پایان نامه بهینه سازی فرآیند بیولیچینگ سرباره مجتمع مس سرچشمه با استفاده از روش سطح پاسخ

word 16 MB 31815 107
1392 کارشناسی ارشد مهندسی شیمی
قیمت قبل:۶۳,۱۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۷۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه تحصیلی برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مهندسی شیمی گرایش بیوتکنولوژی

     

    چکیده

           این تحقیق به منظور بهینه­سازی پارامترهای عملیاتی جهت استفاده از تکنولوژی بیولیچینگ در استحصال مس از سرباره تولیدی توسط کوره های ذوب انعکاسی مجتمع مس سرچشمه صورت گرفته است. کاربردهای گسترده تکنولوژی لیچینگ باکتریایی کانسنگ­های سولفیدی کم عیار به دلیل کاهش آلودگیهای زیست محیطی و توجیه اقتصادی قابل قبول در مقایسه با سایر روشهای استحصال فلزات در سال­های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. سرباره موجود در دو دامپ مجموعا با ذخیره 6 میلیون تن و عیار متوسط 15/1 درصد وزنی مس ذخیره گردیده است. بیش از 90% کانی­های سولفیدی مس موجود در نمونه کامپوزیت کالکوسیت و کالکوپیریت  می­باشند. بررسی­های اولیه در آزمایش ظروف لرزان در بازه زمانی 15 روز برای گونه­های مختلف میکروارگانیسم­ها صورت گرفت و پارامترهای درصد جامد، pH و درصد تلقیح برای باکتری­های مزوفیل و ترموفیل مورد بررسی قرار گرفت. بیشترین بازیابی مس و آهن در ظروف لرزان برای باکتری­های مزوفیل در دمای 35 درجه سانتیگراد به ترتیب 75% و 30% و برای باکتریهای ترموفیل معتدل در دمای 45 درجه سانتیگراد به ترتیب 78% و 36% بدست آمد. در حالیکه برای نمونه شاهد، در دمای 35  درجه سانتیگراد بیشترین بازیابی مس و آهن به ترتیب 5/34%  و 5/7%  در دمای 45 درجه سانتیگراد بیشترین بازیابی مس و آهن به ترتیب 38%  و 7/9% حاصل شد. انجام آزمایش بیولیچینگ ستونی، نشان داد که در pH برابر 5/1 و دبی 3 میلی لیتردر دقیقه محلول پاششی، در ستون باکتری مزوفیل با دمای 35 درجه سانتیگراد بازیابی 2/51% برای مس و بازیابی 7/10% برای آهن و در ستون شاهد آن ( فاقد باکتری) بازیابی 5/32% برای مس 1/7% برای آهن و در ستون باکتری ترموفیل با دمای 45 درجه سانتیگراد بازیابی 57% برای مس و 7/13% برای آهن در ستون شاهد آن بازیابی 38% برای مس و 2/9% برای فلز آهن بدست آمد.

    کلمات کلیدی: بیولیچینگ – سرباره مس– مزوفیل – ترموفیل – روش سطح پاسخ

    ذخایرجهانی­کانه­های با عیار بالا بتدریج رو به کاهش گذاشته و عیار سنگهای معدنی کاهش یافته است. یکی­از مشکلات بازیابی مواد از کانه­های کم عیار با تکنیک­های معمول، گران قیمت بودن به دلیل مصرف انرژی بالا و نیاز به هزینه­های سرمایه­ای بالا می­باشد. از مشکلات دیگر هزینه­های محیط­ زیستی به سبب بالا بودن آلود­گی با استفاده از این تکنولوژی­هاست. بیوتکنولوژی یکی از امیدبخش­ترین روشها برای حل این مشکلات در مقایسه با پیرومتالوژی بوده و قرن حاضر قرن شکوفایی این نوع تکنولوژی­هاست. تکنولوژی­هایی که هم جهت تامین امکانات رفاهی بکار می آیند و هم حفظ محیط زیست را مورد توجه قرار میدهند. فعالیت­های انسانی خواسته یا ناخواسته منجر به تولید آلودگی محیطی می­شود که آسیب­های جبران ناپذیری به محیط زیست و خود انسان وارد می­کند. کارخانه­های صنعتی بیشترین سهم را در این آلودگی دارند. استخراج فلزات هم بخش مهمی از این آلودگی­ها را دامن میزنند. محققان زیادی از اواسط قرن گذشته تلاش خود را در راستای یافتن راههایی برای کاهش این آلودگی­ها که در بخش استخراج فلزات حاصل می­شود، آغاز کردند. در صنعت استخراج مس که معمولاً از روش­های حرارتی استفاده می­شود، روش­های هیدرومتالورژی، الکتریکی و غیره جهت کاهش این آلودگی­ها پیشنهاد شده است. در چند دهه اخیر دانش بیوتکنولوژی به عنوان یک تکنولوژی کلیدی، تحول شگرفی در عرصه زندگی انسان­­ها گذاشته است. مهمترین ابزار این علم، میکروارگانیسم­ها می­باشند. با استفاده از میکروارگانیسم­ها، فرآورده­های مختلف غذایی، دارویی، شیمیایی، معدنی در مقیاس صنعتی تولید می­گردد]1[.

    بیولیچینگ یکی از روش های استخراج فلزات از ماده معدنی با استفاده از میکروارگانیسم در محیط آبی به همراه هوا می‌باشد. در این روش ماده معدنی حاوی آهن و گوگرد (پیریت، کالکوپیریت و غیره) به وسیله گونه‌های خاصی از باکتری مزوفیل از قبیل اسیدی تیوباسیلوس فرواکسیدانس، اسیدی تیوباسیلوس تیواکسیدانس و لپتوسپریلیوم فرواکسیدانس، گونه‌های ترموفیل معتدل از قبیل سولفوباسیلوس و گونه ترموفیل مطلق از قبیل سولفولوبوس و اسیدیانوس بریرلی مورد انحلال قرار می‌گیرد. این گونه میکروارگانیسم ها، انرژی زیستی خود را از اکسیداسیون یون فرو و یا اکسیداسیون گوگرد به همراه دی‌اکسیدکربن مورد نیاز، تأمین می‌کنند. در انحلال کانی های سولفیدی به وسیله میکروارگانیسم ها دو مکانیسم اصلی، مستقیم و غیرمستقیم، مورد تأیید محققین می‌باشد. در مکانیسم اول یعنی مستقیم، فعالیت باکتری و اتصال آن به سطح کانی سبب انحلال شده و در مکانیسم دوم فعالیت باکتری در انحلال به صورت غیرمستقیم بوده و از راه تبدیل آهن فرو به فریک (اکسیداسیون) انجام می‌شود. فرآیند انحلال میکروبی (بیولیچینگ) و اکسیداسیون میکروبی (بیواکسیداسیون) به دلیل مزیت هایی که از لحاظ زیست محیطی، تکنولوژیکی و اقتصادی نسبت به دیگر روش های استحصال عناصر از کانی‌های سولفیدی و حتی غیرسولفیدی (ذوب و غیره) دارند، جایگزین روش های متداول (در فرآوری کانسنگ کم عیار) شده‌اند[2]. استخراج مس معمولاً با استفاده از دو روش پیرو متالورژی و هیدرومتالورژی انجام می­شود. در روش پیرومتالورژی با استفاده از فرآیندهای ذوب و پالایش؛ مس کاتد با عیار 99/99 درصد تولید می­شود اما آلودگی­های زیاد این فرآیند­ها، که عمدتا منجر به تولید گازهای سمی و باران­های اسیدی است و بدون هیچ محدودیتی در محیط رها سازی می­شود، باعث شده است که طی دهه­های اخیر این صنعت مورد بازنگری قرار گرفته و بدنبال روشهای جایگزینی برای تولید مس و سایر فلزات برآیند. هیدرومتالورژی میتواند در این راستا بسیار کمک نماید. روش­های هیدرومتالورژی به دو صورت شیمیایی و بیولوژیکی انجام می­گیرد. روش بیولوژیکی در مورد کانی­های سولفیدی کم عیار و همچنین کانی­های مقاوم مناسب می باشد ]3و4[.

    بیولیچینگ، استخراج فلزات از کانیها یا ترکیبات فلزی سولفیدی یا کنسانتره‫ها با استفاده از اجزایی که به آسانی در محیط یافت می‫شوند، شامل آب، هوا و باکتری‫ها می‫باشد. سرعت لیچینگ کانیهای سولفیدی غیر‫محلول یا کم‫محلول در اسید، مانند کالکوپیریت، با فعالیت انواع بخصوصی از باکتری‌ها که قادرند از طریق اکسیداسیون این کانیها انرژی کسب نمایند، تسریع می‌گردد.

     

    1-1-  تاریخچه هیدرومتالورژی و بیوهیدرومتالورژی در استخراج مس

    استخراج هیدرومتالورژیکی (لیچینگ) مس از کانسنگ و رسوب دادن مس از محلول حاصل از لیچینگ، توسط آهن فلزی (سمنتاسیون) یک تکنولوژی قدیمی است. تجربه چینی­ها در استفاده از این تکنولوژی به 200-100 سال قبل از میلاد و حتی ماقبل آن برمی­گردد. این موضوع که می­توان مس را از محلول آبی رنگ استخراج کرد باید یک کشف اتفاقی باشد که تماس آهن فلزی با چنین محلولی باعث رسوب مس می­گردد]5[.

    احتمالا لیچینگ تنها روش استحصال مس از کانسنگ­های سولفیدی درگذشته بوده است، زیرا در زمان­های گذشته عملیات ذوب در کوره­های روباز صورت می­گرفته و این تکنولوژی تنها برای کانسنگ­های اکسیدی و کربناته مس اثربخش است. اما امروزه با استفاده از کوره­های ذوب جدید می­توان کانی­های سولفیدی را هم ذوب کرد]6[.

     

     

    Abstract

    This study investigates on the optimization of the operating parameters for the use of bioleaching technology in the extraction of copper  from  reverberatory furnace slag in Sarcheshmeh copper  mine. The existing slag is composed of two dumps  with the capacity of  6 million tons and with the average grade of %1.15 Cu. More than 90% of the copper is in the forms of Chalcocite and Chalcopyrite. The first part of the experiments performed in the shake flasks with different species of microorganisms. The effect of pulp density, pH and the amount of inoculation (for the Mesophilic and Termophilic bacteria) on the bioleaching were studied. The maximum recovery of copper and iron was %75 and %30 for mesophilic bacteria respectively. These figures were  %78.5 and %36 for termophilic bacteria respectively. The control experiments were performed without bacteria at the temperature of 35C and 45C. The highest copper and iron recovery were %34.5 and %7.5 at the temperature of 35C and %38 and %9.5 at the temperature of 45C respectively. The bioleaching experiments were also performed in columns loaded with the slag. With mesophilic bacteria the Cu and Fe recovery were %51.2 , %10.7 respectivly. The temperature, pH and the flowrate of the trickling medium were 35C, 1.5 and 3 mm/min. With termophilic bacteria the Cu and Fe recovery were %57 , %13.7 respectivly. The temperature, pH and the flowrate of the trickling medium were 45C, 1.5 and 3 mm/min. The control experiments were performed without bacteria at the temperature of 35C and 45C in columns and the the Cu and Fe recovery were %32.5 and %7.1  at the temperature of 35C and %38 and %9.2 at the temperature of 45C .

     

    Keywords: Bioleaching – Copper Slag – Mesophil – Termophil – Response Surface Method

  • فهرست:

    فصل اول: مقدمه

    تاریخچه هیدرومتالورژی و بیوهیدرومتالورژی در استخراج مس...................... 2

    مقایسه فرآیندهای هیدرومتالورژی و پیرومتالورژی........................................ 4

    معرفی دامپهای سرباره سرچشمه................................................................. 6

    دامپ شمالی................................................................................. 8

    دامپ جنوبی............................................................................... 11

    فصل دوم: مبانی نظری و مروری بر کارهای گذشته

    کانی­های اکسیدی مس..................................................................... 14

    کانی­های سولفیدی مس................................................................... 15

    فروشویی میکروبی کانی­های سولفیدی............................................... 15

    میکروارگانیسم­های مورداستفاده در بیولیچینگ.................................... 16

    تقسیم بندی بر اساس دما................................................................... 17

    باکتری­های مزوفیل................................................................ 17

    ترموفیل معتدل (moderate thermophile)................................ 23

    ترموفیل مطلق (extreme thermophile)................................... 24

    تقسیم بندی باکتری­های براساس خودکفایی غذایی............................. 26

    سازگار کردن باکتری با محیط بیولیچینگ (آداپتاسیون) ...................... 28

    عوامل موثر در فروشویی میکروبی...................................................... 29

    عوامل فیزیولوژیکی محیط فروشویی....................................... 29

    پتانسیل اکسیداسیون احیا ....................................................... 32

    اسیدیته محیط...................................................................... 32

    ترکیبات ممانعت کننده......................................................... 33

    دما..................................................................................... 34

    نوع کانه.............................................................................. 35

    اندازه ذرات......................................................................... 36

    مدل­های انحلال باکتریایی کانه­های سولفیدی...................................... 37

    مکانیسم مستقیم.................................................................... 37

    مکانیزم غیر مستقیم............................................................... 38

    انحلال بیولوژیکی کانی­های سولفیدی مس...................................... 39

    انحلال بیولوژیکی کالکوپیریت............................................ 39

    انحلال بیولوژیکی کالکوسیت............................................... 40

    انحلال بیولوژیکی کوولیت.................................................. 40

    انحلال بیولوژیکی پیریت ..................................................... 41

    روش­های مختلف فروشویی میکروبی در مقیاس صنعتی..................... 41

    فروشویی توده ای (Dump Leaching)................................. 41

    فروشویی کپه ای (Heap Leaching) ..................................  42

    فروشویی در محل (In Situ Leaching) ...............................  42

    فروشویی در تانک همزن دار  (Tank Leaching).................. 43

    فروشویی حوضچه ای (Vat Leaching)................................ 43

    طراحی آماری آزمایش­ها (DOE)................................................... 45

    روش سطح پاسخ (RSM)........................................................................................ 47

    فصل سوم: مواد و روش تحقیق

    دستورالعمل تهیه نمونه معرف از دامپ‌های موجود..................................... 49

    شناسایی و تعیین خواص خردایشی و مطالعات فرآوری مقدماتی.................. 56

    آزمایشات فروشویی میکروبی در مقیاس آزمایشگاهی ...............................  58

    آزمایش بطری غلتان................................................................... 58

    ظروف لرزان (Shaking Flask)................................................... 59 

    آزمایش­های ستون....................................................................... 61

    فصل چهارم: ارائه نتایج و تحلیل یافته ها

    نتایج حاصل از آنالیز ابعادی................................................................... 66

    نتایج حاصل از آنالیزهای شیمیایی و کانی شناسی..................................... 67

    آنالیز مینرالوژی و مطالعات میکروسکپی نمونه سرباره..................... 67

    آنالیز شیمیایی......................................................................................................... 67

    آزمایش­های ظروف لرزان....................................................................... 68

    طرح و نتایج آزمایش ظروف لرزان باکتری­های مزوفیل.................... 68

    بررسی تغییرات pH ، Eh و درصد بازیابی نسبت به زمان.................. 72

    طرح و نتایج آزمایش ظروف لرزان باکتری­های ترموفیل معتدل......... 75

    بررسی تغییرات pH ، Eh و درصد بازیابی نسبت به زمان.................. 78

    نتایج آنالیز بطری غلتان........................................................................... 81

    نتایج آزمایش ستون................................................................................ 81

    فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهاد

    نتیجه گیری................................................................................. 86

    بررسی حاصل از مطالعات کانی شناسی سرباره........................ 86

    بررسی نتایج حاصل از آزمایش­های ظرف لرزان...................... 86

    بررسی نتایج حاصل از آزمایش بطری غلتان............................. 87

    بررسی نتایج حاصل از آزمایش ستون....................................... 87

    پیشنهادات................................................................................... 88

    منابع و ماخذ.....................................................................................................89

    پیوست ............................................................................................................91

    منبع:

     

    ]1[ منافی، زهرا، (1381)، بیولیچینگ ستونی کانسنگ کم عیار آگلومره شده توسط باکتری تیوباسیلوس فرواکسیدانس و تیوباسیلوس تیواکسیدانس، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد واحد جهرم.

    [2] سیدباقری, ع., جداسازی و بررسی فعالیت میکروارگانیسمهای گرمادوست تجزیه کننده پیریت, پایان نامه کارشناسی ارشد میکروبیولوژی, دانشگاه آزاد واحد قم, 1375

    [3].Moody, R., (2001), “the problems with copper [Online]”, Available from http://www.miningwatch.ca/documents/burmaAppendices,pdf [Accessed October 2001]

    [4].BHP Copper, (1996), “How do they: make copper [Online]”, Available from http:// www.innovations.copper.org/how/howdo3,htm [Accessed 9 July 2001]

    [5] محسنی، م.، 1374، جداسازی، شناسایی و فعالیت میکرو ارگانیسمهای تجزیه کننده پیریت از برخی مناطق ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد( میکروبیولوژی )، دانشکده علوم، دانشگاه تهران.

    [6] فتحی حبشی، ترجمه: شفائی، سید ضیاء الدین، عبدالهی، محمود، (1378)،"هیدرومتالورژی"، انتشارات دانشگاه شاهرود، جلد اول.

    [7] بدوئی، زهرا، (1384)، " مقایسه دو فرآیند لیچینگ و بیولیچینگ جهت استحصال مس از کانسنگ دامپ 3 معدن مس سرچشمه"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه یزد.

    [8].Yahya, A., Johnson, D.B., (2002), “Bioleaching of pyrite at low pH and low redox potentials by novel Mesophyll Gram-positive bacteria”, Hydrometallurgy, 63, 181-188        

    [9] منافی مورکانی، نوید، (1390)،انحلال بیولوژیکی کانسنگ سولفیدی کم عیار معدن مس میدوک، پایان نامه  جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد

     [10] افتخاری ، نسیم ، 1391 ،ارزیابی انحلال بیولوژیک رسوب جاروسیت در آبشویی میکروبی مس، پایان نامه برای دریافت درجه ی کارشناسی ارشد

     [11] بختیاری، فرشته، 1386، بیولیچینگ غبار الکتروفیلترهای کارخانه ذوب مجتمع مس سرچشمه در یک سیستم پیوسته، رساله دریافت درجه دکتری

    [12] اردشیری لاجیمی، 1390، تأثیر دی اکسیدکربن و عصاره مخمر بر بیولیچینگ مس از منابع پرعیار مجتمع مس سرچشمه، پایان نامه تحصیلی برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

      [13] رحمتی، بهروز، 1375، بازیابی مس از سرباره کوره های شعله ای مجتمع مس سرچشمه، پایان نامه کارشناسی ارشد متالورژی، دانشگاه علم و صنعت،

     [14] وقار، رامز، اولیازاده، منوچهر، (1379)، " فناوری میکروبی در متالورژی" دانشگاه صنایع و معادن.

     [15] ملک زاده، فریدون، شهامت، منوچهر، (1384)، " میکروبیولوژی عمومی"، انتشارات دانشگاه تهران.

    [16] جاوتز،ارنست، ترجمه: نوروزی، جمیله، (1381)،میکروبیولوژی پزشکی،دانشگاه علوم پزشکی ایران.

     [17] Brierley, C.L., (2008), “Biomining Extracting metal with microorganisms”, Ph.D., p.o.Box260012.Highlands Ranch, Colorado 80163-0012.

    [18]Woranart, (2003), “Bioleaching of chalcopyrite”, The University of Birmingham For the degree of doctor of philosophy

     [19] Todar, K., (2011), “Nutrition and Growth of Bacteria”, Ph.D. All rights reserved. - www.textbookofbacteriology .net.

     [20] Sand, W., Gehrke, T., Jozsa, P.G., Schippers, A., (2001), “Biochemistry of bacterial leaching-direct vs. indirect bioleaching”, Hydrometallurgy, 59, 159-175.

     [21] Riekkola-Vanhanen, m., (2010), “BIOHEAPLEACHING”, Talvivaara Mining Company Plc.

     [22] BRIERLEY, C. L., (2008), “How will biomining be applied in future”, Trans.Nonferrous Met.Soc.chin 18, 1302-1310.

    [23] داگلاس، مونتگومری، ترجمه نورالسنا، رسول،1386، طراحی و تحلیل آزمایشها 


موضوع پایان نامه بهینه سازی فرآیند بیولیچینگ سرباره مجتمع مس سرچشمه با استفاده از روش سطح پاسخ, نمونه پایان نامه بهینه سازی فرآیند بیولیچینگ سرباره مجتمع مس سرچشمه با استفاده از روش سطح پاسخ, جستجوی پایان نامه بهینه سازی فرآیند بیولیچینگ سرباره مجتمع مس سرچشمه با استفاده از روش سطح پاسخ, فایل Word پایان نامه بهینه سازی فرآیند بیولیچینگ سرباره مجتمع مس سرچشمه با استفاده از روش سطح پاسخ, دانلود پایان نامه بهینه سازی فرآیند بیولیچینگ سرباره مجتمع مس سرچشمه با استفاده از روش سطح پاسخ, فایل PDF پایان نامه بهینه سازی فرآیند بیولیچینگ سرباره مجتمع مس سرچشمه با استفاده از روش سطح پاسخ, تحقیق در مورد پایان نامه بهینه سازی فرآیند بیولیچینگ سرباره مجتمع مس سرچشمه با استفاده از روش سطح پاسخ, مقاله در مورد پایان نامه بهینه سازی فرآیند بیولیچینگ سرباره مجتمع مس سرچشمه با استفاده از روش سطح پاسخ, پروژه در مورد پایان نامه بهینه سازی فرآیند بیولیچینگ سرباره مجتمع مس سرچشمه با استفاده از روش سطح پاسخ, پروپوزال در مورد پایان نامه بهینه سازی فرآیند بیولیچینگ سرباره مجتمع مس سرچشمه با استفاده از روش سطح پاسخ, تز دکترا در مورد پایان نامه بهینه سازی فرآیند بیولیچینگ سرباره مجتمع مس سرچشمه با استفاده از روش سطح پاسخ, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بهینه سازی فرآیند بیولیچینگ سرباره مجتمع مس سرچشمه با استفاده از روش سطح پاسخ, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بهینه سازی فرآیند بیولیچینگ سرباره مجتمع مس سرچشمه با استفاده از روش سطح پاسخ, پروژه درباره پایان نامه بهینه سازی فرآیند بیولیچینگ سرباره مجتمع مس سرچشمه با استفاده از روش سطح پاسخ, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بهینه سازی فرآیند بیولیچینگ سرباره مجتمع مس سرچشمه با استفاده از روش سطح پاسخ, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بهینه سازی فرآیند بیولیچینگ سرباره مجتمع مس سرچشمه با استفاده از روش سطح پاسخ, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بهینه سازی فرآیند بیولیچینگ سرباره مجتمع مس سرچشمه با استفاده از روش سطح پاسخ, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بهینه سازی فرآیند بیولیچینگ سرباره مجتمع مس سرچشمه با استفاده از روش سطح پاسخ, رساله دکترا در مورد پایان نامه بهینه سازی فرآیند بیولیچینگ سرباره مجتمع مس سرچشمه با استفاده از روش سطح پاسخ

پايان نامه مقطع کارشناسي رشته مهندسي شيمي سال 1384 فصل اول   شناخت، طبقه ‌بندي و کاربرد روغن‌هاي روانساز     1-1) مقدمه واژه روغن از دو قسمت «

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد "M.Sc"در رشته مهندسی صنایع غذایی گرایش کشاورزی چکیده کانون توجهات تحقیقات اخیر، مواد فتوشیمیایی مشتق شده از گیاهان بوده­اند که ناشی از اثرات مثبت آنها بر سلامتی بشر بوده است. مواد غذایی را درطی فرآوری در کارخانجات می­توان با ترکیبات فعالاز قبیل ترکیبات فنولی که دارای فواید و خصوصیات فیزیولوژیکی از جمله ضدآلرژی، ضدالتهاب، ضدمیکروبی، ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی‌ارشد در رشته مهندسی کشاورزی- علوم و صنایع غذایی- تکنولوژی مواد غذایی چکیده روغن نباتی در کشور ما یک محصول استراتژیک محسوب می شود.میزان واردات این محصول در کشور حایز اهمیت بوده و به همین دلیل تلاش برای تولید روغن خام استخراج شده از دانه های روغنی در داخل کشور،در حد رقابت با نوع وارداتی آن از نظر هزینه تمام شده و نیز کیفیت، قابل توجه می ...

پايان نامه کارشناسي ارشد رشته مهندسي سيستم‌هاي اقتصادي- اجتماعي گرايش برنامه‌ ريزي سيستم‌ هاي اقتصادي    بهمن ماه 1393 چکيده: با توجه به اهميت بازارهاي مالي و از

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی –فیزیولوژی ورزشی چکیده : زمینه و هدف : در طی تغییرات متابولیکی در دوران بارداری ،تماس مادر با فلزات سنگین برای عملکرد جفت و سلامت جنین بسیار مهم تلقی شده است. اما فرض شده است که تمرین استقامتی با تاثیر بر فعالیت متالوپروتئین هایی از قبیل MT می تواند راهکاری جهت مقابله با اثرات زیان آور فلزات سنگین باشد .از این ...

پایان نامه‌ی کارشناسی ارشد رشته‌ی جنگلداری پاسخ­های رویشی، فیزیولوژیکی و ژنتیکی دو گونه بلوط زاگرس ­(Q. brantii و Q. libania) تحت تنش خشکی چکیده جنگل­ های زاگرس حدود40 درصد از کل جنگل­های ایران را به خود اختصاص داده اند و بیشترین تأثیر را در تأمین آب، حفظ خاک، تعدیل آب و هوا و تعادل اقتصادی- اجتماعی در کل کشور دارند. این جنگل­ها به علت دارا بودن اقلیم مدیترانه­ای دارای فصل خشک ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی عمران (مهندسی محیط زیست) چکیده روش جذب سطحی از روشهای موثر در حذف فلزات و از جمله فلز نیکل می باشد. در این تحقیق از شلتوک برنج اصلاح شده بازی به عنوان ماده جاذب استفاده شده است. از آنجا که این جاذب ماده ای طبیعی با سطح تماس بالا می باشد، علاوه بر توانایی بالا در جذب فلز، ارزان قیمت و در دسترس است و عملیات جذب را مقرون به صرفه می نماید. ...

پایان­نامه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی عمران و محیط زیست چکیده مشکل اساسی دراستفاده از بیوگاز دفنگاه وجود آلاینده هایی مثل سولفید هیدروژن است. سولفید هیدروژن گازی بیرنگ، سمی، اشتعالزا و دارای بوی نامطبوع است و به شدت سمی است و در هنگام سوختن بیوگاز تولید SO2 می کند. به علاوه سولفید هیدروژن دارای اثر خورندگی می باشد. ساخت دستگاههایی که در برابر خورندگی مقاوم باشند نیز هزینه ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته شیمی تجزیه فلوئورید از سالها قبل بعنوان یک یون سمی شناخته شده است. منبع اصلی فلوئورید در محلولهای آبی سنگهای معدنی حاوی فلوئورید و فعالیت های صنعتی کارخانه ها می­باشد. بر طبق گزارش سازمان حفاظت محیط زیست مقدار فلوئورید بیش از ١ میلی­گرم بر لیتر باعث بروز بیماریهای مختلف می­شود. در این تحقیق از ماده بیوپلیمری بنام زئین بعنوان جاذب برای ...

پایان نامه (یا رساله) برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته صنایع غذایی گرایش شیمی مواد غذایی چکیده این مطالعه جهت مقایسه ترکیبات شیمیایی و اثر آنتی اکسیدانی اسانس دارچین آزمایشگاهی[1] دو اسانس تجاری[2] طراحی شده است.اسانس آزمایشگاهی به روش تقطیر با آب و توسط دستگاه کلونجر استخراج شد.و اسانس های تجاری از بازار محلی خریداری شد. جهت شناسایی ترکیبات شیمیایی اسانس ها آنالیز دستگاهی ...

ثبت سفارش