پایان نامه اثر ضد میکروبی عصاره گیاه مرزنگوش و عصاره پوسته خارجی پسته بر هلیکوباکتر پیلوری

word 730 KB 31952 84
مشخص نشده کارشناسی ارشد علوم پزشکی
قیمت قبل:۶۴,۷۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • چکیده

    هلیکوباکتر پیلوری یک باکتری گرم منفی و مارپیچی شکل و میکرو آئروفیلیک است که در معده انسان زندگی میکند. این باکتری غالبا در بیمارانی  که از  گاستریت مزمن یا زخم معده رنج میبرند مشاهده میشود. عفونت هلیکوباکتر پیلوری در بیش از 80% افراد بدون علائم است.  به نظر میرسد این باکتری در حفظ اکولوژی طبیعی معده نقش داشته باشد. رژیم درمانی استاندارد برای درمان عفونت هلیکوباکتر پیلوری یک رژیم سه دارویی است که معمولا از یک مهار کننده پمپ پروتون مثل امپرازول و دو آنتی بیوتیک کلاریترومایسین وآموکسی سیلین تشکیل شده است. با توجه به عوارض جانبی این رژیم دارویی و نیز شیوع مقاومت های  آنتی بیوتیکی  در هلیکوباکتر پیلوری، در سالهای اخیر توجه زیادی به خواص ضد میکروبی عصاره های گیاهی معطوف شده است

     در پروژه حاضر اثر ضد میکروبی عصاره گیاه مرزنگوش و عصاره پوسته خارجی پسته بر هلیکوباکتر پیلوری آزمایش شده است. عصاره گیری از مرزنگوش و پوسته خارجی پسته با استفاده از متدهای استاندارد عصاره گیری انجام گرفت. عصاره ها پس از تغلیظ و خشک شدن تا زمان استفاده در شرایط استاندارد نگهداری شدند. سویه استاندارد هلیکوباکتر پیلوری پس از انتقال به آزمایشگاه و رشد مجدد با استفاده از جار و گاز پک  10% گاز کربنیک برای انجام حساسیت دارویی آماده شد. ارزیابی اثر ضد هلیکوباکتر پیلوری با استفاده از متدهای استاندارد انتشار در آگار انجام و قطر هاله عدم رشد اندازه گیری گردید.

    حد اکثر هاله عدم رشد در غلظت 1000 میلی گرم در میلی لیتر هر دو عصاره مشاهده گردید. قطر هاله عدم رشد در غلظت ذکر شده در مرزنگوش و عصاره پوسته خارجی پسته به ترتیب 21 و 19میلی متر مشاهده شد. نکته جالب اینکه اثر مهار کنندگی مخلوط دو عصاره به نسبت نصف از هر کدام  (8 میلی متر) کمتر از هر کدام از عصاره ها مشاهده گردید.

    با وجود اینکه عصاره دو گیاه در غلظت 1000 میلی گرم در میلی لیتر بیشترین اثر ضد میکروبی را علیه هلیکوباکتر پیلوری نشان دادند، با این حال تاثیر آنتاگونیستی دو عصاره بر رشد هلیکوباکتر پیلوری قابل توجه است.

    واژگان کلیدی : عصاره مرزنگوش ، عصاره پوسته خارجی پسته، فعالیت ضد میکروبی ، هلیکوباکتر پیلوری

     

     

    فصل اول

     

     

    کلیات

     

     

    اهمیت هلیکوباکتر پیلوری

    هلیکوباکتر پیلوری باکتری گرم منفی و مارپیچی شکل است (11) که مهمترین عامل زخم و سرطان معده  می باشد که معمولا از طریق خوراکی و آب آلوده منتقل میشود(14). در کشورهای در حال توسعه 70 تا 90 درصد افراد در قبل از سن 10 سالگی به این باکتری آلوده می شوند و این میزان در کشورهای توسعه یافته کمتر از 40% می باشد و به طور کلی در  بیش از 50%  جمعیت جهان این باکتری کلونیزه شده است (2) که این روند بستگی به شرایط جغرافیایی ، فاکتورهای اجتماعی و رفتارهای فردی دارد. گاستریت مزمن منجر به جایگزینی مخاط طبیعی معده با فیبروز و پرولیفراسیون اپیتلیوم از نوع روده ای می شود. این فرایند خطر پیدایش سرطان معده را تقریبا تا صد برابر افزایش می دهد(2

    تاریخچه کشف هلیکوباکتر

    پروفسور جاوورسکی لهستانی اولین کسی بود که بیش از ۱۰۰ سال قبل باکتری هایی مارپیچی را در ترشحات معده انسان کشف کرد. ارتباط بین گاستریت و بیماری زخم پپتیک از دهه ۱۹۴۰ مشخص شده بود ولی کشت این باکتری ها با موفقیت همراه نبود. در سال ۱۹۲۴، لاک و ست گزارش کردند که معده انسان دارای فعالیت اوره آزی بسیاری است و در سال ۱۹۵۹ نشان داده شد که فعالیت اوره آزی معده پس از تجویز تتراسیکلین کاهش می یابد ولی ارتباط بین این آنزیم و اسپیروکت های معده تا سال ۱۹۸۴ مشخص نشد(11).

     در واقع مانع اصلی در تشخیص نقش باکتری های مارپیچی در پاتولوژی معده انسان، عدم توانایی کشت باکتری ها از معده بود. باکتریایی بودن منبع اوره آز معده در سال ۱۹۶۸ و با نشان دادن عدم فعالیت اوره آز در معده حیوانات فاقد میکروب تایید گشت. در سال ۱۹۷۵ همراهی باکتری ها با گاستریت در ۸۰نمونه های حاصل از رزکسیون معده مبتلایان به زخم معده گزارش شد. در سال ۱۹۷۹، باکتری هایی مارپیچی در سطح مجرایی سلول های اپی تلیومی بیماران مبتلا به زخم معده توصیف گشتند. سه سال بعد اثر مفید بیسموت بر مخاط دئودنوم در مبتلایان به زخم دئودنوم مشخص شد(11).

    اما دوران طلایی در سال ۱۹۸۱ شروع شد که یک دستیار داخلی به نام باری مارشالیک طرح پژوهشی بالینی را به همراه یک آسیب شناس به نام رابین وارندر استرالیا آغاز کرد(14).  وارن نمونه های بیوپسی معده را با رنگ وارتین استاریرنگ آمیزی کرد و متوجه وجود باکتری در مخاط گشت. مارشال یک بیمار مسن روسی مبتلا به گاستریت را که در معده اش باکتری وجود داشت، با تتراسیکلین درمان نمود و متوجه از بین رفتن عفونت و بهبود گاستریت شد(11)

    تلاش های بعدی برای کشت این باسیل ها ناموفق بود تا این که در آوریل ۱۹۸۲ مارشال به گونه ای غیرمترقبه موفق به انجام این کار شد. ماجرا از این قرار بود که درعید پاک به جای اینکه ظروف پتری ۲ روز در انکوباتور بمانند، به ناچار ۵ روز باقی ماندند. وقتی این ظروف پس از پایان تعطیلات بررسی شدند، کلنی های کوچکی با ظاهر براق دیده شدند

    این اولین کشت و جداسازی موفق باکتری ها از معده یک بیمار مبتلا به گاستریت بود. ارتباط این باکتری ها با گاستریت برای اولین بار در کالج سلطنتی پزشکان استرالیا در ۲۲ اکتبر ۱۹۸۲ عنوان شد. این ارگانیسم های شبیه کمپیلوباکتر، ابتدا کمپیلوباکتر پیلوریدیس خوانده شدند چرا که ریزهوازی، خمیده و گرم منفی بودند و هم از لحاظ مورفولوژیک و هم از لحاظ محتویات گوانین/سیتوزینِشبیه کمپیلوباکترها بودند. به خاطر ملاحظات گرامری، این اسم در سال ۱۹۸۷ به کمپیلوباکتر پیلوری تغییر یافت. سپس معلوم شد که این باکتری به جنس کمپیلوباکتر تعلق ندارد و در سال ۱۹۸۹نام جدید هلیکوباکتر پیشنهاد شد که نشانگر ۲ ظاهر مورفولوژیک این ارگانیسم است: مارپیچی در بدن زنده ولی غالبا میله ای در آزمایشگاه (باکتر، عصا) (10). اهمیت کار این دو دانشمند زمانی مشخص شد که مارشال و وارن برنده جایزه نوبل پزشکی در سال 2005 شدند(2).

    1-1-2- ویژگیهای ساختاری

    این باکتری بقای خود را مدیون خواص متعددی است که توضیح‌دهنده قدرت سازگاری منحصر به فرد آن است(17)

    اول اینکه این میکروب به مقدار کمی اکسیژن برای ادامه حیات نیاز دارد(2).

     دوم اینکه شکل مارپیچی آن به این باکتری اجازه می‌دهد در میان لایه مخاطی پوشاننده معده وارد شود(6). سوم اینکه این باکتری تا حداکثر هفت پروتئین شلاق ‌ماننددارد که از انتهای باکتری بیرون زده‌اند و آن را درون لایه مخاطی حرکت می دهند(6).

    چهارم اینکه این باکتری دارای گیرنده‌های مخصوصی است که به آن امکان می‌دهد که راه خود را در میان مخاط بگشاید و به سلولهای پوشش معده بچسبند(17).

    هلیکوباکتر پیلوری یک خاصیت دیگر هم دارد که از همه مهم‌تر است. این باکتری می‌تواند مولکول‌های “اوره”را تجزیه کند.  این فرآیند باعث ایجاد آمونیاک و دی‌اکسید کربن می شود، که غلاف‌ ابرمانندی را در اطراف باکتری به وجود می‌‌‌آورد و آن را از اسید معده که باکتری‌های معمولی را می‌کشد ، حفاظت می‌کند (18)

     1-1-3- عوامل ویرولانس هلیکوباکتر پیلوری

    در هلیکوباکتر پیلوری فاکتورهای ویرولانس متعددی از قبیل شکل اسپریل و قابلیت حرکت ,آنزیم کاتالاز، پروتئین ‌های مهار کننده , ترشح اسید معده، اتّصال مولکول‌های چسبندگی هلیکوباکتر پیلوری و آنزیم اوره آز شناسایی شده است. در بین فاکتورهای مذکور از همه مهمتر آنزیم اوره‌آز است که به علّت دارا بودن فعالیت شدید این آنزیم از اجزای مهم این باکتری شناخته شده است(6و 2).

     

     

    Abstract

    Helicobacter pylori is a Gram negative, helix shaped, microaerophilic bacterium found in stomach. It is present in patients with chronic gastrite and gastric ulcers. Over 80% of individuals infected with H. pylori are asymptomatic and it may play an important role in the natural stomach ecology. The standard therapy of H. pylori infections is triple therapy consisting of one proton pump inhibitions (Omprazole) and anti biotics Claritromycin and Amoxycilin. Because of serious  side effects of this therapy and also prevalance  of antibiotic resistance , plants extract compounds have been widely investigated for anti H. pylori activities during recent decades.

    In present study the effects of Marjoram and Pistacia vera gain extracts on H.pylori growth were evaluated.

     

    Marjoram and Pistacia vera gain extraction were prepared using standard methods of maceration. The extractions were then concentrated and dried and kept under environment standard conditions .The antibacterial activities of different concentrations of plant extracts were measured by standard agar diffusion methods.

     

    The maximum inhhibitoy effects were observed at 1000 mg /ml of Maryjoram (21mm) and pistacia vera gain extracts (19mm). The inhibition zone of 8mm were observed when both extracts were mixed at 50/50.

     

    The most anti H. pylori effects were observed for Marjoram extracts at 1000 mg/ml, However when tow plants extracts were mixed at 50/50 the inhibitoryeffects decreased dramatically. We conclud that the extractions of Marjoram and pistacia vera gain have a antagonist effects on each other.

    Key words: Marjoram, Extracts, Pistacia vera gain, H. pylori.

  • فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

     

    1. امینیان، ک.، 1389، ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ رژﻳﻢ ﻫﺎی درﻣﺎﻧﻲ ﺳﻪ داروﻳﻲ، ﭼﻬﺎرداروﻳﻲ و دو روش ﻣﺨتلف در درمان خط اول عفونت ﮔﺮﻣﺴﻴﺮی واﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ اﻧﺠﻤﻦ ﻣﺘﺨﺼﺼﻴﻦ ﺑﻴﻤﺎری ﻫﺎی ﻋﻔﻮﻧﻲ و ﮔﺮﻣﺴﻴﺮی، سال پانزدهم،شماره 48 .

    2. بهادر، ع.، 1389، میکروبیولوژی پزشکی مورای، ویرایش اول. تهران: انتشارات خسروی با همکاری نشر دیباج، ص 274-270

    3. بهار، م .، [و همکاران].، 1383،  ﺗﻌﯿﯿﻦ ارﺗﺒﺎط ﻋﻔﻮﻧﺖ ﻫﻠﯿﮑﻮﺑﺎﮐﺘﺮ ﭘﯿﻠﻮری ﺑﺎ ﺑﯿﻤﺎریﻫﺎی ﻋﺮوق  ﮐﺮوﻧﺮ، تهران: ﻣﺠﻠﻪ داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ اﯾﺮان،  سال یازدهم، شماره سی  و نهم

    4. خلیلیان، ع .، [ و همکاران].، 1390، ﺗﺎﺛﯿﺮ ﺑﺨﻮر ﻣﺮزﻧﮕﻮش در ﺑﻬﺒﻮد ﻋﻼﯾﻢ ﺑﺎﻟﯿﻨﯽ رﯾﻨﻮﺳﯿﻨﻮزﯾﺖ ﻣﺰﻣﻦ، ساری: مجله داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﻣﺎزﻧﺪران، شماره56

    5.رنجبریان،پ، 1383، مطالعه اثرضد باکتریایی چهار عصاره   گیاهی دارچین، زیره سیاه ، رازیانه و شوید بر روی هلیکوباکتر پیلوری به روش دیسک دیفیوژن و فلوسیتومتری،  همدان: ﻣﺠﻠﻪ ﻋﻠﻤﻲ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﻋﻠﻮﻡ ﭘﺰﺷﻜﻲ ﻭ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﺑﻬﺪﺍﺷﺘﻲ ﺩﺭﻣﺎﻧﻲ ﻫﻤﺪﺍﻥ ، شماره سوم

    6.  سالیرز الف.،  وایت، د.، ترجمه نوروزی ج و کارگر م.، 1393،  مکانیسم مولکولی بیماریزایی باکتریها، چاپ دوم. جهرم: دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم

    7.  شریعت، الف .، [و همکاران].، 1392، ﺑﺮرﺳﯽ اﺛﺮ ﺿﺪ ﺑﺎﮐﺘﺮﯾﺎﯾﯽ ﻋﺼﺎره آﺑﯽ ﮔﺰﻧﻪ و ﻣﺮزﻧﮕﻮش ﺑﺮ روی سالمونلا تیفی، سودوموناس آئروژینوزا و اشیرشیا کلی، مشهد، مجله علوم و نو آوری در فناوری غذایی/ شماره چهارم

    8. صالحی، م.، [ و همکاران].،1390،  ارزﯾﺎﺑﯽ ﺑﺎﮐﺘﺮی اﺛﺮﺿﺪ  ﻋﺼﺎره ﻣﺘﺎﻧﻮﻟﯽ وﺣﺸﯽ ﭘﻮﺳﺘﻪ ﺧﺎرﺟﯽ ﭘﺴﺘﻪ، ﻣﺠﻠﻪ ﻋﻠﻤﯽ- ﭘﮋوﻫﺸﯽ زﯾﺴﺖ  ﻓﻨﺎوری ﻣﯿﮑﺮوﺑﯽ داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﯽ، دوره سوم، شماره دهم.   

    9.  صانعیان، ح.،  [و همکاران].، 1390،  ﺗﺄﺛﻴﺮ ﭘﺮوﺑﻴﻮﺗﻴﻚ در درﻣﺎن ﻋﻔﻮﻧﺖ ﻧﺎﺷﻲ از ﻫﻠﻴﻜﻮﺑﺎﻛﺘﺮ ﭘﻴﻠﻮر ی در ﻛﻮدﻛﺎن، اصفهان: ﻣﺠﻠﻪ داﻧﺸﻜﺪه ﭘﺰﺷﻜﻲ اﺻﻔﻬﺎن، سال بیست ونهم،  شماره 146

    10. طالبی بزمین آبادی ، الف .، [و همکاران].، 1388،  ﺑﺮﺭﺳﯽ ﻣﻘﺎوﻣﺖ ﺁﻧﺘﯽ ﺑﯿﻮﺗﯿﮑﯽ ﻫﻠﯿﮑﻮﺑﺎﮐﺘﺮ ﭘﯿﻠﻮﺭی ﺟﺪﺍ ﺷﺪﻩ ﺍﺯ بیماران مراجعه کننده به بیمارستان طوبی ساری، ساری: ﻣﺠﻠﻪ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﻋﻠﻮﻡ ﭘﺰﺷﮑﯽ ﻣﺎﺯﻧﺪﺭﺍﻥ،  شماره هفتاد

    11. غضنفری املشی، د.، کشف هلیکوباکتر پیلوری، تهران: فصلنامه تاریخ پزشکی، شماره483.  

     12. قدیر، م.، [ و همکاران].، 1389، مقایسه دو رژیم فورازولیدون، آموکسی سیلین، امپرازول با بیسموت و بدون بیسموت در درمان و ریشه کنی عفونت هلیکوباکتر پیلوری،رشت: مرکز تحقیقات بیماری های گوارش و کبد، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان.

    13. کارگر، م.،  [و همکاران].، 1391، بررسی اپیدمیولوژیک هلیکوباکتر پیلوری در بیماران مبتلا به اختلالات گوارشی در استان چهار محال وبختیاری، فسا: مجله دانشگاه علوم پزشکی فسا، شماره چهارم

    14 . لوینسون و.، ترجمه ارجمند م.، ستوده نیا ع.، فتح اللهی ع.، 1385،خلاصه میکروبشناسی پزشکی جاوتز ، ویرایش نهم. تهران : انتشارات ارجمند، 1386، ص 203-202

    15. نوروزی، ج.، کلیات باکتریشناسی پزشکی،  ویرایش دوم. تهران: انتشارات جعفری، 1387، صص 194-190      

    16.  نظیفی، الف،،  1380،  ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﺎﺛﯿﺮ اﻣﭙﺮازول و ﺳﯿﭙﺮوﻓﻠﻮﮐﺴﺎﺳﯿﻦ در درﻣﺎن زﺧﻢ اﺛﻨﯽﻋﺸﺮ و رﯾﺸﻪﮐﻨﯽ ﻫﻠﯿﮑﻮﺑﺎﮐﺘﺮﭘﯿﻠﻮری،  ﻣﺠﻠﻪ داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ اﯾﺮان،  سال هشتم، شماره 25

    17. نوری زاده، ع.، 1381، بررسی فعالیت فاکتورهای ویرولانس در هلیکوباکتر پیلوری، مجله علوم پزشکی اسرار، شماره سوم

    18. نوری زاده، ع.، 1380، بررسی آثار سایتوتوکسیک فعالترین فاکتور ویرولانس هلیکوباکتر پیلوری، تهران: دانشکده علوم پزشکی شاهد، چهارمین کنگره میکروبشناسی.

     

    19. Agha-Amiri, K., [et al].,2001, A novel immunoassay based on monoclonal antibodies for the detection of Helicobacter pylori antigens in human stool, Z Gastroenterol, Vol.39, No.8, P. 555– 60

    20. Anthony , P M., 2007, Lipopolysaccharide in bacterial chronic infection: Insights from H. pylori lipopolysaccharide and LipidA, International Journal of Medical Microbiology, P.327-335.

    21. Ashour, AA., [et al]., 2001,  IceA genotypes of Helicobacter pylori strains isolated from Brazilian children and adults, J Clin Microbiol, Vol. 39, No. 5, P. 1746-50.

    22. available from :  http://molecularmicrobiology.persianblog.ir. 2013

    23. Available from:http://www.aftabir.com/articles/view/science_education/agriculture_ fishery/c3c 1162372872 _ pistacia_vera

    24. available from :  http://www.tebyan-ardebil.ir/description.aspx?id=8119

    25. Banić, M., [et al]., 2012, Extragastric manifestations of Helicobacter pylori infection, Helicobacter, Suppl 1, P. 49–55. [PubMed]

    26. Chang, SB ., [et al]., Attempts to enhance the eradication rate of Helicobacter pylori infection, World Journal of Gastroenterology : WJG

     

    27. Czajkowsky, DM., [et al]., 2005,  Nejjari of a host anion channel by a Helicobacter pylori pore-forming toxin. C, Amarti A, et al, Prevalence and distribution of Helicobacter py-Biophys J, Vol.89, No. 5, P. 3093-101

    28. Dulciene, M. M.,  [et al]., 1999, Serological and direct diagnosis of Helicobacter pylori in gasteric carcinoma:A case-control study, J. Med. Microbiol, Vol. 48, P.501-506.

    29. Dunn, BE., [et al]., 1997, Helicobacter pylori, Clin Microbiol Rev, Vol.10, P. 720–41. [PMC free article] [PubMed]

    30. Figueiredo, C., [et al]., 2000, Genetic organization and heterogeneity of the iceA locus of Helicobacter pylori, Gene, Vol.246, No. 1-2, P. 59-68.

    31. Filipa, F ., [et al]., Overview of the phytomedicine approaches against Helicobacter pylori. World Journal of Gastroenterology : WJG

     

    32. Fuccio, L., [et al]., 2008, Treatment of Helicobacter pylori infection, BMJ, Vol. 337, P. 746-50

    33. Gasbarrini, A., [et al]., 1998, Vascular and immunological disorders associated with Helicobacter pylori infection, Ital J Gastroenterol Hepatol, vol.30, P.115–118. [PubMed]

    34. Georgopoulos, SD., [et al]., 2006, Hypergastrinemia is associated with increased risk of distal colon adenomas, Digestion, Vol.74, P.42–46. [PubMed]

    35. Ghalem B., [et al].,  2009,  Antimicrobial activity evaluation of the oleoresin oil of Pistacia vera, AJPP, Vol.3, P. 92-96

    36. Goossens, H., [et al]., 1992, Evaluation of a  commercially available complement  Fixation  test for diagnosis of Helicobacter pylori Infection and for follow-up after antimicrobial therapy, J  clin Microbiol, Vol. 30, No. 12, P.3230-3.

    37. Horrocks, JC., [et al]., 1978, Clinical presentation of patients with "dyspepsia, Detailed symptomatic study of 360 patients, Gut, Vol. 19, P.19.

    38. Kikuchi, S., [et al]., 1999, Association between infections with cagA positive for negative strains of Helicobacter pylori and risk for gastric cancer in young adults. Research group on prevention of gastric carcinoma among young adults, Am J Gastroenterol , Vol.94, No.12, P. 3455-9.

    39. Leodolter, A., [et al]., 2001, Current standards in the diagnosis of Helicobacter pylori infection, Dig Dis, Vol.19, No. 2, P.116– 22.

    40.  Loy, CT., [et al]., 1996,  Do commercial serological kits for Helicobacter pylori infection differ in accuracy? A meta-analysis, Am J Gastroenterol, Vol.91, P. 1138-44

    41. Madan, E., [et al]., 1988,  Evalution of staining methods for identifying campilobacter pylori, Am J Clin Pathol, Vol.90, No. 4. P.450-3

    42. Marshall, BJ., 1994, Helicobacter pylori. Am J Gastroenterology, Vol.89,S116–S128. [PubMed]

    43. McColl KEL, 2010,  Helicobacter pylori infection,  New England Journal of Medicine April 29, Vol.362, P. 1597-604.

    44. Nagayato T. 1986,  Background data to study of advance gastric cancer, New York: Springer-v erlag.

    45. Nakamura RM, 2001,  Laboratory tests for the evaluation of Helicobacter pylori infections, J Clin Lab Anal, Vol.15, No.6, P. 301–7

    46. Perri, F., [et al].,  2002 , Helicobacter pylori antigen stool test and 13C- urea breath test in patients after eradication treatments, Am J GastroenterolNov, Vol. 97, No.11,P. 2756– 62. 

    47. Peter, M., [et al].,  2012, Management of Helicobacter pylori infection--the Maastricht IV/ Florence Consensus Report, Gut, Vol. 61, P.646–664. [PubMed]

    48. Rajaei, A., [et al]., 2011 ,  Investigation on antioxidative and antimicrobial activities of pistachio (Pistachia vera) green hull extract, Tehran, Iran, Food Science and Technology jurnal

    49. Sadjadi, A., [et al]., , 2005,  Cancer Occurrence in Iran in 2002, an International Perspective: Asian Pacific of Cancer Prevention, Vol. 6, No.3, P. 359-363.

    50. Sütö, G., [et al]., 2000 , 13C-Urea breath test is superior in sensitivity to detect Helicobacter pylori infection than either antral histology or rapid urease test, J Physiol Paris, Vol. 94, No.2, P.153−6.

    51. Telford, JL., [et al]., 2003, Gene structure of the Helicobacter pylori cytotoxin population-based cancer registry from Iran, Int J Cancer and evidence of its key role in gastric disease,  Vol.179, No. 1, P.113-8.

    52. Tong, JL., [et al]., 2007, Meta-analysis: the effect of supplementation with probiotics on eradication rates and adverse events during Helicobacter pylori eradication therapy, Aliment Pharmacol Ther, Vol.25, P.155–168. [PubMed]

    53. “Trade in Medicinal Plants” 2003, Raw Materials, Tropical and Horticultural Products Service Commodities and Trade Division Economic and Social Department Food and Agriculture Organization of the United Nations Rome,

     

    54. Vaira, D., [et al]., 2001, Blood, urine, stool, breath, money, and Helicobacter pylori, Leading article, Vol.48, No. 3, P. 287-9.

    55. Wilkinson, JA ., [et al]., 2002. New food and pharmaceutical products from agriculture, Rural Industries Research and Development Corporation (RIRDC),

    56. Zargari, A., 1987, Iranian Medicinal Plants, Tehran : Tehran University Press, Tehran, Vol. 4,  p: 51 - 9.  


موضوع پایان نامه اثر ضد میکروبی عصاره گیاه مرزنگوش و عصاره پوسته خارجی پسته بر هلیکوباکتر پیلوری, نمونه پایان نامه اثر ضد میکروبی عصاره گیاه مرزنگوش و عصاره پوسته خارجی پسته بر هلیکوباکتر پیلوری, جستجوی پایان نامه اثر ضد میکروبی عصاره گیاه مرزنگوش و عصاره پوسته خارجی پسته بر هلیکوباکتر پیلوری, فایل Word پایان نامه اثر ضد میکروبی عصاره گیاه مرزنگوش و عصاره پوسته خارجی پسته بر هلیکوباکتر پیلوری, دانلود پایان نامه اثر ضد میکروبی عصاره گیاه مرزنگوش و عصاره پوسته خارجی پسته بر هلیکوباکتر پیلوری, فایل PDF پایان نامه اثر ضد میکروبی عصاره گیاه مرزنگوش و عصاره پوسته خارجی پسته بر هلیکوباکتر پیلوری, تحقیق در مورد پایان نامه اثر ضد میکروبی عصاره گیاه مرزنگوش و عصاره پوسته خارجی پسته بر هلیکوباکتر پیلوری, مقاله در مورد پایان نامه اثر ضد میکروبی عصاره گیاه مرزنگوش و عصاره پوسته خارجی پسته بر هلیکوباکتر پیلوری, پروژه در مورد پایان نامه اثر ضد میکروبی عصاره گیاه مرزنگوش و عصاره پوسته خارجی پسته بر هلیکوباکتر پیلوری, پروپوزال در مورد پایان نامه اثر ضد میکروبی عصاره گیاه مرزنگوش و عصاره پوسته خارجی پسته بر هلیکوباکتر پیلوری, تز دکترا در مورد پایان نامه اثر ضد میکروبی عصاره گیاه مرزنگوش و عصاره پوسته خارجی پسته بر هلیکوباکتر پیلوری, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه اثر ضد میکروبی عصاره گیاه مرزنگوش و عصاره پوسته خارجی پسته بر هلیکوباکتر پیلوری, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه اثر ضد میکروبی عصاره گیاه مرزنگوش و عصاره پوسته خارجی پسته بر هلیکوباکتر پیلوری, پروژه درباره پایان نامه اثر ضد میکروبی عصاره گیاه مرزنگوش و عصاره پوسته خارجی پسته بر هلیکوباکتر پیلوری, گزارش سمینار در مورد پایان نامه اثر ضد میکروبی عصاره گیاه مرزنگوش و عصاره پوسته خارجی پسته بر هلیکوباکتر پیلوری, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه اثر ضد میکروبی عصاره گیاه مرزنگوش و عصاره پوسته خارجی پسته بر هلیکوباکتر پیلوری, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه اثر ضد میکروبی عصاره گیاه مرزنگوش و عصاره پوسته خارجی پسته بر هلیکوباکتر پیلوری, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه اثر ضد میکروبی عصاره گیاه مرزنگوش و عصاره پوسته خارجی پسته بر هلیکوباکتر پیلوری, رساله دکترا در مورد پایان نامه اثر ضد میکروبی عصاره گیاه مرزنگوش و عصاره پوسته خارجی پسته بر هلیکوباکتر پیلوری

پایان‌نامه جهت دریافت درجه دکتری داروسازی خلاصه فارسی عفونت دستگاه ادراری ((urinary tract infection-UTI، عبارت است از بروز عفونت در اثر ورود و رشد زیاد باکتری‌ها در هر قسمت از سیستم ادراری، شامل اعضای جمع آوری کننده و نگه دارنده و دفع کننده‌ی ادرار، یعنی کلیه‌ها، حالب ها، مثانه و پیشابراه. معمولاً UTI در اثر ورود باکتری‌هایی که می‌توانند در دستگاه گوارش، مهبل (واژن) یا اطراف ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی کشاورزی، علوم و صنایع غذایی گرایش میکرو بیولوژی مواد غذایی چکیده تاثیر ضد میکروبی عصاره هسته سنجد به عنوان جایگزینی برای نگهدارنده‌ های شیمیایی موجود در بازار بر ویژگی‌های شیمیایی، میکروبی و حسی سس مایونز مورد بررسی قرار گرفت. اندازه گیری‌ها نشان داد که هسته سنجد حدود 9% روغن دارد. بررسی ترکیب اسیدهای چرب روغن هسته سنجد ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته بهداشت و ایمنی مواد غذایی چکیده زمینه: گیاه جاشیر در مناطق سردسیر و کوهستانی استان فارس( سپیدان و ..) می روید و در بهار چیده می شود و از آن در تهیه ماست جاشیر (غذای سنتی) استفاده می کنند. کربوهیدرا ت های غیر قابل هضم (فیبر) موجود در برگ های این گیاه ممکن است بتواند به عنوان پری بیوتیک در ماست پروبیوتیک ایفای نقش نماید. هدف: بررسی اثر ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد "M.Sc"در رشته مهندسی صنایع غذایی گرایش کشاورزی چکیده کانون توجهات تحقیقات اخیر، مواد فتوشیمیایی مشتق شده از گیاهان بوده­اند که ناشی از اثرات مثبت آنها بر سلامتی بشر بوده است. مواد غذایی را درطی فرآوری در کارخانجات می­توان با ترکیبات فعالاز قبیل ترکیبات فنولی که دارای فواید و خصوصیات فیزیولوژیکی از جمله ضدآلرژی، ضدالتهاب، ضدمیکروبی، ...

پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته بهداشت و ایمنی مواد غذایی چکیده: زمینه: اسانس ها و عصاره های حاصل از گیاهان دارویی با داشتن ترکیبات ضد میکروبی، ضدسرطانی و آنتی اکسیدانی به عنوان ترکیبات دارویی جدید و طبیعی چه در زمینه بهداشت و درمان بیماری ها و چه محافظت از غذاهای خام و فرآوری شده از اهمیت خاصی برخوردار می باشند. هدف: تعیین ترکیبات شیمیایی، خواص آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی ...

پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی کشاورزی گرایش صنایع غذایی چکیده: اثر عصاره آبی گیاه گل میمونی بر مدت زمان نگهداری و کیفیت ماهی قزل آلای رنگین کمان در حالت انجماد اخیراً، به دلیل پرهیز از به کارگیری نگهدارنده های شیمیایی در صنایع غذایی، توجه محققین به سمت استفاده از ترکیبات طبیعی به منظور افزایش زمان ماندگاری مواد غذایی ازجمله ماهی جلب شده است. گیاه گل میمونی با نام محلی ته شه نه ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ((M.Sc)) گرایش: شیمی کاربردی خلاصه فارسی هدف از انجام این پژوهش، بررسی اسید های چرب معمول روغن شتر مرغ و تعیین مقدار رتینول موجود در ترشح حلزون جهت ساخت کرم با خواص درمانی می‌باشد. از 3000 سال پیش خواص درمانی روغن شتر مرغ برای درمان زخم‌ها، سوختگی‌ها، درد مفاصل و ناراحتی‌های پوستی، اگزما و موارد مشابه شناخته شده است. از دوران باستان نیز ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته علوم و صنایع غذایی گرایش میکروبیولوژی مواد غذایی چکیده با توجه به وسعت زیاد منابع بیابانی در کشور و همچنین مشکلات کم آبی موجود، پرورش شتر و توجه به گوشت آن اهمیت قابل ملاحظه ای یافته است. رزماری از جمله گیاهان دارویی با خواص ضدمیکروبی ثابت شده می باشد. در پژوهش حاضر اثر غلظت های متفاوت(5/0، 5/1و 5/2 درصد) عصاره اتانولی گیاه رزماری و ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته علوم و صنایع غذایی گرایش تکنولوژی مواد غذایی چکیده: اکسیداسیون روغن ها علاوه بر تغییر ویژگی های ارگانولپتیکی ماده غذایی، ارزش غذایی و عمر نگهداری روغن ها را کاهش می دهد و به دلیل تولید ترکیبات نامطلوب در روغن برای سلامتی مصرف کنندگان مضر است. برای جلوگیری از اکسیداسیون، روش های متعددی وجود دارد که یکی از این موارد افزودن موادی به ...

- مقدمه در بین حیوانات اهلی گیاهخوار، نشخوارکنندگان سهم بزرگی را در تامین خوراک و سلامت بشر دارند. از طرفی تغذیه نقش اصلی را در بازده اقتصادی و عملکردی این دام‌ها داشته به طوری که تقریبا دوسوم از کل هزینه تولیدات دامی در واحدهای مختلف پرورش دام به هزینه‌های خوراک اختصاص داشته و از طرفی با توجه به مسئله کمبود پروتئین حیوانی و افزایش تولید با منابع علوفه‌ای موجود، لازم است تا از ...

ثبت سفارش