، در حالیکه این مقوله در زمینه ی گردشگری کمتر مورد بررسی قرار گرفته است ( کاری و وسلی  و ساترلند 2007[2]) . تصمیم انتخاب مقصد که تعطیلات و سفر تفریحی باید در آن گذرانده شود ، ریسک زیادی دارد(مینیچو و مویزا 2009).رفتار انتخاب مقصد می تواند توسط یک ارزیابی ساده و فرایند انتخاب نشان داده شود . هر فرد گزینه هایی را یافته و ارزیابی می کند و گزینه ای در نهایت انتخاب می شود که ارزش بیشتری برای همه افراد درگیر در سفر دارد (کوپلمن 1978[3]). به نحو چشمگیری به نظر می رسد که مطالعات انجام شده در زمینه ی نقش فرزندان در تصمیم گیری فعالیت سفرهای تفریحی و تعطیلات ، کافی نیست و فرصتی است تا در این حوزه به فعالیت بیشتر بپردازیم

        هدف این مطالعه ارزیابی درک والدین از تأثیر فرزندانشان بر فرایند تصمیم گیری انتخاب مقصد  بر اساس مرحله ی تصمیم گیری و متغیر های سن و جنس می باشد و با توجه به گستردگی موضوع در این زمینه ، تحقیق فعلی در حوزه ی گردشگری تفریحی در داخل کشور ، صورت می گیرد.

    هدف از مطالعه ی پیش رو این است که دریابیم از دیدگاه والدین ، آیا فرزندان بر فرایند تصمیم گیری انتخاب مقصد بر اساس مراحل تصمیم گیری و متغیر های سن و جنس در سفر ( سفر تفریحی داخلی ) تأثیر دارند یا خیر.

    یافته های حاصل از این مطالعه ، می تواند راهگشایی برای متخصصان حوزه ی گردشگری باشدکه در صورت موثر بودن فرزندان ، تلاش های تبلیغاتی خود را در حوزه گردشگری تفریحی بر این گروه سنی و جنسی معطوف دارند و مقاصد گردشگری نیز برای جذب خانواده هایی که دارای فرزندان با این ویژگی ها هستند ، برنامه ریزی های توسعه ای خاصی را در پیش بگیرند.

     

    1.2بیان مسئله

    در سال های اخیر، با روندی مواجه شده ایم که در آن کودکان از نفوذ قابل توجهی بر تصمیم گیری های خرید خانواده برخوردار شده اند. تحقیقات گذشته که عموماً در جوامع غربی، به ویژه آمریکا انجام شده است، افزایش قدرت کودکان در تصمیم گیری های خرید خانواده را تأیید می کنند، اما در کشورهای شرقی به ویژه ایران، با توجه به تفاوت های فرهنگی- اجتماعی با غرب، این چالش چندان مورد مطالعه قرار نگرفته است(دهقان نیری89 13) باید متذکر شوم که تعداد قابل توجه خانواده های دارای فرزند در ایران نیز افزایش یافته و نیز دلیلی برای مطالعه می باشد. .بنابراین، هدف اصلی پژوهش حاضر، ارزیابی تأثیر فرزندان  بر فرآیند تصمیم گیری انتخاب مقصد  برای سفر های تفریحی است .

    بیشتر مطالعات و تحقیقات در حوزه تصمیم گیری خانواده، تصمیم گیری خانواده را با تصمیم گیری زن و شوهر مساوی دانسته اند و نقش فرزندان را نادیده گرفته یا به حساب نیاورده اند(جنکینز[4]1979). کودکان بوضوح امروزه مصرف کننده در نظر گرفته می شوند ولی نسبت به بزرگسالان مصرف کنندگان متفاوتی هستند(هارتل و گرام 2004[5]). مک نیل بیان می کند که کودکان به طور متفاوتی نسبت به بزرگسالان بی تاب و برانگیخته  می شوند و در همین حال خانواده یک بخش تصمیم گیری مرکب است که در آن هر عضو مثل پدر، مادر و فرزندان تأثیری را در تصمیم گیری اعمال می کنند، به ویژه زمانیکه وقت انتخاب مکانی برای رفتن و انجام فعالیت در تعطیلات می شود(گرام و هارتل 2004، تورنتون و همکاران[6]1997، مک نیل [7]1999). با این حساب مصرف کنندگان با الویت های متفاوت- والدین و فرزندان- باید بر سر مصرف خانواده توافق و تعامل داشته باشند.(هارتل و گرام 2004).

    از اوایل دهه 1950 تغییر آشکار روی داد ، از زمانیکه پدران به لحاظ خرج کردن،تصمیم گیرنده در نظر گرفته می شدند. بعد زنان تأثیر گذاری را بدست آوردند . در ابتدا زنان همکار تصمیم گیری و سپس همانطور که تحصیل کرده شدند و در کار فعال گردیدند به عنوان تصمیم گیرنده ای با نفوذ شناخته شدند.  کودکان به کندی وارد بخش تصمیم گیری شدند و در برخی مواقع ، حالا، به طور مساوی بر خرید، به ویژه خرید محصولات مرتبط با خود مانند والدینشان شدند(هارتل و گرام2004).  تحقیقات اخیر (مک نیل 1999، گرام 2004) نشان می دهد که کودکان – تا حد بیشتری- بخشی از تصمیم گیری شده اند.

    جیمز یو مک نیل نویسنده ی کتاب "بازار کودکان" تعدادی از  شرایطی که برای کودکان امروز  در دنیای غرب وجود دارد بر شمرده است: بزرگسالان به ازای هر کودک درآمد بیشتری دارند چون مادران نیز اغلب بیرون از منزل کار می کنند، تعداد کودکان برای هر خانواده کمتر است ، والدین نوعاً وقتی که مسن تر می شوند دارای فرزند می گردند در نتیجه در این شرایط از ثروت بیشتری برخوردارند(گرام 2004). مک نیل از عاملی به عنوان "عامل گناه"  نام می برد که به این معناست: والدین به علت که زمان زیادی را صرف شغلشان می کنند و زمان کمتری را با فرزندانشان می گذرانند ، زمانیکه با فرزندانشان  هستند، بیشتر مستعد خرید هدایا و سرگرم شدن با فرزندانشان هستند . مک نیل نتیجه می گیرد که "عامل گناه " بر مصارف مربوط به کودکان و تمایل به رضایت کودک و در نتیجه قرار دادن  ملاحظات کودک در تصمیم گیری موثر است و این به طور طبیعی بر شرایط زندگی کودک تأثیر می گذارد(گرام2004).  در همین حال فرزندان – نه همیشه ولی به طور بالقوه- در خرید های خانواده مداخله دارند (هارتل و گرام 2004). دلیل این پیشرفت از یک طرف فرزندانی اند که انتظار دارند صدایشان شنیده شود و در نتیجه تقاضا می کنند و از طرف دیگر بزرگسالانی با زمان محدودند که تلاش می کنند خانوده های دموکراتیک داشته باشند (هارتل و گرام 2004). خانواده ها به خانواده های مذاکره ای تبدیل شده اند (گرام 2004) و به کودکان آزادی عمل بیشتری داده شده  و تا حد بیشتری به آنان گوش داده می شود و نقشی در تصمیم گیری ایفا می کنند. کودکان بیش از پیش در مورد زندگی اطلاع دارند و در مورد گزینه  های خرید از همسالان و رسانه ها ی گوناگون آشنا می شوند(گرام 2004). 

    در خصوص گردشگری دریافته شد که خشنود کردن فرزند انگیزه ای مهم برای والدین است و تأثیر فرزند فرایندی یک طرفه نیست بلکه فرایندی چندجانبه و ارتباطی دو طرفه بین فرزند و والدینی است که کودک را به مشارکت تشویق می کنند. (هارتل و گرام 2004).

    بر اساس تحقیق اولیه ی جنکینز( 1979) 20 تا 30 درصد از والدین تأثیر فرزندانشان را در انتخاب مقصد ، زمان ، اقامت و فعالیت ها قوی دانسته اند(روبین 2010[8]، وانگ و همکاران[9] 2004). کار پیشگامانه ی جنکینز و تحقیقات بعد از آن توسط هولمن و اپرسون1984[10] و فوکسمن1989[11] در حوزه ی تأثیر فرزندان در سفر و گردشگری و فراغت هستند اما کافی نبوده اند(روبین 2010).

    به هر حال در صنعت گردشگری اطلاعات کمی وجود دارد که علائق کودکان را بررسی می کند . شواهدی وجود دارد که بیان می کند بازار تعطیلات خانوادگی در حال رشد است و اینکه کودکان در تصمیمات خرید به طور فزاینده ای قدرتمند شده اند(نیکرسون و جروسکی[12] 2001). فهم روند  بازار اگرچه نکته ای مهم است تا براساس آن خدمات و محصولات گردشگری را در پاسخ به آن توسعه دهیم اما فهم آن چه که مصرف کنندگان از تعطیلات و سفر خود می خواهند و هم چنین نحوه ی تصمیم سفر بسیار مهم اند(کنگ2003[13]، آسائل 1998[14]، فادنس 1992[15]، جنکینز 1978).

    همانطور که خانواده رشد می کند و فرزندان با تجربه تر می شوند ، سفرهایی که توسط یک خانواده انجام می شود به یادماندنی ترین بخش هر سال می گردند. سفر سازی[16] در عرض چرخه عمر خانواده متفاوت است کسانیکه فرزندان بسیار کوچک دارند کمتر سفر می کنند و هنگامیکه فرزندان بزرگتر می شوند سفرها بیشتر می گردد(موتیار و کوئین [17]2004). فادنس نشان داد همانطور خانواده درچرخه حیات ، حرکت  می کند فرایند های تصمیم گیری تغییر می کند . فیلیارترات و ریچی دریافتند که فرایند تصمیم گیری تعطیلات توسط خانواده یا زوج بودن تأثیر می پذیرد(موتیار و کوئین2004). پس خانواده هایی که فرزند دارند ، نحوه ی تصمیم گیری در آنان متفاوت است و فرزندان در مراحل مختلف تصمیم گیری تأثیر می گذارند یعنی کودکان علیرغم هیچ قدرت خریدی از خودشان ، تأثیر قابل توجهی بر تصمیمات تعطیلات و فراغتی خانواده دارند.(لین وو [18]  2007  ).

    چون گروه های خانواده با فرزندان یک بخش در حال رشد سریع در صنعت گردشگری هستند، سوال  اینست که آیا فرزندان در تصمیم گیری تأثیر دارند یا خیر ؟(در تحقیق فعلی پرسش از والدین می باشد) با وجود تأثیر فرزندان در تصمیم گیری سفر و انتخاب مقصد ، این تأثیر به چه صورت است ؟ کدام گروه سنی  بیشترین اثرگذاری را در فرایند تصمیم گیری دارد؟ دختران اثر بیشتری بر این تصمیم گیری دارند یا پسران؟ در کدام مرحله از تصمیم گیری تأثیر فرزندان بیشتر است ؟ و....

     

     

     

    1.3اهمیت و ضرورت موضوع

     خانواده ها بخش بازار مهمی در صنعت گردشگری و سفر دارند. بر اساس مجمع سفر آمریکا [19]TIA سفرهای تعطیلاتی خانوادگی 65% از سفرهای تفریحی داخلی در سال 2000 را به خود اختصاص داده است  و خانواده هایی که با کودکان سفر می رفته اند از 13% در سال 1999 به 21% در سال 2000  رسیده است (کنگ 2003، TIA2001). 

    خانواده به عنوان بخش مصرف و تصمیم گیری شناخته شده است (آسائل 1998) در نتیجه این حوزه علاقه ی متخصصان  را به خود جلب کرده است(مارتنسن و گرانهلت[20] 2008). اگرچه زن و شوهر تصمیم گیرندگان اصلی خانواده هستند، تأثیر کودکان را نمی توان نادیده گرفت .آسائل (1995) اشاره می کند که کودکان بخش مهمی در تصمیم گیری خانواده ایفا می کنند و تأثیرشان با مقوله های محصول ، خدمات و مراحل مختلف تصمیم گیری ، متفاوت است(وانگ و همکاران[21] 2003).بیشتر مطالعات در زمینه تأثیر کودکان در تصمیم گیری گزارش می دهند که کودکان نقش رو به افزایشی در تصمیمات خرید خانواده دارند(مارتنسن و گرانهلت2008، جنکینز1979، آهوجا و همکاران [22]1998، و ...). همانطور که نقش فرزندان در تصمیمات خانواده افزایش می یابد نیاز برای تحقیقاتی که فرزندان را لحاظ می کنند نیز افزایش می یابد(مارتنسن و گرانهلت2008).

    به عنوان بخش مهم مصرف و تصمیم گیری برای خدمات و محصولات گردشگری و سفر، تصمیم گیری تعطیلات در خانواده یک فعالیت پیچیده است که نیازمند مداخله ی فردی و تصمیم گیری مشترک است (کنگ 2003، آسائل 1998، اچ ال دیویس 1976[23]، فیلیارترات و ریچی [24]1980 فادنس 1992، جنکینز1978، شارپ و مات [25]1956). نه تنها اعضای خانواده بر تصمیمات خرید یکدیگر تأثیر می گذارند بلکه به دفعات در تصمیم گیری مشترک مشارکت و مداخله می کنند ، در نتیجه شناسایی تأثیر هر عضو در مقوله ی سفر، برای بازاریابان مقصد و متخصصان گردشگری سر نخ های مهم در طراحی ابزارهای ارتقایی و تعیین کانال های توزیع مناسب برای محصولات ، و برنامه ریزی و توسعه ی طرح های گردشگری فراهم  می کند(کنگ 2004).

    نقش کودک در تصمیمات خرید به طور فزاینده ای به دو علت مهم برای متخصصان گردشگری مهم گشته است :

    تغییرات اجتماعی و جمعیت شناختی  در جوامع ، رشد تعداد کودکان و تشدید و تقویت نقش کودکان بر تأثیر تصمیمات.

    افزایش سفرهای تعطیلاتی خانوادگی (نیکرسون و جروسکی 2001)

    همانطور که ذکر شد از آن جا که والدین زمان زیادی را صرف شغل خود کرده و زمان کمتری را برای فرزندان دارند و در عین حال از درآمد قابل توجهی برای خرج کردن برخوردارند ، از تعطیلات به عنوان زمانی برای ارتباط مجدد به عنوان یک خانواده استفاده می کنند(گرام 2004، نیکرسون و جروسکی 2001). در نتیجه والدین به طور فعال کودکانشان را برای مشارکت در تصمیمات خرید تشویق می کنند به ویژه برای سفر و تفریحات (نیکرسون و جروسکی2001).

    لیندستروم بحث می کند که تأثیر فرزندان بسیار وسیع تر  از محصولاتی است که به خود آن ها تعلق دارد . از پرسشنامه ی فرزند برند [26]او برآورد می شود که والدین خیلی بسیار زیاد نسبت به آنچه عموماً اعتقاد دارند توسط فرزندانشان تحت تأثیرند(گرام 2004).

    ادبیات رفتار مصرف کننده (بلک ول و همکاران [27]2001، آسائل [28]1998، مورگان [29]1996) بیان کردند که مصرف کنندگان خانوادگی زمانیکه تصمیم خرید می گیرند در چهار مرحله در گیر می شوند:

    بیان مسئله یا برانگیخته شدن نیاز

    جستجوی اطلاعات

    ارزیابی گزینه ها و جایگزین ها

    تصمیم نهایی خرید (لین وو 2007[30] ، هنلن و همکاران[31] 2005 ).

     

    اغلب مطالعات دریافتند که هر چه کلاس اجتماعی  و سطح تحصیلات خانواده ، سن کودک بالاتر و اقتدار در تربیت کمتر باشد(کودک از آزادی عمل بیشتری برخوردار باشد و خانواده دموکراتیک تر باشد)،تأثیر کودک قابل ملاحظه تر است به ویژه مراحل اولیه ی تصمیم گیری، مراحلی مهم برای تأثیر مستقیم کودک در نظر گرفته شده است(گرام 2004). همانطور که فرزندان بزرگتر می شوند، توانایی و مهارت های تصمیم گیری پخته تری را بروز می دهند ، به دنبال اطلاعات در مورد جنبه های مهم محصولات /خدمات می گردند و اطلاعات خاص تر در ارزیابی محصولات استفاده می کنند. رودرجان[32] 1999، گرام2004). رودرجان مدعی است که هرچه فرزندان بزرگتر می شوند، به مصرف کنندگان با اطلاع تری تبدیل می شوند و اطلاعاتی را به کار می گیرند که برای ارزیابی جمع آوری کردند و پیشنهادهای محصولات را با هم مقایسه می کنند(گرام2004).

    هاوارد و مادریگال[33] (1990) بیان کردند که مطالعات گوناگون دریافتند تأثیر نسبی شوهر ، زن و فرزند احتمالاً بر اساس موارد زیر متفاوت است:

    نوع تصمیم خرید

    مرحله ی فرایند تصمیم گیری

    ویژگی های خانواده(ونگ و همکاران2003)

    احتمال تصمیمات مشترک ویژگی اصلی است که انتخاب های پیش از خرید خانواده را از افراد منفرد متمایز می کند . یک خانواده به طور نرمال اغلب زمانیکه انتخاب های فراغتی خانواده را انجام می دهند، به عنوان بخش تصمیم گیری عمل می کند.شواهد بسیاری نشان می دهند که فرزندان قدرت تأثیر قوی بر انتخاب های تعطیلات و سفر خانواده در مقایسه با طیف وسیع محصولات دیگر دارند(لین وو2007 ، جنکینز 1979، دارلی و لیم [34]1986، سوئین یارد و سیم [35]1987، دان1999[36]، مینتل[37] 2003). تأثیر فرزندان هم جنبه های فعال و هم منفعل را پوشش می دهد(لین وو2007 ، منگل برگ1990[38]). تأثیر می تواند مستقیم یا غیر مستقیم باشد . لیندستروم ذکر می کند که تأثیر غیر مستقیم کودکان نیز علاوه بر تأثیر مستقیم آن ها بسیار مهم است . حتی زمانیکه کودکان حضور ندارند نیز تأثیر گذارند. والدین تمایلی اساسی برای خوشحال کردن فرزندان دارند، پس اگر آن ها بدانند که فرزندانشان xرا ازy ترجیح می دهند، x را انتخاب می کنند(گرام 2004، گرام و هارتل2004و لیندستروم 2003). پس اتفاق نظری وجود دارد   که کودکان حتماً تأثیر قابل ملاحظه ای در خرید های خانواده دارند.

    جنکینز 1979گزارش داد که 35-20 درصد از والدین تأثیر فرزندشان را در مقوله ی تعطیلات در انتخاب زمان، مقصد ، اقامت و فعالیت ها، قوی دانسته اند.جنکینز1979، ونگ و همکاران 2003).

    در زمینه ی گردشگری لذت و خوشایند فرزند انگیزه ای مهم برای والدین است و همانطور که ریان [39](1992) و جونز و جیموتی[40](2002) ذکر کردند به معنی قدرت تأثیر مستقیم در فرایند های تصمیم گیری است(گرام 2004).

     کوچکترین فرزندان با حضور صرفشان و نیاز ها و محدودیت های خاصشان به طور غیر مستقیم بر تصمیمات والدینشان تآثیر دارند به طوریکه تقاضا ها و و محدودیت های خاص آن ها نسبت به آن چه که خانواده می تواند یا نمی تواند انجام دهد موثر است (هارتل و گرام 2004).

    تورنتون و همکاران می نویسند ، رضایت فرزندان به شدت توسط والدین اندازه گیری (رتبه بندی) می شود و اگر فرزندشان دوست نداشته باشد که از سایتی بازدید کند ، احتمال راضی بودن او کم است. . رایان 1992 نتیجه می گیرد ، فرزندان می توانند به عنوان کاتالیست هایی در ایجاد بازدید از یک جاذبه [یک مقصد تفریحی]در نظر گرفته شوند. این نشان می دهد که کودکان به طور غیر مستقیم قدرتمندند ، حتی اگر این قدرت کمتر از قدرت تصمیم مستقیم باشد(گرام 2004).تورنتون و همکاران (1997) می نویسند ، تصمیم گیری در زمینه ی تعطیلات یک فرایند پیچیده از مذاکره  میان افراد با قدرت های نامساویِ تأثیر است (گرام 2004).

     

    پس تحقیقات اخیر پذیرفته اند که کودکان هم به طور مستقیم و هم غیرمستقیم در تصمیم گیری خانواده مشارکت دارند(هارتل و گرام 2004) و بلیچفلد و همکاران[41] (2010) و تحقیقات بسیاری از جمله کار 2005، گرام 2005 و 2007، بین تأثیرات مستقیم و غیر مستقیم فرزندان در طول فرایند تصمیم گیری تمایز قائل شدند(بلیچفلد و همکاران 2010).

    مطالعاتی که کودکان را  و نقشی که از لحاظ تصمیم گیری تعطیلات بازی می کنند ، بررسی کرده اند، در کل نشان می دهند، که کودکان بخشی از فرایند های تصمیم گیری هستند . پس بر آن شدیم  که در تحقیق پی رو ما نیز تأثیر فرزندان را در فرایند تصمیم گیری برای سفر های تفریحی بررسی کنیم  ، زیرا این موضوع در زمینه ی گردشگری موضوعی نادیده گرفته شده ، در کشورمان است و نتایج حاصل از آن می تواند راهگشایی برای بازاریابان و برنامه ریزان گردشگری باشد تا از این منظر برای پیشرفت گردشگری و طرح های خود بهره برند.

     

    Abstract:

    According to changes after  world war II , families have changed , mothers  became educated and employed  and family decision making changed. Now parents don`t have enough time for their children ,to satisfy them and make them ready for their future role ,as a result  they participate the children in decision making process. This in mind , we intendedto investigate the influence of children on destination choice decision making process in recreational trips in domestic tourism from parents perception. We wanted to know if children had influence on decision making stages,If there is any influence , whether it`s direct or indirect and if gender and age are impressive.So we investigate families in Azimieh area in the city of Karaj with children from 12 upto 18 years old. 161 families were selected from 2 guidence school and 2 high school , then 45 students were chosen in each school and asked to give the surveys to their parents.

    Findings show that children influence on destination choice but indirectly and the most influence is on first stage of process ,gender and age aren`t influential.

    Key words: children influence,decision making,destination choice,recreational trip,age,gender,parents perception.

     

  • فهرست:

    فصل یک : طرح و کلیات تحقیق.. 11

    1.1مقدمه. 12

    1.2بیان مسئله. 13

    1.3اهمیت و ضرورت موضوع. 16

    1.4گزاره های تحقیق.. 20

    1.4.1 پرسش های اصلی و فرعی.. 20

    1.4.2فرضیه های تحقیق.. 20

    1.4.3هدف های تحقیق یا نتایج مورد انتظار. 20

    1.4.4شرح واژه ها و اصطلاحات تحقیق.. 21

    فصل دوم:مبانی نظری پژوهش و مروری بر تحقیقات پیشین.. 23

    2.1مقدمه. 24

    2.2تصمیم گیری کلی.. 25

    2.3تصمیم گیری مصرف کننده. 29

    2.3.1تئوری های کلاسیک... 29

    2.3.2تئوری های پست مدرن. 30

    2.4مراحل تصمیم گیری.. 32

    2.5تصمیم گیری خانوادگی.. 35

    2.5.1پیوستگی گروه. 40

    2.5.2توزیع نقش ها 40

    2.6تصمیم گیری سفر تفریحی و تعطیلات در خانواده. 43

    2.7فرزندان و تعطیلات.. 46

    2.8فرزندان و تصمیم گیری.. 48

    2.9تأثیر فرزندان بر تصمیم گیری.. 51

    2.10تأثیر فرزندان بر مرحله ی تصمیم گیری.. 56

    2.11تأثیر فرزندان بر تصمیم گیری تعطیلات.. 58

    2.12متغیرهای تأثیر گذار بر تأثیر فرزندان بر فرایند تصمیم گیری انتخاب مقصد. 60

    2.12.1سن فرزندان. 60

    2.12.2جنسیت فرزندان. 61

    2.12.3استراتژی های تأثیری فرزندان. 62

    2.13تأثیر فرزندان در فرایند تصمیم گیری انتخاب مقصد. 62

    2.14سفرهای تفریحی خانوادگی.. 63

    2.15 مدل برای فرایند تأثیرفرزندان برای  انتخاب مقصد : 64

    فصل سوم:روش اجرای تحقیق.. 76

    -1. 3مقدمه. 77

    3-2. روش انجام پژوهش... 77

    3-3. محدوده مکانی و زمانی تحقیق.. 77

    3-4. جامعه آماری پژوهش... 78

    3-5. روش نمونه گیری و حجم نمونه. 78

    3-6. روش گردآوری داده‌ها 79

    3-6-1 مطالعه کتابخانه‌ای.. 79

    3-6-2 مطالعه پیمایشی.. 80

    3-7اعتبار سنجی ابزار. 80

    3-8. روش تحلیل داده ها 81

    فصل چهارم :یافته های پژوهش... 82

    -4.1 مقدمه. 83

    4.2 بررسی ویژگیهای جمعیت شناختی پاسخگویان. 84

    4.3 مقصد آخرین سفر خانواده‌ها 89

    4-4. ویژگیهای سفر خانواده‌ها 96

    4.5 آزمون فرضیه های تحقیق.. 104

    فصل پنجم :بحث و نتیجه گیری.. 108

    5.1             مقدمه. 109

    5.2                  یافته ها 110

    5.3پیشنهادات برای  پژوهش های آتی.. 116

    پیوست ها 117

     

    Abstract: 120

    فهرست منابع ...........................................................................................................................................121  

     

    منبع:

    فهرست منابع

    منابع فارسی

     

    استونر ، جیمز. ای اف . فری من ، آر .ادوارد . گیلبرت ، دانیل آر1978. ترجمه : پارسائیان ، علی و اعرابی ، سید علی . مدیریت . 1379.

    بابومیان آلنوش  ، پایان نامه ی کارشناسی ارشد . رابطه ی تأثیر همراهی کودک با والدین در الگو و میزان خرید از فروشگاه های زنجیره ای شهروند. دانشگاه علامه طباطبایی ؛ دانشکده مدیریت و حسابداری. 1379

    داس ویل . مدیریت جهانگردی . مبانی و راهبردها و آثار ترجمه اعرابی محمد ، ایزدی داوود  چاپ سوم1378

    خاکی. غلامرضا.روش تحقیق در مدیریت . تهران دانشگاه آزاد اسلامی ، مرکز انتشارات علمی بازتاب 1379

    چاک ، وای گی . ترجه پارسائیان و اعرابی . جهانگردی در چشم انداز جامع.1378

    دهقان نیری ، حسام الدین . پایان نامه کارشناسی ارشد . تحقیق سنجش میزان تاثیر عوامل شناخته شده نفوذ نسبی کودکان بر تصمیم گیری خرید خانواده با استفاده از مدل مفهومی ویلیامز  . دانشگاه فردوسی مشهد ؛ دانشکده علوم اداری و اقتصاد . hawzeh.net1389

    روستا، احمد . ونوس ، داور . ابراهیمی ، عبدالحمید. مدیریت بازاریابی 1385

    رئیس روحانی ، فرشته. تأثیر اعضای خانواده در فرایند تصمیم گیری خرید (مطالعه موردی: نقش اعضای خانواده در فرایند تصمیم گیری خرید مسکن). Banik.ir (1391)

    نادری. عزت الله . سیف نراقی . مریم . روش تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی . دفتر تحقیقات و انتشارات بدر 1370

     

     

     

     

     

     

     

    منابع انگلیسی :

     

    Ali, Akhter & Batra , D.K. Children influence on parents buying decisions in Delhi (India). European Journal of Business and Management. Vol 3, 2011

    Birchler, Kathrin Mirjam. A Vacation Within a Vacation: An Examination of

    How Child Participation in Day Programs During Family Vacations Influences Parental Satisfaction With The Vacation. For fulfillment of the requirements for the Master of Science in Education. Illinois University, 2012

    Blichfeldt,  Bodil Stilling& Pedersen ,  Bettina& Johansen  Anders & Hansen ,  Line  .  Tween Tourists: Children and Decision-Making. Journal of Tourism Consumption and Practice .Volume 2 . 2010

    Blichfeldt,  Bodil Stilling.  Why do some Tourists choose to spend their Vacation Close to home. University of Southern Denmark, , 2004

    Bronner, Fred &De Hoog , Robert . Agreement and disagreement in family vacation decision-making.journal of tourism management . 2007  

    Currie Russell and Wesley, Franz  and Sutherland, Paul. Going where the Joneses go:understanding how othersinfluence travel decision-making. International Journal of Culture,Tourism and Hospitality ResearchVol. 2, 2008

    Darly, William & Lim, Jeen-Su. Family decision making in leisure – time activities : an Exploratory Investigation of the Impact of Locus of Control, Child Age Influence Factor and Parental Type on perceived child influence. Advances in Consumer Research Volume 13,1988.

    Davis , Harry. L.Decision making within the household . The Journal of Consumer Research, Vol. 2,1976

    Decrop , Alain: Vacation decision making, university of Namur, Belgium . book.2006

    Flurry, Laura . Children's influence in family decision-making: Examining the impact of the changing American family. Journal of business research 2006

    Foxman , Ellen & Tansuhaj , Patriya. Adolescents` and mothers perceptions of relative influence in family purchase decision :  patterns of agreement and disagreement. Advances in Consumer Research Volume 15, 1988

    Gacho segunmpun, Reynaldo & Abuzahari , Joanna soraya &  Jamaluddin,Mohd.Mozamer.Tourism among families in northern peninsular Malaysia.Journal of Asia- Pacific social science review .2008

    Gram,Anne. “If we’re not going to Italy, I’m not coming”. Children as co-decision-makers in the family – the case of family holidays. Institute for history, international and social studies.Aalborg University. 2004

    Hall, John , Shaw, Mike  , Johnson, Melissa & Oppenheim,  Peter . Influence of children on family consumer decision making . European Advances in Consumer Research Volume 2. 1995

    Hanlan  Jannet & Fuller, Don &. Wilde , Simon J. The travel destination decision process and the relevance of segmentation studies to the marketing of regional tourism, destinations in an Australian context . School of Commerce and  Management , ePublications@SCU 2005

    Hartl, Anne & Gram, Malene. Holiday Pictures, Picturing Holidays .German Children’s Holiday Desires.  Aalborg University .Fibigerstræde 2 9220 Aalborg East Denmark. 2004

    Hung, Kam.Developing an alternative model fofr travel decision making . For fulfillment of the requirements for the degree of DOCTOR OF PHILOSOPHY. Recreation, Park and Tourism Sciences. Texas A&M University.2008

     

    Huybers, Twan.  Destination choice modelling - To label or not to label?

    presented at the conference ‘Tourism Modelling and Competitiveness:               Implications for Policy and Strategic Planning’,October/November 2003

    Jenkins, Roger. L. The influence  of children in family decision – making . parents perception. Consumer Research Volume 6. 1979.

    Kang, Soo K & Hsu ,Cathy H.C. & Wolfe, Kara . Family traveler segmentation by  vacation decision making pattern  Journal of Hospitality & Tourism Research; volume 27.2003

    Kang, Soo & Hsu , H.C ,Cathy. Segmenting Travel Information Center Visitors  by Vacation Decision Making . 2005

    Kaur, Pavleen & Singh ,Roghbir . Children in family purchasing decision making in India and the west. Academy of Marketing Science Review . No. 8.2006

    Koppelman , Frank. Destination choice behavior for non – grocery shopping trips,Transportationresearch record.NO 673. 1978

    Kozak,Metin, Holiday taking decisions – The role of spouses. School of Tourism and Hospitality Management, Mugla University, 48170 Mugla, Turkey. Journal of tourism management 2010

    Lin wu ,Kai, Family Leisure Decision Making: Which Museums to Visit? School of Management, University of Surrey, UK,2007

     Mangleburg ,Tamara F. Children influence in purchase decisions: a review and critique . Advances in Consumer Research Volume 17. 1990

    Martensen , Anne & Gronholdt, Lars. Children’s influence on family decision making. Innovative Marketing, Volume 4, 2008

    McCathy, Joan. Family decision making and sex role attitudes in the context of selection of vacation destination. Presented in Partial Fulfilment of the Requirements  for the Degree of Master of Science in Administration at Concordia UniversityMontreal, Quebec, Canada. 1998

    McNeal, james, From Savers to Spenders: How Children Became a Consumer Market.Excerpted from Children As Consumers: Insights and Implications by James U. McNeal. Posted with permission of Lexington Books.1987

     

    Mikkelsen , Miguel Romero &  Nørgaard , Maria Kümpel.  Children’s Influence on Family Decision-Making in Food Buying and Consumption.  Research on Customer Relations in the Food Sector. 2007

    Minciu, Rodica & Moisa, Claudia Olimmpia. Fundamental aspects regarding youth and their decisions to practice tourism . Annales Universitatis Apulensis Series Oeconomica, 2009

    Mottiar, Ziene & Quinn , deidre. Couple Dynamic in Household Tourism Decision Making: Women as the Gatekeepers? Dublin Institute of Technology School of Hospitality Management and Tourism . Journal ofVacation Marketing, vol. 10. 2004

    Nickerson, Norma &Jurowsky , Claudia .  The influence of children on vacation  travel patterns. Jurnal of vacation marketing .volume 7 .2001.

     

     Ogden, Denise T, Ogden, James R & Ramzy, Omar .  Perceptions of Children’s Influence on Purchase Decisions A Comparison between the U.S. and Egypt. 2010

     

    . Palan, Ka. M & WILKES, Robert. Adolescent-Parent Interaction in Family Decision Making. Journal  of consumer research.• Vol. 24 • 1997

    Peercy, Margaret Amelia. An exploratory study on the effects of the year round school calendar has on the family vacation. Thesis for faculty of the VirginiaPolytechnic Institute and State University in partial fulfillment of the requirements for the degree of Masters of ScienceIn Hospitality and Tourism Management. 2007

    Ramzy, Omar . Ogden, Denise T . Ogden James R. and Zakaria ,Mohamed Yehia . Perceptions of Children’s Influence on Purchase Decisions Empirical Investigation for the U.S. and Egyptian Families. World Journal of Management Vol. 4. 2012

    Robin, Christian. The Influence of Children on Vacation Attraction Choice. Master of Arts. University of Manitoba. Winnipeg.2010

    Robinson, Peter. Holiday decision making : The family perspective . tourism insight .  Tourism insight 2008.

    Rodder john, Deborah. Consumer Socialization of Children: A retrospective look at 25 years of research. Journal of consumer research 1999.

    Schlich , Simma and Axhausen , KW . Destination choice modelling for different leisure activities. Destination choice of leisure trips.2002

    Schor, Juliet . B. The commodification of childhood : tales from the advertising front lines.the hedgehog review . 2003

    Smallman,clive &Moore,Kevin. Process studies of tourist decision making: the riches beyond variance studies.Lincoln university. 2008

     

    Suwandinata, Hanny.  Children‟s Influence on the Family Decision-Making Process in Food Buying and Consumption An Empirical Study of Children‟s Influence in Jakarta-Indonesia . Inaugural Dissertation for the doctoral degree.2011

    Szybillo, George & Sosanie, Arlene. Family decision making: husband , wife and children. Advances in Consumer Research Volume 04. 1977.

    Thornton , Paul. Tourist group holiday decision making and behaviour : The influence of children. Tourism management .1997.

    Wang, Dongyi, Adolescents’ Perception of Their Influence in Family Decision Makingin China. University of Nothigham . 2006

    Wang , Kuo-Ching & Hsieh, An-Tien& Yeh, Yi-Chun& Tsai, Chien-Wen. Who is the decision-maker: the parents or the child in groupp ackage tours?Journal of Tourism management  volume 25. 2004.

    Wante, Torgeir. Winchester, Tiffany. Family holiday decision making: the knowledge and influence of adolescent children and parents more. ANZMACconference,2011


موضوع پایان نامه تأثیر فرزندان بر فرایند تصمیم‏ گیری انتخاب مقصد در گردشگری داخلی مورد مطالعه شهر کرج, نمونه پایان نامه تأثیر فرزندان بر فرایند تصمیم‏ گیری انتخاب مقصد در گردشگری داخلی مورد مطالعه شهر کرج, جستجوی پایان نامه تأثیر فرزندان بر فرایند تصمیم‏ گیری انتخاب مقصد در گردشگری داخلی مورد مطالعه شهر کرج, فایل Word پایان نامه تأثیر فرزندان بر فرایند تصمیم‏ گیری انتخاب مقصد در گردشگری داخلی مورد مطالعه شهر کرج, دانلود پایان نامه تأثیر فرزندان بر فرایند تصمیم‏ گیری انتخاب مقصد در گردشگری داخلی مورد مطالعه شهر کرج, فایل PDF پایان نامه تأثیر فرزندان بر فرایند تصمیم‏ گیری انتخاب مقصد در گردشگری داخلی مورد مطالعه شهر کرج, تحقیق در مورد پایان نامه تأثیر فرزندان بر فرایند تصمیم‏ گیری انتخاب مقصد در گردشگری داخلی مورد مطالعه شهر کرج, مقاله در مورد پایان نامه تأثیر فرزندان بر فرایند تصمیم‏ گیری انتخاب مقصد در گردشگری داخلی مورد مطالعه شهر کرج, پروژه در مورد پایان نامه تأثیر فرزندان بر فرایند تصمیم‏ گیری انتخاب مقصد در گردشگری داخلی مورد مطالعه شهر کرج, پروپوزال در مورد پایان نامه تأثیر فرزندان بر فرایند تصمیم‏ گیری انتخاب مقصد در گردشگری داخلی مورد مطالعه شهر کرج, تز دکترا در مورد پایان نامه تأثیر فرزندان بر فرایند تصمیم‏ گیری انتخاب مقصد در گردشگری داخلی مورد مطالعه شهر کرج, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تأثیر فرزندان بر فرایند تصمیم‏ گیری انتخاب مقصد در گردشگری داخلی مورد مطالعه شهر کرج, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تأثیر فرزندان بر فرایند تصمیم‏ گیری انتخاب مقصد در گردشگری داخلی مورد مطالعه شهر کرج, پروژه درباره پایان نامه تأثیر فرزندان بر فرایند تصمیم‏ گیری انتخاب مقصد در گردشگری داخلی مورد مطالعه شهر کرج, گزارش سمینار در مورد پایان نامه تأثیر فرزندان بر فرایند تصمیم‏ گیری انتخاب مقصد در گردشگری داخلی مورد مطالعه شهر کرج, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تأثیر فرزندان بر فرایند تصمیم‏ گیری انتخاب مقصد در گردشگری داخلی مورد مطالعه شهر کرج, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تأثیر فرزندان بر فرایند تصمیم‏ گیری انتخاب مقصد در گردشگری داخلی مورد مطالعه شهر کرج, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تأثیر فرزندان بر فرایند تصمیم‏ گیری انتخاب مقصد در گردشگری داخلی مورد مطالعه شهر کرج, رساله دکترا در مورد پایان نامه تأثیر فرزندان بر فرایند تصمیم‏ گیری انتخاب مقصد در گردشگری داخلی مورد مطالعه شهر کرج

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد«M.A.» گرایش : مدیریت بازاریابی چکیده: امروزه توجه به گردشگری، به عنوان یکی از بخش های مهم و تاثیر گذار در اقتصاد جهان و کشورها، به سرعت در حال گسترش است. در این بین توجه به توریسم فرهنگی در هر دو زمینه توریستی و تحقیقاتی توجه فزاینده ای را به خود جلب کرده است. گردشگری فرهنگی مناسب ترین روش شناخت وابستگی متقابل فرهنگی ملت ها با همدیگر ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیا گرایش: برنامه ریزی توریسم چکیده این تحقیق با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی، با بهره گیری از مطالعات کتابخانه‎ای، اسنادی همراه با مشاهدات میدانی و استخراج پرسشنامه به تحلیل پایگاههای راهنمایی و رانندگی و نقش آن در احساس امنیت گردشگری درحوزه غرب گیلان پرداخته وهدف از این تحقیق بررسی و شناخت امکانات و محدودیتهای پایگاههای ...

پايان نامه کارشناسي ارشد رشته مديريت جهانگردي گرايش برنامه ريزي و توسعه بهار 1391 چکيده در دنياي کنوني، برنامه‌ ريزي استراتژيک به عنوان بنايي مهم براي توسعه محسوب مي‌شود و لازم

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت جهانگردی (برنامه ریزی و توسعه جهانگردی )ح چکیده هدف این پژوهش:" ارائه مدل برنامه ریزی استراتژیک برای جاذبه های گردشگری شهرستان جیرفت " که از شهرهای تاریخی ایران و در جنوب شرقی استان کرمان واقع شده، است. این شهرستان دارای قدمت چندین هزار ساله ، تمدنی بزرگ و کهن و جلوه گاه روشن تاریخ و یکی از پیشگامان تمدن بشری، دارای بافت ...

چکیده: رشد روز افزون صنعت گردشگری در جهان و درآمد هنگفتی که عاید کشورهای سرمایه گذار در این حوزه شده است، موجب می شود که سیاستگذاران کشورهایی که دارای پتانسیل های بالقوه ای در این زمینه هستند این صنعت را جذاب دانسته و تمام تلاش خود را بر آن دارند که سهم بیشتری از این بازار رو به رشد را نصیب خود نمایند. از آنجا که ایران نیز جزو ده کشور اول جهان در زمینه پتانسیل های جذب گردشگری می ...

پایان نامه برای اخذ مدرک کارشناسی ارشد (MS) رشته :جغرافیا و برنامه ریزی توریسم فعالیت گردشگری بعنوان فعالیت فرابخشی بطور مستقیم و غیر مستقیم بر سایر بخش های اقتصادی تاثیر گذاشته اند. شهرها با گسترش شهرنشینی توانسته اند از مقصدهای مهم گردشگری محسوب شوند. شهر میبد با داشتن پتانسیل های غنی و ماندگار تاریخی آئین های مذهبی می تواند مقصدی برای گردشگران علاقمند باشد. در این تحقیق به ...

فصل اول کلیات تحقیق بخش اول : کلیات تحقیق 1-1-1 مقدمه: امروزه پدیده گردشگری از یک پدیده ساده ی دید و بازدید فراتر رفته و ابعاد و اهمیت ویژه ای یافته است تا جایی که از آن به عنوان یک صنعت بزرگ و مولد و مادر نام برده می شود. به طوری که در بسیاری از کشورهای پیشرفته اقتصادی و برخی کشورهای در حال توسعه که از جاذبه های فراوان تاریخی ، فرهنگی ، طبیعی و امکانات و تسهیلات خوب گردشگر ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته جغرافیا و صنعت توریسم چکیده موضوع توریسم و صنعت جهانگردی در دنیای معاصر و بخصوص درکشورهای توسعه یافته، هم تراز دیگر صنایع و بخش های اقتصادی رشد بسیار چشمگیری داشته است .امروزه بسیاری از کشورهای جهان ، ابعاد گسترده صنعت گردشگری را از نظر تولید ،اشتغال و ایجاد درآمد درک کرده اند و از چند دهه پیش به شدت به توسعه این صنعت پرداخته اند. کشور جمهوری اسلامی ...

پايان نامه براي دريافت درجه                             

پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته­ی مدیریت جهانگردی چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی گردشگری، انگیزه­­ها و عوامل مرتبط با آن در شهر قصرشیرین است. تئوری محوری آن بر اساس تئوری­های چاک. وای. گی، لس لامزدن، وبلن و پیرس تنظیم شده­است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه خانوارهای ساکن در قصرشیرین که به داخل و خارج کشور سفرکرده­اند تشکیل می­دهد که تعداد آن 4756 خانوار می­باشد. از این رو نمونه­ای ...

ثبت سفارش