پایان نامه افزایش عمر پس از برداشت گل داودی به کمک اسانس ژرانیوم، اکالیپتوس و مورد

word 1 MB 32456 51
مشخص نشده کارشناسی ارشد مهندسی کشاورزی و زراعت
قیمت قبل:۶۰,۵۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۲,۰۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  •   پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.Sc.)

    رشته: باغبانی- گیاهان زینتی

    چکیده

     داودی با نام علمی (Dendranthema grandiflorum L.) از خانواده کلاه پرک سانان، یکی از گل­های نافرازگرا و حساس به انسداد آوندی می باشد. این مطالعه بر پایه طرح کاملا تصادفی با 10 تیمار شامل اسانس گیاهی ژرانیوم در 3 سطح (2، 6 و10 سی سی در 600 سی سی آب مقطر)، مورد در 3 سطح (2، 6 و10 سی سی در 600 سی سی آب مقطر) و اکالیپتوس در 3 سطح (2، 6 و10 سی سی در 600 سی سی آب مقطر) همراه با تیمار شاهد، در 3 تکرار و 30 پلات و در هر پلات 4 شاخه گل به صورت دائمی انجام شد و صفاتی نظیر عمر گلجایی، جذب آب، کاهش وزن تر، درصد ماده خشک، افزایش درجه بریکس، میزان پروتئین گلبرگ، کاروتنویید گلبرگ، باکتری انتهای ساقه و محلول، کلروفیل برگ، پراکسیده شدن لیپیدها، فعالیت آنزیم SOD و POD اندازه گیری شدند. تجزیه واریانس داده ها نشان داد که کلیه صفات اندازه گیری شده در سطح 1 درصد آماری معنی دار شده است و فقط صفت پراکسیداز (POD) در سطح 5 درصد آماری معنی دار شده است. مقایسه میانگین تیمار ها نشان داد که تیمار 2 سی سی مورد با 73/15 روز عمر گلجایی نسبت به شاهد با 47/9 روز بیشترین عمر گلجایی را دارا می باشد و این تیمار باعث افزایش جذب آب، کاروتنویید، پروتئین و فعالیت آنزیم POD شده است.

    کلمات کلیدی: داودی، اکالیپتوس، ژرانیوم، مورد، عمرگلجایی.

      

    گیاهشناسی

       داودی با نام علمی (Dendranthema grandiflorum L.) از خانواده کلاه پرک سانان می باشد که هزاران سال قبل کاشته می شده و امروزه یکی از مهمترین گل­های بریده دنیا است (نبی گل و همکاران، 1385؛ خلیقی، 1389).

     

     

          

                                                                                   

     

     

                                                                                شکل 1-1- گل داودی

    جنس داودی دارای 160 گونه است که بیشتر بومی ژاپن، چین و اروپا است. امروزه ارقام زیادی از آن برای کاشت گلخانه ای و تولید گل بریدنی مورد استفاده قرار می گیرند. گل های داودی مانند سایر گیاهان تیره کلاه پرک سانان دو نوع است که روی نهنج قرار می گیرند. دسته اول گل های زبانه ای هستند که تنها اندام مادگی دارند و در پیرامون کلاهپرک قرار می گیرند و گل های دسته دوم، گل های لوله ای می باشند که گل هایی کامل بوده و در وسط کلاهپرک قرار می گیرند. گل ها دارای 5 پرچم هستند که یک مادگی باریک و نازک آن ها را احاطه کرده است. گل داودی دارای دو فرم استاندارد (دارای تک گل های درشت) و پمپون (گل های ریز مجتمع) است (خوشخوی، 1387؛ شیراوند و رستمی، 1388).

    عمر گلجایی گل­های بریده داودی طولانی است و این عمر به عدم حساسیت آن به اتیلن  نسبت داده می شود. گل های بریده داودی به باکتری های انتهای ساقه حساس بوده و این امر باعث کاهش عمر پس از برداشت آن می شود (نبی گل و همکاران، 1385؛ نقل از ادریسی، 1388)

     

    اهمیت اقتصادی

    داودی جز مهمترین گل های بریده جهان است که به صورت یک گیاه گلدانی و هم به صورت گل بریده مطرح است. در دنیا داودی، میخک و رز به طور معمول مهمترین گل بریدنی را تشکیل می­دهد که از نظر اقتصادی و تجارت حائز اهمیت است (ادموند و همکاران، 1957). از آنجایی که ماندگاری گل­های بریدنی یکی از مهمترین فاکتورهای کیفی می باشد، بنابراین عمر طولانی مدت این گل ها بر میزان تقاضای مصرف کنندگان و همچنین بر ارزش گل های بریدنی تاثیر بسزایی دارد (نبی گل و همکاران، 1385).

    میزان سطع کشت داودی در ایران بالغ بر 253 هکتار و میزان تولید در ایران بالغ بر 178 میلیون شاخه گل بریده است که استانهای تولید کننده ای گل عبارتند از: البرز با 19 هکتار، تهران با 19 هکتار، گلستان با 12 هکتار، مازندران با 12 هکتار و مرکزی با 15 هکتار.

    بیان مسئله

    با توجه به اهمیت کیفیت گل در تجارت گل های بریده، باید تلاش شود تا گل های بریده با کیفیت مطلوب به دست مشتری برسند. یکی از مهمترین معیار ها برای مصرف کننده در انتخاب گل بریده، طول عمر آن می باشد. به همین دلیل یک برنامه مناسب بعد از برداشت به حفظ کیفیت گل های بریده در زمان طولانی تر کمک می کند (روئین و حسن پور اصیل، 1390).

     فراهم نمودن یک منبع غذایی به صورت کربوهیدرات جهت تأمین نیاز انرژی گیاه بسیار مهم است. با جدا نمودن گل­ها از گیاه مادر منبع اصلی تغذیه گیاه حذف می­شود و در صورت عدم تأمین این نیاز کمبود کربوهیدرات در گیاه موجب تخریب گل­ها جدا شده می شود که در صورت همراه شدن آن با شرایط نامناسب محیطی این فرآیند سریع تر و آشکارتر می شود (وودسون، 1998؛ کورتس، 1972؛ نل، 2002؛ پمبرتون، 1998). یکی دیگر از عواملی که با جدا کردن گل ها از پایه مادری موجب سرعت بخشیدن به تخریب آنها می شود رشد باکتری ها و افزایش رسوب مواد در آوندهای می باشد که موجب بسته شدن آوندها و عدم انتقال آب شده که باعث بروز علائم کمبود آب در گیاه می شود (سیلوا، 2003).

    تشکیل حباب های هوا درون آوندهای ساقه داودی که از انتقال آب به ساقه جلوگیری کرده و منجر به بسته شدن لوله های آوندی می شود که نهایتا به افزایش مقاومت هیدرولیکی در ساقه و تنش آبی می شود، عمر گلجایی را داودی کاهش می دهد (هالوی و مایاک، 1981؛ ون لیپرون و همکاران، 2001؛ ون دورن و کروز، 2000).

    عمر پس از برداشت گل­های بریده تحت تاثیر اتیلن و میکروارگانیسم ها مسدود کننده ته ساقه است که به تبع آن کاهش عمر گلجایی و قابلیت جذب آب و نهایتا انسداد آوندی اتفاق می افتد (هاشم آبادی، 1390). علاوه بر این باکتری های انتهای ساقه می توانند به صورت غیر مستقیم باعث تحریک یون­های اکسیدان گردند که نتیجتاً کاهش عمر پس از برداشت گل­ها را به همراه دارد (سلگی و همکاران، 2009). استفاده از اسانس­های گیاهی در کنترل این مشکل کمک می کند (ادریسی، 1388). امروزه اسانس­های گیاهی به عنوان یک عامل ضد میکروبی قدرتمند شناخته شده اند (سلگی و همکاران، 2009).

    هدف از انجام آزمایش

       در این آزمایش 3 غلظت مختلف از اسانس 3 گیاه ژرانیوم، اکالیپتوس و مورد با همدیگر و شاهد (آب مقطر) مقایسه شد و برترین اسانس و غلظت مورد نیاز به منظور تاخیر در کاهش کیفیت گل شاخه بریده داودی معرفی خواهد شد.

     

     

    پیری

    پیری را می توان مرحله نهایی زندگی یک اندام دانست که با یک سری رویدادهای طبیعی غیر قابل برگشت آغاز شده و در نهایت منجربه از بین رفتن سلول ها و مرگ اندام می شود. همچنین فرآیند زوال طبیعی مرگ طبیعی نیز پیری تلقی می شود که شامل گستره ی وسیعی از فرآیندهای فیزیولوژیکی می­باشد (ادریسی، 1388). به علاوه پیری به تغییرات تخریبی کنترل شده اطلاق می شود که شامل مرگ طبیعی سلول ها، بافت ها و اندام های موجودات زنده است (فتحی و اسماعیل پور، 1379).

    2-2- انسداد توسط باکتری ها

    برش سطحی ساقه گل ها باعث آزاد شدن محتویات سلول ها (پروتئین، آمینو اسید، شکر و مواد معدنی) در گلدان می شود. این ها غذاهای کاملی برای باکتری ها، مخمرها و قارچ ها هستند که به سرعت در محیط های هوازی رشد می­کنند. مواد چسبناک و لعاب داری که باکتری ها تولید می­کنند و خود باکتری­ها می توانند سیستم هدایت آب را مسدود کنند (رید، 2009).

    2-3- تیمار با ترکیبات ضدعفونی کننده و بهبود دهنده عمر گلجایی

    میکروارگانیسم ها یکی از عوامل کاهش طول عمر پس از برداشت گل های بریده محسوب می شوند که در کاهش طول عمر آن ها نقش بسزایی دارند (کیا محمدی، 1388). استفاده از ترکیبات ضد عفونی کننده و ضد میکروبی مثل مشتقات 8-هیدروکسی کینولین، سولفات آلومینیم، کلرید کبالت، اسید سیتریک، اسانس­های گیاهی، نانو ذرات نقره و آنتی بیوتیک ها که به تازگی مورد استفاده قرار گرفته­اند، پیشنهاد شده است (ادریسی، 1388؛ کیامحمدی، 1388؛ سلگی و همکاران، 2009).

    2-4- اسانس ها

    اسانس ها دسته ای از ترکیبات معطر و فرار هستند که خاصیت ضد میکروبی بالایی داشته و در کشاورزی جهت کنترل بیماری های استفاده می شوند. مبارزه به کمک اسانس­ها (ترکیبات دوست محیط زیست) روش جدیدی است که به عنوان فصل جدیدی از مبارزه میکروارگانیسم ها در جهت افزایش عمر گلجایی می توان نام برد (بوتلهو و همکاران، 2007؛ شریفی فر و همکاران، 2007؛ سلگی و همکاران، 2009). اسانس  های گیاهی در مقابل برخی عوامل بیماری زا، خواص ضد میکروبی قوی از خود نشان می­دهند، چرا که آن ها دارای مقدار زیادی ترکیبات فنولی نظیر کارواکرول، تیمول و اوگنول می باشند (بوناتیرو و همکاران، 2007؛ شریفی فر و همکاران، 2007). همچنین اسانس­های گیاهی در مقابل میکروارگانیسم های گرم مثبت و گرم منفی فعالیت ضد میکروبی از خود نشان می دهند.

    2-5- تحقیقات انجام شده در زمینه تاثیر اسانس های گیاهی بر عمر گلجایی

       موسوی بزاز و تهرانی فر (2011) تاثیر اتانول، متانول و اسانس های گیاهی را بر روی افزایش طول عمر گلجایی گل آلسترومریا (Alstroemeria hybrida L.) بررسی و دریافتند که تیمار الکل، تاثیر مثبتی بر روی افزایش طول عمر گلجایی را نداشت و استفاده از اسانس های گیاهی توانست باعث افزایش طول عمر گیاه شود.

       اسانس های نعنا، رزماری و آویشن در محلول نگهدارنده رز با کاهش بار میکروبی، باعث افزایش جذب محلول نگهدارنده شده و در نتیجه افزایش عمر گلجایی این گل را سبب شدند (حسینی درویشان و همکاران، 1390). همچنین در پژوهشی دیگر اسانس زیره سیاه در افزایش عمرگلجایی میخک در مقایسه با اتانول و متانول موثر بوده است (جلیلی مرندی و همکاران، 2011).

       محمدی و همکاران (1390) اثر عصاره رزماری (0، 25/6، 5/12، 25، 50 درصد) را روی ماندگاری گل شاخه بریده گلایول (Gladiolus grandiflara) بررسی و به این نتیجه رسیدند که تیمار 25/6 درصد بیشترین میزان آنتوسیانین گلبرگ را داشته و عصاره این گیاه جهت افزایش عمر گلجایی و نگهداری گلایول مناسب است.

     عباس زاده و الهیان (1390) اثر اسانس های گیاهی مرزه، اکالیپتوس و کارواکرول ( 0، 40، 80 ، 120 میلی گرم بر لیتر) را بر پارامترهای گل بریده داودی (Chrysanthemum morifolium L.) بررسی وبه این نتیجه رسیدند که اسانس کارواکرول با غلظت 80 و 120 میلی گرم بر لیتر بیشترین عمر گلجایی را نسبت به سایر تیمارها نشان داد و بهترین جذب آب هم به تیمار اسانس مرزه با غلظت 80 میلی گرم در لیتر بود.

     

     

    Abstract

    Chrysantemun (Dendrantanthema grandifloum L.) from Asteraceae family is nonclimactric cut flower and sensitive to vascular bloclcage. This study carried out based on a randomized completely design with 10 treatments geranium extraction, in 3 levels (2, 6 and 10cc in 600cc of distilld water), eucalyptus extraction, in 3 levels (2, 6 and 10cc in 600cc of distilld water), myrus extraction in 3 levels (2, 6 and 10cc in 600cc of distilld water) and control with 3 replications in 30 plots and each plot with 4 cut flowers. In this experiment traits such as vase life, water absorbtion, fresh weight, dry matter percent, °Brix, petal protein content, petal carotenoids, ethylene production, leaf chlorophyll content, lipid peroxidation and SOD and POD enzymes activity, were measured. ANOVA showed that effect of all treatments have signilficant effect (p≤0.01). Mean comparisons showed that  2cc myrtus extract was the best treatment in vase life (15.3 days) than control (9.47 days), water absorbtion, petal carotenoids, petal protein content and POD prodaction.

    Keywords: Chrysantemun, Geranium, Eucalyptus, Myrtus,Vase life.

     

     

  • فهرست:

    چکیده.........................................................................................................................................................1

    فصل اول: مقدمه و کلیات...............................................................................................................2

    1-1-گیاهشناسی.........................................................................................................................................3

    1-2- اهمیت اقتصادی................................................................................................................................4

    1-3- بیان مسئله.........................................................................................................................................4

    1-4- هدف از انجام آزمایش......................................................................................................................5

    فصل دوم بررسی منابع..............................................................................................................................6

    2-1- پیری.................................................................................................................................................7

    2-2- انسداد توسط باکتری ها....................................................................................................................7

    2-3- تیمار با ترکیبات ضد عفونی کننده و بهبود دهنده عمر گلجایی.......................................................7

    2-4- اسانس ها..........................................................................................................................................7

    2-5- تحقیقات انجام شده در زمینه تاثیر اسانس های گیاهی بر عمر گلجایی...........................................8

    فصل سوم: مواد و روش­ها.....................................................................................................................10

    3-1- مواد گیاهی ....................................................................................................................................11

    3-2- پیاده کردن طرح آزمایشی...............................................................................................................11

    3-3- نحوه آماده سازی گل ها.................................................................................................................12

    3-4- معرفی تیمارها................................................................................................................................12

    3-5- اندازه گیری صفات........................................................................................................................13

    3-5-1- عمر گلجایی..............................................................................................................................13

    3-5-2- افزایش وزن تر...........................................................................................................................13

    3-5-3- درصد ماده خشک.....................................................................................................................14

    3-5-4- جذب آب..................................................................................................................................14

    3-5-5- محتوای پروتئین گلبرگ.............................................................................................................14

    3-5-6- افزایش درجه بریکس (درصد ساکارز موجود در ساقه)............................................................15

    3-5-7- رنگیزه کاروتنویید گلبرگ..........................................................................................................15

    3-5-8- کلروفیل a، b و کل برگ...........................................................................................................16

    3-5-9- شاخص کاهش قطر گل ............................................................................................................16

    3-5-10- شمارش باکتری ساقه و محلول گلجا......................................................................................17

    3-5-11- پراکسیده شدن لیپیدها.............................................................................................................17

    3-5-12- آنزیم پراکسیداز POD...........................................................................................................17

    3-5-13- آنزیم سوپر اکسید دیسموتاز SOD.......................................................................................18

    3-5- تجزیه و تحلیل داده ها...................................................................................................................18

    فصل چهارم: نتایج و بحث.....................................................................................................................19

    4-1- عمر گلجایی...................................................................................................................................20

    4-2- جذب آب.......................................................................................................................................24

    4-3- درصد ماده خشک..........................................................................................................................25

    4-4- شاخص کاهش قطر گل ................................................................................................................26

    4-5- افزایش درجه بریکس.....................................................................................................................28

    4-6- افزایش وزن تر...............................................................................................................................29

    4-7- کاروتنویید گلبرگ..........................................................................................................................31

    4-8- پروتئین گلبرگ...............................................................................................................................32

    4-9- کلروفیل a......................................................................................................................................34

    4-10- کلروفیل b....................................................................................................................................34

    4-11- کلروفیل کل..................................................................................................................................35

    4-12- شمارش باکتری ساقه و محلول گلجا...........................................................................................37

    4-13- پراکسیداسیون لیپیدها MDA (میزان مالون دی آلدئید)..............................................................39

    4-14- آنزیم های آنتی اکسیدانی (سوپراکسید دیسموتاز و پرکسیداز)....................................................42

    نتیجه گیری کلی.......................................................................................................................................45

    پیشنهادها..................................................................................................................................................46

    منابع.............

    منبع:

     

    1- ادریسی، ب. 1388. فیزیولوژی پس از برداشت گل های شاخه بریده. انتشارات پیام دیگر. 150 صفحه.

    2- اسفندیاری، ب.، رضایی، ا.، نعمتی، ج.، تهرانی فر، ع. و اشرفی، ج. 1390. نقره در عمر پس از برداشت لیلیوم رقم شاکینگ (Lilium orientalis cv. Shocking). مجموعه مقالات هفتمین کنگره علوم باغبانی ایران. صفحه 2444 تا 2446.

    3- بصیری، ی. و زارعی، ح. 1390. بررسی اثر نانوسیلور روی طول عمر و برخی صفات کیفی گل بریده­ی میخک رقم Yellow Liberty. مجموعه مقالات هفتمین کنگره علوم باغبانی ایران. صفحه 2478 تا 2479.

    4- بیات، ح.، عزیزی، م.، شور، م. و وحدتی، ن. 1389. تاثیر اتانول و اسانس گیاهان دارویی در افزایش عمر گلجایی گلهای شاخه بریده میخک (Dianthas caryophllus cv. Yellow candy). نشریه ی علوم باغبانی. جلد 25. شماره 4. صفحه 384 تا 390.

    5- حسینی درویشان، ص.، چمنی، ا. و پور بیرامی هیر، ی. 1390. بررسی اثرات عصاره های برخی گیاهان دارویی بر عمر پس از برداشت گل بریده رز. مجموعه مقالات کنگره ی علوم باغبانی ایران. صفحه ی 2359 تا 2360.

    6- خلیقی، ا. 1389. گلکاری (پرورش گیاهان زینتی). انتشارات روز بهان. 392 صفحه.

    7- خوشخوی، م. (ترجمه). 1387. ازدیاد نباتات (مبانی و روشها، جلد اول). انتشارات دانشگاه شیراز. 428 صفحه.

    8- روئین، ز. و حسن پور اصیل، م. 1390. تاثیر ترهالوز بر عمر گلجایی و رابط آبی گل بریده آلسترومریا. مجموعه مقالات هفتمین کنگره علوم باغبانی ایران. صفحه 2363-2367.

    9- شیراوند، د. و رستمی، ف. 1388. بذر گیری و تغییرات ژنتیکی در پرورش گل های زینتی و شاخه بریده انتشارات سروا. 206 صفحه.

    10- عباس زاده، م. و الهیان، ه. 1390. بررسی اثر برخی از ترکیبات طبیعی بر پارامترهای مرتبط با عمر گلجایی گل بریده داودی رقم مهندسی زرد. مجموعه مقالات هفتمین کنگره علوم باغبانی ایران. صفحه ی 526 تا 527.

    11- عیسوند، ح.ر. و عشوری، پ. 1389. فیزیولوژی تنش (ترجمه). چاپ اول. انتشارات دانشگاه لرستان. 288 صفحه.

    12- فتحی، ق. و اسماعیل پور، ب. 1379. مواد تنظیم کننده رشد گیاهی: اصول و کاربرد (ترجمه). انتشارات دانشگاهی مشهد، 288 صفحه.

    13- فهیمی، ح. 1388. تنظیم کننده های رشد گیاهی. انتشارات دانشگاه تهران. 150 صفحه.

    14- کلاته جاری، س.، خلیقی، ا.، مرادی، ف. و فتاحی مقدم، م.ر. 1387. اثر سایتوکینین ها، ساکارز و 8-هیدروکسی کینولین سولفات بر کیفیت و طول عمر گل های شاخه بریده رز رقم ردگانت. مجله علوم باغبانی ایران، دوره ی 39، شماره 1، صفحه ی 125 تا 135.

    15- کیا محمدی، م. 1388. بهینه سازی عمر پس از برداشت گل شاخه بریده ی لیسیانتوس، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر. 150 صفحه.

    16- محمدی، ن.، زارعی، ح. و قاسم نژاد، ع. 1390. بررسی اثر عصاره رزماری بر میزان برخی شاخص های کیفی و ماندگاری گل شاخه بریده ی گلایول. مجوعه مقالات هفتمین کنگره ی علوم باغبانی ایران. صفحه ی 539 تا 540.

    17- مظفری، و. و اسدالهی کوثر ریزی، ز. 1390. تاثیر منگنز و شوری در محیط کشت پرلیت بر برخی خصوصیات فیزیولوژیکی پسته. مجموعه مقالات هفتمین کنگره علوم باغبانی ایران. صفحه 2183-2180.

    18- منشی زاده، س.، ربیعی، و. و مرتضوی، س.ن. 1390. اثر کلرید کبالت بر عمر گلجایی گل شاخه بریده مریم رقم پیرول (Polianthes tuberosa). خلاصه مقالات هفتمین کنگره علوم باغبانی ایران، صفحات 894 تا 896.

    19- موسوی بزاز.، تهرانی فر، ع. و نازدار، ط. 1390. تاثیر چند اسانس گیاهی جهت افزایش طول عمر گل بریده آلسترومریا. مجموعه مقالات هفتمین کنگره ی علوم باغبانی، 14-17 شهریور 1390. اصفهان. ایران. ص. 2480-2483.

    20- نبی گل، ا.، نادری، ر.، مصباح، ب. و کافی، م. 1385. افزایش عمر گل های داودی (Chrysanthemum morifolum L.) با استفاده از محلول های نگهدارنده و انجام باز برش انتهای ساقه. مجله علوم و فنون باغبانی ایران، شماره 7، شماره 4، صفحه 207 تا 216.

    21- هاشم آبادی، د. 1390. مقایسه ی نانوذرات نقره و تیو سولفات نقره روی کیفیت و عمر گلجایی گل بریده ی میخک رقم تمپو. گزارش نهایی طرح تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت. 101 صفحه.

    22- Ashraf, M.Y., Azmi, A.R., Khan, A.H. and Ala, S.A. 1994. Effect water stress on total phenols, peroxidase activity and chlorophyll content in wheat. Acta Physiologiae Plantarum. 16(3): 185-191

    23- Bailly, C., Bogatek-Leszczynska, R., Come, D. and Corbineau, F. 2002. Changes in activities of antioxidant enzymes and lipoxygenase during growth of sunflower scedlings from seeds of different vigour. Seed Science Research. 12: 47-55.

    24- Blankenship, S. and Dole, J.M. 2003. 1-methyleylo-propenr: A review. Postharvest Biol. Technol. 28: 1-25.

    25- Bradford, M.M. 1976. A. Rapid and sensitive method for the quantitation of microgram guantities of protein utilizing the principle of protein-dyebinding. Analytical Biochemisitry. 72: 248-254.

    26- Boroch, A. and Woodson, R. 1989. Physiology and biochemistry of flower petal senescence. Hort. Rev. 11: 15-43.

    27- Botelho, M.A., Nogueira, A.A.P., Bostos, G.M., Fonseca, S.G.C., Lemos, T.L.G., Matos, F.J.A., Montenegro, D., Heukelbakck, T., Rao, V.S. and Brito, G.A.C. 2007. Antimicrobial activity of essental oil from Lippia sidoides, carvacrol and thymol against oral pathogens. Braz. T. Med. Bio. Res. 40: 349-356.

    28- Bounatirou, S., Simits, S.M., Miguel, M.G., Faleiro, L., Rejeb, M.N., Neffati, M., Casta, M.M., Figueiredo, A.C., Barroso, J.G. and Pedro, L.G. 2007. Chemical composition, antioxidant and antimicrobial activities of the essential oilsisolat from Tunisian (Thymus capitatus). Food Chem. 146-155.

    29- Coorts, G.D. 1972. Internal metabolic changes in cut flowers. Hort. Science. 8: 195.

    30- Di, W. 2008. Effects of antibiotics on the senescence of Gerbera jamesonii cut flower. Journal of Anhui Agriculture Sciences. 25: 10768-10770.

    31- Edmond, J.B., Muser, A.A. and Anderw, S.F.S. 1957. Fundamentals of horticulture. Mc Graw. Hill Book Compauy. New Tork. 711p.

    32-Ezhilmathi, K., Singh, V.P., Arora, A. and Sairam, P.K. 2007. Effect of 5-sulfosalcylic acid on antioxidant activity in relation to vase life Gladiolus cut flowers. Plant Growth Regul. 51: 99-108.

    33- Farrager, R.S., Daw, Z.Y. and Abo-Raya, S.H. 1989. Influence of some spice essential oils on Aspegillus arasiticus growth and production of aflatoxin in a synthetic medium. J. food. Sci. 54: 74-76.

    34- Ferrant, A., Hunter, D.A., Hackett, W.P. and Reid, M. 2002. Thidiazuron- a potent inhibitor of leaf senescence in Alestromeria. Postharvest Biol. Thechnol. 25: 333-338.

    35- Figueroa, I., Colinas, N.T., Mejia, J. and Ramires, F. 2005. Postharvest physiological changes in rose of different vase life. Cien. Inv. Age. 32: 167-176.

    36- Giannopolitis, C. and Ries, S. 1997. Superoxide dismutase I: occurrance in higher plant. Plant Physiol. 59: 309-314.

    37- Halevy, H. and Mayak, S. 1981. Senescing leaves lose photosynthetic activity. Current Sci. 64: 226-234.

    38- Heath, R.L. and Parker, L. 1986. Photoperoxidation in isolated chloroplast: I. Kinetics and stiochiometry of fatty acid peroxidation. Arch of Biochem. Biophys. 125: 189-198.

    39- In, B.G., Sootomura, K., Inamoto, M. and Mora, G. 2007. Multivariente analysis of realation between preharvest environmental factors, postharvest morphological and physiological factors and vase life of cut ′Asomi Red′ Roses. Japanese Society for Horticultural Science, 76: 66-72.

    40- Jalili Marandi, R., Hassani, A., Abdollahi, A. and Hanafi, S. 2011. Improvement of vase life cut gladiolus flowers by essential oils, salicylic acid and silver thiosulphate. Journal of Mediacinal Plants Research. 5: 5039-5043.

    41- Kazemi, M. and Ameri, A. 2012. Effect of Ni, CO, AS and Sucrose extending the vase life of lily cut flower. Iranica Journal of Energy and Enviroment. 3(2): 162-166.

    42- Kazemi, M. and Ameri, A. 2012. Response of vase life carnation cut flower to salicylic acid, silver nano particles, glutamine and essential oil. Asian Journal of Animal Acience. 6(3): 122-131.

    43- Kazemi,  M., Hadavi, E. and Hakmati, J. 2012. Role of salicylic acid in decrease of membrane senescence in cut carnation flowers. Journal of Agricultural Technology. 7(5): 1414-14235.

    44- kazemi, M., Zamani, S. and Aran, M. 2010. Interaction be tween glutamine and different chemicals on extendina the vase life of cut flowers ‘prato’ lily. American Jornal of Plant Physiology, 6(2): 120-125.

    45- Lerslerwonga, L., Ketsa, S. and Van Doorn, W.G. 2009. Protein degradation and peptidase activity during petal senescence in Dendrobium cv. ‘Khao Sanan’. Postharvest Biol. Technol. 52: 84-90.

    46- Liu, T., Zhang, Z., Joyce, D.G., He, S., Cao, J. and Lv, P. 2009. Effect of postharvest nano-silver treatments on cut flowers. Acta Hort. 847: 245-250.

    47- Mazumdar, B.C. and Majumder, K. 2003. Methods on physcochemical analysis of fruits.­University College of Agriculture, Calcutta Universiti. 136-150.

    48- Mousavi Bazaz, A. and Tehranifar, A. 2011. Effects of chemical preservatives on enhancing vase life of gerbera flowers. J. Trop. Agric. 41: 56-58.

    49- Mutui, T.M., Emongor, V.E. and Hutchinson, M.J. 2001. Effect of accel on the vase life and postharvest quality of alestromeria (Alstroemeria aurantica L.) cut flowers. African. J. Sci. Technol. Vol. 2: 82-88.

    50- Nell, T.A. 2002. Effect of exogenous sucrose on carbohydrate levels, flower respiration longevity of potted miniature rose flowers during post-prodaction. Postharvest Biol. Technol. 26: 977-982.

    51- Oraee, T., Asgharzadeh, A., Kiani, M. and Oraee, A. 2001. The role of preservative compounds on number of bacteria on the of stems and vase colutions of cut Gerbera. J. Ornament. Hort. Plants. 1(3): 161-166.

    52- Pembertton, T.C. 1998. Interaction of flowers stage, cultivar and shipping temperature and duration affect pot rose performmce. Hort. Science. 33: 736-740.

    53- Reid, M.S. 2009. The commercial storage of fruit, vagetables and florist and nursery stocks. USDA Handbook’ pp. 36.

    54- Sharififar, F., Moshafi, M.H., Mansori, S.H., Khodashenas, M. and Khoshnoodi, M. 2007. In vitro evaluation of antibacterial and antioxidant activittes of the essential and methanol extract of endemic Zatoria multiflora Bioss. Food Control. 18: 500-505.

    55- Silva, J.A. 2003. Functional units of TCls. In: Thin cell culture system. pp: 65-134.

    56- Solgi, M., Kafi, M., Taghavi, T.S. and Naderi, R. 2009. Essential oils and silver nanoparticles (SNP) as navel agents to extend vase life of gerbera (Gerbera jamesonii cv. ‘Dune’) flowers. Postharvest Biology and Technology. 53: 155-158.

    57- Sood, S. and Nagar P.K. 2003. The effect of polyamine on leaf senescence in two diverse rose species. Plant Growth Regulation. 39: 155-160.

    58-Thompson, J.E. and Legge, R.L. 1987. The role of free radicals in senescence and wounding. New Phytol. 105: 317-334.

    59- Van Doorn, W.G. 1997. Water relations of cut flowers. Hortic. Rev. 18: 1-85.

    60- Van Doorn, W.G. and Cruz, P. 2000. Evidence for wounding- induced xylem occlusion in stems of cut chrysanthemum flowers. Postharvest Biol. Technol. 19: 73-83.

    61- Van Leperen, W., Nijsse, J., Keijzer, C.J. and Van Meteren, V. 2001. Induction of air embolism in xylem conduits of pre-defined diameter. J. Exp. Bot. 52: 981-991.

    62- Verlinden, S. and Garcia, J.J.V. 2004. Sucrose loading decreases ethylene responsiveness in carnation (Dianthus caryophyllus cv. White Sim) petals. Postharvest Biology and Technology. 31: 305-312.

    63-Woodson, W.R. 1998. The physiological and molecular responses of comation flowers to high temperature. Postharvest Biology and Technology. 14: 185-192.

    64- Zamani, S., Hadavi, E., Kazemi, M. and Hekmati, J. 2011. Effect of some chemical treatments on keeping quality and vase life of chrysanthemym cut flowers. World applied Sciences Journal. 12(11): 1962-1966


موضوع پایان نامه افزایش عمر پس از برداشت گل داودی به کمک اسانس ژرانیوم، اکالیپتوس و مورد, نمونه پایان نامه افزایش عمر پس از برداشت گل داودی به کمک اسانس ژرانیوم، اکالیپتوس و مورد, جستجوی پایان نامه افزایش عمر پس از برداشت گل داودی به کمک اسانس ژرانیوم، اکالیپتوس و مورد, فایل Word پایان نامه افزایش عمر پس از برداشت گل داودی به کمک اسانس ژرانیوم، اکالیپتوس و مورد, دانلود پایان نامه افزایش عمر پس از برداشت گل داودی به کمک اسانس ژرانیوم، اکالیپتوس و مورد, فایل PDF پایان نامه افزایش عمر پس از برداشت گل داودی به کمک اسانس ژرانیوم، اکالیپتوس و مورد, تحقیق در مورد پایان نامه افزایش عمر پس از برداشت گل داودی به کمک اسانس ژرانیوم، اکالیپتوس و مورد, مقاله در مورد پایان نامه افزایش عمر پس از برداشت گل داودی به کمک اسانس ژرانیوم، اکالیپتوس و مورد, پروژه در مورد پایان نامه افزایش عمر پس از برداشت گل داودی به کمک اسانس ژرانیوم، اکالیپتوس و مورد, پروپوزال در مورد پایان نامه افزایش عمر پس از برداشت گل داودی به کمک اسانس ژرانیوم، اکالیپتوس و مورد, تز دکترا در مورد پایان نامه افزایش عمر پس از برداشت گل داودی به کمک اسانس ژرانیوم، اکالیپتوس و مورد, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه افزایش عمر پس از برداشت گل داودی به کمک اسانس ژرانیوم، اکالیپتوس و مورد, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه افزایش عمر پس از برداشت گل داودی به کمک اسانس ژرانیوم، اکالیپتوس و مورد, پروژه درباره پایان نامه افزایش عمر پس از برداشت گل داودی به کمک اسانس ژرانیوم، اکالیپتوس و مورد, گزارش سمینار در مورد پایان نامه افزایش عمر پس از برداشت گل داودی به کمک اسانس ژرانیوم، اکالیپتوس و مورد, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه افزایش عمر پس از برداشت گل داودی به کمک اسانس ژرانیوم، اکالیپتوس و مورد, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه افزایش عمر پس از برداشت گل داودی به کمک اسانس ژرانیوم، اکالیپتوس و مورد, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه افزایش عمر پس از برداشت گل داودی به کمک اسانس ژرانیوم، اکالیپتوس و مورد, رساله دکترا در مورد پایان نامه افزایش عمر پس از برداشت گل داودی به کمک اسانس ژرانیوم، اکالیپتوس و مورد

گروه: تولیدات گیاهی پایان نامه کارشناسی ارشد رشته تولیدات گیاهی-باغبانی چکیده گل رز(Rosa hybrida) یکی از محبوب ترین گل ها در سطح جهانی محسوب می شود و شاخه گل بریده آن بیشترین مصرف را در بین سایر گل ها داراست. شاخه گل بریده رز به دلایل فیزیولوژیکی و فرازگرا بودن، در دوره عمر قفسه ای، شدیداً مستعد پژمردگی و کاهش طراوت و شادابی بوده و لازم است طول عمر شاخه بریده آن را تا حد امکان ...

پایان نامه تحصیلی برای اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.Sc) رشته: باغبانی گرایش: گیاهان زینتی چکیده به‌منظور بررسی تاثیر آب‌های مختلف روی عمر پس از برداشت گل‌های بریده رز، داودی و ژربرا آزمایشی بصورت فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی در 3 تکرار با دو فاکتور: انواع آب (آب مغناطیسی، آب مقطر، آب دیونیزه و آب شهری) و انواع گل (گل رز، داودی و ژربرا) به اجرا در آمد. در این آزمایش صفاتی از ...

پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد(M.Sc) چکیده داوودی (Chrysanthemum morifolum L.) جز گل­های شاخه بریده­ی مهم دنیا است که امروزه رتبه دوم جهانی را پس از گل رز از لحاظ اقتصادی و کشت و کار دارا می‏باشد. یکی از مشکلات مهم این گل انسداد آوندی و بر هم خوردن تعادل آبی در است. بدین منظور مطالعه‏ای بر پایه طرح کاملاً تصادفی با 3 تیمار اسید فولویک اسید در 3 سطح (50، 100 و 150 میلی گرم ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.Sc.) گرایش: مرتعداری بررسی ترکیبات اسانس آویشن در مراحل مختلف فنولوژی در منطقه قرق (مطالعه موردی: پناهگاه حیات وحش بختگان 2 ) چکیده گیاهان دارویی گروه بزرگ و متنوعی از ترکیبات آلی به نام متابولیت‌های ثانویه را تولید می‌کنند که توسط انسان به عنوان ترکیب دارویی مصرف می‌شوند. ارزش بازارهای جهانی داروهای گیاهی که شامل گیاهان دارویی و ...

مقدمه: در چند دهه اخير تمرکز جمعيت در شهرهاي بزرگي نظير تهران بازار مصرف بزرگي را براي محصولات کشاورزي فراهم کرده است. لذا زمين هاي کشاورزي، تا شعاع زيادي نسبت به اين مراکز براي رفع نيازهاي غ

پایان نامه کارشناسی‌ ارشد رشته زراعت و اصلاح نباتات گرایش زراعت چکیده به منظور بررسی اثرات عصاره دودی گیاهان و دود آئروسل بر سرعت جوانه­زنی، درصد جوانه­زنی، طول ریشه­چه، طول ساقه­چه، وزن گیاهچه، بنیه گیاهچه و نسبت ریشه­چه به ساقه­چه و همچنین برخی شاخص­های رشدی، در سه گیاه دارویی توت ­روباهی، بابونه و اکیناسه، دو آزمایش جداگانه در سال 1388، در همدان اجرا گردید.آزمایش عصاره دودی ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ((M.SC)) گرایش: شیمی و فناوری اسانس خلاصه فارسی مقدمه: آلودگی خاک با فلزات سنگین یک مسأله مهم است که این عناصر سمی‌ می‌تواند در اکوسیستم زمینی منتقل شود وخطر بالقوه بر کیفیت غذا و سلامت، محیط زیست داشته باشد. آلودگی خاک با فلزات سمی‌ سنگین در طول چند سال گذشته افزایش قابل توجهی یافته است. تکنولوژی گیاه پالایی شامل استخراج فلزات به خصوص ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.Sc) رشته: تولیدات گیاهی (گرایش تولید محصولات باغبانی) عنوان پایان نامه: تأثیر انواع بستر و تاریخ کاشت بر رشد، عملکرد و اجزای عملکرد بذر گیاه ریحان (Ocimum basilicum.L) به منظور مطالعه تأثیر انواع بستر و تاریخ کاشت بر میزان تولید عملکرد بذر ریحان در طی سال های 92- 91 آزمایشی به صورت فاکتوریل در قالب بلوک های کامل تصادفی با دو فاکتور ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.A) رشته: جغرافیا گرایش برنامه ریزی توریسم چکیده امروزه گردشگری و به ویژه گردشگری مبتنی بر طبیعت ( اکوتوریسم ) می تواند نقش به سزایی در توسعه اقتصادی و درآمدزایی جوامع انسانی داشته باشد که این امر با توجه به وابستگی های طبیعی و زیست بومی هر کشور متفاوت است . کشور ایران با توجه به موقعیت مداری و نصف النهاری در موقعیتی قرار گرفته است ...

پایان‏نامه‌ برای دریافت کارشناسی ارشد درجه (M. A) رشته: جغرافیا گرایش: برنامه ریزی توریسم گردشگری گل و گیاه یکی از شاخه های خاص گردشگری محسوب می شود و روز به روز تعداد این نوع از گردشگران در دنیای مدرنیته رو به افزایش می رود. گردشگری گل و گیاه را می توان، بازدید از مقصدهایی دانست که انگیزه اولیه سفر به آن مقصدها علاقه به دیدار از توانمندی های گل و گیاه، یک کشور یا منطقه است و می ...

ثبت سفارش