پایان نامه بررسی غنی سازی کیک با آرد سویا

word 4 MB 26753 114
مشخص نشده مشخص نشده مهندسی صنایع غذایی
قیمت قبل:۶۳,۹۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۳۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد

    رشته علوم و صنایع غذایی

    سال 1386

    سطوح مختلف آرد سویا و همچنین استفاده از سطوح مختلف صمغ گوار و آب در فرمولاسیون این کیک مورد ارزیابی قرار گرفت. در نهایت کیک تایید شده جهت بررسی میزان غنی شدن توسط آرد سویا مورد آنالیز تغذیه ای قرار گرفت.

    آرد سویا در سه سطح 5 ، 10 ، 15 درصد وزن آرد ، صمغ گوار در دو سطح  0 و 4/1 گرم و آب در دو سطح 110 و 120 گرم به عنوان متغیرهای آزمایش اول ( سه درصد اول) و آرد سویا در سه سطح 20 ، 25 ، 30 درصد وزن آرد ، صمغ گوار در دو سطح 0 و4/1 گرم و آب در دو سطح 120 و130 گرم بعنوان متغیرهای آزمایش دوم (سه درصد دوم) در نظرگرفته شده اند. نتایج حاصل به صورت آرایش فاکتوریل سه فاکتوره در قالب طرح کاملا تصادفی تجزیه شدند.

    ویژگیهای حسی (بافت ، طعم ، رنگ ، بو) تیمارها نیز توسط چهار پانلیست ماهر با آزمون هدونیک 5 نقطه ای مورد ارزیابی قرار گرفت. با توجه به اینکه افزودن آرد سویا 25% در کنار صمغ باعث حفظ کیفیت محصول شد این تیمار به عنوان تیمار بهینه مورد پذیرش قرار گرفت و از نظر آنالیزهای تغذیه ای، میزان پروتئین آن 4/1، کلسیم 6/1، آهن 3/2 و ویتامین e  85/2 برابر نمونه کیک شاهد شد.

     

    مقدمه

    مصرف سویا در شرق به دلیل شناخت ارزش غذائی و داروئی آن آغاز شد . انواع خوراکی ، نوشابه ، مواد مایع غلیظ کننده و تخمیری ، فراورده های لبنی شیر ، ماست و پنیر و فراورده های گوشتی از سویا استحصال می شود. همچنین روغن استخراج شده از آن حدود 60% از روغن ایالات متحده امریکا را به خود اختصاص داده است .امروزه سویا به عنوان یک کالای استراتژیک نه تنها پاسخگوی مصارف غذایی متنوع در زنجیره غذائی است بلکه مصارف صنعتی فراوانی را نیز دارا می باشد.

    سویا به علت داشتن مقدار  زیادی پروتئین با کیفیت بالا   همچنین خواص تغذیه ای و کاربردی آن دارای پتانسیل بالایی جهت مصرف در غذای انسان می باشد . یکی ازمهمترین کاربردهای آن جهت غنی سازی در محصولاتی است که پایه آنها غلات می باشد مثل محصولات نانوائی ،کیک و بیسکوئیت، ماکارونی ، پاستا و....

    یک دلیل این امر آن است که آرد سویا دارای اسید آمینه های ضروری می باشد که در گندم  یافت نمی شود در واقع پروتئین سویا دارای تمام 9 اسیدآمینه ضروری می باشد که لزوم استفاده آن را در غذای انسان ایجاد می کند. تا به امروزبیشتر از  50 سال است که در محصولات نانوائی مورد استفاده قرار می گیرد.

    مطالعات نشان داده است که مصرف سویا و محصولات آن علاوه بر خواص تغذیه ای در غنی سازی ، دارای خواص مهمی از جمله کاهش خطر بروز بسیاری از بیماریها می باشد . یکی از آن موارد کاهش خطر سکته قلبی به علت کاهش میزان کلسترول خون می باشد. همچنین این گیاه به علت داشتن ترکیباتی به نام فیتواستروژن دارای خواص ویژه ای می باشد که سایر مواد غذایی از آن بی بهره اند و یکی از خواص آن در جلوگیری از بسیاری سرطانها می باشد.

    کاربرد سویا به علت داشتن پروتئین بالا خواص عملکردی ویژه ای را در محصولات نانوائی مثل بهبود بافت ، افزایش رطوبت باقیمانده ، رنگ پوسته و افزایش زمان ماندگاری ایجاد می کند.(35)

     

    فصل اول

    بررسی منابع

    -1-1

    تاریخچه

    غله در زبان فارسی به معنی گندم ، برنج ، جو ، ارزن ، ذرت ، چاودار و تریتیکال است که در

    فرهنگ دهخدا چنین تعریف شده است. غلات از حبوبات و نخود و جزء آن از گیاهان تیره گندمیان است که دانه برخی را آرد کرده و به مصرف می رسانند مثل گندم و برخی را آرد نکرده به مصرف می رسانند مثل برنج و ذرت و برخی را به خوراک دام و طیور می رسانند مثل جو ، چاودار و ارزن. وقتی صحبت از غلات می شود فراورده های حاصل از آنها نیز مدنظر قرار می گیرد(1)

    غلات از اولین غذاهای شناخته شده بشر بوده که از زمانهای بسیار کهن تاکنون همواره نقش بسیار مهمی در اقتصاد و تغذیه مردم دنیا به خصوص کشورهای در حال توسعه داشته است و به همین جهت سمبل غلات یعنی گندم و نان حاصل از آن همواره در میان مذاهب و فرهنگهای کشورهای دنیا مقام والا و ارزنده ای داشته و خواهد داشت .(1)

    مراحل مختلف آماده سازی غلات را در طول تاریخ تکامل بشر می توان به این صورت تصور کرد که ابتدا مصرف غلات با ساقه و پوشینه ایجاد مشکلاتی در هضم و جذب آن می نموده است و به این دلیل با اصطکاک دانه ها به یکدیگر قسمتی از ساقه و پوشینه را از دانه جدا می نمودند که نهایتا به خرمن کوبی منتهی گردید. مراحل بعد عبارت بودند از خرد کردن دانه ، اختلاط آندوسپرم نرم و ریز شده با آب که در نهایت منجر به تولید خمیر و پخت آن بر روی آتش گردید. در افسانه ها آمده که نانوای فرعون به دلیل فراموشی ، خمیر مانده و ترش شده را به خمیر اضافه کرد که در نتیجه کیفیت نان بهبود قابل ملاحظه ای کرد که این مقدمه ای برای خمیر ترش گردید. برای صدها سال نان با استفاده از افزودن خمیر ترش عمل آوری می شد. در سال 1859 دانشمند بزرگ فرانسوی لوئی پاستور نشان داد که میکروارگانیسم قند را به گاز دی اکسید کربن تبدیل می کنند ، که این گاز می تواند خمیر راحجیم کند و با این اکتشاف بود که علم به آرامی وارد صنعت نانوائی شد.(11)

    امروزه نیز از غلات مختلف به صورتهای گوناگون استفاده می شود. در این مورد می توان به برنج ، گندم ، ذرت و ... اشاره نمود که بر اساس اصول علمی به صورت بوداده و یا طی مراحل آماده سازی جهت استفاده در غذای کودک و غذاهای آماده و یا در اشکال مختلف رشته ماکارونی ، انواع کیک، شیرینی و بیسکوئیت مورد استفاده در تغذیه مردم جهان واقع گردد.(11)

     

     

    2-1- تعریف کیک 

    کیک یک نوع شیرینی با بافت و نرمی بخصوص می باشد که مواد اصلی آن آرد ، روغن، شکر و تخم مرغ می باشد. جهت بهبود بافت و افزایش ماندگاری این فرآورده از افزودنیهای مختلف مثل امولسیفایر ، سوربیتول ، اینورت ، گلوکز ، بیکینگ پودر و ... استفاده می شود.(23و1)

    3-1- طبقه بندی کیک 

    1-3-1- کیک پوند:[1] قدیمی ترین نوع کیک است. تفاوت آن این است که در فرمول اولیه آن وزن آرد، شکر ، تخم مرغ و کره برابر یک پوند بوده است. در این کیک عمل هوادهی متوسط فرایند کرمینگ شکر و کره انجام می شود و پس ازکرمینگ تخم مرغ و آرد اضافه می شود و عمل مخلوط کردن تا بدست آمدن خمیر یکنواخت ادامه می یابد.(23و1)

    2-3-1- کیک موفین:[2] برای این نوع کیک فرمولاسیون های زیادی وجود دارد. این نوع کیک دارای دانه بندی نسبتاً نامنظم و بافت الاستیک می باشد.وخمیر این کیک به شکل قرص های کوچک است که با افزایش اندازه کیک میزان رطوبت آن نیز افزایش می یابد. یک فرمولاسیون کلی برای موفین عبارتست از : 4/27 قسمت شکر ، 13 قسمت شورتنینگ ، 3/0 قسمت نمک ، 2 قسمت بیکینگ پودر ، 5/11 قسمت  تخم مرغ مایع ، 4/27 قسمت آرد، و 4/18 قسمت شیر کامل مایع. 

    برای تهیه خمیر کیک ابتدا شکر ، شورتنینگ ، نمک و بیکینگ پودرکرم می شود سپس تخم مرغ اضافه و مخلوط می شود و بعد از بدست آمدن یک مخلوط یکنواخت و صاف آرد و شیر اضافه می شود و در پایان قبل از مخلوط کردن نهایی سایر افزودنیها به خمیر افزوده می شود. (23)

    3-3-1- کیک آنژل[3]: این کیک عاری از روغن است و ترکیبات اصلی آن سفیده تخم مرغ ، شکر و آرد می باشد. نسبت های معمول این ترکیبات 30 تا 40 قسمت آرد، 100 قسمت سفیده تخم مرغ و 80 تا 100 قسمت شکر می باشد. در فرمولاسیون این کیک از نمک، کرم تاتار و طعم دهنده نیز استفاده می شود.(23و1)

    4-3-1- کیک اسفنجی[4]: در این نوع کیک مقدار شکر ، آرد و تخم مرغ کامل تقریباً برابر است. به خاطر استفاده از تخم مرغ کامل که در مقایسه با سفیده تخم مرغ کمتر پف می کند بایستی مواظب افزایش حجم خمیر کیک بود. اضافه نمودن کرم تاتار ، آب لیمو و شکر به تشکیل حالت اسفنجی و ثبات آن کمک می کند. (23و1)

    5-3-1- کیک چیفن[5] : این کیک مشابه کیک آنژل و کیک اسفنجی است منتها در این نوع کیک برای حجیم نمودن محصول از مواد شیمیایی مجاز نیز استفاده می شود. در این کیک از روغن ، مایعات مناسب مثل شیر و آب هم استفاده می‌شود. هنگام تهیه خمیر ابتدا افزودنیهای ایجاد کننده کف جداگانه زده می‌شوند.(23و1)

    6-3-1- کیک لایه ای[6]: از متداولترین انواع کیک ها هستند این کیک ها در ظرفهای لوله ای، صفحه ای و ... پخت می شوند و در آنها دو یا چند نوع کیک با نوع ماده پر کننده ساندویچ شده و گاهی روی آنها را با یک لایه آیسینگ می پوشانند.(23و1)

     

    4-1- استاندارد کیک ایران :

    1-4-1- کیک روغنی: کیکی است که در آن میزان روغن افزوده شده حداقل 10% وزن محصول بوده و دارای ویژگیهای مذکور در این استاندارد باشد. این کیک می تواند دارای مغزی ، پوشش ، تزئین و یا به صورت لایه ای باشد.

     2-4-1- کیک اسفنجی: کیکی است که در آن میزان تخم مرغ حداقل 20 درصد وزن محصول بدون مغزی بوده و دارای ویژگیهای استاندارد باشد. این کیک می‌تواند دارای مغزی، پوشش ، تزئین یا به صورت لایه ای باشد.

    3-4-1- کیک ساده : کیکی است بدون پوشش ، تزئین و یا کاکائو

    4-4-1- مغزی: عبارتست از مخلوط تهیه شده ای از مواد خوراکی مناسب که بین لایه ها و یا درون کیک قرار داده می شود.

    5-4-1- پوشش: عبارت است از مخلوط تهیه شده ای از مواد خوراکی متناسب که تمام سطوح یا بخشی از سطح کیک را می پوشاند. (12)

     

    [1] Paund cake 

    [2] Muffin cake 

    [3] Angel food cake 

    [4] Sponage cake 

    [5] Chiffon cake 

    [6] Layer cake

    منابع:

     

    پایان، رسول، 1380، تکنولوژی فراورده های غلات، انتشارات نو پردازان

    راست منش، رضا، 1381، فن آوری کیک و کلوچه، نشر علوم کشاورزی

    قنبری، مسعود، 1379، هیدروکلوئید و کاربرد آنها در صنایع غذایی، نشر ورسه

    رضائیان، محسن، 1381، امولوسیون کننده های غذایی و کاربرد آنها، نشر آوران

    لامع، حسن، 1379، راهنمای استفاده از افزودنیهای مواد غذایی، نشر انتشارات علمی، دانشگاه آزاد اسلامی

    مظاهری تهرانی، مصطفی و رضوی، سید علی، 1374، فراورده های غذایی سویا، نشر جهاد دانشگاهی مشهد

    میرزایی، حبیب ا... ، 1383، پروتئین سویا، نشر علوم کشاورزی

    جعفری، عفت، 1384، ÷روتئین سویا و اعجاز آن در سلامت انسان، نشر آوای قلم

    جعفری، عفت، 1383، سویا کلید سلامتی، نشر خانیران

    فاطمی، حسن، 1378، شیمی مواد غذایی، نشر شرکت سهامی انتشار

    ایوبی، اعظم، 1383، بررسی اثر سطوح مختلف (WPC) و صمغ بر خصوصیات فیزیکوشیمیایی و ارگانولپتیکی کیک روغنی، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه فردوسی مشهد

    مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران (1378)، کیک – ویژگیها و روشهای آزمون (2553)

    مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران (1374)، روش اندازه گیری رطوبت غلات و فراورده های آن (2705)

    مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران (1374)، اندازه گیری پروتئین غلات و فراورده های آن (2683)

    مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران (1367)، اندازه گیری چربی غلات و فراورده های آن (2862)

    مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران (1378)، ویژگیهای بیسکوئیت (37)

    باویلی، مژده، 1385، مقاله غنی سازی آرد، فصلنامه صنعت آرد و غذا، سال دوم – شماره 2

    مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، 1372، آرد سویا (2357)

    میلانی، الناز، 1385، بررسی تأثیر جنبه های تکنولوژیکی منابع فیبری بر خصوصیات رئولوژیکی و کیفیت پخت نان بربری، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه فردوسی مشهد

     

    Bennion, E.B. and Bamford G.S.T., 1973, "The Technology of Cake Making, "Leaonard Mill books.

    Matz, S.A., 1989, "Technology of the Materials of Baking, "Elsevier Science Publishers.

    Matz, S.A., 1972, "Bakery Technology and Engineering the Air Publishing Company, INC

    Matz, S.A., 1989, "Formulas and Process  for Bakers, "Elsevier Science Publishers.

    http://www.ifst.org/Institute of Food Science and Technology/Phytoestrogens/2001

    http://www.kup.at/cd-buch/8-inhalt.html

    Frank M.Sacks and Alice Lichtenstein, 2006, "Soy protein, Isoflavones and Cardiovascular Health, "American Heart Association.

    http://www.soybean.org, 2004, "Soy Foods Guide, "United Soybean Board (USB).

     

    Suresh, Itapu, 2002, "Application for Soy in Wheat Products, "American Soybean Assosiation.

    Clyde E.Stauffer, 2002, "Soy protein in Baking, "Technical Foods Consultants Cincinnati, Ohio, USA.

    Pamela L.Horn-Ross and Stephen Barnes, 2000, "Assessing phytoestrogen Exposure in Epidemiologic Studies, "Kluwer Academic Publishers.

    Edmund W.Lusas and Mian N.Riaz, 1995, "Soy Protein products: Processing and Use, "American Institute of Nutrition.

    Gerard L. Hasenhuetti and Richard W.Hartel, 1999, "Food Emulsifiers and their Applications.

    The Soy Glossary, United Soybean Board, http://www.talksoy.com

    USDA Word Agricultural Supply and Demand Estimates (WASDE-442), 2007

    M.N. Riaz, "Healthy Baking with Soy Ingredients, "Food Protein Research and Development Center, College Station, TX, USA

    Sabrina T. Umphress and Suzanne D.Murphy, 2005, "Isoflavone Content of Food with Soy Additives, "Journal of Food Composition and Analysis, http://elsevier.com/locate/jfca

    Yu Chu Zhang and Steve J. Schwartz, 2002, "Effects of Soy Addition on the State of Water and Isoflavone Content in Bread, The OHIO State University

     

  • فهرست مطالب
    صفحه عنوان
    2 چکیده
    3 مقدمه
    5 فصل اول: بررسی منابع
    6 1-1- تاریخچه
    7 2-1- تعریف کیک
    7 3-1- طبقه بندی کیک
    7 1-3-1- کیک پوند
    7 2-3-1- کیک موفین
    7 3-3-1- کیک آنژل
    8 4-3-1- کیک اسفنجی
    8 5-3-1- کیک چیفن
    8 6-3-1- کیک لایه ای
    8 4-1- استاندارد کیک ایران
    8 1-4-1- کیک روغنی
    8 2-4-1- کیک اسفنجی
    8 3-4-1- کیک ساده
    8 4-4-1- مغزی
    8 5-4-1- پوشش
    9 5-1- ارزش غذائی کیک
    9 6-1- مواد اولیه کیک
    9 1-6-1- آرد
    11 2-6-1- شکر
    12 3-6-1- روغن
    12 4-6-1- تخم مرغ
    14 5-6-1- حجم دهنده ها
    14 6-6-1- امولسیفایر
    15 7-1- ویژگیهای کیک
    15 1-7-1- وضعیت ظاهری
    15 1-1-7-1- پوسته کیک
    15 2-1-7-1- بافت کیک
    15 3-1-7-1- مزه و بوی کیک
    15 2-7-1- سایر ویژگیها
    16 8-1- فرایند تولید کیک
    16 1-8-1- تنظیم و متوازن کردن فرمول کیک
    17 2-8-1- مخلوط کردن اجزای کیک
    17 3-8-1- قالب گیری خمیر کیک
    17 4-8-1- پخت کیک
    18 5-8-1- سرد کردن کیک
    18 9-1- غنی سازی کیک
    19 1-9-1- غنی سازی با سویا
    19 10-1- سویا
    19 1-10-1- تاریخچه
    21 2-10-1- سویا به عنوان یک عنصر مهم در تغذیه جهانی
    22 3-10-1- ساختمان و ترکیب شیمیایی دانه آن
    24 4-10-1- نیاز انسان به پروتئین
    24 5-10-1- مقایسه سویا با پروتئینهای حیوانی
    25 6-10-1- نقش سویا در سلامتی انسان
    26 1-6-10-1- فیتواستروژنها
    26 2-6-10-1- منابع فیتواستروژنها
    28 3-6-10-1- بیوشیمی فیتواستروژنها
    28 4-6-10-1- طریقه عمل کردن فیتوستروژن های سویا در بدن
    29 5-6-10-1- فوائد مصرف فیتواستروژنهای موجود در سویا
    30 6-6-10-1- نقش سویا در مقابله با بیماریها
    30 1-6-6-10-1- سویا وبیماری قلبی
    31 2-6-6-10-1- سویا و فشار خون
    32 3-6-6-10-1- سویا و استئوپروسیس
    32 4-6-6-10-1- سویا و یائسگی
    33 5-6-6-10-1- سویا و سرطان پروستات
    6-6-6-10-1- سویا و سرطان 33
    7-6-6-10-1- سویا و چند بیماری دیگر 34
    35 11-1- استفاده از سویا در غنی سازی مواد غذایی
    35 1-11-1- آرد غنی شده با آرد سویا (آرد پائوشتیک)
    35 2-11-1- کیفیت تغذیه ای آرد سویا
    38 12-1- محصولات سویا
    39 1-12-1- آرد سویا
    43 2-12-1- پروتئین هیدرولیز شده گیاهی
    43 3-12-1- لستین
    43 4-12-1- پروتئین سویا – بافت دار شده
    43 5-12-1- گریتس سویا
    43 6-12-1-ایزوله پروتئینی سویا
    44 7-12-1- کنسانتر پروتئین سویا
    44 8-12-1- فیبر سویا
    45 9-12-1- روغن سویا و محصولات آن
    45 10-12-1- نان سویا
    45 13-1- جایگاه سویا در هرم غذائی
    46 2-13-1- مصرف سویا در مقایسه با لبنیات
    46 3-13-1- سویا در مقایسه با گوشت ، مرغ ، ماهی، تخم مرغ و حبوبات
    47 4-13-1- مصرف سویا در مقایسه با سبزیجات
    47 5-13-1- مصرف سویا در مقایسه بامیوه ها
    48 6-13-1- مصرف سویادر مقایسه با غلات
    48 14-1 کاربرد سویا در غنی سازی کیک
    51 15-1- صمغ ها
    53 1-15-1- خواص عمل کنندگی صمغ ها
    54 2-15-1- هیدروکلوئیها در نقش امولسیفایر
    54 3-15-1- پایداری سوسپانسیون
    55 4-15-1- پایداری کف
    55 5-15-1- صمغ های متداول در صنعت پخت کیک
    59 فصل دوم : مواد و روشها
    60 1-2- مواد اولیه
    60 1-1-2- آرد گندم
    60 2-1-2- آرد سویا
    61 3-1-2- سایر مواد اولیه
    62 2-2- انتخاب فرمولاسیون مناسب
    63 3-2- روش تولید کیک
    63 4-2- آزمونهای کیک
    63 1-4-2- اندازه گیری دانسیته
    64 2-4-2- اندازه گیری pH
    65 3-4-2- اندازه گیری رطوبت
    66 4-4-2- فعالیت آبی ( )

    66 5-4-2- اندازه گیری خاکستر کل
    67 6-4-2- اندازه گیری قند
    69 1-6-4-2- تهیه محلول استاندارد قند ذخیره و مصرفی
    69 2-6-4-2- محلول استاندارد قند ذخیره
    70 2-6-4-2- محلول استاندارد قند مصرفی
    70 4-6-4-2- تعیین عیار فهلینگ جهت اندازه گیری قند
    70 5-6-4-2- اندازه گیری قند موجود در کیک
    71 6-6-4-2- اندازه گیری قند بعد از هیدرولیز
    72 7-4-2- اندازه گیری پروتئین به روش ماکروکلدال
    72 8-4-2- اندازه گیری چربی
    73 9-4-2- اندازه گیری فیبر خام
    75 10-4-2- خصوصیات ارگانولپتیکی(حسی)
    75 11-4-2- مدل آماری طرح
    78 فصل سوم : بحث و نتایج
    79 1-3- اثر تیمارهای آزمایش سری اول بر خصوصیات فیزیکوشیمیائی
    80 1-1-3-اثر تیمارها بر رطوبت کیک
    80 1-1-1-3- اثر سطوح آرد سویا بر رطوبت
    81 2-1-1-3- اثرسطوح آب بر رطوبت
    82 3-1-1-3- اثر سطوح صمغ بر رطوبت
    83 2-1-3- اثر تیمارها برpH کیک
    83 3-1-3-اثر تیمارها بر فعالیت آبی
    83 1-3-1-3- اثر سطوح آرد سویا در فعالیت آبی
    84 4-1-3- اثر تیمارها برحجم مخصوص
    85 1-4-1-3- اثر سطوح آرد سویا در حجم مخصوص
    86 2-4-1-3- اثر سطوح آب در حجم مخصوص
    87 3-4-1-3- اثر سطوح صمغ در حجم مخصوص
    87 2-3- اثر تیمارهای متقابل آزمایش اول بر خصوصیات فیزیکوشیمیائی
    88 1-2-3- اثر متقابل سطح سویا * آب برpH
    89 2-2-3- اثرمتقابل سویا*آب بر حجم مخصوص
    90 3-2-3- اثر متقابل سویا* صمغ بر حجم مخصوص
    91 3-3- اثر تیمارهای آزمایش سری دوم بر خصوصیات فیزیکوشیمیائی
    92 1-3-3- اثر تیمارها بررطوبت کیک
    92 1-1-3-3- اثر سطوح آرد سویا در رطوبت
    93 2-1-3-3- اثر سطوح آب در رطوبت
    94 2-3-3-اثر تیمارها بر فعالیت آبی کیک
    94 3-3-3-اثر تیمارها بر حجم مخصوص کیک
    94 1-3-3-3- اثر تیمار درصد آرد سویا بر حجم مخصوص
    95 2-3-3-3- اثر تیمار میزان آب بر حجم مخصوص
    96 3-3-3-3- اثر تیمار میزان صمغ بر حجم مخصوص
    97 4-3- اثر تیمارهای متقابل آزمایش دوم بر خصوصیات فیزیکوشیمیائی
    97 1-4-3- اثر متقابل سویا * آب بر حجم مخصوص
    98 2-4-3- اثر متقابل سویا * صمغ بر حجم مخصوص
    99 3-4-3- اثر متقابل آب * صمغ بر- حجم مخصوص
    99 5-3- اثر تیمارها بر صفات کیفی در آزمایش اول
    100 1-5-3- اثر تیمار آرد سویا بر صفات کیفی
    100 1-1-5-3- اثر تیمار آرد سویا بر بافت کیک
    101 2-1-5-3- اثر تیمار آرد سویا در طعم کیک
    102 3-1-5-3- اثر تیمارآرد سویا در رنگ کیک
    103 4-1-5-3- اثر تیمار آرد سویا درصفت بو
    103 2-5-3- اثر تیمار صمغ بر صفات کیفی
    103 1-2-5-3- اثر تیمار صمغ بر صفت بافت
    104 2-2-5-3- اثر تیمار صمغ بر صفت رنگ
    104 3-5-3- اثرات متقابل صفات کیفی در آزمایش اول
    104 1-3-5-3- اثر متقابل تیمار درصد آرد سویا * درصد آب بر صفت طعم
    105 6-3- اثر تیمارها بر صفات کیفی در آزمایش دوم
    106 1-6-3- اثر تیمار آرد سویا بر صفات کیفی
    106 1-1-6-3- اثر تیمار آرد سویا بر صفت بافت
    107 2-1-6-3- اثر تیمار آرد سویا بر صفت طعم
    107 3-1-6-3- اثر تیمار آرد سویا بر صفت رنگ
    108 4-1-6-3- اثر تیمار آرد سویا بر صفت بو
    109 2-6-3-اثر تیمار آب بر صفات کیفی
    109 1-2-6-3- اثر سطوح آب بر صفت بافت
    110 2-2-6-3- اثر سطوح آب بر صفت طعم
    111 3-2-6-3- اثر سطوح آب بر صفت رنگ
    112 4-2-6-3- اثر سطوح آب بر صفت بو
    113 3-6-3- اثر تیمار صمغ بر صفات کیفی
    113 1-3-6-3-اثر سطوح صمغ بر صفت طعم
    114 2-3-6-3-اثر سطوح صمغ بر صفت بو
    115 7-3- میزان مقادیر غنی شده در کیک سویای پذیرفته شده و مقایسه آن با شاهد
    122 منابع
    125 Abstract

    فهرست شکلها
    صفحه عنوان
    19 شکل 1-1- لوبیای سویا
    20 شکل 2-1- لوبیای سویا و مزرعه کشت آن
    22 شکل 3-1- نمودار میزان مصرف محصولات سویا در جهان
    22 شکل 4-1- لوبیای سویا آماده جهت برداشت
    28 شکل 5-1- ساختار 17-β استرادیول و فیتواستروژن
    29 شکل 6-1- طریقه عمل کردن فیتواتروژنهای سویا در بدن
    39 شکل 7-1- محصولات سویا
    44 شکل 8-1- فیبر سویا
    64 شکل 1-2- دستگاه PH متر
    65 شکل 2-2- دستگاه رطوبت سنج
    66 شکل 3-2- دستگاه اندازه گیری فعالیت آبی





    فهرست جدولها
    صفحه عنوان
    11 جدول 1-1- ویژگیهای آرد گندم مناسب جهت تولید کیک
    15 جدول 2-1- ویژگیهای کیک
    23 جدول 3-1- ترکیبات شیمیایی لوبیای سویا تجارتی
    24 جدول 4-1- اسیدهای آمینه ضروری سویا
    25 جدول 5-1- ارزش بیولوژیکی چند منبع پروتئینی مختلف
    27 جدول 6-1- منابع فیتواستروژن
    30 جدول 7-1- بعضی اثرات مفید سویا و ترکیبات شرکت کننده در این اثرات
    34 جدول 8-1- خواص مفید ترکیبات مختلف سویا در مقابل بیماریها
    36 جدول 9-1- مقایسه پروتئین آرد سویا با دیگر پروتئینهای گیاهی و حیوانی
    37 جدول 10-1- آنالیز آرد گندم و آرد گندم غنی شده با سویا
    38 جدول 11-1- مقایسه اسید آمینه های ضروری در آرد گندم و آرد غنی شده با %110 آرد سویا و الگوی FAO برای گروههای سنی مختلف
    40 جدول 12-1- مقایسه ترکیبات شیمیایی سه نوع آرد سویا
    41 جدول 13-1- ویژگیهای آرد سویای روغن گرفته جهت افزودن به انواع آرد
    42 جدول 14-1- مشخصات آرد سویای بدست آمده از دو روش
    50 جدول 15-1- فرمولاسیون نان ساده و نان با آرد سویا
    52 جدول 16-1- طبقه بندی صمغ ها
    60 جدول 1-2- ویژگیهای آرد گندم مصرفی
    61 جدول 2-2- آنالیز آرد کم چرب سویای مصرفی
    63 جدول 3-2- فرمولاسیون تهیه کیک
    76 جدول 4-2- جدول شماتیک آزمایش %3 اول آرد سویا
    77 جدول 5-2- جدول شماتیک آزمایش %3 دوم آرد سویا
    79 جدول 1-3- تجزیه واریانس صفات کمی مورد بررسی آزمایش اول (سه درصد اول سویا)
    92 جدول 2-3- تجزیه واریانس صفات کمی مورد بررسی (سه درصد دوم سویا –آزمایش دوم)
    100 جدول 3-3- تجزیه واریانس صفات کیفی مورد بررسی (سه درصد اول سویا)
    106 جدول 4-3- تجزیه واریانس صفات کیفی مورد بررسی (سه درصد دوم سویا)
    116 جدول5-3- جدول آنالیز کیک سویا 25% (پذیرفته شده)
    116 جدول6-3- جدول آنالیز کیک ساده (شاهد)





    فهرست نمودارها
    صفحه عنوان
    81 نمودار 1-3- اثر سطوح آرد سویا بر رطوبت
    82 نمودار 2-3- اثر سطوح آب بر رطوبت
    83 نمودار 3-3- اثرسطوح صمغ بر رطوبت
    84 نمودار 4-3- اثر سطوح آرد سویا بر فعالیت آبی
    85 نمودار 5-3- اثر سطوح آرد سویا بر حجم مخصوص
    86 نمودار 6-3- اثر سطوح آب بر حجم مخصوص
    87 نمودار 7-3- اثر سطوح صمغ بر حجم مخصوص
    89 نمودار 8-3- اثر متقابل سویا * آب بر pH
    90 نمودار 9-3-اثرمتقابل سویا*آب برحجم مخصوص
    91 نمودار10-3- اثر متقابل سویا* صمغ بر حجم مخصوص
    93 نمودار 11-3- اثر سطوح آرد سویا بر رطوبت
    94 نمودار 12-3- اثر سطوح آب بر میزان رطوبت
    95 نمودار 13-3- اثر سطوح آرد سویا بر حجم مخصوص
    96 نمودار 14-3- اثر سطوح آب بر حجم مخصوص
    97 نمودار 15-3-اثر سطوح صمغ بر حجم مخصوص
    98 نمودار 16-3- اثر متقابل سویا * آب بر حجم مخصوص
    99 نمودار 17-3- اثر متقابل سویا * صمغ بر حجم مخصوص
    101 نمودار 18-3- اثر سطوح آرد سویا بر صفت بافت کیک
    102 نمودار 19-3- اثر سطوح آرد سویا در طعم
    103 نمودار 20-3- اثر سطوح آرد سویا در رنگ کیک
    104 نمودار 21-3- اثر سطوح صمغ بر صفت بافت
    105 نمودار 22-3- اثر اثر متقابل سطوح آرد سویا*آب بر طعم
    107 نمودار 23-3- اثر تیمار آرد سویا بر بافت
    108 نمودار 24-3- اثر تیمار آرد سویا بر صفت رنگ
    109 نمودار 25-3- اثر تیمار آرد سویا بر صفت بو
    110 نمودار 26-3- اثر تیمار آب بر صفت بافت
    111 نمودار 27-3- اثر تیمار آب بر صفت طعم
    112 نمودار 28-3- اثر تیمار آب بر صفت رنگ
    113 نمودار 29-3- اثر تیمار آب بر صفت بو
    114 نمودار30-3-اثر تیمار میزان صمغ بر صفت طعم
    115 نمودار31-3-اثر تیمار میزان صمغ بر صفت بو


موضوع پایان نامه بررسی غنی سازی کیک با آرد سویا, نمونه پایان نامه بررسی غنی سازی کیک با آرد سویا, جستجوی پایان نامه بررسی غنی سازی کیک با آرد سویا, فایل Word پایان نامه بررسی غنی سازی کیک با آرد سویا, دانلود پایان نامه بررسی غنی سازی کیک با آرد سویا, فایل PDF پایان نامه بررسی غنی سازی کیک با آرد سویا, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی غنی سازی کیک با آرد سویا, مقاله در مورد پایان نامه بررسی غنی سازی کیک با آرد سویا, پروژه در مورد پایان نامه بررسی غنی سازی کیک با آرد سویا, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی غنی سازی کیک با آرد سویا, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی غنی سازی کیک با آرد سویا, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی غنی سازی کیک با آرد سویا, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی غنی سازی کیک با آرد سویا, پروژه درباره پایان نامه بررسی غنی سازی کیک با آرد سویا, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی غنی سازی کیک با آرد سویا, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی غنی سازی کیک با آرد سویا, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی غنی سازی کیک با آرد سویا, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی غنی سازی کیک با آرد سویا, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی غنی سازی کیک با آرد سویا

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) چکیده به منظور بررسی تأثیر تاریخ کاشت بر ضرایب تخصیص ماده خشک در ارقام سویا (DPX، ویلیامز، پرشین) آزمایشی با 3 تاریخ کاشت (30 خرداد، 9 تیر و 19 تیر) در قالب طرح بلوک​های کامل تصادفی در چهار تکرار انجام شد. به منظور تعیین ضرایب تخصیص ماده خشک اندام گیاهی در 5 مرحله از مراحل فنولوژیک گیاه دو مرحله قبل از گل​دهی، یک مرحله در زمان آغاز ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی‌ارشد در رشته مهندسی کشاورزی- علوم و صنایع غذایی- تکنولوژی مواد غذایی چکیده روغن نباتی در کشور ما یک محصول استراتژیک محسوب می شود.میزان واردات این محصول در کشور حایز اهمیت بوده و به همین دلیل تلاش برای تولید روغن خام استخراج شده از دانه های روغنی در داخل کشور،در حد رقابت با نوع وارداتی آن از نظر هزینه تمام شده و نیز کیفیت، قابل توجه می ...

چکیده هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر ویژگی­های شخصیتی بر اقدام به خودکشی بود. بدین منظور 54 نفر از افراد با سابقه اقدام به خودکشی به اورژانس بیمارستان‌های شهرستان بندرعباس به روش تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند علاوه بر این به همین تعداد نیز گروه شاهد از افراد عادی (بدون سابقه خودکشی) با در نظر گرفتن همسان­سازی از لحاظ سن، تحصیلات، جنسیت و وضعیت اجتماعی – اقتصادی توسط پژوهشگر ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته بهداشت و ایمنی مواد غذایی چکیده مقدمه: در این پژوهش با توجه به خاصیت ضد­میکروبی و مقاومت بسته­های محتوی نانوذرات نقره بر پایه دی اکسید تیتانیوم در مقابل نفوذ گازها از جمله اکسیژن، تاثیر این بسته­ها بر فلور قارچی نان­های مصرفی با بسته­های پلی­اتیلن رایج مورد مقایسه قرار گرفت. این مطالعه تجربی در رابطه با افزایش زمان ماندگاری نان­های ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.Sc.) در رشته مهندسی علوم و صنایع غذایی گرایش میکروبیولوژی مواد غذایی چکیده یکی از راهکارهای موثر در بهبود کیفیت نان و فرآورده های پخت، بهینه سازی شرایط تخمیر محصول است. تخمیر مناسب علاوه بر افزایش ارزش تغذیه ای نان، باعث بهبود خواص رئولوژیکی خمیر و نیز ویژگی های حسی و ماندگاری محصول نهایی می شود. در همین رابطه انتخاب سویه مخمری مناسب، ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد دررشته مهندسی کشاورزی،علوم وصنایع غذایی گرایش تکنولوژی مواد غذایی چکیده حلوا یکی از فرآورده های آرد گندم و عنوان عمومی دسته ای از خوراک های روزانه و آئینی در جهان اسلام می باشد. حلوا در ایران با وجود پتانسیل بالا در تنوع و ایجاد ارزش افزوده تا به امروز تولید صنعتی نشده است و هدف از انجام این تحقیق بررسی فرمولاسیون حلوای آرد گندم و ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد(M.Sc)در رشته علوم دامی گرایش تغذیه دام چکیده این مطالعه به منظور مقایسه اثر سبوس برنج غنی‌سازی شده با پساب ماهی بر جمعیت میکروبی دستگاه گوارش و پاسخ ایمنی همورال 200 قطعه جوجه‌های گوشتی یک‌روزه سویه راس 308 در قالب یک طرح کاملاً تصادفی با 5 تیمار و 4 تکرار و 10 پرنده در هر تکرار انجام شد. تیمارهای آزمایشی شامل تیمار‌های اول، دوم، سوم و چهارم ...

پایان‌نامه دوره کارشناسی ارشد مهندسی برق-الکترونیک چکیده ما در این پایان­نامه، برای اولین بار از نانو نوار گرافن به عنوان لایه­­ی فعال یک سلول خورشیدی استفاده نموده­ایم. برای شبیه­سازی این سلول از روش تابع گرین غیرتعادلی در فضای مود بهره برده و­ محاسبه­ی اثر درهمکنش­های الکترون-فوتون به وسیله­ی تقریب خود-سامان­ده بورن صورت گرفته ­است. برای بالا بردن سرعت شبیه­سازی، پروفایل ...

پایان­نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی برق گرایش قدرت چکیده در این پایان­نامه، ضمن بررسی پدیده اشباع در CTهای حفاظتی، به مشکلات مربوط به آشکارسازی این پدیده و جبرانسازی جریان معوج ثانویه CT پرداخته شده است و بمنظور رفع مشکلات مطرح شده، روش­هایی معرفی شده و نتایج حاصله در محیط نرم­افزاری و بصورت مدلسازی با هم مقایسه گردیده­اند. جهت آشکارسازی پدیده اشباع از روش­هایی مبتنی بر: مشتق ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته نانو مهندسی شیمی چکیده در واحد غنی سازی اورانیوم بوسیله سانتریفیوژ، گاز UF6 پس از عبور از سانتریفیوژ و انجام فرایند غنی سازی، وارد تله سرد شده و در دمای پایین جامد و جمع آوری می گردد. یکی از جاذب های مورد استفاده برای جذب هگزا فلورید اورانیوم، سدیم فلوراید می باشد. منحنی تعادلی جذب UF6 توسط جاذب سدیم فلوراید یکی از اطلاعات مهم برای ...

ثبت سفارش