پایان نامه بررسی کارایی سازمان تامین اجتماعی استان گیلان با کاربرد تحلیلی پوششی داده ها (DEA)

word 1 MB 31256 88
1392 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۲,۹۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۶۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • گروه مدیریت بازرگانی

    پایان نامه  برای دریافت درجه کارشناسی ارشد  (M.A.  )

    چکیده

    امروزه تمامی مدیران در همه سازمانها خواستار استفاده بهینه از امکانات و ظرفیتهای موجود در بخشهای مختلف می باشند. بنابراین وجود مدلی به منظور ارائه بازخور در راستای بهبود شعب مختلف سازمانها و دستیابی به ابزاری جهت برآوردن این نیاز مدیران، بسیار ضروری و منطقی به نظر می رسد.  در راستای ضرورت فوق، سازمان تامین اجتماعی استان گیلان به عنوان نمونه آماری انتخاب و با استفاده از روش تحلیل پوششی داده ها (DEA) کارایی شعب آن مورد بررسی قرار خواهد گرفت. تا ضمن ارزیابی عملکرد شعب  آن، شعب کارا و نا کارا تعیین و راهکارهایی جهت بهبود عملکرد شعب ناکارا و تقویت هرچه بیش تر شعب کارا تدوین شود. جهت بررسی کارایی نهاده های منابع انسانی و مساحت زیر بنای مورد استفاده و درصد ارسال لیست حق بیمه به کارگاه فعال، نسبت آراء تائید شده صادره به پرونده های رسیدگی شده هیئت بدوی تشخیص مطالبات، نسبت وصولی حق بیمه به بودجه مصوب  ابلاغی، نسبت پرونده های مختومه به کلاسه فعال اجراییات، نسبت بیمه صاحبان حرف مشاغل آزاد، اختیاری و خاص به کادر امور بیمه شدگان با استفاده از مدل CCR ورودی محور از طریق نرم افزار  DEA-Master مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل نشان داد که 4 شعبه از 21 شعبه مورد بررسی کارا و 17 شعبه ناکارا بوده اند. لازم به ذکر است که میانگین کارایی فنی آنها 59.22 و میانگین کارایی مقیاس شعب مورد بررسی نیز 86 درصد بوده است.

    کلید واژه­ها: کارایی، ارزیابی عملکرد، تحلیل پوششی داده ها،تامین اجتماعی استان گیلان

    فصل اول 

    کلیات تحقیق

    مقدمه

    امروزه اوضاع حاکم بر بازار های جهانی، محدودیت منابع، رقابت های بسیار فشرده، و... سازمانها  را به سوی اتخاذ راهبردهای مناسب سوق داده است. بطوریکه مدیران و تصمیم گیران سازمان ها، خواستار استفاده بهینه از امکانات و ظرفیت های موجود در بخش های مختلف می باشند. بنابراین ارزیابی عملکرد به منظور ارایه بازخورد در راستای بهبود عملکرد شعب مختلف سازمان ها و دستیابی به ابزاری جهت برآوردن این نیاز مدیران، بسیار ضروری و منطقی به نظر می رسد. از این رو ارزیابی عملکرد و بهره وری در دهه­های اخیر مورد توجه بسیار قرار گرفته است. متدها و تکنیکهای بسیاری جهت ارزیابی عملکرد ایجاد شده است که هر کدام مجموعه ای از شاخص ها را جهت ایجاد توازن در دیدگاه­های سنتی و تک بعدی به عملکرد معرفی می نمایند. اما علی رغم تمامی این پیشرفتها در ارزیابی عملکرد، بسیاری از سازمانها همچنان بر شاخصهای عملکرد سنتی و مالی متکی هستند.(Tangen ,et al, 2004). سازمان تامین اجتماعی نیز محق و علاقه مند است که در راستای ضرورت فوق، سعی و تلاشی در به کارگیری مدلی مناسب جهت ارزیابی عملکرد شعب خود داشته باشد تا بتواند علاوه بر شناسایی شعب کارا و ناکارا، استراتژی های مناسب را جهت بهبود عملکرد شعب ناکارا و تقویت هرچه بیش تر شعب کارا تدوین نماید. از آنجائیکه اکثر مطالعات انجام شده در حوزه بررسی کارایی و ارزیابی عملکرد شعب تامین اجتماعی با استفاده از روشهای پارامتریک بوده است، پژوهش حاضر درصدد برآمده تا با استفاده از روشی ناپارامتریک به سنجش کارایی و ارزیابی عملکرد شعب تامین اجتماعی استان گیلان بپردازد. در این راستا از تکنیک تحلیل پوششی داده ها[1] که  توسط "چارنز" و همکارانش (1976) ایجاد شده و بصورت گسترده ای مورد توجه قرار گرفته بهره گرفته شد.

    1-2) بیان مسأله

    امروزه تمامی مدیران در همه سازمانها خواستار استفاده بهینه از امکانات و ظرفیتهای موجود در بخشهای مختلف می باشند. یکی از راهکارهای تحقق این هدف بررسی و ارزیابی کارایی و عملکرد سازمان است. کارایی به معنای انجام درست کار و رسیدن به یک سطح خروجی مورد انتظار از یک ورودی مشخص است. کارایی به معنای تولید کمترین مقدار ضایعات و صرف کمترین میزان هزینه است؛ بطوریکه کمیت و کیفیت ثابت نگه داشته شود.با این فرض که در یک سازمان، کل منابع ثابت و محدود باشند؛ میزان استفاده مطلوب از این منابع به منظور تولید محصولات با معیار کارایی مشخص می شود (عرب مازار و موسوی، 1389).

                                          

    منظور از کارایی موفقیت بنگاه یا موسسه در تولید حداکثر ممکن ستاده از مجموعه عوامل تولید با تکنولوژی ثابتی می­باشد به طوری که تمام نهاده­ها و ستاده­ها به دقت اندازه گرفته شده باشد (Farrell, 1957). فارل پیشنهاد نمود کارایی یک بنگاه شامل سه جزء است: کارایی تکنیکی(فنی)، کارایی تخصیصی (قیمت) و کارایی اقتصادی (هزینه ای) براساس تعریف فارل، کارایی تکنیکی توانایی یک بنگاه را برای به دست آوردن حداکثر ستاده از یک مجموعه نهاده های معین با تکنولوژی معلوم منعکس می­نماید، در این صورت هر چه بنگاه اتلاف منابع کمتر و در سطح مشخصی از نهاده­ها تولید بیشتری داشته باشد از لحاظ تکنیکی کاراتر خواهد بود . کارایی تخصیصی، توانایی یک بنگاه برای استفاده ترکیب بهینه ای نهاده ها با توجه به قیمت هایشان را نشان می دهد. این کارایی به حداقل سازی هزینه تولید با انتخاب ترکیب مناسبی از نهاده ها برای سطح معینی از ستاده ها با توجه به مجموعه ای از قیمتهای نهاده ای مربوط می شود. با فرض اینکه بنگاه مورد نظر از لحاظ تکنیکی کاملاً کارا باشد بنگاهی که از لحاظ تخصیصی کارا است، ترکیبی از نهاده ها به کار می برد. حداقل هزینه ممکن را برای تولید داشته باشد. کارایی اقتصادی بر اساس تعریف فارل از حاصل ضرب کارایی فنی و کارایی تخصیصی به دست می آید. بدین معنا که سازمانی که از لحاظ اقتصادی کاملاً کارا است باید هم از لحاظ فنی و هم از لحاظ تخصیصی کارا باشد. مستقل از مقیاس بودن و نسبی بودن از جمله ویژگیهای کارایی های مطرح شده می باشد .کارایی تخصیصی در مقایسه با کارایی فنی احتیاج به اطلاعات قیمتی دارد و همین موضوع باعث کاربرد بیشتر کارایی فنی نسبت به کارایی تخصیصی می شود (رجبی، 1389).

    اندازه گیری و تحلیل کارایی نشان می دهد که واحدها چگونه می توانند از منابع خود در راستای نیل به بهترین عملکرد و افزایش تولید در مقطعی از زمان استفاده نمایند. به طور کلی کارایی،معرف نسبت ستاده ها به نهاده ها در مقایسه با یک استاندارد مشخص است (کاظمی و نیکخواه فرخانی، 1388).

    کوئلی نشان داده است که از میان روشهای مختلف ارزیابی عملکرد، روش تحلیل پوششی دارای دو مزیت عمده در اندازه گیری کارایی می باشد :اولاً نیازی به تصریح یک شکل تابعی میان داده ها و ستاده ها ندارد، به این معنی که محقق میتواند از شرایط محدودکننده انتخاب فرم تابع تولید یا تابع هزینه که میتواند تأثیرگذار بر نتایج تجزیه و تحلیل کارایی باشد اجتناب کند و ثانیا نیازی به مفروض توزیعات آماری برای اجزای کارایی ندارد. از سویی دیگر با استفاده از روش تحلیل پوششی داده ها می توان برای هریک از واحدهای ناکارا، واحد یا واحدهایی را  به عنوان واحد مرجع پیشنهاد نمود که کارا بوده و می تواند ساختار بهینه نهاده و ستاده ای را جهت هر یک از واحدهای ناکارا به شکل ترکیب خطی نشان دهد. در واقع این روش علاوه بر محاسبه انواع کارایی، برنامه ای پیشنهادی برای واحدهای ناکارا ارائه می دهد که بر اساس آن میزان مطلوب هر نهاده و میزان ایده­آل قابل دسترس برای ستاده، ارائه و کارایی حداکثر میشود (مهرگان، 1383).

    با توجه به اهمیت اندازه گیری کارایی برای سازمانها، بررسی کارایی سازمان تامین اجتماعی را که نهادی اجتماعی است و حمایت های چند جانبه از افراد در مقابل خطرهای مختلف را بعهده دارد هدف پژوهش درنظر گرفته شده است.

    13) اهمیت و ضرورت تحقیق

    سازمان ها تا زمانی که برای بقاء تلاش می‌کنند و خود را نیازمند حضور در عرصه ملی و جهانی می‌‌دانند، باید اصل بهبود مستمر[2] را سرلوحه فعالیت خود قرار ‌دهند. این اصل حاصل نمی‌شود، مگراینکه زمینه دستیابی به آن با بهبود مدیریت عملکرد امکان‌پذیر ‌شود. این بهبود را می توان با گرفتن بازخور لازم از محیط درونی و پیرامونی، تجزیه و تحلیل نقاط قوت و ضعف و فرصت ها و تهدیدهای سازمان، مسئولیت‌پذیری و جلب رضایت مشتری، با ایجاد و بکارگیری سیستم ارزیابی عملکرد با الگوی متناسب، ایجاد کرد. سیستم ارزیابی عملکرد با الگوی مناسب به انعطاف‌پذیری برنامه‌ها و اهداف و ماموریت‌ سازمان ها در محیط پویای امروزین کمک قابل توجه می‌نماید. ارزیابی و اندازه‌گیری عملکرد و توسعه آن به فرهنگ‌سازی و ارتقاء فرهنگ سازمانی نیاز دارد (تولایی، 1386). زیرا فقدان وجود نظام ارزیابی و کنترل در یک سیستم به معنای عدم برقراری ارتباط با محیط درون و برون سازمان تلقی می‌گردد که پیامدهای آن کهولت و نهایتاً مرگ سازمان است. ممکن است بروز پدیده مرگ سازمانی به علت عدم وقوع یکباره آن، از سوی مدیران عالی سازمان ها احساس نشود. لکن مطالعات نشان می‌دهد فقدان نظام کسب بازخورد امکان انجام اصلاحات لازم برای رشد، توسعه و بهبود فعالیت های سازمان را غیر ممکن می‌نماید، سرانجام این پدیده مرگ سازمانی است.(عادلی، 1384: 125). علم مدیریت نیز مبین مطالب مذکور است. هرچه را که نتوانیم اندازه‌گیری کنیم نمی‌توانیم کنترل کنیم و هرچه را که نتوانیم کنترل کنیم مدیریت آن امکان ‌پذیر نخواهد بود. موضوع اصلی در تمام تجزیه و تحلیل‌ های سازمانی، عملکرد است و بهبود آن مستلزم اندازه‌گیری است و از این رو سازمانی بدون سیستم ارزیابی عملکرد قابل تصور نمی‌باشد.

    1-4) چهارچوب نظری پژوهش

    هر پژوهش به یک چهارچوب نظری نیاز دارد، چارچوب نظری، الگویی است که فرد پژوهشگر بر اساس آن درباره روابط بین عواملی که در ایجاد مساله مهم تشخیص داده شده­اند نظریه پردازی می­کند (خاکی، 1390: 163). چهارچوب نظری روابط میان متغیرها را روشن می­کند، نظریه­هایی که مبانی این روابط هستند را می­پروراند و نیز ماهیت و جهت این روابط را توصیف می کند. همان گونه که بررسی پیشینه، مبانی چهارچوب نظری را تشکیل می دهد، یک چهارچوب نظری خوب نیز در جای خود، مبنای منطقی لازم برای تدوین فرضیه های آزمون پذیر را فراهم می آورد (سکاران، ۱۳۸۶: ۹۵-۹۴). این پژوهش نیز با توجه به مطالعه وب (2003)و دریک (2003) با استفاده از تکنیک تحلیل پوششی داده ها، با درنظر گرفتن دو ورودی (نیروی انسانی و مساحت فیزیکی) و پنج خروجی (درصد ارسال لیست حق بیمه به کارگاه فعال، نسبت آراءتائیدشده صادره به پرونده های رسیدگی شده هیئت بدوی تشخیص مطالبات، نسبت وصولی حق بیمه به بودجه مصوب  ابلاغی، نسبت پرونده­های مختومه به کلاسه فعال اجراییات، نسبت بیمه صاحبان حرف مشاغل آزاد، اختیاری و خاص به کادر امور بیمه شدگان ) کارایی شعب سازمان تامین اجتماعی را مورد بررسی قرار داده است.

    (تصاویر و نمودار ها در فایل اصلی موجود است)

    15) اهداف تحقیق

    1-5-1) هدف اصلی

    تعیین میزان کارایی شعب سازمان تامین اجتماعی

    1-5-2) اهداف فرعی

    شناسایی شعب الگو و مرجع برای شعب ناکارا

    رتبه بندی شعب دارای کارایی نسبی

    شناسایی علل کارآمدی شعب کارآمد

    شناسایی علل ناکارآمدی شعب ناکارآمد

    تعیین کارایی مقیاس شعب مورد بررسی

     

    16) سوالات پژوهش

    1-6-1)پرسش اصلی:

    کارایی شعب سازمان تامین اجتماعی استان گیلان با استفاده از تکنیک تحلیل پوششی داده ها چگونه است؟

    1-6-2)پرسشهای فرعی:

    شعب کارا و ناکارای نسبی سازمان تامین اجتماعی در استان گیلان کدامند؟

    شعب الگو و مرجعِ شعبِ ناکارا کدامند؟

    رتبه ی هر یک از شعب سازمان تامین اجتماعی استان گیلان چگونه است؟

    منشا ناکارآمدی هر یک از شعب ناکارا چیست؟

    کارایی مقیاسی هر کدام از شعب به چه اندازه است؟

    1-7) تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای تحقیق

    1-7-1) ارزیابی عملکرد

    تعریف مفهومی: ارزیابی عملکرد برآوردی انتقادی و کاوشگرانه از فعالیت های مختلف یک سازمان می باشد همانطوری که برای حفظ سلامتی، مقامات و مسؤلین پزشکی و بهداشتی به همه توصیه می کنند که یک سری معاینات دوره ای از بدن انجام دهند. همینطور هر سازمانی برای بدست آوردن نتایج کاری، باید ارزیابی دوره ای از عملکرد خود و واحدهای تابعه داشته باشد(Sherman.2003)

     

    تعریف عملیاتی: در پژوهش حاضر جهت بررسی کارایی از نهاده: (نیروی انسانی و مساحت فیزیکی) و خروجی (درصد ارسال لیست حق بیمه به کارگاه فعال، نسبت آراء صادره تائید شده به پرونده های رسیدگی شده هیئت بدوی، نسبت وصولی حق بیمه به بودجه مصوب  ابلاغی، نسبت پرونده­های مختومه به کلاسه فعال اجراییات، نسبت بیمه صاحبان حرف مشاغل آزاد، اختیاری و خاص به کادر امور بیمه شدگان) استفاده شده است.

    1-7-2) تحلیل پوششی داده ها

    تعریف مفهومی: تحلیل پوششی داده ها (DEA) یک روش برنامه ریزی ریاضی است که ابزار مناسب برای بهر ه وری نسبی واحد های تصمیم گیری در حالت چند ورودی و چند خروجی به حساب می آید. در تحلیل پوششی داده ها با توجه به مشاهدات فردی از واحد تصمیم گیرنده (DMU) و تقابل بهینه آن با دیگر واحد ها، می توان کارایی محاسبه شده را مهم تر از رویکرد سنتی دانست. در این روش بدون استفاده از یک فرم تابعی، یک حد مرزی برآورد گردیده که نشان دهنده حداکثر مقدار کارایی هر واحد، نسبت به کارایی مشاهده شده از واحد های دیگر است (عیسی زاده روشن و خسروی، 1390)

     تعریف عملیاتی: در پژوهش حاضر از مدل مضربی CCR ورودی محور جهت محاسبه کارایی شعب تامین اجتماعی استان گیلان استفاده شده است. مدل CCR پس از تعیین منحنی مرز کارا، مشخص می کند که واحدهای تصمیم گیرنده در کجای این مرز قرار دارند و برای رسیدن به مرز کارا چه ترکیبی از نهاده ها و ستادهها را می بایست انتخاب کنند، که این امر میسر نمی شود مگر به وسیله مشخص کردن ضرایب نهاده ها و ستاده ها برای هر واحد (حسین زاده بحرینی وهمکاران، 1387). در الگوی DEA با دیدگاه ورودی محور، به دنبال بدست آوردن ناکارایی فنی به نسبتی می باشیم که بایستی در ورودیها کاهش داده شود تا خروجی، بدون تغییر بماند و واحد در مرز کارایی قرار گیرد. از اینرو فرم مضربی CCR بکار گرفته شده در این پژوهش بصورت زیر می باشد:

    Performance Evaluation of the Gilan Social Security Organization

    Using of Data Envelopment Analysis (DEA)

     

     

    Abstract

    Managers and decision-makers in organizations, demand for optimum use of available resources and capacities in various sectors. So the existence a model to provide feedback to improve the different branches of the organizations and achievement to the tool to meet the needs of management is very essential and it seems logical. In line with the above necessity, social security for Gilan province selected as sample and using data envelopment analysis (DEA) will be examined the performance of its branches. Thus, we evaluate the performance of its branches as well as determination of theefficient and inefficient branches, and formulate the strategies for improving performance of inefficient and enhancing more and more of efficient branches. To evaluate the performance, human resource inputs and used area of infrastructure and percent of premium list for active site, the ratio of issued the approved decisions toexamined records of board of primitive detection claims, the ratio ofinsurance proceeds to notified the approved budget, the ratio of the closed records to active classes enforcement, the ratio of the owners Insurance jobs, optional insurance, special insurance to the affairs of insured workers using oriented input CCR model through DEA-Master software is examined. The results showed that 4 of 21 branch offices have been effectiveand 17 branches have been ineffective. It should be noted that the average technical efficiency of branches and the average scale efficiency has been59.22 and86 percent, respectively.

  • فهرست:

    چکیده............................................................................................................................. و

    فصل اول : کلیات تحقیق

    1-1) مقدمه.................................................................................................................... 2

    1-2) بیان مساله.............................................................................................................. 2

    1-3) اهمیت و ضرورت تحقیق....................................................................................... 4

    1-4) اهداف تحقیق ....................................................................................................... 4

     1-5) چارچوب نظری ................................................................................................... 6

    1-6) سوالات تحقیق....................................................................................................... 6

    1-7)تعاریف نظری و عملیاتی متغیرهای تحقیق................................................................. 6

    1-8)قلمرو تحقیق........................................................................................................... 8

    1-8-1) قلمرو موضوعی................................................................................................. 8

    1-8-2) قلمرو مکانی..................................................................................................... 8

    1-8-3) قلمرو زمانی...................................................................................................... 8

    فصل دوم : ادبیات و پیشینه تحقیق

    بخش اول: ارزیابی عملکرد

    2-1) مقدمه ................................................................................................................... 10

    2-2) عملکرد سازمانی ................................................................................................... 10

    2-3) عوامل موثر بر عملکرد سازمانی............................................................................... 12

    2-3-1) محیط بیرونی ................................................................................................... 12

    2-3-2)محیط درونی ..................................................................................................... 13

    2-3-3) دستاوردها ........................................................................................................ 14

    2-4) ارزیابی عملکرد...................................................................................................... 15

    2-5) رویکرد های اندازه گیری عملکرد ........................................................................... 17

    2-6) روشهای ارزیابی عملکرد........................................................................................ 17

    2-7) فرایند ارزیابی عملکرد ........................................................................................... 20

    2-8) چالش های ارزیابی عملکرد ................................................................................... 20

    2-9) مزایای نظام ارزیابی عملکرد ................................................................................... 21

    2-9-1) برای سازمان ..................................................................................................... 21

    2-9-2) برای ارزیابی کننده............................................................................................. 21

    2-9-3) برای ارزیابی شونده............................................................................................ 22

    2-10)مدل ناپارامتریک تحلیل پوششی داده در ارزیابی عملکرد و بررسی کارایی  ............... 22

    2-10-1) تحلیل پوششی داده ها DEA ......................................................................... 23

    2-10-2) مدلهای پایه ای تحلیل پوششی داده­ها................................................................ 25

    2-10-2-1) مدل CCR................................................................................................ 25

    مدل نسبت CCR............................................................................................................ 25

    مدل CCR ورودی محور ............................................................................................... 28

    مدل CCR خروجی محور............................................................................................... 29

    2-10-2-2) مدل BCC ................................................................................................. 30

    2-10-2-3)مدل اندرسن – پیترسن ( (AP....................................................................... 31

    بخش دوم: معرفی سازمان تامین اجتماعی و جایگاه آن در ارتقاء سلامت کشور

    2-11) معرفی سازمان تامین اجتماعی .............................................................................. 31

    2-12) خدمات و حمایتهای سازمان ................................................................................ 33

    2-12-1) تعهدات و خدمات حمایتی ............................................................................. 34

    2-12-2) خدمات درمانی .............................................................................................. 34

    2-13) پیشینه  پژوهش................................................................................................... 36

    الف) مطالعات داخلی....................................................................................................... 36

    ب) مطالعات خارجی....................................................................................................... 39

    2-14) خلاصه فصل....................................................................................................... 41

    فصل سوم : روش اجرای تحقیق

    3-1) مقدمه ................................................................................................................... 43

    3-2) روش تحقیق.......................................................................................................... 43

    3-3) جامعه آماری.......................................................................................................... 44

    3-4) روش گردآوری اطلاعات........................................................................................ 44

    3-5) روش تجزیه و تحلیل اطلاعات............................................................................... 44

    3-5-1)مدل  مورد استفاده............................................................................................... 45

    3-5-2) تعیین و تبیین شاخص‌ها..................................................................................... 45

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها

    4-1) مقدمه.................................................................................................................... 48

    4-2) ساماندهی داده ها و اطلاعات.................................................................................. 48

    4-3) بخش دوم بررسی نتایج.......................................................................................... 50

    4-3-1) بررسی نتایج با مدل CCR-I.............................................................................. 55

    مجموعه مرجع....................................................................................................... 56

    رتبه بندی بر اساس کارایی...................................................................................... 58

    بررسی علل کارآمدی شعب کارآمد و ناکارآمدی شعب ناکارآمد................................. 61

    بررسی کارایی مقیاس ............................................................................................ 64

    فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات

    5-1) مقدمه.................................................................................................................... 68

    5-2) پاسخ به پرسشهای پژوهش..................................................................................... 69

    پرسش اصلی.......................................................................................................... 69

    پرسشهای فرعی ................................................................................................... 69

    5-3) پیشنهادآتی بر مبنای یافته های پژوهش.................................................................... 71

    5-4) پیشنهادها برای تحقیقات آتی.................................................................................. 72

    5-5) محدودیتهای تحقیق................................................................................................ 72

    منابع............................................................................................................................... 73

     

    منبع:

    ابن الرسول، اصغر، رضائی، محسن، (1383)، "کاربرد کارت امتیازی متوازن بر ارزیابی عملکرد"، فصلنامه مدیریت فردا، سال دوم، شماره (6-5)، ص 43-51.

    اسمعیلی کاکرودی، علی اکبر، (1388)، "ارزیابی عملکرد شعب بانک صادرات استان مازندران با استفاده از مدل تحلیل پوششی داده ها"،  پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت.

    بزاز جزایری، سید احمد، 1387 ، "ارزیابی عملکرد منابع انسانی:الگویی برای پیاده سازی نظام ارزیابی عملکرد منابع انسانی در سازمان ها"، چاپ دوم ،تهران ، آییژ

    بیات ترک، امیر، (1391)، "ارزیابی عملکرد دفاتر خدمات الکترونیک با رویکرد ترکیبی کارت امتیازی متوازن و تحلیل پوششی داده ها (BSC/DEA)دوماهنامه شهرنگار، شماره 60 و 61، صفحات 44-63.

    جزئی ، نسرین ، 1388 ، "مدیریت منابع انسانی" ، چاپ دوم ،تهران ، غزال

    حسین زاده بحرینی، محمدحسین، ناجی میدانی، علی اکبر، چمانه گیر، فرشته، (1387)، " مقایسه کارایی اقتصادی بانک های خصوصی و دولتی در ایران با استفاده از روش تحلیل پوششی (فراگیر)داده ها (DEA)، مجله دانش و توسعه(علمی – پژوهشی) سال پانزدهم، شماره 25 ، صفحات 1-23.

    خاکی ، غلامرضا ، (1390) ، "روش تحقیق در مدیریت"، چاپ ششم، تهران: انتشارات بازتاب.

    رجبی، احسان، (1389)، "مقیاس بهینه فعالیت و پایداری کارایی فنی بانک های تجاری ایران با کاربرد تحلیل پنجره ای  داده ها در دوره (1385-1370)"، مجله اقتصاد پولی، مالی ، شماره 34، صفحات 91 -126.

    رحیمی، غفور، (1385)، " ارزیابی عملکرد و بهبود مستمر سازمان"، مجله تدبیر، شماره 173. صفحات 41 تا 44.

    رفیع زاده، علاءالدین، (1386)، " الگوی مناسب مدیریت عملکرد در بخش دولتی"، سجهاد دانشگاهی: قابل دسترس در http://www.jobportal.ir/s1/?ID=15_1_2535

    رهنورد، فرجه اله ،(1387)، عوامل مؤثر بر ارتقای عملکرد سازمان های بخش دولتی ایران، پژوهشنامه ی مدیریت، سال هشتم، شماره ی 4(پیاپی 31)،ص 79.

    سکاران ، اوما ، 1388، "روشهای تحقیق در مدیریت" ، تهران ، چاپ ششم ، انتشارات موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی

    سکاران، اوما، (1386)، "روشهای تحقیق در مدیریت"، ترجمه صائبی، شیرازی، محمود، مرکز آموزش مدیریت دولتی.

    طبرسا، غلامرضا (1378)، "بررسی و تبیین نقش اقتضائات استراتژیک در انتخاب الگوی ارزیابی عملکرد سازمانهای دولتی"، مجموعه مقالات دومین جشنواره شهید رجایی ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی کشور، تهران: سازمان امور اداری و استخدامی کشور.

    طلوعی اشلقی، عباس، حسینی خصری، سید محمد، (1386)، " ارزیابى کارایى واحدهاى خرید شرکت هاى گاز استانى"، فنی، شماره 38، صفحات 23-27.

    عادلی، علیرضا (1384)، " ارزیابی عملکرد نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در برقراری نظم و امنیت شهرستان بم" پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم انتظامی.

    عرب مازار، عباس ، موسوی، یحیی ، (1389)، " محاسبه کارایی و کوشش مالیاتی ادارات کل امور مالیاتی استانهای مختلف کشور: روش تحلیل پوششی داده ها"، پژوهشنامه اقتصادی تابستان 1389; 10(2 (پیاپی 37)):139-165.

    عیسی زاده روشن، یوسف، خسروی، بهزاد، (1390)، " رتبه بندی مخابرات استا نهای کشور با رویکرد تحلیل پوششی داده ها"، مجله تحقیق در عملیات و کاربردهای آن، سال هشتم، شماره 3، صص41-52.

    فلاحتی، آمنه، (1390)، " رابطه بین سرمایه انسانی و عملکرد در بانکهای استان گیلان"، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت.

    قنواتی، شادی، (1389)، "رابطه بین سرمایه انسانی و مدیریت دانش با عملکرد سازمانی"، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت.

    کریمی، تورج (1385)، "مدل های نوین ارزیابی عملکرد سازمانی"، مجله تدبیر، شماره 171

    کاظمی مصطفی,نیک خواه فرخانی، زهرا، (1388) ، " کاربست تحلیل پوششی داده ها در اندازه گیری و تحلیل کارایی نسبی شهرستانهای استان خراسان رضوی در کشت گندم دیم"، اقتصاد و توسعه کشاورزی (علوم و صنایع کشاورزیدوره 23 شماره دوم صفحات 87-95.

    گرجی، محمد باقر، صیامی، (1387)، " شناسایی معیارهای ارزیابی عملکرد اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی"، فصلنامه مدیریت، سال پنجم، شماره 11، صفحات 10- 19.

    مجیبی میکلایی،تورج.ارائه الگوی جامع ارزیابی عملکرد سازمانهای دولتی،رساله دکتری رشته مدیریت دولتی،1385.

    مومنی منصور، (1389)، "مباحث نوین تحقیق در عملیات "، تهران، انتشارات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.

    مهر افشان، افسانه، (1388)، " ارزیابی عملکرد شعب سازمان تامین اجتماعی استان گیلان  با استفاده از روشهای غیر پارامتری"، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت.

    مهرگان. محمد رضا، (1383)،«مدلهای کمی در ارزیابی عملکرد سازمانها » ، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران ،

    مهرگان، م.، (1383)، "ارزیابی عملکرد سازمانها:رویکرد کمی با استفاده از تحلیل پوششی داده ها"، چاپ اول، موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.

    مهرگان، محمدرضا، (1391)، "تحلیل پوششی داده ها: مدلهای کمی در ارزیابی عملکرد سازمانها"، نشر کتاب دانشگاهی، تهران.

    نصر اصفهانی، محمد، و رضوی،سید عبدالله (1389) بررسی و مقایسه کارایی و بهره وری شرکتهای خودروسازی با استفاده از تحلیل پوششی داده ها، نشریه علمی پژوهشی مدیریت فردا، شماره 25، ص‌ص 97-108.

    نیکوکار سمیرا، کتابی سعیده، معظم، الهام، (1389) ، " ارایه یک مدل ترکیبی تحلیل پوششی داده ها و تحلیل سلسله مراتبی برای ارزیابی عملکرد مدیران بیمارستان ها"، مدیریت اطلاعات سلامت، ویژه نامه، شماره صفحات 601-611.

    هادیان، محمد، حقانی، حمید، یوسف زاده، حسین، (1387)، "تخمین و مقایسه بهره­وری شعب سازمان تامین اجتماعی تهران: 1379-83.

    یزدانی ، حمیدرضا، 1385 ، "بررسی روایط متقابل میان اجای سرمایه فکری و تاثیر آن بر عملکرد شعب بانک ملت تهران" ، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی ، دانشگاه تربیت مدرس .

     

    34.Abo-jarard, I. Y., Yousof, N., Nikbin, D. (2010). A Review Paper on Organizational Culture and Organizational Performance. International Journal of  Business and Social Science, 1 (3), 26-46.

    Allen, R. S., Dawson, G., Wheatley K. and White C.S.(2008) «Perceived Diversity and Organizational Performance», Employee Relations, Vol. 30 No. 1, p. 20-33.

    Amaratunga, D. and Baldry, D.(2002) «Moving from performance measurement to performance management», Facilities, Vol. 20 . No. 5/6, p. 217-223.

    Anderson Pand Petersen NC (1993). A Producer for Ranking Efficient Units In  Data Envelopment Analysis. Mngt Sci 39:1261- 1264.

    Barney, J.(1991) «Firm resources and the theory of competitive advantage», Journal of Management, Vol. 17, p. 99-120.

    Beccalli.Elena, Casu.Barbara, Girardone.Claudia, Efficiency and Stock Performance in European Banking (2002), university of Essex.

    Behrey, M.H., and Patron, R.A. (2008). " Performance appraisal – cultural fit and organizational outcomes within the U.A.E. ", Journal of American Academy of Business, Vol. 13, No. 1, pp. 166-176.

    Bianco, V., (1984), “In Praise of performance”, personal Journal, pp.40-48, 50.

    Boswell, W.R., and Boudreau, J.W. (2002). "Separating the developmental and evaluative performance appraisal uses", Journal of Business and Psychology, Vol. 16 pp.391-412.

    Charnes, A., w.w. Cooper, and E. Rhodes, 1978, measuring the efficiency of decision making units, European Journal of Operational Research 2, 429-444.

    Dollery, B.E., Worthington, A.C. (1996). The Evaluation of Public Policy: Normative Economic Theories of Government Failure. Journal of Interdisciplinary Economics, 7, 27–39.

    Drack, l, and J.B. Hall, Maximilian (2003) "Efficiency in Japanese Banking: An Empirical Analysis", Economic Research Paper, No. 25/00.

    Farrell, M.J. (1957), "The measurement of productive efficiency", Journal of the Royal Statistical Science Series A, General 120, pp.253-81

    Forster, Jeremy.(2005), Bank efficiency ratios in Latin America, AppliedEconomic Letters; 7/15/2005, Vol. 12 Issue 9.

    Ho. Li-An,(2008),”What Affects Organizational Performance? The Linking Of Learning And Knowledge Management” , Industrial Management & Data Systems, Vol. 108, No.9, Pp.1234-1254

    Isidoro, G., Narciso, A., (2008), "The Usefulness of Accounting Information in the Measurement of Technical Efficiency in Agricultural Cooperatives"., Annals of Public and Cooperative Economics, Vol. 79, No. 1, (March 2008): 107-131

    Kirkwood, Josha, Nahm, Daehoon(2004)Australian Banking Efficiency and Its Relation to Stock Returns, Department of Economics, Macquarie University, Sydney, Australia.

    Mahesh, G.,Chand, Deepti., (2008), "Efficiency of General Insurance Industry in India in the Post-Liberaliztion Era: A data Evelopment Approach"., Icfai Journal of Risk & Insurance, Vol. 5, No. 1, (Jaunary 2008): 32-49.

    Medori, D. and Steeple, D. (2000), "A framework for auditing and enhancing performance measurement systems", International Journal of Operations & Production Management, Vol.20 No.5,pp 520-33

    Neely, A. and Adams, C. (2002), “Perspectives on performance: The performance prism”, forthcoming in Journal of Cost Management.

    Philips, J.J., (1983), Handbook of training evaluation and measurement methods. Houston, texas: Gulf publishing company.

    Radnor, Z., McGuire, M.(2004) «Performance management in the public sector: fact or fiction?» International Journal of Productivity and Performance Management, Vol.53, No.3, p. 245-260.

    Sherman, H.D,Landino.G, Managine Bank Productivity Using DEA, Inter Faces vol.25,no2( March-April1995)pp.60-73.

    Sherman, H.D. , (1995). Managing bank productivity using data envelopment analysis. Interfaces, 9, 297-315.

    Sherman, H.D., Gold, F.,(1985) "Bank Branch Operating Efficiency: Evaluation with Data Envelopment Analysis", Journal of Banking and Finance 9(2), 297-315.

    Sink, D.(1991) «The role of measurement in achieving world class quality and productivity management», Industrial Engineering, Vol. 23, No. 6.

    Spronk J. and Vermeulen E. M. (2003), “Comparative performance evaluation
    under Uncertainty”,

    Stavárek, Daniel (2006), Banking Efficiency in the Context of European Integration, Eastern European Economics; Vol. 44 Issue 4.

    Tangen, S. (2004), "Professional practice performance measurement: from philosophy to practice", International Journal of Productivity and performance Management, Vol.53No.8,pp726-37

    Terbog, H.J., (2003), “Performance evaluation styles in governmental organizations: How do perfessional managers facilitate politicians work?", Management Accounting Research, Vol. 14, No. 4, pp. 311–332.

    Togi.N,A1-Faraj,Abdoulaziz.A.and Khalid A.B and BuBshati (1993) Evaluation to Bank Branch by Means of Data Envelopment Analysis, international Journal of Operation and Production Management, vol.13, no.9.

    Webb, R. W. (2003) "Levels of Efficiency in UK Retail Bank: A DEA Window Analysis" International Journal of the Economics of Business 10(3),305-322.

    Yang, H.H., Chang, C.Y., (2008), "Using DEA Window Analysis to Measure Efficiencies of Taiwan’s Integrated Telecommunication Firms ", Telecommunications Policy, 


موضوع پایان نامه بررسی کارایی سازمان تامین اجتماعی استان گیلان با کاربرد تحلیلی پوششی داده ها (DEA) , نمونه پایان نامه بررسی کارایی سازمان تامین اجتماعی استان گیلان با کاربرد تحلیلی پوششی داده ها (DEA) , جستجوی پایان نامه بررسی کارایی سازمان تامین اجتماعی استان گیلان با کاربرد تحلیلی پوششی داده ها (DEA) , فایل Word پایان نامه بررسی کارایی سازمان تامین اجتماعی استان گیلان با کاربرد تحلیلی پوششی داده ها (DEA) , دانلود پایان نامه بررسی کارایی سازمان تامین اجتماعی استان گیلان با کاربرد تحلیلی پوششی داده ها (DEA) , فایل PDF پایان نامه بررسی کارایی سازمان تامین اجتماعی استان گیلان با کاربرد تحلیلی پوششی داده ها (DEA) , تحقیق در مورد پایان نامه بررسی کارایی سازمان تامین اجتماعی استان گیلان با کاربرد تحلیلی پوششی داده ها (DEA) , مقاله در مورد پایان نامه بررسی کارایی سازمان تامین اجتماعی استان گیلان با کاربرد تحلیلی پوششی داده ها (DEA) , پروژه در مورد پایان نامه بررسی کارایی سازمان تامین اجتماعی استان گیلان با کاربرد تحلیلی پوششی داده ها (DEA) , پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی کارایی سازمان تامین اجتماعی استان گیلان با کاربرد تحلیلی پوششی داده ها (DEA) , تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی کارایی سازمان تامین اجتماعی استان گیلان با کاربرد تحلیلی پوششی داده ها (DEA) , تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی کارایی سازمان تامین اجتماعی استان گیلان با کاربرد تحلیلی پوششی داده ها (DEA) , مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی کارایی سازمان تامین اجتماعی استان گیلان با کاربرد تحلیلی پوششی داده ها (DEA) , پروژه درباره پایان نامه بررسی کارایی سازمان تامین اجتماعی استان گیلان با کاربرد تحلیلی پوششی داده ها (DEA) , گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی کارایی سازمان تامین اجتماعی استان گیلان با کاربرد تحلیلی پوششی داده ها (DEA) , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی کارایی سازمان تامین اجتماعی استان گیلان با کاربرد تحلیلی پوششی داده ها (DEA) , تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی کارایی سازمان تامین اجتماعی استان گیلان با کاربرد تحلیلی پوششی داده ها (DEA) , مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی کارایی سازمان تامین اجتماعی استان گیلان با کاربرد تحلیلی پوششی داده ها (DEA) , رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی کارایی سازمان تامین اجتماعی استان گیلان با کاربرد تحلیلی پوششی داده ها (DEA)

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی گرایش: مدیریت مالی چکیده در دنیای امروزی، با توجه به سرعت روز افزون علم و دانش، سازمان ها برای تطابق با شرایط قابل تغییر محیطی مجبور به استفاده از فناوری ارتباطات بوده و در این راستا باید سرمایه گذاری کنند.با ورود شرکت مخابرات به بازار بورس اطلاع از وضعیت عملکردی و میزان کارایی شرکت های سهامی مخابرات استانی برای ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی گرایش: داخلی چکیده سیستم ارزیابی عملکرد واحدهای مختلف سازمانی یکی از ارکان اصلی فرآیند برنامه ریزی به منظور بهبود فعالیت ها می باشد. طراحی و مدیریت نظام سنجش و ارزیابی یکی از دغدغه های اصلی برنامه ریزی استراتژیک شرکت ها می باشد. از این رو در این تحقیق به منظور ارزیابی عملکرد از روش تحلیل پوششی داده ها که به عنوان ...

پايان نامه مقطع کارشناسي ارشد رشته : مهندسي صنايع – صنايع تابستان1393 چکيده   زنجيره‌ي‌تأمين مجموعه‌اي از تأمين‌کنندگان، توليدکنندگان، توزيع‌کنند

پايان‌نامه دوره کارشناسي‌ارشد مديريت (گرايش صنعتي) تابستان 1390 چکيده مدل هاي تحليل پوششي داده ها از ديرباز مورد استفاده ي متخصصان جهت سنجش ،مقايسه و بهبود کارايي بوده است. با در

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد (M.A) گرايش : "بازاريابي" بهار 1391 چکيده هدف از اين تحقيق بررسي تحليلي تأثير ادراک مصرف کننده از مسئوليت اجتماعي بر جذابيت مراکز خريد

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد(M.A.) چکیده شبکه فروش بیمه یکی از مهمترین بخش های شرکت های بیمه می باشد، چرا که از یک سو درآمد حاصل از عملیات بیمه گری را از طریق فروش محصولات بیمه ای و دریافت حق بیمه های مربوطه تأمین می کند و از طرف دیگر این واحد در ارتباط نزدیک با مشتریان است و چگونگی تعامل این واحد با مشتریان در میزان فروش، تکرار خرید و توصیه به دیگران و... تاثیر بسزایی ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی گرایش: بازرگانی داخلی چکیده صاحب‌نظران و محققین معتقدند که ارزیابی عملکرد موضوع اصلی در تمامی تجزیه و تحلیل‌های سازمانی محسوب می‌شود و تصور سازمانی که شامل ارزیابی و اندازه‌گیری عملکرد نباشد، عملاً غیرممکن به نظر می‌رسد. امروزه مدیریت خرید و عرضه در عملکرد عملیاتی و مالی به طور فزاینده‌ای مهم است. فشارهای رقابتی ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته MBA گرایش عمومی چکیده : سرنوشت مشترک انسانها، برنامه ریزی برای جهان را در جایگاهی ویژه قرار داده است که تفاوتهای ذاتی آن با برنامه ریزی برای شرکتها، موسسات غیر انتفاعی و سازمانهای بین مللی و جهانی، کنکاش بیشتر را ضروری کرده است. شناخت روند فعلی برنامه ریزی برای جهان، گام نخست در این مسیر بود که تحقیق حاضر(با توجه به کمبود نظریه ...

پايان نامه کارشناسي ارشد مهندسي صنايع گرايش مالي آبان 1393 چکيده ارزيابي عملکرد سازمان ها و واحد هاي درون سازماني ابزاري ضروري براي ادامه حيات و رشد آنها است.از ميان مدل و تکنيک ها ي مختلفي

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی-بازاریابی دانشکده مدیریت چکیده: یکی از دغدغه‌های اصلی سازمان ها انتخاب کانال توزع مناسب با کارایی بالا می باشد که در این دوره به علت تنوع در کانال های توزیع یکی از مشکلات اساسی اکثر کارخانه ها می باشد. بر اساس پیشرفت روز افزون تکنولوژی و ایجاد رقبای جدید برای سی دی مانند هارد،فلش و... بازار این محصول به صورت رکودی بودی و در نهایت ...

ثبت سفارش