پایان نامه بررسی اثر نیکل، سولفات نیکل و نیترات نیکل (II) روی عمر گلدانی و کیفیت گل‌شاخه بریده ژربرا (Gerbera jamesonii cv. ‘Intense’)

word 3 MB 32504 56
مشخص نشده کارشناسی ارشد مهندسی کشاورزی و زراعت
قیمت قبل:۶۱,۶۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۲,۷۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد

    رشته : باغبانی گرایش گیاهان زینتی

    چکیده

    این مطالعه به منظور بررسی اثر نیکل بر عمر پس از برداشت گل ژربرا در قالب طرح کاملاً تصادفی با سه تکرار انجام شد. گل­های سالم ژربرا ((Gerbera jamesonii cv. ‘Intense’ از یک تولید کننده تجاری خریداری گردید و فوراً به آزمایشگاه بخش باغبانی دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد رشت منتقل شد. گل­ها روی ارتفاع 50 سانتی­متری باز برش شد و در گلدان پلاستیکی دو لیتری محتوی محلول های مختلف نیکل برای 24 ساعت قرار گرفت. تیمار پالس شامل محلول نیکل ( 10، 20 و 30 میلی گرم بر لیتر)، سولفات و نیترات نیکل (10، 30 و 50 میلی گرم بر لیتر) بود. برای شاهد از آب مقطر استفاده شد. بعد از این دوره محلول پالس با 500 میلی لیتر محلول 3% ساکارز به علاوه 200 میلی گرم در لیتر 8-هیدروکسی کینولین سولفات جایگزین گردید. عمر گلجایی،  کاهش وزن تر، درصد وزن خشک، جذب آب، شمارش باکتری های ته ساقه و محلول نگه دارنده، ، کاهش درجه بریکس و قطر گل ها، پروتئین و کارتنوئید گلبرگ ها و فعالیت آنزیم های سوپر اکسید دیسموتاز و پراکسیداز اندازه گیری شد. نتایج نشان می دهد که نیترات نیکل سبب ایجاد بیشترین میزان از عمر گلجایی (11 روز)، پروتئین ( 14%)، فعالیت سوپر اکسید دسموتاز  (21/135میکرومول بر گرم ‎وزن تر) و پراکسیداز (3/6میکرومول بر گرم وزن تر در دقیقه) گردید. سولفات و نیترات نیکل به ویژه در غلظت‌های 30 و 50 میلی‌گرم بر لیتر اثرات مفید مشابه بر عمر پس از برداشت گل‌ها داشتند. بنابراین نیکل این پتانسیل را دارد که به عنوان یک عامل نگهدارنده عمر پس از برداشت عمل کند. مطالعات بیشتر می‌تواند به روشن‌تر شدن جنبه‌های مختلف این تأثیر کمک کند.

     

    واژگان کلیدی: عمر گلجایی، ژریرا، نیکل، سولفات نیکل، نیترات نیکل (II)

    1-1- مقدمه

    ژربرا (Gerbera jamesonii) از خانواده آستراسه یکی از معروف‌ترین گل­های شاخه بریده،  در جهان محسوب می‌شود. ژربرا اولین بار توسط گیاه شناسی به نام روبرت جیمسن در سال 1884 در آفریقای جنوبی کشف گردید. جنس ژربرا در حدود 30 گونه وحشی دارد که در مناطق آفریقا، آمریکای جنوبی و قسمت‌های گرمسیری آسیا گسترده اند (بنایی و همکاران[1]،2013). به طور کلی ژربرا گیاهی است حساس به سرما با ریشه هایی عمیق که چند ساله محسوب می‌شود. گل آذین ژربرا از سه نوع گلچه، گلچه‌های شعاعی (در قسمت­های حاشیه­ای گل)، گلچه­های موجود در قسمت صفحه مرکزی و گلچه­های حد واسط تشکیل شده است. این گلچه‌ها به صورت شعاعی و فشرده کنار یکدیگر قرار گرفته­اند (شکل1-1).  امروزه بیشتر ارقام تجاری ژربرا از تلاقی مصنوعی گونه‌های G.jamesonii و G.viridifiolia بدست آمده‌اند که هر دوگونه بومی آفریقای جنوبی می باشند. شهرت این گل به علت تنوع رنگ گلبرگ‌هایش و اندازه بزرگ گل‌هایش (در واقع گل آذین) می‌باشد. در صنعت گل‌کاری به صورت تک‌شاخه بریده و یا به صورت دسته گل  و هم به صورت گل خشک کاربرد و طرفدار دارد (نایر[2] و همکاران 2003). بیشتر برنامه‌های بهنژادی این گل در کشور هلند انجام می‌شود (برمر[3]، 1994).

     

    گل ژربرا در رنگ‌های مختلف; زرد، صورتی، نارنجی، قرمز، سفید، کرم و بنفش یافت می­شود. قطر گل‌ها 5 تا 12 سانتی متر و طول ساقه حدود 25 تا 60 سانتی متر و دارای انواع کم پَر و پُر پَراست
    (کافی و قهساره، 1390).

     

     

     

     

    شکل 1-1- گل ژربرا

     

     

     
     

    1-1-1-تاریخچه ژربرا

    زیستگاه گونه­های مهم این گل محدود به قسمت‌های شرقی آمپومالانگا و بخش‌های ایالت لیمپوپو در آفریقای جنوبی است. ژربرا در سال 1878 نزدیک منطقه باربرتون کشف شد و به همین دلیل در زبان انگلیسی به آن مینای باربرتون یا مینای ترانسوال می گویند. روبرت جیمسون[4] این گیاه را به باغ گیاه شناسی کمبریج در انگلستان فرستاد و فردی به نام لینچ آن را کشت کرد. بر اساس گزارشات موجود این گیاه ابتدا در باغ نورویچ و سپس در باغ کیو توسط آقای تیلت به گل نشست اما اولین کسی که در اروپا موفق به دورگه‌گیری این گیاه شد، لینچ بود او این گیاه را با; Gerbera virdifolia تلاقی داد در نتیجه این تلاقی اولین ژربرا فلوریست خلق شد، این ژربرا Gerbera cantabrigiensis نام گذاری شد، لینچ واریته Brilliant را از تلاقی Natal معروف به Sir Michael Forster و Gerbera jamesonii تولید کرد، البته دو رگه‌گیری این گونه تاریخچه ای طولانی دارد با این حال به دلیل ویژگی‌های هتروزیگوتی بالا هنوز بذرهای تثبیت شده‌ای از این گیاه به دست نیامده است. لینچ، آدنت و ویل مورین هریک به طور جداگانه توانستند تغییراتی در رنگ گل­های Gerbera jamesonii که به طور وحشی می‌رویید، ایجاد کند. طبق گزارشات هیبرید های رنگی اصلاح شده توسط لینچ نسبت به واریته های فرانسوی اصلاح شده توسط آدنت بذرهای بیشتری تولید می کرد. این دو محقق در سال 1891 اولین گواهی بذر پایه را از انجمن باغبانی سلطنتی انگلستان دریافت کرداند و  در سال 1904 نمونه ای از واریته‌های تولیدی را در لندن عرضه نمودند. آدنت در ریویرای فرانسه تعداد زیادی رقم به دست آورد و لینچ نیز بذرها و گیاهان خود را با وی مبادله کرد قبل از این رویداد آدنت تقریبا کارهای اصلاحی خود را با Gerbera jamesonii آغاز کرده بود و گیاهانی به رنگ قرمز کم رنگ در آفریقا تولید کرده بود وی به نتایج تلاش‌های خود اطمینان داشت و کارهای اصلاحی خود را در ریویرا مشابه باربرتون زیستگاه ژربرا ادامه داد. دی­یم[5] آلمانی به همراه آدنت عهده‌دار کارهای دو رگه‌گیری شد که موفقیت آمیز بود، تا سال 1909 تلاقی های اصلاحی توسط آدنت با بیش از 3000 بار گرده افشانی هیبریدهای انگلیسی و تلاقی با گونه­های آفریقایی اصلاح شده انجام شد. این ادعا با معرفی گیاهان والد و ویژگی‌های آن‌ها قابل استناد است به این ترتیب تا بهار سال 1909 تحت شرایط سخت گزینش کشت 25000 هیبرید انتخاب شده بود، در این زمان آدنت امیدوار بود حداقل پس از چند نسل بذرهای پایداری تولید شود وی در همان زمان تاکید کرد که گیاهان به طور قابل ملاحظه‌ای از نظر رنگ و شکل متنوع هستند این ویژگی امروزه کاملا مستدل شده است، بنابراین به طور قابل توجهی مانع از تولید ژربرا از طریق کشت بذر می‌شود.

    در سال 1909 والتر در نشریه جدیدترین ارقام آدنت را به صورت گل­هایی با اختلاف بسیار زیاد در رنگ به قطر 13 سانتی متر و طول ساقه‌هایی  به اندازه 50 تا 60 سانتی متر با ماندگاری شش تا هشت روز معرفی می‌کنند، طبق گزارشات دی­یم عملکرد قلمه بین 36 و 60 گل در گیاه با قابلیت نگه‌داری تقریبا دو هفته ارزیابی شده است. در سال 1906 برای اولین ژربرا به خودی خود از طریق جوانه زنی بذر تکثیر شد. جینک در سال 1897 فرصتی برای ازدیاد و اصلاح ژربرا در نیویورک یافت. در پاییز 1908 رقمی به نام Gigantea به بازار معرفی شد، این گل قطری به اندازه 12 سانتی متر به رنگ سرخ و ساقه‌هایی به طول یک متر داشت تناوب گل­دهی در این رقم بسیار زیاد بود و برای اولین بار در سال 1909 موفق به دریافت گواهی بذر پایه شد در این دوره زمانی ژربرا همواره به دلیل دریافت جوایز ارزشمند ملی و بین المللی توسط انجمن‌های باغبانی برای مثال در سال 1904 در شهر دوسلدرف آلمان در همان سال و 1907 در لندن، 1909 در برلین و پاریس بسیار مورد توجه قرار گرفت بیشترین جوایز در تاریخ صنعت گل کاری به اصلاح این گل اختصاص داشته است (هانسن[6]، 1999).

    1-2- تکثیر

    طریقه تکثیر گل ژربرا  عمدتا به سه روش انجام می‌شود: تکثیر بوسیله بذر، تقسیم بوته و کشت بافت. تقسیم بوته در اواخر بهار یا پاییز صورت می‌گیرد. نکته مهم این است که قسمت مریستمی روی خاک قرار گیرد و زیر خاک مدفون نشود. افزایش با بذر هم امکان‌پذیر است. بذرها باید تازه باشند زیرا زیوایی[7] بذرهای مانده کاهش می‌یابد. از آنجا که ژربرا بومی مناطق گرمسیری است و حساس به سرما، بذرها برای تندش نیاز به دمای حداقل 15 درجه سانتیگراد دارند. بذرها در طی دو هفته تندش می یابند. مشکل افزایش بذری تفرقه صفات و عدم یکنواختی گل‌های تولیدی است. امروزه یکی از پرکاربردترین روش‌های افزایش ژربرا از طریق کشت بافت است (راویانت[8]، 2009). مشاهده شده که کاشت ژربرا از اواخر اردیبهشت تا اواخر تیر ماه، گل بریده­ی زیادی تولید می­کند اما محصول زمستانه خوبی می­تواند از طریق کاشت از مهر تا اسفند در شرایط حفاظت شده حاصل شود. برای ارقام گل درشت تراکم کاشت بهینه هشت تا ده گیاه در مترمربع است. این تراکم، نور کافی را برای گیاهان فراهم می­کند. اما کاشت متراکم­تر بعد از دو سال باعث کاهش عملکرد، کاهش اندازه گل و طول ساقه­ی گل می­شود. در زمان کاشت طوقه گیاه باید در سطح خاک و کمی بالای آن قرار گیرد چون ژربرا به مقدار زیادی در سطح خاک منشعب می­شود. کاشت خیلی عمیق باعث بیماری قارچی و کاشت سطحی باعث سست شدن سیستم ریشه­ای می­شود (رشیدی، 1389).

    گلدهی گیاهچه­های کشت بافتی 11 تا 16 هفته بعد از انتقال آن‌ها صورت می گیرد. اولین جوانه‌های گل هنگامی که 14- 10 برگ تشکیل شدند نمایان می‌شوند. القا و تمایزیابی گل­ها به میزان زیادی توسط شدت نور و دما تاثیر می‌پذیرند. تقریبا در تمام طول سال گل می دهند اما روز کوتاه طبفه بندی می‌شوند. دوره گلدهی این گیاه اواخر بهار تا اواخر پاییز و اوایل زمستان است (بروهولم[9] و همکاران ، 2008).

    1-3- عملکرد

    میانگین متوسط تولید در حدود 160- 130 گل به ازای هر متر مربع در سال است (شرایط سایه). در گلخانه تا 200 شاخه گل هم می‌توان تولید نمود اگر همه شرایط بهینه باشد. از هر بوته می‌توان 15- 10 شاخه گل در سال برداشت کرد (راویانات، 2009).

     

    Abstract

     

    Effect of Nickel, Nickel sulfate and Nickel (II) nitrate on vase life and quality of cut gerbera (Gerbera jamesonii cv.‘Intense’) flower

    In order to evaluate the effect of nickel on postharvest life of gerbera cut flowers, present study was carried out in a completely randomized design with 3 replications. Uniform, healthy gerbera (Gerbera jamesonii cv. ‘Intense’) cut flowers, were bought from a commercial nursery in Tehran and immediately transferred to laboratory belongs to Horticulture department of Islamic Azad university Rasht agricultural college. They were cut to 50 cm length and put in 2 litres plastic pots filled with 250 ml of different nickel salts solutions for 24 hours. Pulse treatment included nickel (10, 20 and 30 mg/l), nickel sulfate and nitrate (10, 30 and 50 mg/l), for control samples distilled water was used. After this period pulse solution was replaced with 500 ml of 3% sucrose solution plus 200 mg/l 8-hydroxyquinoline sulfate. Vase life, fresh weight reduction, dry weight percentage, water uptake, number of bacteria, brix reduction, flower diameter, protein and cartenoids of  petals and activity of  superoxide dismutase and peroxidase were measured. Results indicated that nickel nitrate at 50 mg/l caused the highest amount of vase life (11 days), proteins (14%), superoxide dismutase activity (135.21 IU/g.FW) and peroxidase activity (6.3 mM/g.FW.min). Nickel sulfate and Nickel nitrate especially at 30 and 50 mg/l had similar beneficial influence on postharvest life of cut gerbera flowers. So it seems that nickel has the potential to act as a shelf life preserver agent in cut flowers. More studies can be help]ful in shedding more light on different aspect of this impact.

    Author:Mozhdeh Manteghi

     

    Keywords: Vase life, Gerbera, Nickel, Nickel (II) nitrate,Nickel sulfate

  • فهرست:

    چکیده....................................................................................................................................................................... 1

    فصل اول: کلیات

    1-1- مقدمه.............................................................................................................................................................. 3

    1-1-1-تاریخچه ژربرا................................................................................................................................................. 4

    1-2- تکثیر................................................................................................................................................................ 5

    1-3- عملکرد............................................................................................................................................................. 6

    1-4- نابسامانی‌های فیزیولوژیک.............................................................................................................................. 6

    1-4-1- خمیدگی و شکستن ساقه گل................................................................................................................... 6

    1-4-2- پژمردگی گل نابالغ....................................................................................................................................... 6

    1-5- آفات و بیماری‌ها................................................................................................................................................ 7

    1-6- بیان مساله...................................................................................................................................................... 7

    فصل دوم: مرور منابع

    2-1- استانداردها و عوامل موثر بر عمر پس از برداشت گل‌های شاخه بریده......................................................... 9

    2-1-1- متابولیسم و مسیرهای متابولیکی............................................................................................................ 9

    2-1-2- پیری، ریزش و مرگ سلولی........................................................................................................................... 10

    2-1-3- پیری گلبرگها............................................................................................................................................... 10

    2-1-4- آب و نقش آن در عمر پس از برداشت گلهای شاخه بریده........................................................................... 11

    2-1-5- میکروارگانیسم‌ها در محلول نگهداری گلها............................................................................................. 12

    2-2- نیکل................................................................................................................................................................. 13

    2-2-1- نقش نیکل در متابولیسم گیاه................................................................................................................... 14

    2-2-1-1- یوروید........................................................................................................................................................ 14

    2-2-2- افزایش شاخص‌های رشد............................................................................................................................ 15

    2-2-3- تاثیر نیکل بر عمر پس از برداشت................................................................................................................ 17

    2-2-4- علائم کمبود عنصر نیکل در گیاهان........................................................................................................... 17

    2-2-5- تجمع و سمیت.............................................................................................................................................. 18

    فصل سوم: مواد و روش‌ها

    3-1- مواد گیاهی...................................................................................................................................................... 22

    3-2- نوع طرح آزمایشی............................................................................................................................................ 23

    3-2-1- معرفی تیمارها............................................................................................................................................. 24

    3-2-2- نحوه آماده‌سازی گل‌ها و انجام تیمار............................................................................................................ 24

    3-3- اندازه‌گیری صفات............................................................................................................................................. 25

    3-3-1- طول عمر گلجایی........................................................................................................................................ 25

    3-3-2- کاهش وزن تر................................................................................................................................................ 25

    3-3-3- درصد ماده خشک......................................................................................................................................... 26

    3-3-4- قطر گل‌ها.................................................................................................................................................... 26

    3-3-5- کاهش مواد جامد محلول در آب (TSS)....................................................................................................... 27

    3-3-6- محتوای پروتئین گلبرگ................................................................................................................................ 27

    3-3-7- رنگیزه کاروتنوئید گلبرگ............................................................................................................................ 28

    3-3-8- جذب آب........................................................................................................................................................ 28

    3-3-9- شمارش باکتری ساقه و محلول گلجای..................................................................................................... 28

    3-3-10- فعالیت آنزیم پراکسیداز (POD)............................................................................................................... 28

    3-3-11- فعالیت آنزیم سوپراکسید دسموتاز (SOD)............................................................................................ 29

    3-4- تجزیه و تحلیل داده‌ها.......................................................................................................................................... 29

    فصل چهارم: نتیجه گیری

    4-1- عمر گلجایی..................................................................................................................................................... 31

    4-2- کاهش وزن تازه گل........................................................................................................................................... 32

    4-3- درصد ماده خشک............................................................................................................................................. 33

    4-4- قطر گل............................................................................................................................................................ 34

    4-5- کاهش درصد مواد جامد محلول در آب (TSS)................................................................................................. 35

    4-6- میزان پروتئین گلبرگ........................................................................................................................................ 36

    4-7- میزان کاروتنوئید گلبرگ.................................................................................................................................. 37

    4-8- جذب آب............................................................................................................................................................ 38

    4-9- جمعیت باکتریایی در ته ساقه........................................................................................................................ 39

    4-10- جمعیت باکتریایی در محلول نگهداری گل‌ها.............................................................................................. 40

    4-11- فعالیت آنزیم سوپر اکسید دسموتاز............................................................................................................. 41

    4-12- فعالیت آنزیم پراکسیداز................................................................................................................................. 42

    فصل پنجم: بحث

    5-1- بحث................................................................................................................................................................. 45

    5-2- نتیجه‌گیری....................................................................................................................................................... 50

    5-3- پیشنهادها....................................................................................................................................................... 50

    منابع.......................................................................................................................................................................... 51

     

    منبع:

     

    ادریسی، ب. 1384. مدیریت پس از برداشت و بازاررسانی گلهای شاخه بریده. سمینار دور نمای توسعه صنعت گل و گیاهان زینتی ایران.

    ادریسی، ب.، کلایی، ع. و حسینی ی، ا. 1387. بررسی اثر مواد شیمیایی بر ماندگاری و کیفیت رز شاخه بریده رقم Iiona . مجله علمی پژوهشی کشاورزی، 10(1) : 21 – 32.

    ادریسی، ب. و مرادی عاشور، ب. 1382. بررسی اثر تیمارهای شیمیایی بر طول عمر و کیفیت گل شاخه بریده میخک رقم بلژیکی. دومین سمینار علمی کاربردی گل و گیاهان زینتی ایران، ص. 19.

    دانایی، ا. مستوفی، ی. مرادی، پ و عزیزی نژاد، ر. 1390. تأثیر برخی تیمارهای هورمونی و شیمیایی بر دوام عمر و صفات کیفی گل شاخه بریده ژربرا ‘Good timing’. مجله بهزراعی کشاورزی، دوره 13 (1) : 21- 29 .

    لی پائی، س. 1391. بهبود عمر گلجایی ژربرا (Gerbera jamesonii cv. ‘Roseta’) به کمک اسید آسکوربیک، اسید مالیک و اسید سوکسینیک. پایان نامه کارشناسی ارشد، گروه باغبانی، دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی رشت، 45 صفحه.ُ

    رشیدی، آ. 1389. پرورش و تولید ژربرا. چاپ اول. مشهد.210 صفحه.

    کافی، م. و قهساره، م. 1390. گلکاری عملی و علمی. رضوی. تهران. 480 صفحه.

    منشی زاده، س.، ربیعی، و. و مرتضوی، س. 1390، اثر کلرید کبالت بر عمر گلجایی گل شاخه بریده مریم رقم پیرول (Polianthes tuberose L. cv. Pyrole). هفتمین کنگره علوم باغبانی ایران.

    Anderson, J.G., D.R. Mayer, and R.K. Mayer. (1973). Heavy metal toxicity levels of nickel, cobalt and chromium in the soil and plants associated with visual symptoms and variation in growth of an oat crop. Aust. J. Agric. Res. 24: 557-571.

    Bai, C., C.C. Reilly, and B.W. Woo. (2006). Nickel deficiency disrupts metabolism of Ureides and amino acids of young pecan foliage. Plant Physiol. 140: 433-443.

    Balestra, G.M., R. Agostini, A. Bellincontro, F. Mencareli and L. Varvaro. (2005). Bacterial populations related to gerbera (Gerbera jamesonii L.)  stem break. Phytopathol. Mediterr.44:291-299.

    Banaee, S., E. Hadavi and P. Moradi. (2013). Effect of ascorbic acid, 8- hydroxyquinoline sulfate and sucrose on the longevity and anthocyanin content of cut gerbera flowers. Current Agric.Res. J. 1(1):29-33.

     

    Bartoli, C.G., M. Simontaachi, E. Montaldi and S. Puntaralu. (1996). Oxidative stress, antioxidant capacity and ethylene production during aging of cut carnation  petals. J. Exp. Bot. 47: 595-601.

    Bertrand, D., and A. Wolf. (1973). Importance of nickel. Agrochem. 79: 1855-1858.

    Bradford, M.M. (1976). A rapid sensitive method for the quantitation of microprogram quantities of protein utilizing the principle of protein-dye binding. Annual Biochem. 72: 248-254.

    Bremer K. (1994). Asteraceae: cladistics and classification: Timber Press, Portland, Oregon, USA.

    Broholm, S.K., S. Tähtiharju and P. Eloma. (2008). A TCP domain transcription factor controls flower type specification along the radial axis of the Gerbera (Asteraceae) inflorescence. Proc. Natl. Acad. Sci. 105(26):9117-9122.

    Brown, P.H., (2007). Nickel. In: A.V. Barker and D.J. Pilbean (Eds), Handbook of Plant Nutrition. CRC Taylor and Francis, New York, USA. pp: 395-402.

    Brown, P.H., R.M. Welch, and E.E. Carry. (1987). Nickel: a micronutrient essential for higher plants. Plant Physiol. 85: 801-803.

    Brown, P.H., R.M. Welch, and J.T. Madison. (1990). Effect of nickel deficiency on soluble anion, amino acid, and nitrogen level in barley. Plant Soil. 125: 19-27.

    Catalclo, D.A., P.R. Garland, and R.E. Wildung.(1987). Nickel in plants. Plant Physiol. 62: 563-565.

    Cunningham, S.D., W.R. Berti, and J.W. Huang.(1995). Phytoremediation of contaminated soil. Trends. Bio. Chem. 13: 393-403.

    Da-Silva, J.A.T. (2003). The cut flower: postharvest considerations. Online J. Biol. Sci. 3(4): 406-422.

    Davies, P.J.(2002). Plant hormones: physilogy, biochemistry and molecular biology. Kluwer Academic Publishers. Dordrech.

    Dobrolyubskii, O.K., and A.V. Slavo. (1957). Use of trace element nickel for grapes. Science, 112: 347-359.

    Ensley, B.D., I. Raskin, and D.E. Salt. (1997). Phytoremediating agent’s application for removing heavy metal contamination from soil and water. In: A.M. Sayler and B. Linus(Eds), Biotechnology in Sustainable Environment. Plemym Press, New York, USA. pp. 59-63.

    Eskew, D.L., R.M. Welch, and E.E. Cary. (1984). Nickel and essential micronutrient for legumes and possibly all higher plants. Science, 222: 691-693.

    Gad, N., M.H. Elsherif, and N.H.M. Elgereed.(2007). Influence of nickel on some physiological aspects of tomato plants. Aust. J. Basic Appl. Sci. 1(3): 286-293.

    Geredas, J., J. Polacco, S.K. Freyermulth, and B. Sattelmacher. (1999). Significance of nickel for plant growth and metabolism. Z. Pflanz. 162: 241-256.

    Giannopolitis, C. and S. Ries. (1997). Superoxid desmutase. I: Occurence in higher plant. Plant Physiol. 59: 309–314.

    Gopinadhan, P., P. Dennis, A.K. Murr and S.L. Handa. (2008) .Postharvest biology and technology of fruits, vegetables, and flowers. Wiley-Blackwell Publishing, Iowa, USA. p.481.

    Graham, R.D., R.M. Welch, and C.D. Walker. (1985). A role of nickel in resistance of plants to rust. Proceeding of third Australian Organomic Conference, Hobart Tasmania , Australia. pp. 89-94.

    Hansen, H.V. (1985). A taxonomic version of the genus Gerbera (Compositae, Mutisieae) sections Gerbera. Parva, piloselloide (in Africa), and Lasiopus (Opera botanica. No. 78), ISBN 87-88-102-04-9.

    Hansen, H.V. (1999). A story of cultivated Gerbera. The new plantsmant 6:85-95.

    In, B.C., S. Motomura, K. Inamoto, M. Doi and G. Mori. (2007). Multivariente analysis of realation between preharvest environmental factors, postharvest morphological and physiological factors and vase life of cut Asomi Red Roses. Japan. Soc. Hort. Science. 76: 66-72.

    Ichimura, K., R. Goto and K. Kujima. (1999). Effect of temperature, 8-hydroxyquinoline sulfate and sucrose on the vase life of cut rose flowers. Postharvest Biol. Tech. 15:33-40.

    .Jamali, B. and M. Rahemi. (2011). Carnation flowers senescence as influenced by nickel, cobalt and Graham, R.D., R.M. Welch, and C.D. Walker. (1985). A role of nickel in resistance of plants to  silicon. J. Biol. Environ. Sci. 5(15): 147-152.

    Jemme, E.A. 1968. Control of Mn, Cu, Zn and Ni concentration in soil and water. J. Amer. Chem. Society. 73: 337-387.

    Kader, A.A. (2002). Postharvest technology of horticultural crops. UCANR Publications, 535 p.

    Karandis, I.E, S. Martinez, J.J. Harklis, and S.F. Gunes.(2002). Impact of nickel presence in soil on soybean plant growth parameters. Int. J. Agric. Biol. 3(2): 320-327.

    Kazemi, M. and A. Ameri. (2012). Effect of Ni, Co, SA and Sucrose on Externding the vase. Life of Lily cut flower. Iranian J. Energy Environ., 3:162-166.

    Kazemi, M., M. Gholami, M. Asadi and S. Aghdasi. (2012). Efficiency of silicone, Nickel and Acetylsalicylic Acid Reduced, senescence and Extended vase life of cut Rose flowers. Trends Appl. Sci, 7:590-595.

    Postharvest life of cut gerbera flowers as affected by nono-silver and acetylsalicylic acid. Asian J. Biochem. 12(3): 1-6.

    Ketsa, S., Y. Piyasaengthong ,and S.  Prathuangwong.(1994). Mode of action of AgNO3 in maximizing vase life Dendorbium ‘Pompadour’ flowers. Postharvest Biol. Tech. 5: 109-117.

    Lan-Zhang, J., C. Angle, and L. Rufus. 2007. Leaves shed by nickel hyper accumulator inhibit seed germination of competing plants. New Phyto. 173: 509-516.

    Lee, J., R.D. Peeves, R.R. Brooks, and T. Jeffre. (1987). The relation between nickel and citric acid in some nickel accumulating plants. Phytochem. 17: 1033-1035.

    Liao, L.J. Y.H. Huang, K.L Chen and Y.M. Cheng.(2000). Postharvest life of cut rose flowers as affected by STS and sucrose. Bot. Bulletin. Acad. Sci. 41: 299-303.

    Liu, J., S. He, Z. Zhang, J. Cao, S. He, G. Cheng and D.C. Joyce.(2009). Nano-silver pulse treatments inhibit stem-end bacteria on cut gerbera cv. ‘Ruiko’ flowers. Postharvest. Biol. Tech. 54: 59-62.

    Maclean, A.J., and A.J. Dekker. (1978). Availability of zinc, copper and nickel to plants from sewage treated soil. Can. J. Soil Sci. 58: 381-389.

    Marandi, R., A. Hassani, A.Abdollahi and S. Hanafi. (2011). Improvement of cut gladiolus flowers by essential oils, salicylic acid and silver thiosulfate. J. Med. Plant Res. 5:5039-5043.

    Marschner, H. (1999). Mineral Nutrition of Higher Plants. 2ed Ed, Academic Press, New York, USA.p. 889 .

    Mazumdar, B.C. and K. Majumdar.(2003). Methods on physic-chemical analysis of fruits. Calcutta University, India. 187 p.

     Mishra. D., and M. Kar. (1974). Nickel in plant Growth and metabolism. Bot. Rev. 40: 395-452.

    Mohammadi, M., D. Hashemabadi and B. Kaviani. (2012).  Effect of cobalt chloride on vase life and postharvest quality of cut tuberose. Europ.J. Experimental Biol. 2 (6):2130-2133.

    Mordy, A., and A. Aly. (1999). Effect of nickel addition on yield and quality of parsley leaves. Sci. Hort. 82(1-2): 9-24.

    Murali, T. and T.V. Reddy.(1992). Postharvest life of gladiolus as influenced by sucrose and metal salts. Acta Hort. 343. 112-115.

    Nair, S.A., V. Singh and T. Sharma.(2003). Effect of chemical preservatives on enhancing vase-life of gerbera flowers. J. Tropic. Agric. 41: 56-58.

    Nooden, L., J.J. Guiamet and I. John.(1997). Senescence mechanism. Physiol. Plant. 101: 746-753.

    Ozores-Hampton, M.E., H. Hanlon, H. Bryan, and B. Schaffer. (1999). Cadmium, copper, lead, zinc and nickel concentration affect tomato and squash growth. Compost Sci. 5(4): 40-45.

    Palacois, J.M., B. Brito, E. Hidalogo, J. Impetal, and T. Ruiz. (1999). Effect of nickel concentration on tomato plant nutrition and dry matter yield. J. Plant Nutr. 21(10): 79-91.

    Pate, J.S., and C.A. Atkinson. (1983). Nitrogen Uptake, Transport and Utilization. Oxford University Press, UK. p 680.

    Prasad, T.S.D., R.P. Singh, and K.V. Sastry. (1997). Accumulation of chromium and nickel in wheat in Sonepat city. Ind. J. Environ. Biol. 18: 33-36.

    Rao, K.L., and M.V. Shantarom. (2000). Contents of heavy metals in crops treated with urban solid wastes. J. Environ. Boil. 613:  252-263.

    Ravinath, D. (2009). Floriculture, a valuable business. Excell Books, New Delhi, India. 154 p.

    Reddy, B.S., K. Singh and P.M.G. Rappa. (1997). Postharvest life of tuberose cv. Double’ as affected by different metallic saltscitric acid and 8-HSQ. Karnataka J. Agric. Sci. 10(4): 1055-1059.

    Reid, M.S. and C.Z. Jiang. (2012). Postharvest biology and technology of cut flowers and potted plants. In: Horticultural Reviews,  J. Janick (ed). Wiley and Sons, Inc, pp. 1-54.

    Roach, W.A., and C. Barclay. (1946). Nickel and multiple trace-element deficiencies in agricultural crops. Nature, 157: 696-697.

    Roth, J.A., E.F. Williham, and R.G. Sharpless. (1991). Uptake by oats and soybean of copper and nickel added to peat soil. Soil Sci. 112: 338-342.

    Saidisar, S., R Khavari-nejad, R. Fahimi. (2006). Amelioration of nickel toxicity in soybean plant by GA3 and vitamin C. Plant Grwoth Reg. 6: 67-75.

    Sengar, R.S., S. Gupta, M. Gautam, A. Sharma, and K. Sengar.(2008). Occurrence, uptake, accumulation and physiological responses of nickel in plants and its effect on environment. Res. J. Phytochem. 2(2): 44-60.

    Singh, R.P., H.B. Singh, A. Sharma, S.M.H. Rizvi, and P. Jaiswal.(2001). Indian mustard: a potential phytoremediator of heavy metal in contaminated soil. Brassica, 3: 22-24.

    Singh, S.N. (1984). Effects of nickel on germination, growth, total nitrogen and phosphate levels of Cicer arietimum seedings. Trop Ecol. 25: 90-93.

    Sirko, A., and R. Bordzik, (2000). Plant urease: roles and regulation. Acta Biol. Pol. 47: 1189-1195.

    Schubert, K.R., and M.J. Bolund. (1990). The Ureides. In: B.J. Miflin, P.J. Lea (Eds), The Biochemistry of Plants, Vol 16, Academic Press, San Diego, pp. 197–283.

    Smith, N.G., and J. Woodburn. (1984). Nickel and ethylene involvement in the senescence of leaves and flowers. Z. Natur Wiss. 71(4): 210-211.

    Snyder, G.H., V.V. Martichenkov and L.E. Datnoff. (2007). Silicone. In: Handbook of Plant Nutrition, (Eds.: AV Barker and DJ Pilbean (Eds), ). CRC Taylor and Francis, New York, USA, pp: 551-568.

    Taiz L, Zeiger E.( 2010). Plant Physiology. Sinauer Associates Inc.

    Teyerman, S.D., A.J. Bohrnet, C. Maurel, J.A.C. Smith. (1999). Plant aquaporins: their molecular bilogy, biophysics and significance for plant water relations. J. Exp. Bot. 50: 1055-1071.

    Tilstone, G.H., and M.R. Mcniar. 1991. Nickel tolerance and copper-nickel cotolerance in Minulus guttalus from copper mine and susceptive habitats. Plant Soil, 191: 173-180.

    Underwood, E.J. (1971). Trace Elements in Human and Animal Nutrition. Academic Press, New York, USA. pp.  461-479.

    Van-Doorn, W.G. and A.D. Stead. (1997). Abscission of flowers and floral parts. J. Exp. Bot. 48: 821-838.

    Van-Doorn, W.G. and P. Cruz.(2000). Evidence for a wounding-induced xylem occlusion in stem of cut chrysanthemum flowers. Postharvest Biol. Tech. 19: 73-83.

    Veer, B. (1998). Effect of phased treatment of nickel on seedling growth and activities of certain hydrolytic enzymes of seeds. J. Ind. Bot. Soc. 5: 351-354.

    Welch, R.M.( 1981). The biological significance of nickel. J. Plant Nutr. 3: 345-356.

    Wood, B.W.(2006). Field deficiency of nickel in trees: symptoms and causes. Acta Hort. 25: 415-425.

    Wood, B.W., C.C. Reilly. (2007). Nickel and plant disease. In: L.E., Datnoff, W.H. Elmber, and D.M. Huber (Eds), Mineral Nutrition and Plant Diseases, APS press, Minneapolis, USA. Pp. 351-402.

    Wood, B.W., C.C. Reilly, and A.P.Nyzepir.( 2004a). Mouse ear of pecan: Influence of nutrient application. Hortscience, 38: 95-100,.

    Wood, B.W., C.C. Reilly, and A.P. Nyczepir. (2004b). Mouse-ear of pecan, symptomology and occurance. HortScience, 38: 87-94.

    Wood, B.W., C.C. Reilly, and A.P. Nyczepir. (2004c). Mouse-ear of pecan: Nickel deficiency. HortScience, 39: 1238-1242.

    Zagory D. and M.S. Reid. (1986). Role of vase solution in the life of cut flowers. J. Am. Soc. Hort. Sci. 111:154-158.

    .Zhang, Q., A. Nakatsuka, T. Matsumoto, and H. Itamara (2006). Preharvest nickel application to calyx of 'Saijo' persimmon fruit prolongs postharvest shelf-life. Postharvest Biol. Tech. 42(1): 98-103


موضوع پایان نامه بررسی اثر نیکل، سولفات نیکل و نیترات نیکل (II) روی عمر گلدانی و کیفیت گل‌شاخه بریده ژربرا (Gerbera jamesonii cv. ‘Intense’) , نمونه پایان نامه بررسی اثر نیکل، سولفات نیکل و نیترات نیکل (II) روی عمر گلدانی و کیفیت گل‌شاخه بریده ژربرا (Gerbera jamesonii cv. ‘Intense’) , جستجوی پایان نامه بررسی اثر نیکل، سولفات نیکل و نیترات نیکل (II) روی عمر گلدانی و کیفیت گل‌شاخه بریده ژربرا (Gerbera jamesonii cv. ‘Intense’) , فایل Word پایان نامه بررسی اثر نیکل، سولفات نیکل و نیترات نیکل (II) روی عمر گلدانی و کیفیت گل‌شاخه بریده ژربرا (Gerbera jamesonii cv. ‘Intense’) , دانلود پایان نامه بررسی اثر نیکل، سولفات نیکل و نیترات نیکل (II) روی عمر گلدانی و کیفیت گل‌شاخه بریده ژربرا (Gerbera jamesonii cv. ‘Intense’) , فایل PDF پایان نامه بررسی اثر نیکل، سولفات نیکل و نیترات نیکل (II) روی عمر گلدانی و کیفیت گل‌شاخه بریده ژربرا (Gerbera jamesonii cv. ‘Intense’) , تحقیق در مورد پایان نامه بررسی اثر نیکل، سولفات نیکل و نیترات نیکل (II) روی عمر گلدانی و کیفیت گل‌شاخه بریده ژربرا (Gerbera jamesonii cv. ‘Intense’) , مقاله در مورد پایان نامه بررسی اثر نیکل، سولفات نیکل و نیترات نیکل (II) روی عمر گلدانی و کیفیت گل‌شاخه بریده ژربرا (Gerbera jamesonii cv. ‘Intense’) , پروژه در مورد پایان نامه بررسی اثر نیکل، سولفات نیکل و نیترات نیکل (II) روی عمر گلدانی و کیفیت گل‌شاخه بریده ژربرا (Gerbera jamesonii cv. ‘Intense’) , پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی اثر نیکل، سولفات نیکل و نیترات نیکل (II) روی عمر گلدانی و کیفیت گل‌شاخه بریده ژربرا (Gerbera jamesonii cv. ‘Intense’) , تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی اثر نیکل، سولفات نیکل و نیترات نیکل (II) روی عمر گلدانی و کیفیت گل‌شاخه بریده ژربرا (Gerbera jamesonii cv. ‘Intense’) , تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی اثر نیکل، سولفات نیکل و نیترات نیکل (II) روی عمر گلدانی و کیفیت گل‌شاخه بریده ژربرا (Gerbera jamesonii cv. ‘Intense’) , مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی اثر نیکل، سولفات نیکل و نیترات نیکل (II) روی عمر گلدانی و کیفیت گل‌شاخه بریده ژربرا (Gerbera jamesonii cv. ‘Intense’) , پروژه درباره پایان نامه بررسی اثر نیکل، سولفات نیکل و نیترات نیکل (II) روی عمر گلدانی و کیفیت گل‌شاخه بریده ژربرا (Gerbera jamesonii cv. ‘Intense’) , گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی اثر نیکل، سولفات نیکل و نیترات نیکل (II) روی عمر گلدانی و کیفیت گل‌شاخه بریده ژربرا (Gerbera jamesonii cv. ‘Intense’) , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی اثر نیکل، سولفات نیکل و نیترات نیکل (II) روی عمر گلدانی و کیفیت گل‌شاخه بریده ژربرا (Gerbera jamesonii cv. ‘Intense’) , تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی اثر نیکل، سولفات نیکل و نیترات نیکل (II) روی عمر گلدانی و کیفیت گل‌شاخه بریده ژربرا (Gerbera jamesonii cv. ‘Intense’) , مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی اثر نیکل، سولفات نیکل و نیترات نیکل (II) روی عمر گلدانی و کیفیت گل‌شاخه بریده ژربرا (Gerbera jamesonii cv. ‘Intense’) , رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی اثر نیکل، سولفات نیکل و نیترات نیکل (II) روی عمر گلدانی و کیفیت گل‌شاخه بریده ژربرا (Gerbera jamesonii cv. ‘Intense’)

پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد(M.Sc) چکیده داوودی (Chrysanthemum morifolum L.) جز گل­های شاخه بریده­ی مهم دنیا است که امروزه رتبه دوم جهانی را پس از گل رز از لحاظ اقتصادی و کشت و کار دارا می‏باشد. یکی از مشکلات مهم این گل انسداد آوندی و بر هم خوردن تعادل آبی در است. بدین منظور مطالعه‏ای بر پایه طرح کاملاً تصادفی با 3 تیمار اسید فولویک اسید در 3 سطح (50، 100 و 150 میلی گرم ...

پایان نامه تحصیلی برای اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.Sc) رشته: باغبانی گرایش: گیاهان زینتی چکیده به‌منظور بررسی تاثیر آب‌های مختلف روی عمر پس از برداشت گل‌های بریده رز، داودی و ژربرا آزمایشی بصورت فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی در 3 تکرار با دو فاکتور: انواع آب (آب مغناطیسی، آب مقطر، آب دیونیزه و آب شهری) و انواع گل (گل رز، داودی و ژربرا) به اجرا در آمد. در این آزمایش صفاتی از ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی عمران (مهندسی محیط زیست) چکیده روش جذب سطحی از روشهای موثر در حذف فلزات و از جمله فلز نیکل می باشد. در این تحقیق از شلتوک برنج اصلاح شده بازی به عنوان ماده جاذب استفاده شده است. از آنجا که این جاذب ماده ای طبیعی با سطح تماس بالا می باشد، علاوه بر توانایی بالا در جذب فلز، ارزان قیمت و در دسترس است و عملیات جذب را مقرون به صرفه می نماید. ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.Sc.) رشته: باغبانی- گیاهان زینتی چکیده داودی با نام علمی (Dendranthema grandiflorum L.) از خانواده کلاه پرک سانان، یکی از گل­های نافرازگرا و حساس به انسداد آوندی می باشد. این مطالعه بر پایه طرح کاملا تصادفی با 10 تیمار شامل اسانس گیاهی ژرانیوم در 3 سطح (2، 6 و10 سی سی در 600 سی سی آب مقطر)، مورد در 3 سطح (2، 6 و10 سی سی در 600 سی سی آب ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.Sc.) رشته: باغبانی- گیاهان زینتی چکیده به منظور بررسی اثر شکاف و نانو ذرات نقره بر عمر گلجایی و خصوصیات گیفی گل بریده آلسترومریا (Alstroemeria hybrida) آزمایش فاکتوریل 2 عاملی بر پایه طرح کاملا تصادفی با دو فاکتور شکاف انتهای ساقه در 2 سطح (شکاف 5 سانتی متری و بدون شکاف) و نانو ذرات نقره در 5 سطح (0، 5، 10، 20، و 30 میلی گرم در لیتر) با ...

گروه: تولیدات گیاهی پایان نامه کارشناسی ارشد رشته تولیدات گیاهی-باغبانی چکیده گل رز(Rosa hybrida) یکی از محبوب ترین گل ها در سطح جهانی محسوب می شود و شاخه گل بریده آن بیشترین مصرف را در بین سایر گل ها داراست. شاخه گل بریده رز به دلایل فیزیولوژیکی و فرازگرا بودن، در دوره عمر قفسه ای، شدیداً مستعد پژمردگی و کاهش طراوت و شادابی بوده و لازم است طول عمر شاخه بریده آن را تا حد امکان ...

پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی کشاورزی - علوم باغبانی گرایش: گیاهان زینتی چکیده به منظور بررسی اثرسدیم نیتروپروساید برعمر گلجایی گل های شاخه بریده رز، آفتابگردان و لیسیانتوس مطالعه ای در قالب آزمایش فاکتوریل بر پایه طرح کاملاً تصادفی با دو فاکتور سدیم نیتروپروساید در چهار سطح(0، 20، 40 و 60 میکرومولار) در 12 تیمار،3 تکرار و 36 کرت با 180 شاخه گل انجام شد. در این آزمایش ...

پایان نامه جهت دریافت درجه دکترای دندانپزشکی چکیده مقدمه باتوجه به اهمیت دندانهای شیری درایجاد اکلوژن ایده آل، حفظ و نگهداری آنها دراثر پوسیدگی امری ضروری است.یکی از روشهای ترمیم دندانهای شیری استفاده از روکشهای استیل زنگ نزن می باشد.حفظ سلامت انساج نگهدارنده دندان یکی از ضروریات است. هدف از انجام این مطالعه تعیین وضعیت سلامت پریودونتال دندانهای مولر اول دائمی مجاوربه مولر دوم ...

پایان نامه‌ی کارشناسی ارشد رشته‌ی شیمی گرایش تجزیه چکیده در این تحقیق سنتز نانو ذرات پلیمری قالب یونی با استفاده از روش رسوبی و برای جداسازی و پیش­تغلیظ یون­های نیکل از نمونه­های آبی گزارش شده است. نانو ذرات پلیمری قالب نیکل با حل کردن مقدار استوکیومتری از نیکل نیترات و لیگاند 40،20،7،5،3-پنتاهیدروکسی­فلاون(مورین) در23 میلی­لیتر اتانول-استونیتریل(; v/v 2:1) به عنوان حلال در حضور ...

پایان نامه‌ی کارشناسی ارشد رشته‌ی شیمی گرایش تجزیه چکیده در این تحقیق سنتز نانو ذرات پلیمری قالب یونی با استفاده از روش رسوبی و برای جداسازی و پیش­تغلیظ یون­های نیکل از نمونه­های آبی گزارش شده است. نانو ذرات پلیمری قالب نیکل با حل کردن مقدار استوکیومتری از نیکل نیترات و لیگاند 40،20،7،5،3-پنتاهیدروکسی­فلاون(مورین) در23 میلی­لیتر اتانول-استونیتریل(; v/v 2:1) به عنوان حلال در حضور ...

ثبت سفارش