پایان نامه بررسی گونه ی روایی خاطره داستان در دو اثر «خاطره های پراکنده» و «دو دنیا» از گلی ترقی

word 624 KB 31542 201
1393 کارشناسی ارشد ادبیات فارسی
قیمت قبل:۷۰,۴۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه دوره کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی

    چکیده:

     

    گونه­ های ادبی همواره در خود ظرفیت تغییر، ترکیب و پیدایی گونه­های تازه را دارند. یکی از این گونه­ها «خاطره-داستان» است.

    خاطره­ نویسی، در مطالعات متأخر روایت­شناسی مورد توجه و بررسی واقع شده است که حاصل رویکرد نوین انسان به خود و جایگاهش در نظام هستی است. خاطره، اموری را گویند که بر شخص گذشته است و آثاری از آن در ذهن مانده است، گذشته­های آدم، وقایع گذشته که شخص آن را دیده یا شنیده است. منظور از خاطره به عنوان یک ژانر یا گونه­ی ادبی، وقتی می­تواند معنا یابد که آن خاطره به صورت مکتوب درآمده باشد و ویژگی­های یک اثر ادبی را در خود جای دهد. داستان یا نوول، اثری است روایی به نثر که مبتنی بر خیال است. ترکیب و تلفیقِ خاطره و داستان سبب آفرینش نوعی خاص از ادبیات گردیده است.

    این مطالعه با روش توصیفی-تحلیلی به بررسی دو اثر گلی ترقی«خاطره­های پراکنده و دو دنیا» می­پردازد. گلی ترقی از جمله نویسندگانی است که از تلفیق این دو ژانر «خاطره-داستان» بهره برده است. آثار او را نمی­توان جداگانه خاطره یا داستان نامید، بلکه کاملاً ترکیبی از خاطره-داستان است. عناصری مانند: جزئی­نگری، صمیمت زبان، راوی اول شخص، عینیت­گرایی، توصیف دقیق مکان و زمان بیش­تر به خاطره­نگاری پهلو می­زند و عناصری مانند: تک­گویی درونی، سیال ذهن، توصیف­های ادبی، تعلیق و هول و ولا وکشمکش، متن را به داستان مانند می­کند. بنابراین ژانر غالب بر روایت­های ترقی، داستان است که تاروپود آن را خاطره تشکیل می­دهد؛ یعنی گلی­ترقی با استفاده از خاطره­های کودکی و گذشته­اش به قصه­گویی پرداخته است.

     

    واژه­های کلیدی: روایت­ شناسی، داستان، خاطره، خاطره-داستان، خاطره ­های پراکنده و دو دنیا، گلی ترقی.

    مقدمه

    «روایت­های جهان بیرون از شمار است... این روایت­ها به هر زبانی بازگو می­شوند: زبان شفاهی یا مکتوب، تصاویر ثابت یا متحرّک، ایماها و اشاره­ها و غیره. روایت، همه جا حضور دارد: در اسطوره، افسانه، قصّه، مَثَل، رمان کوتاه، حماسه، تاریخ، درام، کمدی، پانتومیم، نقّاشی، سینما، گزارش­های خبری، مکالمه و غیره. روایت از آغاز زندگی همراه و هم­نشین بشر بوده است و نیست و نبوده است مردمانی که با روایت آشنا نباشند...روایت در یک کلام، همه جا حضور دارد مثل خود زندگی»(آبوت،1391: 92). «روایت نه تنها در داستان، بلکه در اسطوره، افسانه، حکایت اخلاقی، قصّه، تراژدی، کمدی، حماسه، تاریخ، پانتومیم، نقاشی، کتاب مصور، خبر و مکالمه حضور دارد» (آسابرگر، 1380 :32).

    هر انسانی از نخستین لحظه­ی زندگی تا واپسین دقایق آن، به نوعی با روایت سر و کار دارد. از قصه­های ساده­ی کودکانه گرفته تا پیچیده­ترین رمان­ها، فیلم­های سینمایی و حتّی آگهی­های تبلیغاتی نیز به نوعی روایت به شمار می­آیند.

    یکی از این روایت­ها، به صورت خاطره بیان می­شود. خاطره در زندگی همه ما وجود دارد. بعضی­ها خاطرات خوش یا تلخ خود را برای دیگران تعریف می­کنند و بعضی هم آن­ها را در دفتر خاطرات خود مکتوب می­کنند. در ادبیّات نیز خاطره به صورت مستقل نوع ادبی محسوب نمی­شود اما گونه­ی ادبی با عنوان خاطره و خاطره گفتار امروز به دیگر گونه­های ادبی پیوسته است. از این رو جای خالی تحقیق درباره خاطره را مهم دانستیم و به اهمیّت آن و تأثیر آن در داستان و برعکس تأثیر داستان­نویسی بر خاطره­گویی را بررسی می­کنیم.

    اگر بخواهیم به­طور اجمالی به اهمیت خاطره پی ببریم، اندک توجهی کافیست که بدانیم هیچ انسانی خالی از «خاطره» و دور از تأثیرات شگفت و شگرف آن نیست. فردی که هیچ خاطره­ای ندارد یا ذهن و حافظه­ای ندارد، و یا در ظرف زمان و مکان و حوادث ایام نبوده است و در هر دو صورت «هویّت و شخصیّت» ندارد و این ممکن نیست. هم­چنین همگان به شنیدن و خواندن  و داشتن «خاطرات» علاقه­مندند و هر کس به نوعی تحت تأثیر خاطرات خود و بستگان خود و یا دیگران قرار دارد. خاطرات هر کس نه تنها بخشی از شخصیت و هستی او را تشکیل می­دهد بلکه می­توان گفت که اساساً زندگی و سرگذشت هر فرد، مجموعه­ی به هم پیوسته­ای از خاطراتش می­باشد.

    با این­که خاطره مانند ذرّات هوا در پیرامون ما و هم­چنین خون در رگ­های فرد و اجتماع، ساری و جاریست، ولی با این همه، متأسفانه هنوز در زبان فارسی و آثار مطبوعه و منتشر شده­ی آن، کتاب و نوشته­ی مستقلی که بحث و بررسی درباره­ی خاطره و خاطره­نویسی را عهده­دار باشد، فراهم نیامده است. بدین ترتیب فقر و کمبود عجیبی درباره­ی این شاخه­ی مهم از معارف تاریخی و ادبی – به­خصوص درمیان مسلمانان- وجود دارد که باید به­شایستگی برطرف گردد.

     

    1-2. بیان مسأله

    «گلی ترقی در سال 1318 در تهران در خانواده­ای مرفّه زاده شد. تحصیلات متوسطه­ی خود را در تهران و تحصیلات عالی­اش را در رشته­ی فلسفه در آمریکا گذراند. مدتی به عنوان استاد اسطوره­شناسی در دانشکده­ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران تدریس کرد. اولین مجموعه داستان­هایش را با عنوان «من هم چه گوارا هستم» در سال 1348 و رمان کوتاهش، «خواب زمستانی»، را در سال1352 منتشر کرد. بعد از انقلاب، مجموعه داستان­های «خاطره­های پراکنده»(1371) و «جایی دیگر»(1379) را انتشار داد» (میرصادقی،1381: 285).

    آثار وی عبارت­اند از: «من چه گوارا هستم»(1348)، «خواب زمستانی»(1351)، «خاطره­های پراکنده»(1371)، «جایی دیگر»(1379) و «دو دنیا»(1381). هم­چنین کتاب «بزرگ­بانوی هستی» را درباره­ی فروغ و اسطوره، نماد و صورت­های ازلی نوشته است. ترقی در 1358 به فرانسه مهاجرت کرد. در آن­جا داستان­هایی نوشت که یا ریشه در خاطرات غربت­ناک دوره­ی کودکی دارند و یا تصویری از دشواری­های زندگی در غربت و سرگردانی­های روحی مهاجران هستند. «خاطره­های پراکنده» و «دو دنیا» از این دسته آثارند. او با آثاری چون خاطرات پراکنده، دو دنیا و جایی دیگر، توانست خود را به عنوان نویسنده­ای صاحب سبک و زبان معرفی کند. در داستان‌هاى این نویسنده نشانه‌هایى از گذشته و یادآوری خاطرات همراه با حسرت و اندوه دوره‌ی کودکی به چشم می‌خورد و در واقع نوستالژی‌ها در آثارش به وضوح دیده می‌شوند. ترقی به گذشته احساسی دارد که عموماً به دوران کودکی او باز می­گردد. ترقی بیشترداستان­هایش را به شیوه­ی خاطره­نویسی، با روش برگشت به گذشته و مرور خاطره­ها، در طرحی منسجم و از پیش تعیین شده می­نویسد.

    درباره­ی تعریف داستان این­گونه گفته­اند: «داستان روایتی است منثور از بازآفرینی وقایعی درباره اشخاص به گونه­ای که موجد انتظار و صمیمیت باشد» (مستور،1379 :7). «داستان تصویری است عینی از چشم­انداز و برداشت نویسنده از زندگی» (میرصادقی،1376: 17).

    «بنیادی­ترین عنصر داستان روایت است. روایت به مفهوم بازگویی پی­در­پی واقعه، کاشف توالی، تسلسل و زنجیره­وار بودن گفتاری است که راوی آن را بازگو می­کند»(مستور،1379 :7). روایت در اندیشه آدمی کاوش می­کند و چگونگی تعاملات و کنش واکنش­های او را شرح می­دهد. تفّکرات و بینش هر نویسنده یا شاعر، از خلال روایت یا شعر او، مشخص می­شود. به تعبیر ریمون­کنان «روایت داستانی زنجیره­ای از رخدادهای داستانی است و عمل روایت/روایت­گری به دو مقوله اشاره دارد: 1- فرایند ارتباط که در آن فرستنده، روایت را در قالب پیام برای گیرنده می­فرستد؛ 2- ماهیت کلامی رسانه که پیام را انتقال می­دهد و همین ماهیت کلامی است که روایت داستانی را از روایت در دیگر رسانه­ها مثل فیلم، رقص یا پانتومیم متمایز می­سازد» (ریمون­کنان، 1387: 11).

    «خاطره، یعنی اتفاقی که در گذشته روی داده و در یاد شخص باقی مانده است»(فرهنگ سخن،ذیل واژه). خاطرات از آن رو که احساسات و عواطف نویسنده را بیان می­کند و ممکن است باعث تحریک عواطف خواننده شود در ذیل آثار غنایی جای می­گیرند. زبان ادبی و دیگر ویژگی­های ادبی موجود در متن خاطره­نگاشته ها آن­ها را به سمت یک اثر ادبی سوق می­دهد و در شمار آثار ادبی قرار می­دهد.

    درباره خاطره تعریف­های زیادی ارائه شده است: «شرح­حال یا شرح قسمتی از زندگی فرد» (فراگنر،1377: 27). «تصویری ماندنی در ذهن که آیینه­ی واقعیت است، ولی تمام­نما نیست و رنگ و خیال عاطفه پذیرفته است»(حسینی­نژاد، 1388: 18).

    اتوبیوگرافی، تذکره­ها، یادنامه­ها، حبسیه­ها، شکواییه­ها، منشآت و ... که حاوی زندگی و خاطرات نویسندگان آن­ها می­باشند، از دیگر اقسام ادبیات خاطره­نویسی به شمار می­آیند. غلام­حسین یوسفی اتوبیوگرافی را نوعی از خاطرات می­داند و می­نویسد: «خاطره عبارت از هر چیزی که از روی قصد و آگاهی نوشته شده و مقصود از آن، معرفی عمل و اندیشه­ی صاحب اثر بوده است» (یوسفی،1380: 361). «هیچ­یک از گونه­های سرگذشت­نویسی، هم­چون حدیث­نفس (زندگی­نامه­ی خود­نوشت) به درونی­ترین لایه­های وجود انسان نمی­پردازد؛ زیرا هیچ­کس مانند خودزندگی­نامه نویس به همه­ی واقعیت­های زندگی او، احساسات درونی، تردید­ها، نهان کرده­های او آگاهی ندارد؛ از همین روست که تاریخ حدیث­نفس را تاریخ خودآگاهی انسان دانسته­اند»(رضوانیان،1388: 88).

     Abstract

     

    Literary types have also the capacity of change, composition, and the emergence of new species. One of these species, is "Memory- Story".

    Diaries, have been focused and discussed in the studies of late anecdoteolgy which is the result of new approach of man to itself and his place in the cosmos. Memory refers to the last things to say that there are traces of it in mind, the last of human, past events that people have seen or heard them. The diary means a literary genre or form, and we can say that it will become a memory to be written to accommodate the characteristics of a literary work. Story or novel is a work based on the imaginary narrative prose. The combination of memories and stories result in creation of a particular kind of literature.

    Using the cross-sectional method, this study examines two works of Goli Taraghi named "Scattered Memories & Two Worlds". Goli Taraghi, is an author who applies combination of these two works so-called "Memory- Story". His works cannot be described as a separate memory or story, but is a quite combination of memory-story. Elements such as: Partial Review, Language Intimacy, First-Person Narrator, and Objectivity, describe the exact place and time to tuck his memory and graphic elements such as: Internal Monologue, Consciousness, Literary Descriptions, Suspension and Shock and Conflict resemble the text to stories. The genre dominant on narratives of progress is story that comprises the depth of the memories, the memories of childhood and his past flower development using the storytelling.

    Keywords: Narration of Stories, Memories, Memory-Story, Scattered Memories of Two Worlds, Goli Taraghi

  • فهرست:

     

    فصل اول: مقدمه و کلیات

    1-1. مقدمه 2

    1-2. بیان مسأله 3

    1-3. سوابق مربوط 5

    1-4. پرسش اصلی تحقیق (پرسش آغازین) 6

    1-5. سوال¬های تحقیق 6

    1-6. اهداف تحقیق 6

    1-7. استفاده کنندگان از نتایج تحقیق 6

    1-8. نوع تحقیق 7

    1-9. روش تحقیق 7

    فصل دوم: مبانی نظری و تعاریف

    بخش اول: روایت داستانی 9

    2-1. روایت، داستان 9

    2-1-1.تعریف روایت 9

    2-1-1-1. روایت شناسی 10

    2-1-1-2. ویژگی¬های روایت 11

    2-1-2.  تعریف داستان 11

    2-1-2-1. داستان¬های مدرن 12

    2-1-2-1-1. ویژگی¬های مدرنیسم از لحاظ ادبی 12

    2-1-2-1-2. مدرنیسم در ایران 13

    2-1-3. عناصر داستان 13

    2-1-3-1. تعریف پیرنگ 13

    2-1-3-1-1. پیرنگ در داستان مدرن 14

    2-1-3-1-2. کشمکش 14

    2-1-3-1-3. گره افکنی 15

    2-1-3-1-4. زمان در پیرنگ 15

    2-1-3-2. شخصیت و شخصیت¬پردازی 15

    2-1-3-2-1. شخصیت ایستا 17

    2-1-3-2-2. شخصیت پویا 17

    2-1-3-3. راوی/ روایت گر 19

    2-1-3-3-1. زمانِ فعل 20

    2-1-3-3-2. منِ قهرمان (اول شخص درگیر) 23

    2-1-3-3-2. منِ شاهد (اول شخص ناظر) 23

    2-1-3-3-3. تک¬گویی 24

    2-1-3-3-4. تک¬گویی درونی 24

    2-1-3-3-5. تفاوت حدیث نفس با تک¬گویی درونی 24

    2-1-3-3-6. تک¬گویی درونی مستقیم و غیرمستقیم 24

    2-1-3-3-7. جریان سیال ذهن 25

    2-1-3-3-8. داستان غنایی 25

    2-1-3-3-9. زمان و جریان سیال ذهن 26

    2-1-3-3-10. تداعی 26

    2-1-3-3-10-1. تداعی القایی یا مقید 27

    2-1-3-3-10-2. تداعی آزاد 27

    2-1-3-3-10-2-1. تداعی معانی 27

    2-1-3-4. واقعیت داستانی یا روایت واقعیت 27

    2-1-3-5.  گفت¬وگو 29

    2-1-3-6. لحن 30

    2-1-3-7-توصیف 30

    2-1-3-8. صحنه 31

    2-1-3-9. مؤلفه¬ی مکان 31

    2-1-3-10. فضا 31

    2-1-3-11. مؤلفه¬ی زمان روایت 32

    2-1-3-11-1. زمان پریشی 33

    2-1-3-11-1-1.  نظم و ترتیب 33

    2-1-3-11-1-2. تداوم/ دیرش 34

    2-1-3-11-1-3. بسامد 34

    بخش دوم: روایت خاطره¬ای 35

    2-2. زندگی¬نامه 35

    2-2-1. زندگی¬نامه خودنوشت(اتوبیوگرافی) 35

    2-2-2. زندگی¬نامه و خاطره 37

    2-2-3. زندگی¬نامه داستانی 37

    2-2-4. تفاوت و شباهت زندگی¬نامه و داستان 38

    2-2-5. خصوصیات زندگی¬نامه داستانی 39

    2-2-6. تاریخ، داستان، خاطره و زندگی¬نامه 40

    2-2-6-1. فرق تاریخ و خاطره 40

    2-2-6-2. تاریخ و داستان 41

    2-2-6-3. حقیقت¬مانندی در تاریخ و داستان 41

    2-2-6-4. تفاوت تاریخ و داستان 42

    2-2-7. نوستالژی 43

    2-2-7-1. نوستالژی و خاطره 44

    2-2-8. خاطره 44

    2-2-8-1. اصطلاح و ریشه واژه خاطره 45

    2-2-8-2. تعریف خاطره 45

    2-2-8-3. خاطره¬نویسی 46

    2-2-8-4. کارکرد خاطره 47

    2-2-8-5. پیشینه خاطره نویسی 49

    2-2-8-6. ویژگی¬های خاطره 51

    2-2-8-7. فواید خاطره 53

    2-2-8-8. علل روی¬آوری به خاطره¬نویسی 54

    2-2-8-9. زبان خاطره 54

    2-2-8-10. انواع خاطره 54

    2-2-8-11. شباهت و تفاوت خاطره و داستان 55

    2-2-8-11-1. عینیت و تخیل 57

    2-2-8-11-2. روایت خلاقه یا مستند 58

    2-2-8-11-3. شخصیت یا شخصیت¬پردازی؟ 58

    2-2-8-11-4. زاویه دید 59

    2-2-8-11-5. گزینش و حذف 60

    2-2-8-11-6. زمان و مکان 60

    2-2-8-11-7. حوادث 61

    فصل سوم: نگاهی به زندگی و آثار گلی ترقی

    3-1. گلی ترقی 63

    3-2. آثار 63

    3-2-1. درباره خاطره¬های پراکنده 63

    3-2-2. درباره دو دنیا 64

    3-3. ویژگی¬های داستان¬های ترقی 66

    3-3-1. زبان 66

    3-3-2. طنز 66

    3-3-3.زمان 68

    فصل چهارم

    بررسی گونه¬ی روایی«خاطره-داستان» درآثار گلی ترقی

    بخش اول: بررسی کتاب«خاطره¬های پراکنده» 70

    4-1-1.  اتوبوس شمیران (2-22) 70

    4-1-1-1. مؤلفه¬های داستانی در روایت «اتوبوس شمیران» 70

    4-1-1-1-1. پیرنگ 70

    4-1-1-1-2. شخصیت¬پردازی 72

    4-1-1-1-3. راوی و شیوه¬ی روایت 76

    4-1-1-1-4. توصیف 77

    4-1-1-1-4-1. حس آمیزی 78

    4-1-1-1-4-2. تشبیه 79

    4-1-1-1-5. زبان 80

    4-1-1-1-5-1. نام آواها 81

    4-1-1-1-5-2. طنز 81

    4-1-1-1-6. زمانِ روایت 82

    4-1-1-2. مؤلفه¬های خاطره در روایت «اتوبوس شمیران» 83

    4-1-1-2-1. عینیت 83

    4-1-1-2-2. زمان 84

    4-1-1-2-3. مکان 85

    4-1-1-2-4. شخصیت 86

    4-1-1-3. تحلیل نهایی این روایت 86

    4-1-2. دوست کوچک (23-47) 87

    4-1-2-1.  مولفه¬های داستانی در روایت «دوست کوچک» 87

    4-1-2-1-1. پیرنگ 87

    4-1-2-1-2. شخصیت¬پردازی 88

    4-1-2-1-3. راوی و شیوه¬ی روایت 91

    4-1-2-1-4. زمانِ روایت 92

    4-1-2-1-5. نوستالژی 93

    4-1-2-2. مولفه¬های خاطره در روایت «دوست کوچک» 93

    4-1-2-2-1. عینیت 93

    4-1-2-2-2. زمان 93

    4-1-2-2-3. مکان 94

    4-1-2-2-4. شخصیت¬ها 94

    4-1-2-3. تحلیل نهایی این روایت 95

    4-1-3.  خانه¬ی مادربزرگ (48-75) 96

    4-1-3-1. مولفه¬های داستانی در روایت «خانه¬ی مادربزرگ» 96

    4-1-3-1-1. پیرنگ 96

    4-1-3-1-2. شخصیت¬پردازی 97

    4-1-3-1-3. راوی و شیوه¬ی روایت 100

    4-1-3-1-4. توصیف 101

    4-1-3-1-4-1. حس آمیزی 103

    4-1-3-1-5.  زبان 104

    4-1-3-1-5-1. طنز 104

    4-1-3-1-6. زمانِ روایت 105

    4-1-3-2. مولفه¬های خاطره در روایت «خانه¬ی مادربزرگ» 106

    4-1-3-2-1. عینیت 106

    4-1-3-2-2. مکان 106

    4-1-3-1-3. شخصیت 107

    4-1-3-3.  تحلیل نهایی این روایت 107

    4-1-5. خدمتکار(98-138) 108

    4-1-5-1. مولفه¬های داستانی در روایت «خدمتکار» 108

    4-1-5-1-1. پیرنگ 108

    4-1-5-1-2. شخصیت¬پردازی 109

    4-1-5-1-3. گفت¬وگو 109

    4-1-5-1-4. راوی وشیوه¬ی روایت 111

    4-1-5-1-5. توصیف 112

    4-1-5-1-6. زمانِ روایت 113

    4-1-5-2. مولفه¬های خاطره در روایت «خدمتکار» 113

    4-1-5-2-1. عینیت 113

    4-1-5-3. تحلیل نهایی این روایت 114

    4-1-6. مادام گرگه(140-156) 115

    4-1-6-1. مولفه¬های داستانی در روایت «مادام گرگه» 115

    4-1-6-1-1. پیرنگ 115

    4-1-6-1-2. راوی و شیوه¬ی روایت 115

    4-1-6-1-3. توصیف 116

    4-1-6-1-4. زبان 117

    4-1-6-1-5. زمانِ روایت 118

    4-1-6-2. مولفه¬های خاطره در روایت «مادام گرگه» 118

    4-1-6-2-1. عینیت 118

    4-1-7.  خانه¬ای در آسمان (158-179) 119

    4-1-8. عادت¬های غریب آقای «الف» در غربت (182-231) 120

    بخش دوم: بررسی کتاب «دو دنیا» 121

    4-2-1. اولین روز (9-27) 121

    4-2-1-1. مولفه¬های داستانی در روایت «اولین روز» 121

    4-2-1-1-1. پیرنگ 121

    4-2-1-1-2. راوی و شیوه¬ی روایت 122

    4-2-1-1-3. توصیف 124

    4-2-1-1-4. زمانِ روایت 125

    4-2-1-2. مولفه¬های خاطره در روایت «اولین روز» 125

    4-2-1-2-1. عینیت 125

    4-2-1-3. تحلیل نهایی این روایت 126

    4-2-2. خانم¬ها (29-61) 127

    4-2-2-1. مولفه¬های داستانی در روایت «خانم¬ها» 127

    4-2-2-1-1. پیرنگ 127

    4-2-2-1-2. شخصیت¬پردازی 129

    4-2-2-1-3. راوی و شیوه¬ی روایت 132

    4-2-2-1-4. توصیف 132

    4-2-2-1-5. نمادپردازی اسمی 133

    4-2-2-1-6.زبان 133

    4-2-2-1-6-1. نام آواها 133

    4-2-2-1-6-2. طنز 134

    4-2-2-1-7. زمانِ روایت 134

    4-2-2-2. مولفه¬های خاطره در روایت«خانم¬ها» 134

    4-2-2-2- 1. عینیت 134

    4-2-2-2-2. زمان 135

    4-2-2-3. تحلیل نهایی این روایت 135

    4-2-3. آن سوی دیوار(65-92) 136

    4-2-3-1. مولفه¬های داستانی در روایت «آن سوی دیوار» 136

    4-2-3-1-1. پیرنگ 136

    4-2-3-1-2. شخصیت¬پردازی 137

    4-2-3-1-3. راوی و شیوه¬ی روایت 138

    4-2-3-1-4. توصیف 138

    4-2-3-1-4-1. تشبیه 139

    4-2-3-1-4-2. تشخیص 139

    4-2-3-1-5. نمادپردازی اسمی 140

    4-2-3-1-6. زبان 140

    4-2-3-1-6-1. نام آواها 140

    4-2-3-1-6-2. طنز 140

    4-2-3-1-7. زمانِ روایت 142

    4-2-3-2. مولفه¬های خاطره در روایت «آن سوی دیوار» 142

    4-2-3-2-1. عینیت 142

    4-2-3-3. تحلیل نهایی این روایت 142

    4-2-4. گل¬های شیراز(93-126) 143

    4-2-4-1. مولفه¬های داستانی در روایت «گل¬های شیراز» 143

    4-2-4-1-1. پیرنگ 143

    4-2-4-1-2. شخصیت¬پردازی 144

    4-2-4-1-3. راوی و شیوه¬ی روایت 146

    4-2-4-1-4. توصیف 147

    4-2-4-1-5. زمانِ روایت 148

    4-2-4-2. مولفه¬های خاطره در روایت «گل¬های شیراز» 149

    4-2-4-2-1. عینیت 149

    4-2-4-2-2. زمان 149

    4-2-4-2-3. مکان 150

    4-2-4-3. تحلیل نهایی این روایت 150

    4-2-5. فرشته¬ها (127-170) 151

    4-2-5-1. مولفه¬های داستانی در روایت «فرشته¬ها» 151

    4-2-5-1-1. پیرنگ 151

    4-2-5-1-2. شخصیت¬پردازی 152

    4-2-5-1-3. راوی و شیوه¬ی روایت 154

    4-2-5-1-4. زبان 155

    4-2-5-1-5. طنز 156

    4-2-5-1-6. زمانِ روایت 156

    4-2-5-2. مولفه¬های خاطره در روایت «فرشته¬ها» 157

    4-2-5-2-1. عینیت 157

    4-2-5-2-2. مکان 158

    4-2-5-2-3. شخصیت 158

    4-2-5-3. تحلیل نهایی این روایت 159

    4-2-6. پدر (171-202) 160

    4-2-6-1. مولفه¬های داستانی در روایت«پدر» 160

    4-2-6-1-1. پیرنگ 160

    4-2-6-1-2. شخصیت¬پردازی 161

    4-2-6-1-3. راوی و شیوه¬ی روایت 162

    4-2-6-1-4. توصیف 162

    4-2-6-1-4-1. تشبیه 163

    4-2-6-1-4-2. فضاسازی 164

    4-2-6-1-5. زمانِ روایت 165

    4-2-6-2. مولفه¬های خاطره در روایت «پدر» 165

    4-2-6-2-1. عینیت 165

    4-2-6-2-2. مکان 166

    4-2-6-3. تحلیل نهایی این روایت 166

    4-2-7. آخرین روز (203-215) 167

    فصل پنجم: نتیجه¬گیری

    پیوست 172

    منابع و مآخذ 176

     

    منبع:

     

    آبوت، اچ پورتر(1391)، هنر روایت و زندگی، ترجمه­ی ابوالفضل حری، کتاب ماه هنر، خرداد1391، شماره 165. از 92-97.

    آرین پور،یحیی(1353)، از صبا تا نیما، چاپ سوم. تهران: شرکت سهامی کتاب­های جیبی.

    آزبورن، برایان،د؛ سویر،ریچارد(1378)، چگونه زندگی نامه بنویسیم؟، ترجمه­ی محسن سلیمانی. تهران: سوره

    آزرم، محسن؛ افشنگ، مریم(1380)، «قصه آب روان است نه شن زیر زبان»، نشریه­ی همشهری ماه، سال اول، شهریور ماه، صفحه­ی 47-46.

    آسابرگر،آرتور(1380)، روایت و فرهنگ عامیانه، ترجمه­ی محمدرضا لیراوی، چاپ اول، تهران: سروش.

    آل احمد، جلال(1380)، هدایت  بوف­کور یا صادق هدایت، علی دهباشی(گردآوری)، نشر ثالث، چاپ اول: تهران.

    آلوت، میریام(1368)، رمان به روایت رمان­نویس، ترجمه­ی محمدعلی حق­شناس، چاپ دوم، تهران: نشر مرکز.

     احمدی، بابک(1387)،رساله تاریخ، تهران: مرکز چاپ اول.

    اخلاقی، اکبر(1382)،تحلیل ساخت روایی مثنوی مولوی، پایان نامه­ی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه اصفهان.

    اخوت، احمد(1371)،دستور زبان داستان، اصفهان: نشر فردا.

    استنفورد،مایکل(1388)، درآمدی بر تاریخ پژوهی، ترجمه­ی مسعود صادقی، تهران: سمت.

    اسکات کارد،اورسون(1387)، شخصیت­پردازی و زاویه دید در داستان، ترجمه­ی پریسا خسروی سامانی، اهواز: نشر رَسش.

    اسکولز، رابرت(1377)، عناصر داستان، ترجمه­ی فرزانه طاهری، تهران: نشر مرکز.

    اشرف، احمد الف(1375)، «تاریخ، خاطره، افسانه»، ایران‌نامه، سال چهاردهم، پاییز، صص525-537.

    ب(1375)، «سابقه‌ی خاطره‌نگاری در ایران»، ایران‌نامه، سال پانزدهم، شماره‌ی 1، صص5-25.

    انوری،حسن(سرپرست)(1382)، فرهنگ فشرده سخن، تهران: سخن.

    انوشه،حسن(1376)، فرهنگ‌نامه ادب فارسی(مدخل زندگی‌نامه‌های خودنوشت) ، تهران: سازمان چاپ و انتشارات.

    ایبرمز.ام.اچ/جفری گالت هرفم(1387)، فرهنگ توصیفی اصطلاحات ادبی، ترجمه­ی سعید سبزیان، چاپ اول، تهران: رهنما.

    ایرانی ، ناصر(1380)، هنر رمان، تهران: آبانگاه.

    ایروانی، محمدرضا(1386)،«نگاهی به خاطره­نویسی و مقایسه آن با زندگی­نامه و سفرنامه»، مجله زبان و ادبیات فارسی، س 3، ش8.

    باطنی، محمدرضا(1380)، فرهنگ معاصر، انگلیسی-فارسی، تهران: فرهنگ معاصر.

    براهنی،رضا(1363)، قصه نویسی، تهران. نشر نو.

    بورنوف،رئال اوئله(1378)، جهان رمان، ترجمه­ی نازیلا خلخالی، چاپ، تهران: مرکز.

    بهبهانی، سیمین(1372)، «مرا به آیینه مهمان کرد»، ماهنامه­ی دنیای سخن، شماره-ی 57، آبان و آذر 1372، صفحه­ی 55-52.

    بی نیاز،فتح الله(1390)،در جهان رمان مدرنیستی، چاپ اول، تهران: افراز.

    بیات، حسین(1387)، داستان­نویسی جریان سیال ذهن، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.

    بیشاب، لئونارد(1383)، درس­هایی درباره داستان­نویسی، ترجمه­ی محسن سلیمانی، تهران: موسسه انتشارات سوره.

    پارسی نژاد، کامران(1385)، «زندگی­نامه  داستانی»، آبان و آذر شماره 104.

    پاینده،حسین(1391)، داستان کوتاه در ایران(جلد دوم، داستان­های مدرن)، تهران: نیلوفر.

    ترقی، گلی(1391)، خاطره­های پراکنده(مجموعه­ی قصه)، تهران: نیلوفر.

    ترقی، گلی(1391)، دو دنیا،  تهران. نیلوفر.

    تسلیمی، علی(1383)، گزاره­هایی در ادبیات معاصر ایران(داستان)، چاپ اول. تهران: نشر اختران.

    تودورف، تزونان(1379)، بوطیقای ساختارگرا، ترجمه­ی محمد نبوی. تهران: آگاه.

    تولان،مایکل جی(1383)، درآمدی نقادانه-زبان شناختی بر روایت، ترجمه­ی ابوالفضل حری، تهران: بنیاد سینمایی فارابی.

    جواری، محمد حسین؛ موذن، زهرا(1382)، «اتوبیوگرافی و مباحث نظری آن در فرانسه»، فصلنامه­ی علّامه، پژوهشگاه علوم انسانی، دوره اول بهار، شماره 4.

    حجوانی، مهدی(1376)، قصه چیست؟، تهران: حوزه هنری.

    حداد، حسین(1385)، «تفاوت و شباهت­های زندگی­نامه و داستان»، آبان و آذر شماره 104.

    حدادی،الهام(1388)،«رویکردی روایت شناختی به داستان دو دنیا  اثر گلی ترقی»، فصلنامه­ی نقد ادبی. س 1، شماره 5.

    حری، ابوالفضل(1387)، رویکرد روایت شناختی به قصص قرآنی، فصلنامه­ی نقد ادبی، س 1. ش2، صص83-122.

    (1387)، «درآمدی بر رویکرد روایت­شناختی به داستان روایی با نگاهی به رمان آیینه­های دردار هوشنگ گلشیری»، نشریه دانشکده ادبیات تبریز. سال 51، پاییز و زمستان 87، شماره مسلسل208.

    حسن لی، کاووس؛ قلاوندی، زیبا(1388)، «بررسی تکنیک­های روایی در رمان شازده احتجاب هوشنگ گلشیری»، شماره 7و8.

    حسینی نژاد،(1388)، آموزش خاطره­نویسی، چاپ چهارم، تهران: نشر لوح زرین.

    حسینی، صالح(1372)، بررسی تطبیقی خشم و هیاهو و شازده احتجاب، تهران: نیلوفر

    داد، سیما(1383)، فرهنگ اصطلاحات ادبی، تهران: مروارید

    دهباشی،علی؛کریمی، مهدی(1382)، گلی ترقی، نقد و بررسی آثار، تهران:  قطره

    دهقان،احمد(1386)، خاک و خاطره، تهران: صریر

    دیلمقانیان،ماندانا(1382)، «بافتن قالی پرنده باغ­های رنگین کلمات»، روزنامه­ی ایران، 15 شهریور1382، صفحه­ی 15.

    دیوتادیه،ژان(1378)، نقد ادبی در قرن بیستم، ترجمه­ی مهشید نونهالی، چاپ اول تهران: انتشارات نیلوفر.

    رحیمیه،نسرین(1374)، «حسی از جادو، آرزو و حسرت»، مجله­ی کلک­، شماره­ی 67. مهر، صفحه­ی 350-345.

    رضایی، عربعلی(1382)، واژگان توصیفی ادبیات، تهران: فرهنگ معاصر.

    رضوانیان، قدسیه(1388)، از سرگذشت­نویسی به داستان­نویسی،بابلسر: انتشارات دانشگاه مازندران.

    روزبه، محمدرضا(1381)، ادبیات معاصر ایران(نثر)، تهران: روزگار

    ریکور،پل(1374)، «خاطره، تاریخ، فراموشی»، مجله گفتگو، شماره 8، صص47-59.

    ریمون کنان، شلومیت(1387)، روایت داستانی بوطیقای معاصر، ترجمه­ی ابوالفضل حری، چاپ اول، تهران: نشر نیلوفر.

    ریوندی، رضا(1388)، زاویه­دید در روایت داستانی، رشد آموزش زبان و ادبیات فارسی، پاییز، شماره 91.

    زرین کوب، عبدالحسین(1370)، نقد ادبی، چاپ سوم، تهران: امیرکبیر

    ساچکوف، بورس(1382)، تاریخ رئالیسم، ترجمه­ی محمدتقی فرامرزی، چاپ اول، تهران: تندر

    سناپور،حسین(1385)، ده جستار داستان­نویسی، چاپ دوم، تهران: نشر چشمه.

    سنگری،محمدرضا؛ ایروانی،محمدرضا(1390)، «پژوهشی درباره­ی خاطره­نویسی»، ادبیات و زبان­ها، حافظ. شماره 86 مهر، از 24-31.

    شاملو،سعید(1375)، آسیب شناسی روانی، تهران: نگاه

    شریفیان، مهدی؛تیموری، شریف(1385)، «بررسی فرایند نوستالژی در شعر معاصر(بر اساس اشعار نیما و اخوان ثالث)»، فصلنامه کاوش نامه، سال هفتم، شماره 12، صص62-33.

    شعاری نژاد،علی اکبر(1375)، فرهنگ علوم و فناوری، چاپ دوم،تهران: انتشارات امیر کبیر

    شمس،علیرضا(1392)،«نگاهی به زندگی و آثار ترقی»، به بهانه­ی برنامه داستانی خوانی در مونترال.

    شمیسا،سیروس(1373)، انواع ادبی، چاپ دوم،تهران: انتشارات فردوس.

    شولتز،دوان و آلن شولتز(1385)، نظریه­های شخصیت، ترجمه­ی یحیی سید محمدی، تهران: ویرایش

    شیری، قهرمان(1376)، «راز طنزآوری»، ماهنامه ادبیات معاصر، تهران: سال دوم، شماره 17.

    صالحی نیا، مریم(1388)، «کلیاتی درباره روایت شناسی ساخت­گرا»،  فصلنامه هنر، پاییز ، شماره 81.از 15-تا 27

    صدر،رویا(1382)، «طنزی که زندگی است...» ،کتاب ماه ادبیات و فلسفه، شماره­ی 10، مرداد1382،صفحه­ی111-108.

    صفایی،علی(1392)،«کتاب دا خاطره یا رمان؟»، دانشگاه شهید باهنر کرمان، سال چهارم، شماره هشتم، بهار و تابستان

    عابدی، داریوش(1371)، پلی به سوی داستان نویسی، چاپ اول، تهران.

    عباسی،علی(1385)، «پژوهشی بر عنصر پیرنگ»، پژوهش زبان­های خارجی، سال دوازدهم، شماره­ی 33، پاییز، صص85-103.

    عبداللهیان، حمید(1381)، شخصیت و شخصیت­پردازی در داستان معاصر، تهران: انتشارات آن.

    عطارپور،اردلان(1377)، «هبوط، این بار از باغِ سبزِ گذشته»، نشریه­ی کتاب ماه ادبیات و فلسفه، فروردین و اردبیهشت، صفحه­ی 47-44.

    علی اکبری، نسرین(1386)، «سال­های ابری در نگاهی نو(اتوبیوگرافی-رمان)»، شماره 159، مجله علمی پژوهشی.

    عمرانی،رضا(1390)، «خاطره نویسی و خلاقیت ادبی»، نشریه انشاء و نویسندگی 9. سال سوم. تیرماه.

    فراگنر،برت گ(1377)، خاطرات نویسی ایرانیان، ترجمه­ی مجید جلیلوند رضایی، تهران: انتشارات علمی فرهنگی.

    فضلی،آزاده(1390)، «خاطره­نویسی از کاغذ تا وبلاگ(گفتگو با ابوالفضل زرویی نصر آباد)»، مجله انشا و نویسندگی 9،سال سوم، تیر ماه.

    فلکی،محمود(1382)، روایت داستان (تئوری­های پایه­ای داستان نویسی)، تهران: نشر بازتاب نگار.

    فورست،لیلیان(1380)،رمانتیسم، ترجمه­ی مسعود جعفری ،تهران : مرکز.

    فورستر، ادوارد مورگان (1369)، جنبه­های رمان، ترجمه­ی ابراهیم یونسی، چاپ اول، تهران: انتشارات نگاه.

    قاسمی، رضا(1382)، «اگر کلاهی می­داشتم»، ماهنامه هفت، سال اول، شماره­ی 4، شهریور، صفحه ی 9-8.

    قانونی،مریم(1387)، تحلیل و مقایسه­ی سنت خاطره­نگاری در عصر مشروطه(1320ق -1340 ق)، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان.

    قروانچاهی، عباس،(1376)، ری را، مازندران: معین.

    کادن،ج،ای (1380)، فرهنگ ادبیات و نقد، ترجمه­ی کاظم فیروزمند، چاپ اول، تهران: نشر شادگان.

    کاظمی،رضا(1388)، «نمونه­هایی از اهمیت پیرنگ در روایت»،  ماهنامه­ی فیلم نگار، سال هشتم، شماره ی 85، آبان 1388، صص38-40.

    کرباسچی،غلام رضا(1367)، «بخش خاطرات: فصل اول. خاطره شناسی»، فصلنامه­ی یاد، شماره 11، صص35-45.

    کلیگز، مری(1388)، درسنامه­ی نظریه­ی ادبی، ترجمه­ی جلال سخنون، الهه دهنوی؛ سعید سبزیان، چاپ اول، تهران:  اختران.

    کمری،علیرضا(1381)، با یاد خاطره، تهران: سوره مهر.

    (1383)، با یاد خاطره(ج 1)،در آمدی بر خاطره نویسی و خاطره نگاشته های پارسی در تاریخ ایران، تهران: سوره مهر.

    گرکانی،گیتا(1388)، «شیوه­های روایت داستان»، علوم اجتماعی، آزما، خرداد، شماره 65، صص38-39

    گلمکانی، هوشنگ(1382)، «در گذشته چه گذشته»، ماهنامه­ی هفت، سال اول، شماره­ی 4، شهریور، صفحه­ی 19-16.

    لغت­نامه دهخدا.

    لوته، یاکوب(1386)، مقدمه­ای بر روایت در ادبیات و سینما، ترجمه­ی امید نیک فرجام، چاپ اول، تهران: نشر مینوی خرد.

    مارتین، والاس(1386)، نظریه‌های روایت، ترجمه‌ی محمد شهبا، تهران: هرمس.

    مالرو، آندره(1365)،ضد خاطرات، ترجمه­ی ابوالحسن نجفی؛ رضا سید حسینی، تهران:خوارزمی

    محمدی فشارکی،محسن؛ خدادادی،فضل الله(1391)، «از تاریخ تا داستان؛ تحلیل عناصر مشترک بین تاریخ و داستان»، دانشگاه اصفهان، سال چهارم. شماره سوم.

    محمودی، محمد علی؛ صادقی،هاشم(1388)، «تداعی و روایت داستان جریان سیال ذهن»، فصلنامه پژوهش­های ادبی سال 6، شماره 24، تابستان.

    مستور، مصطفی(1379)، مبانی داستان کوتاه، تهران : نشر مرکز.

    معلوف،اب لویس(1383)، المنجد فی اللغت و الاعلام، ترجمه­ی محمد بندر ریگی، ج 2،چ2، تهران: ایران.

    مقدادی،بهرام(1378)، فرهنگ اصطلاحات نقد ادبی (از افلاطون تا عصر حاضر)، تهران: سخن.

    مکاریک، ایرنا ریما(1384)، دانش­نامه­ی نظریه­های ادبی معاصر، ترجمه­ی مهران مهاجر و محمد نبوی، چاپ اول، تهران: آگه.

    مکوئیلان،مارتین(1388)، مجموعه مقالات روایت، ترجمه­ی فاتح محمدی، چاپ اول، تهران: مینوی خرد.

    مندنی پور،شهریار(1383)، ارواح شهرزاد، چاپ دوم، تهران: انتشارات ققنوس.

    میر صادقی، جمال(1382)،ادبیات داستانی( قصه ...)،چاپ چهارم. تهران: بهمن.

    (1387)، راهنمای داستان نویسی، تهران: سخن.

    و میرصادقی، میمینت(1377)، واژه­نامه­ی هنر داستان نویسی، چاپ اول. تهران: کتاب مهناز.

    (1376)، عناصر داستان، تهران: سخن.

    (1381)، «گلی ترقی زبان احساس،زبان اندیشه»، مجله­ی زنان، سال یازدهم، شماره­ی 94، آذر، صفحه­ی 47-44.

    (1383)، داستان و ادبیات، تهران: انتشارات آیه­ی مهر.

    میمنت،احمد(1382)، «دو دنیا، روایت تلخ تنهایی، حکایت عصیان»، علوم اجتماعی،آزما، آبان و آذر، شماره 26.

    نژادصداقت،حورا(1391)، «دنیای متفاوت واقعیت و خیال»، جام­جم روزنامه19 فروردین.

    نورائی،مرتضی؛ ترقی،مهدی ابوالحسنی (1389)، «مقایسه تحلیلی خاطره نگاری با تاریخ شفاهی»، فصلنامه­ی گنجینه­ی استاد، سال بیستم، دفتر چهارم، زمستان.

    واحد،سینا؛ کلهر،مهدی؛ معادی خواه، عبدالمجید(1364)، «خاطره و خاطرات»، یاد (فصلنامه ) 10

    ولک/نه/وارن،آرستین(1373)، نظریه ادبی، ترجمه­ی ضیاء موحد و پرویز مهاجر، چ 1. انتشارات علمی فرهنگی.

    هنرمند،سعید(1376)، «نقش زمان در شکل گیری رمان خشم و هیاهو»، نگاه نو، ش 32 ،بهار، ص 42 تا 121.

    یزدانی خرم، مهدی(1382)، «امنیت بهشتی باغ شمیران (گفتگو با گلی ترقی -2)»، روزنامه­ی شرق، شنبه 8 شهریور1382، صفحه ی 12.

    یوسفی، غلامحسین(1380)، دیداری با اهل قلم، ج 2. چ 7، تهران: علمی.

    یونسی، ابراهیم(1379)، هنر داستان نویسی، چاپ ششم. تهران: انتشارات نگاه.

    یونگ، کارل گوستاو(1370)، خاطرات، رویاها، اندیشه­ها، ترجمه­ی پروین فرامرزی، مشهد، انتشارات آستان قدس رضوی.


موضوع پایان نامه بررسی گونه ی روایی خاطره داستان در دو اثر «خاطره های پراکنده» و «دو دنیا» از گلی ترقی, نمونه پایان نامه بررسی گونه ی روایی خاطره داستان در دو اثر «خاطره های پراکنده» و «دو دنیا» از گلی ترقی, جستجوی پایان نامه بررسی گونه ی روایی خاطره داستان در دو اثر «خاطره های پراکنده» و «دو دنیا» از گلی ترقی, فایل Word پایان نامه بررسی گونه ی روایی خاطره داستان در دو اثر «خاطره های پراکنده» و «دو دنیا» از گلی ترقی, دانلود پایان نامه بررسی گونه ی روایی خاطره داستان در دو اثر «خاطره های پراکنده» و «دو دنیا» از گلی ترقی, فایل PDF پایان نامه بررسی گونه ی روایی خاطره داستان در دو اثر «خاطره های پراکنده» و «دو دنیا» از گلی ترقی, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی گونه ی روایی خاطره داستان در دو اثر «خاطره های پراکنده» و «دو دنیا» از گلی ترقی, مقاله در مورد پایان نامه بررسی گونه ی روایی خاطره داستان در دو اثر «خاطره های پراکنده» و «دو دنیا» از گلی ترقی, پروژه در مورد پایان نامه بررسی گونه ی روایی خاطره داستان در دو اثر «خاطره های پراکنده» و «دو دنیا» از گلی ترقی, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی گونه ی روایی خاطره داستان در دو اثر «خاطره های پراکنده» و «دو دنیا» از گلی ترقی, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی گونه ی روایی خاطره داستان در دو اثر «خاطره های پراکنده» و «دو دنیا» از گلی ترقی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی گونه ی روایی خاطره داستان در دو اثر «خاطره های پراکنده» و «دو دنیا» از گلی ترقی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی گونه ی روایی خاطره داستان در دو اثر «خاطره های پراکنده» و «دو دنیا» از گلی ترقی, پروژه درباره پایان نامه بررسی گونه ی روایی خاطره داستان در دو اثر «خاطره های پراکنده» و «دو دنیا» از گلی ترقی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی گونه ی روایی خاطره داستان در دو اثر «خاطره های پراکنده» و «دو دنیا» از گلی ترقی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی گونه ی روایی خاطره داستان در دو اثر «خاطره های پراکنده» و «دو دنیا» از گلی ترقی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی گونه ی روایی خاطره داستان در دو اثر «خاطره های پراکنده» و «دو دنیا» از گلی ترقی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی گونه ی روایی خاطره داستان در دو اثر «خاطره های پراکنده» و «دو دنیا» از گلی ترقی, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی گونه ی روایی خاطره داستان در دو اثر «خاطره های پراکنده» و «دو دنیا» از گلی ترقی

پایان نامه جهت اخذ درجه ی کارشناسی ارشد (M.A) چکیده فارسی زبانی است که معرف فرهنگ و هویت ملی ما ایرانیان است . این زبان در گذر زمان ، فراز و نشیب های زیادی را طی کرده ، اما همچنان جاویدان و پا برجا مانده است. راز جاودانگی زبان فارسی را می توان در داشتن یک پشتوانه ی فرهنگی غنی دانست ؛ فرهنگی که شاعران و نویسندگان بزرگی را پرورش داده تا زنجیره های استوار و ناگسستنی زبان فارسی را ...

پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد رشته: زبان و ادبیات فارسی چکیده تاریخ داستان ‏نویسی در ایران سابقه طولانی دارد. هنری که بسیار ارزشمند و بزرگ است و تأثیر اجتماعی چشمگیر و عمیقی به همراه دارد. ادبیات داستانی به آثار روایتی منثور که از ماهیت تخیلی برخوردار باشد و غالباً به قصه، داستان، رمان و انواع وابسته به آن‏ها گفته می‏شود. داستان نقل وقایع است به ترتیب توالی زمان و قصه به ...

پایان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی چکیده این پژوهش به بررسی روایت در آثار نمایشی میرزا فتحعلی آخوندزاده بر اساس نظریات جاناتان کالر می پردازد. در ابتدا برای تبیین نظریات کالر به روند شکل گیری ساختارگرایی می پردازیم تا دلایل وجودی و چرایی این جنبش بسیار مهم را بررسی کنیم. در ابتدای این فصل نگاهی به ماهیت وجودی ساختار می اندازیم. سپس نگاهی بر صبغه ی فلسفی این ...

پايان نامه براي دريافت کارشناسي ارشد (M.A) گرايش برنامه ريزي منطقه اي زمستان 1391   چکيده: امروزه بسياري از پژوهشگران، توجه خود را بر روي نقش گردشگري در توسعه ي اقتصادي، اجتماعي

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی گرایش: مدیریت بیمه چکیده یکی از خطرات پیش‌روی بشر بیماری است که مخارج درمانی زیادی را به بیماران تحمیل می کند. خطر بیماری را می توان از طریق بیمه درمان جبران کرد. هدف از مطالعه حاضر، تخمین تابع تقاضای بیمه درمان مکمل در کشور است. از اینرو با بهره جستن از مدل پنل دیتا، داده های 30 استان کشور طی سال‌های 1388 تا ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد چکیده نشانه شناسی،دانش عمومی مطالعه نشانه ها، در سالها ی میانی دهه 60 در سدۀ بیستم بر پایه نظریات فردینان دو سوسور، زبان شناس سوئیسی، پدید آمد. پس از آن بزرگانی چون پیرس، بارت، اکو، متز و... آن را توسعه بخشیدند و امروزه یکی از شاخه های مهم در رشته‌ های مختلف از جمله هنر است، قابل ذکر است که نشانه‌شناسی در ایران یک موضوع نو و تقریبا تازه ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته ادیان غیر ابراهیمی چکیده موضوع اخلاق در دین زرتشتی از جایگاه مهمی برخوردار است. در دوران ساسانی ما شاهد شکوفایی سبک خاصی در ادبیات اخلاقی هستیم که امروزه با نام اندرزنامه­ها شناخته می­شود. اندرزنامه­ها، از سنخ اخلاق عملی هستند که با ویژگی­های خاصی، سعی دارند تا مخاطبان خود را اخلاقی بار بیاورند. این نوشتار تلاش دارد تا نشان دهد که می توان ...

  پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد رشته مديريت کارآفريني 91شهريور  چکيده: بررسي­ها نشان مي دهد در سال­هاي اخير گرايش به کارآفريني و مباحث مربوط به آن در کشور

پایان‌نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد رشته فناوری اطلاعات چکیده: شیوه‌های تبلیغی زیادی از انبیا و پیامبران ذکرشده، آنان بر دعوت مشترک به توحید، معاد، اصول اخلاقی و ... تکیه داشته‌اند. پس از رحلت پیامبر گرامی اسلام نیز، تبلیغ به‌ویژه در شکل «منبر» یکی از ابزارهای اصلی انتقال معارف اسلامی بود و در طول تاریخ تا امروز، دستخوش تحولات فراوان بوده است؛ امّا اساس و بنای آن، اصالت خود را ...

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش: زبان و ادبیات فارسی بررسی عناصر حماسی در قصاید سبک خراسانی چکیده حماسه داستانی است از تاریخ تخیلی یک ملت که با قهرمانی ها و حوادث خارق العاده در می آمیزد وپر از رویدادهای غیرطبیعی است.قرن چهارم وپنجم اوج تفکرات حماسی در عرصه زبان وادبیات فارسی است. یکی از درون مایه های غالب درشعر اکثر شاعران قصیده سرای قرن چهارم وپنجم حماسه ...

ثبت سفارش