پایان نامه مقایسه‌ی اثر آب مقطر، دیونیزه، مغناطیسی و شهری روی عمر گلجایی گل‌ های شاخه بریده رز، ژربرا و داودی

word 1 MB 32309 41
1392 کارشناسی ارشد مهندسی کشاورزی و زراعت
قیمت قبل:۵۸,۴۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۵,۶۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه تحصیلی برای اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.Sc)

    رشته: باغبانی            گرایش: گیاهان زینتی

    چکیده

    به‌منظور بررسی تاثیر آب‌های مختلف روی عمر پس از برداشت گل‌های بریده رز، داودی و ژربرا آزمایشی بصورت فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی در 3 تکرار با دو فاکتور: انواع آب (آب مغناطیسی، آب مقطر، آب دیونیزه و آب شهری) و انواع گل (گل رز، داودی و ژربرا) به اجرا در آمد. در این آزمایش صفاتی از قبیل عمر گلجایی، جذب آب، کاهش وزن تر، ماده خشک، مقدار کاروتنوئید، کلروفیل، پروتئین گلبرگ، کاهش درجه بریکس، فعالیت آنزیم پراکسیداز و مقدار مالون دی آلدئید مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج نشان داد که اثر متقابل تیمارها در تمامی صفات اندازه‌گیری شده از لحاظ آماری معنی‌دار بوده و بیشترین عمر گلجایی در تیمارهای آب شهری× گل داودی با 5/15 روز و تیمار آب مغناطیسی × گل داودی با 8/14 روز مشاهده شد. همچنین این تیمارها بیشترین مقدار پروتئین گلبرگ، فعالیت آنزیم پراکسیداز و میانگین وزن تر روز اول، سوم، ششم و آخر و همچنین کمترین مقدار مالون‌دی‌آلدئید را در بین تیمارها به خود اختصاص دادند.

    کلمات کلیدی:  عمر پس از برداشت، آب مغناطیسی، گل رز، گل داودی، گل ژربرا.

     

    گل رز

    1-1-1-گیاه‌شناسی و پراکنش اکولوژیکی رز

    رز با نام علمی Rosa hybrida L. از خانواده Rosaceae با دامنه وسیعی از عادات رشد در آسیا، امریکای شمالی، افریقا و اروپا است که برای مصارف مختلفی از قبیل گلدانی، فضای آزاد، شاخه بریده و ... کشت و کار می‌شود (مرتضوی و همکاران، 2007). درختچه‌های رز دارای ساقه راست یا خزنده، خاردار یا بدون خار و دارای برگ‌های متناوب و درای برگچه دندانه‌دار و متقابل است (بنائی‌محمدی و همکاران، 1377).

     

     

    اهمیت اقتصادی و سطح زیر کشت گل رز

    گل رز یکی از مهمترین گل‌ های شاخه بریده در سطح جهان است که به دلیل تنوع و زیبایی همواره در صدر تجارت جهانی گل و گیاه قرار دارد ( معماران کاشانی و نادری، 1375). صادرات گل‌های شاخه بریده بیش از 5/1 میلیارد دلار است که گل بریده رز یکی از مهمترین آن‌هاست. سطح زیر کشت گل رز در کل دنیا (2600000 هکتار )، در هلند (52000 هکتار) و سطح زیر کشت آن در ایران (4200 هکتار)  گزارش شده است (بی‌نام، 1389).

     

    عوامل موثر در کاهش عمر پس از برداشت گل بریده رز

    ماندگاری گل رز با پژمردگی گلبرگ، ریزش یا تغییر گلبرگ‌ها و نمایان شدن عارضه خمیدگی گردن همراه است (یاداما و همکاران، 2003). عمر پس از برداشت این گل در اثر ظهور علایم پیری زودرس مانند انسداد سیستم آوندی و گاز اتیلن کوتاه می‌شود. انسداد آوندها توسط میکروارگانیسم‌ها و هوا در گل بریده رز سبب تخریب سیستم آوندی و در نتیجه کاهش عمر پس از برداشت می‌شود. هورمون اتیلن تسریع کننده تغییرات فیزیولوژیکی و بیوشیمیایی مرتبط با پیری است (شهری و طاهر، 2011؛ امگلاسون و همکاران، 1975). جنس‌های مختلف گیاهان به اتیلن حساسیت متفاوتی نشان می‌دهند بطوری‌که گل رز، گاز اتیلن کمی تولید می‌کند اما حساسیت زیادی به این هورمون پیری نشان می‌دهد (ون‌دورن، 2001؛ الگیمابی و احمد، 2009 ).

     

    1-2- گل داودی

    1-2-1- گیاه‌شناسی و پراکنش اکولوژیکی داودی

    داودی با نام علمی Denderanthema grandiflorun L. متعلق به خانواده کلاپرک‌سانان[1] است که کشت و کار آن امروز در سراسر دنیا متداول است (نبی‌گل و همکاران، 1385؛ خلیقی، 1389). داودی دارای گل‌های دو جنسه و خود گرده افشان است. گل داودی دارای دو فرم گل استاندارد (تک گل و بیشتر برای مصارف گل بریدنی استفاده می‌شود) و پمپون[2] (گل‌های ریز مجتمع که مصارف گلدانی دارد) است. جنس داودی دارای 160 گونه است که موطن آن چین، ژاپن و اروپا ذکر شده است (خوشخوی، 1387؛ شیراوند و رستمی، 1388).

    در شرایط طبیعی داودی با کوتاه شدن طول روز در پاییز و زمستان گل می‌دهد اما امروزه ارقام زیادی از داودی را در گلخانه برای مصارف مختلف در تمام طول سال تولید می‌کنند (ادریسی، 1388).

     

     

    1-2-2- اهمیت اقتصادی و سطح زیر کشت گل داودی

    گل داودی یکی از مهمترین گل‌های گلدانی و شاخه بریده  است که در بازارهای جهانی داد و ستد می‌شود.  داودی امروزه در دنیا پس از گل رز رتبه‌ی دوم را از نظر اقتصادی و کشت و کار  دارد. این گیاه به دلیل تنوع رنگ گل و ماندگاری زیاد در بازارهای جهانی خریداران زیادی دارد (نبی‌گل و همکاران، 1385؛ خلیقی، 1389).

    از نظر سطح زیر کشت ایران جزو کشورهای مهم تولیدکننده گل داودی محسوب می‌شود. میزان تولید گل داودی در ایران 158 میلیون شاخه در سال است که بیشترین سهم تولید آن به استان تهران و مابقی (حدود 6% ) به استان مرکزی تعلق دارد (بی‌نام، 1389).

     

     1-2-3- عوامل موثر در کاهش عمر پس از برداشت گل بریده داودی

    گل داودی به علت عدم حساسیت به اتیلن یک گل بریده با عمر طولانی است. یکی از مشکلات عمده این گل انسداد سیستم آوندی و برهم خوردن تعادل آبی است. گل داودی به باکتری انتهای ساقه حساس بوده و این امر با زردی و پژمردگی زودرس برگ‌ها و گلبرگ‌ها ظهور می‌کند و نهایتا باعث انسداد آوندی، تنش آبی و کاهش ماندگاری این گل بریده می‌شود (نبی‌گل و همکاران، 1385).

     

    1-3- گل ژربرا

    گیاه‌شناسی و پراکنش اکولوژیکی ژربرا

    ژربرا با نام علمی Gerbera jamesonii یکی از مهمترین گل‌های بریده خانواده کاسنی و بومی آفریقای جنوبی است (اعتمادی و شمس، 1390). از لحاظ گیاه‌شناسی ژربرا یک گیاه علفی چند ساله با برگ‌های طویل، گل‌های بسیار درشت کم‌پر یا پرپر است (شکل 1-1). گل‌ها دارای گلچه‌های طبق مانند بوده و هر گلچه دارای 1 تخمدان و 5 پرچم می‌باشد. گل‌ها به رنگ‌های قرمز، نارنجی، صورتی، زرد و سفید دیده می‌شوند (خلیقی، 1389؛ سوجاتا و همکاران، 2003؛ مهدوی، 2007).

     

     

    اهمیت اقتصادی و سطح زیر کشت گل ژربرا

    گل بریده ژربرا به دلیل داشتن رنگ و شکل متنوع از نظر تجاری در جهان محبوبیت زیادی دارد. این گل جایگاه چهارم را در بین ده گل برتر دنیا به خود اختصاص داده است (هی و همکاران، 2006؛ صفا و همکاران، 1392). گل ژربرا از نظر میزان تولید و مصرف یکی از گل‌های شاخه بریده مهم در ایران و دنیا محسوب می‌شود و در حال حاضر در 25 کشور دنیا پرورش می‌یابد که در حدود 1200 – 1100 هکتار سطح زیر کشت گلخانه دارد. پنجاه درصد سطح زیر کشت دنیا در کشور هلند و ایتالیا است. در سال 1379 سطح زیر کشت ژربرا در ایران 1516 هکتار گزارش شده است (بی‌نام، 1389).

     

    عوامل موثر در کاهش عمر پس از برداشت گل بریده ژربرا

    علی‌رغم افزایش تولید و تقاضای گل بریده ژربرا، ماندگاری این گل به دلیل پژمردگی زودرس گلبرگ‌ها و خمیدگی گردن بسیار کوتاه است. افت کیفیت پس از برداشت در اغلب گیاهان زینتی از جمله گل‌های بریده ژربرا در نتیجه یک یا چند عامل از جمله پژمردگی و ریزش گلبرگ‌ها و خمیدگی ساقه است. پژمردگی در اثر تنش آبی، بسته شدن مقطع برش ته‌ساقه، مصرف و در نتیجه کمبود کربوهیدرات‌ها و وجود میکروارگانیسم‌ها در محلول گلجایی از دلایل اصلی کاهش عمر پس از برداشت گل‌های بریدنی از جمله ژربرا است. بطور متوسط ماندگاری گل بریده ژربرا 8-7 روز گزارش شده است (مرتضوی و همکاران، 1386).

     

    1-4- بیان مسئله و هدف از انجام تحقیق

      از آنجا که گل‌های بریده رز، داودی و ژربرا از مهمترین گل‌های بریده در دنیا محسوب می‌شوند و مصرف‌کنندگان بسیار زیاد دارند لذا باید راهکارهایی جهت بالا بردن طول عمر گلجایی این گل‌ها انجام گیرد که کم هزینه باشد، به راحتی انجام گیرد، احتیاج به تخصص زیاد نداشته باشد، در همه مکان‌ها قابل انجام باشد، تابع زمان خاصی نباشد و نیاز ما را نیز برآورده کند. در قرن حاضر که کمبود آب و تولید غذا در جامعه جهانی اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده و ضرورت استفاده از  آب به بهترین وجه ممکن، مورد توجه دانشمندان قرار گرفته است. همانطور که می‌دانیم یکی از نگرانی‌های مناطق کم باران خشکسالی و کمبود آب است. در دهه 1950 بازیافت آب 4 برابر بیشتر از دهه قبلش بود. این افزایش سریع، ناشی از اثرات توسعه تکنولوژی خصوصاً افزایش زمین‌های آبی، رشد صنعت، انرژی و ساخت سدهای بزرگ بود.

    دانشمندان به2 راهکار مهم (تغییر ساختار فیزیکی و تغییر شیمیایی آب) روی آورده‌اند.  یکی از تغییرات در ساختار فیزیکی آب استفاده از آب مغناطیسی است.

    هدف این آزمایش که شاید برای اولین بار انجام می‌شود مقایسه آب‌های مختلف بخصوص آب مغناطیسی بر روی عمر پس از برداشت گل‌های شاخه بریده رز، داودی و ژربرا و معرفی برترین تیمارهاست.

    Abestract

     

    To investigation on the effects  different of waters on postharvest life of cut rose, chrysanthemum and gerbera, a factorial experiment base on RCD in three replications with two factors: water types (magnetic water, distilled water, deionized water and municipal water) and a variety of flowers (rose, chrysanthemum and gerbera) were carried out. In this experiment characteristics such as vase life, water uptake, fresh weight, dry matter, petals carotenoids, chlorophyll, petals protein, ̊ brix, peroxidase activity and malondialdehyde levels were evaluated. The results showed that the interaction effect was significant for all traits, and maximum vase life was observed in municipal water × chrysanthemum with 15.5 days and magnetic water ×chrysanthemum with 14.8 days. These treatments had the highest petals protein, peroxidase activity, fresh weight and the least amount of malondialdehyde compared to other treatments.

    Keywords: Chrysanthemum,  Gerbera , Magnetic water, Rose, Vase life.

  • فهرست:

    چکیده

    فصل اول: مقدمه

    1-1- گل رز

    1-1-1- گیاه‌شناسی و پراکنش اکولوژیکی گل رز

    1-1-2- اهمیت اقتصادی و سطح زیر کشت گل رز

    1-1-3- عوامل موثر در کاهش عمر پس از برداشت گل بریده رز

    1-2- گل داودی

    1-2-1- گیاه‌شناسی و پراکنش اکولوژیکی گل داودی

    1-2-2- اهمیت اقتصادی و سطح زیر کشت گل داودی

    1-2-3- عوامل موثر در کاهش عمر پس از برداشت گل بریده داودی

    1-3- گل ژربرا

    1-3-1- گیاه‌شناسی و پراکنش اکولوژیکی گل ژربرا

    1-3-2- اهمیت اقتصادی و سطح زیر کشت گل ژربرا

    1-3-3- عوامل موثر در کاهش عمر پس از برداشت گل بریده ژربرا

    1-4- بیان مسئله و هدف از انجام تحقیق

    فصل دوم: بررسی منابع

    2-1- شرایط دوام گل

    2-1-1- تامین آب

    2-1-2- انسداد آوندی

    2-1-2-1- انسداد آوندها توسط هوا

    2-1-2-2- انسداد آوندها توسط میکروارگانیسم‌ها

    2-2- تیمار با ترکیبات تمدید کننده عمر گلجایی گل‌های بریده

    2-2-1- آب

    2-2-2- آب آشامیدنی (شهری)

    2-2-3- آب دیونیزه

    2-2-4- آب مقطر

    2-2-5- آب مغناطیسی

    2-3- تحقیقات انجام شده در زمینه تاثیر آب‌های مختلف روی عمر گلجایی و خصوصیات کیفی گل‌های بریده

    فصل سوم: مواد و روش‌ها

    3-1- مواد گیاهی

    3-2- پیاده کردن طرح آزمایشی

    3-3- سنجش و اندازه‌گیری عناصر آب

    3-4- نحوه‌ی آماده‌سازی محلول‌ها و انجام تیمارها

    3-5- ارزیابی صفات

    3-5-1- عمر گلجایی

    3-5-2- ماده خشک

    3-5-3- روند تغییرات جذب آب

    3-5-4-  روند تغییرات وزن تر

    3-5-5- کاهش درجه بریکس (درصد ساکارز موجود در ساقه)

    3-5-6- کاروتنوئید گلبرگ

    3-5-7- اندازه‌گیری کلروفیل a، b  و کل

    3-5-8- پروتئین گلبرگ

    3-5-9- فعالیت آنزیم پراکسیداز

    3-5-10- پراکسیده شدن لیپیدها (مالون‌دی‌آلدئید)

    3-6- تجزیه و تحلیل داده‌ها

    فصل چهارم: نتایج و بحث

    4-1- عمر گلجایی

    4-2- روند تغییرات جذب آب روز سوم، ششم و آخر

    4-3- روند تغییرات وزن تر روز اول، سوم، ششم و آخر

    4-4- کاهش وزن تر

    4-5- درصد ماده خشک

    4-6- کاهش درجه بریکس

    4-7- کاروتنوئید گلبرگ

    4-8- شاخص کلروفیل b, a و کل

    4-9- پروتئین گلبرگ

    4-10- آنزیم پراکسیداز

    4-11- مالون دی آلدئید

    بحث

    نتیجه‌گیری نهایی

    پیشنهادها

    منابع

     

    منبع:

     

    ادریسی، ب. 1388. فیزیولوژی پس از برداشت گلهای شاخه بریده. انتشارات پیام دیگر. 150ص.

    اعتمادی، ن. و شمس، م. 1390. تاثیر زمان‌های مختلف برداشت در روز روی عمر پس از برداشت گل ژربرا. هفتمین کنگره علوم باغبانی ایران، 17-14 شهریور 1390، ایران- دانشگاه صنعتی اصفهان. صفحه 2306 تا 2309.

     

    افشاری، ا.، محمدی، ج.، مرتضوی، س. ن. و مهدوی، ن. 1390. بررسی اثر کیفیت آب‌های مختلف بر ماندگاری ارقام مختلف گل بریده  لیلیوم رقم ‘Royal Trinty’. اولین کنگره ملی علوم و فناوریهای نوین کشاورزی. دانشگاه زنجان.

     

    بنائی محمدی، و.، مسیحا، س، ناظمیه، ع. و ولی‌زاده، م. 1377.تاثیر غلظت‌های مختلف NAA و IBA در ریشه‌زایی قلمه‌های علفی رز. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تبریز. 75 صفحه.

     

    بی‌نام. 1389. آمارنامه وزارت جهاد کشاورزی. انتشارات وزارت جهاد کشاورزی، معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی، دفترآمار و فناوری اطلاعات. 375 صفحه .

     

     

    پیشکاری، ن.، محمدی، ج.، مرتضوی، س. ن. و عمو زاده، د. 1390. بررسی اثر کیفیت آب‌های مختلف بر میزان ماندگاری سه رقم رز شاخه بریده در زنجان. اولین کنگره ملی علوم و فناوریهای نوین کشاورزی. دانشگاه زنجان. 4 صفحه.

     

    خلیقی، ا. 1389. گلکاری (پرورش گیاهان زینتی). انتشارات روزبهان. 392 صفحه.

     

     خوشخوی، م. (ترجمه). 1387. ازدیاد نباتات (مبانی و روشها، جلد اول). انتشارات دانشگاه شیراز.  428‌صفحه.

     رستمی، ا. ع. و راحمی، م. 1390. افزایش عمر پس از برداشت گل بریده رز رقم ‘Sweat Water’ با کاربرد نانو ذرات نقره و تنظیم کننده رشد بنزیل آدنین. خلاصه مقالات هفتمین کنگره علوم باغبانی ایران، صفحه 2405 تا 2408 .

     

    شیراوند، د. و رستمی، ف. 1388. بذرگیری و تغییرات ژنتیکی در پرورش گلهای زینتی و شاخه بریدنی. انتشارات سروا. 206 صفحه.

     

    صفا، ز.، هاشم‌آبادی، د.، کاویانی، ب. و صفا. ف. 1392. تاثیر نانوذرات نقره و کلروفنول بر خصوصیات پس از برداشت گل بریدنی ژربرا رقم ‘بالانس’ (Gerbera jamesonii L. cv ‘Balance’). خلاصه مقالات هشتمین کنگره علوم باغبانی ایران، شهریور 1392، ایران- دانشگاه بوعلی سینای همدان. صفحه 233.

    عبدالله زاده، ع.، بهروزنام، ب. و صادقی، ح. 1390. بررسی اثر دما و تیمارهای مختلف شیمیایی جهت افزایش طول عمر گل های شاخه بریده رز رقم ‘Dolce Vita’ . خلاصه مقالات هفتمین کنگره علوم باغبانی ایران، صفحه 2240 تا 2442 .

     

    علیزاده، ا.، افشین، س. و دانش، ش. 1392. تعیین و پهنه‌بندی حریم بهداشتی چاه‌های آشامیدنی مشهد. فصلنامه تحقیقات جغرافیایی. شماره 92. صفحه 109 تا 128. www.SID.ir.

    کلاته‌جاری، س.، خلیقی، ا.، مرادی، ف. و فتاحی مقدم، م. ر. 1387. اثر سایتوکینین‌ها، ساکارز و   8 - هیدروکسی کینولین سولفات بر کیفیت و طول عمر گلهای شاخه بریده رز رقم ‘ردگانت’. مجله علوم باغبانی ایران. دوره 39، شماره 1، صفحه 125 تا 135.

     

    معماران کاشانی، م. و نادری، ر. 1375. اهمیت اقتصادی گل بریده. چکیده مقالات اولین کنگره علوم باغبانی، 24-27 شهریور 75. کرج- ایران، ص 87.

     مرتضوی، ، ن.، جزقاسمی، س. و نقی‌لو. س. 1386. تاثیر تمارهای شیمیایی بر کاهش نیاز به برش مجدد انتهای گل شاخه بریده ژربرا رقم میکس. سمپوزیوم ملی راهکارهای بهبود تولید و صادرات گل و گیاهان زینتی ایران.

    نبی‌گل، ا.، نادری، ‌ر.، بابالار، م. و کافی، م. 1385. تاثیر برخی تیمارهای شیمیایی و انبار سرد بر روی ماندگاری گل بریده‌ی داودی. بانک مقالات فارسی، مقاله‌ی شماره‌ی 511.

    هاشم آبادی، د.، مستوفی، ی.، کاشی، ع.، معماریانی، م.، شفیعی، م. ر. و باقری مرندی، غ. 1386. بررسی اثر پیش تیمار 1-MCP (1- متیل سایکوپروپن) در به تاخیر انداختن پیری گل بریدنی میخک (Dianthus caryophyllus) رقم تمپو. مجله علوم و فنون باغبانی ایران، شماره 8، صفحه 13تا20.

     ویکی‌پدیا. 1392. آب یون‌زدوده. www. Wikipedia.org.

     

    Alaey, M., Babalar, M., Naderi, R. and kafi, M. 2011. Effect of pre and postharvest salicylic acid treatment on physio- chemical attributes in relation to vase- life of rose cut flowers. Postharvest Biol. Technol. 61: 91-94.

     

     Chanasut, U., Rogers, H. J., Leverentz, M. K., Griffiths,G., Thomas, B., Wagstaff, B. and Stead, A. D. 2003. Increasing flower longevity in Alestromeria. Postharvest Biol.Technol., 29:324-332.

     

    Da Silva, J. A. T. 2003. The cut flower: postharvest considerations. Online J. Biol. Sci. 3: 406-442.

     

     Elgimabi, M. N. and Ahmed, O. K. 2009. Effects of bactericide and sucrose pulsing on vase life of rose cut flowers (Rosa hybridaL.). Botany Research International. 2(3): 164-168.

     

     Gast Karen, L. B. 1997. Postharvest handling of fresh cut flowers and plant material. Cooperative Extension Service, Kansas State University(KSU).

     

    Halevy, A. H. and Mayak, S. 1981. Senescence and postharvest physiology of cut flowers, Part 2. Hortic. Rev. 3: 59–143.

     

    He, S., Joyce, D. C., Irving, D. E. and Faragher, J. D. 2006. Stem end blockage in cut Gervillea ‘CrimsoYullo’ in inflorescences. Postharvest Bio. Technol., 41:78-84.

     

    Heath, R. L. and Parker, L. 1968. Photoperoxidation in isolated chloroplasts: I. kinetics and stiochiometry of fatty acid peroxidation. Arch of Biochem and Biophys. 125: 189-198.

     

    Hershey David, R. 1993. Evaluation of irrigation water quality. American Biology Teacher, Vol. (55) No. 4: Page 226.

     

    In, B. C., Motomura, S., Inamoto, K., Doi, M. and Mori, G. 2007. Multivariente analysis of realation between preharvest environmental factors, postharvest morphological and physiological factors and vase life of cut asomi red roses. Japanese Society for Horticultural Science. 76: 66-72.

     

    Mahdavi , B. 2007. Studies on dry cool stronge and pulsing treatments in gerbera (Gerbera jamesonii Hook) cut flowers for export. Master of Science Thesis. Department of Horticulture College of Agriculture , Dharwad University of Agricultural Sciences, 108 Pages.

     

    Mazumdar, B. C. and Majumdar, K. 2003. Methods on physicochemical analysis of fruits. www. Sundeepbooks.com. 187p.

     

    Mcglasson, W. B., Poovaiah, B. and Dostal, H. C. 1975. Ethylene production and respiration in aging leaf segments and in disks of fruit tissue of normal and mutant tomatoes. Plant Physiology, 56: 547-552.

     

    Mortazavi. S., Naderi, N.,  Khalighi, R.,  Babalar, A. and Allizade, M. 2007. The effect of cytokinin and calcium on cut flower quality in rose (Rosa hybrida L.) cv.‘ Illona’ . Journal of Food, Agriculture and Environment JFAE, Print ISSN: 1459-0255.

     

    Nell, T. and Reid, M. S. 2000. Keys to fresh cut flower longevity. http://www.endowment.org/.

     

    Reid, M. S. 2009.  The commercial storage of fruit, vegetables and florist and nursery stocks. USDA Handbook 66.pp 36.

     

    Shahri, W. and Tahir, I. 2011. Flower senescence-strategies and some associated events. The Botanical Review, 77: 152-184.

     

    Staby, G. L. and Erwin, T. D. 1978. Water quality,  preservative,  grower source and chrysanthemum flower vase life. Hort. Science, 13, 185–187.

     

    Staden, O. L. and Molenaar, W. H. 1975. Invloed verschillend leiding water op vaasleven van snijbloemen. (The effect of different tap waters on the vase life of cut flowers.).Vakbl. Bloemist. 30 (42): 21.

     

     Sujatha, A., Singh, V. and Sharma, T. V. 2003. Effects of chemical preservatives on enhancing vase life of gerbera flowers. Journal of Tropical Agriculture. 41:56-58.

     

    Van Doorn, W. G. 1997. Water relation of cut flower. Hort. Rev., 18:1-‌85.

    Van Doorn, W. G. 2001. Categories of petal senescence and abscission: a re-evaluation. Annals of Botany, 87:447–456.

     

    Van Meeteren, U., Van Gelder, H. and Van Ieperen, W. 1999. Reconsidration of the use of deionized water as vase water in postharvest experiments on cut flowers. Postharvest Biology and Technology, 17: 175-187.

     

    Wasea, A. and  Asrar, A. 1998. Effect of using different water types in riyadh district on the keeping quality of cut roses. J. King Saudi University, Vol. 10, Agric, Sci. (1), pp:101-105.

     

     Waters, W. E. 1968. Relationship of  water salinity and fluorides to keeping quality of chrysanthemum and gladiolus cut flowers. Proc. Am. Soc. Hortic. Sci. 92, 633–640.

     

    Webber. T. 1969. Damage to plants and flowers by fluoridated tap water. Fluoride Damage to Gladioli Cuttings, No.1.

     

    Yamada, T., Takatsu, Y., Manabe, T., Kasumi, M. and Marubashi, W. 2003. Suppressive effect of trehalose on apopotic cell death leading to petal senescence in ethylene- insensitive flowers of gladioulus. Plant Science., 164: 213-221.


موضوع پایان نامه مقایسه‌ی اثر آب مقطر، دیونیزه، مغناطیسی و شهری روی عمر گلجایی گل‌ های شاخه بریده رز، ژربرا و داودی, نمونه پایان نامه مقایسه‌ی اثر آب مقطر، دیونیزه، مغناطیسی و شهری روی عمر گلجایی گل‌ های شاخه بریده رز، ژربرا و داودی, جستجوی پایان نامه مقایسه‌ی اثر آب مقطر، دیونیزه، مغناطیسی و شهری روی عمر گلجایی گل‌ های شاخه بریده رز، ژربرا و داودی, فایل Word پایان نامه مقایسه‌ی اثر آب مقطر، دیونیزه، مغناطیسی و شهری روی عمر گلجایی گل‌ های شاخه بریده رز، ژربرا و داودی, دانلود پایان نامه مقایسه‌ی اثر آب مقطر، دیونیزه، مغناطیسی و شهری روی عمر گلجایی گل‌ های شاخه بریده رز، ژربرا و داودی, فایل PDF پایان نامه مقایسه‌ی اثر آب مقطر، دیونیزه، مغناطیسی و شهری روی عمر گلجایی گل‌ های شاخه بریده رز، ژربرا و داودی, تحقیق در مورد پایان نامه مقایسه‌ی اثر آب مقطر، دیونیزه، مغناطیسی و شهری روی عمر گلجایی گل‌ های شاخه بریده رز، ژربرا و داودی, مقاله در مورد پایان نامه مقایسه‌ی اثر آب مقطر، دیونیزه، مغناطیسی و شهری روی عمر گلجایی گل‌ های شاخه بریده رز، ژربرا و داودی, پروژه در مورد پایان نامه مقایسه‌ی اثر آب مقطر، دیونیزه، مغناطیسی و شهری روی عمر گلجایی گل‌ های شاخه بریده رز، ژربرا و داودی, پروپوزال در مورد پایان نامه مقایسه‌ی اثر آب مقطر، دیونیزه، مغناطیسی و شهری روی عمر گلجایی گل‌ های شاخه بریده رز، ژربرا و داودی, تز دکترا در مورد پایان نامه مقایسه‌ی اثر آب مقطر، دیونیزه، مغناطیسی و شهری روی عمر گلجایی گل‌ های شاخه بریده رز، ژربرا و داودی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه مقایسه‌ی اثر آب مقطر، دیونیزه، مغناطیسی و شهری روی عمر گلجایی گل‌ های شاخه بریده رز، ژربرا و داودی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه مقایسه‌ی اثر آب مقطر، دیونیزه، مغناطیسی و شهری روی عمر گلجایی گل‌ های شاخه بریده رز، ژربرا و داودی, پروژه درباره پایان نامه مقایسه‌ی اثر آب مقطر، دیونیزه، مغناطیسی و شهری روی عمر گلجایی گل‌ های شاخه بریده رز، ژربرا و داودی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه مقایسه‌ی اثر آب مقطر، دیونیزه، مغناطیسی و شهری روی عمر گلجایی گل‌ های شاخه بریده رز، ژربرا و داودی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه مقایسه‌ی اثر آب مقطر، دیونیزه، مغناطیسی و شهری روی عمر گلجایی گل‌ های شاخه بریده رز، ژربرا و داودی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه مقایسه‌ی اثر آب مقطر، دیونیزه، مغناطیسی و شهری روی عمر گلجایی گل‌ های شاخه بریده رز، ژربرا و داودی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه مقایسه‌ی اثر آب مقطر، دیونیزه، مغناطیسی و شهری روی عمر گلجایی گل‌ های شاخه بریده رز، ژربرا و داودی, رساله دکترا در مورد پایان نامه مقایسه‌ی اثر آب مقطر، دیونیزه، مغناطیسی و شهری روی عمر گلجایی گل‌ های شاخه بریده رز، ژربرا و داودی

پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد(M.Sc) چکیده داوودی (Chrysanthemum morifolum L.) جز گل­های شاخه بریده­ی مهم دنیا است که امروزه رتبه دوم جهانی را پس از گل رز از لحاظ اقتصادی و کشت و کار دارا می‏باشد. یکی از مشکلات مهم این گل انسداد آوندی و بر هم خوردن تعادل آبی در است. بدین منظور مطالعه‏ای بر پایه طرح کاملاً تصادفی با 3 تیمار اسید فولویک اسید در 3 سطح (50، 100 و 150 میلی گرم ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته : باغبانی گرایش گیاهان زینتی چکیده این مطالعه به منظور بررسی اثر نیکل بر عمر پس از برداشت گل ژربرا در قالب طرح کاملاً تصادفی با سه تکرار انجام شد. گل­های سالم ژربرا ((Gerbera jamesonii cv. ‘Intense’ از یک تولید کننده تجاری خریداری گردید و فوراً به آزمایشگاه بخش باغبانی دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد رشت منتقل شد. گل­ها روی ارتفاع ...

گروه: تولیدات گیاهی پایان نامه کارشناسی ارشد رشته تولیدات گیاهی-باغبانی چکیده گل رز(Rosa hybrida) یکی از محبوب ترین گل ها در سطح جهانی محسوب می شود و شاخه گل بریده آن بیشترین مصرف را در بین سایر گل ها داراست. شاخه گل بریده رز به دلایل فیزیولوژیکی و فرازگرا بودن، در دوره عمر قفسه ای، شدیداً مستعد پژمردگی و کاهش طراوت و شادابی بوده و لازم است طول عمر شاخه بریده آن را تا حد امکان ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.Sc.) رشته: باغبانی- گیاهان زینتی چکیده داودی با نام علمی (Dendranthema grandiflorum L.) از خانواده کلاه پرک سانان، یکی از گل­های نافرازگرا و حساس به انسداد آوندی می باشد. این مطالعه بر پایه طرح کاملا تصادفی با 10 تیمار شامل اسانس گیاهی ژرانیوم در 3 سطح (2، 6 و10 سی سی در 600 سی سی آب مقطر)، مورد در 3 سطح (2، 6 و10 سی سی در 600 سی سی آب ...

پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی کشاورزی - علوم باغبانی گرایش: گیاهان زینتی چکیده به منظور بررسی اثرسدیم نیتروپروساید برعمر گلجایی گل های شاخه بریده رز، آفتابگردان و لیسیانتوس مطالعه ای در قالب آزمایش فاکتوریل بر پایه طرح کاملاً تصادفی با دو فاکتور سدیم نیتروپروساید در چهار سطح(0، 20، 40 و 60 میکرومولار) در 12 تیمار،3 تکرار و 36 کرت با 180 شاخه گل انجام شد. در این آزمایش ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.Sc.) رشته: باغبانی- گیاهان زینتی چکیده به منظور بررسی اثر شکاف و نانو ذرات نقره بر عمر گلجایی و خصوصیات گیفی گل بریده آلسترومریا (Alstroemeria hybrida) آزمایش فاکتوریل 2 عاملی بر پایه طرح کاملا تصادفی با دو فاکتور شکاف انتهای ساقه در 2 سطح (شکاف 5 سانتی متری و بدون شکاف) و نانو ذرات نقره در 5 سطح (0، 5، 10، 20، و 30 میلی گرم در لیتر) با ...

پایان‌نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیا گرایش: برنامه ریزی روستایی چکیده شهرستان پاکدشت که از جنوب رشته کوه البرز به طرف دشت کشیده شده و به دلیل وجود رودخانه جاجرود و همچنین خاک حاصلخیز آن، محیط مناسبی را برای کشاورزان، بخصوص برای پرورش گل و گیاه است. همین عوامل در کنار اقلیم مساعد و بارندگی نسبتاً مناسب، باعث شده است که پرورش گل و گیاه در سالهای اخیر به منزله یک شغل ...

پایان نامه جهت دریافت دکترای عمومی چکیده مقدمه و هدف از جمله مشکلات بندینگ در ارتودنسی، ایجاد نواحی دکلسیفیه در اطراف بندها می باشد. از سوی دیگر در طی درمان، بند ها مستعد شل شدن هستند و سمان بکار رفته باید از استحکام گیر کافی برخوردار باشد. اخیراً ترکیبات جدید حاوی آمورفوس کلسیم فسفات (ACP) جهت مقابله با ایجاد دمینرالیزاسیون بر روی سطوح مینایی معرفی شده است. هدف از این مطالعه ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.A) رشته: جغرافیا گرایش برنامه ریزی توریسم چکیده امروزه گردشگری و به ویژه گردشگری مبتنی بر طبیعت ( اکوتوریسم ) می تواند نقش به سزایی در توسعه اقتصادی و درآمدزایی جوامع انسانی داشته باشد که این امر با توجه به وابستگی های طبیعی و زیست بومی هر کشور متفاوت است . کشور ایران با توجه به موقعیت مداری و نصف النهاری در موقعیتی قرار گرفته است ...

پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی کشاورزی گرایش صنایع غذایی چکیده: اثر عصاره آبی گیاه گل میمونی بر مدت زمان نگهداری و کیفیت ماهی قزل آلای رنگین کمان در حالت انجماد اخیراً، به دلیل پرهیز از به کارگیری نگهدارنده های شیمیایی در صنایع غذایی، توجه محققین به سمت استفاده از ترکیبات طبیعی به منظور افزایش زمان ماندگاری مواد غذایی ازجمله ماهی جلب شده است. گیاه گل میمونی با نام محلی ته شه نه ...

ثبت سفارش