پایان نامه بررسی ساختاری و کارکرد خوشه برنج در وضعیت موجود و مطلوب

word 971 KB 32427 147
مشخص نشده مشخص نشده مهندسی کشاورزی و زراعت
قیمت قبل:۶۳,۹۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۳۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • چکیده

    توسعه صنعتی از طریق توسعه خوشه ­های کسب و کار به عنوان یکی از رویکردهای بدیلی است که طی دو سه دهه اخیر در کشورهای مختلف توسعه یافته و در حال توسعه، سرلوحه کار و خط مشی سیاستگذاران عرصه صنعت و توسعه صنعتی قرار گرفته است. اجرای پروژه های توسعه خوشه­های صنعتی در سطح استانهای مختلف کشور، به عنوان بخشی از اقداماتی است که تاکنون در ایران انجام پذیرفته است. پژوهش حاضر به مطالعه موردی خوشه برنج در استان گیلان و ارزیابی تأثیرات خوشه­های صنعتی در توسعه منطقه­ای می­پردازد. در این پژوهش ضمن بهره گیری از مطالعات مرتبط در سطح جهان و ایران، با بهره گیری از مفاهیم پایه ای و کلاسیک ادبیات خوشه ای به بررسی و ارزیابی موضوع پرداخته شده است. در ضمن جهت دریافت صحیح اطلاعات مدیران ارشد مجموعه های شالیکوبی از پرسشنامه ای شامل 39 سوال 5 گزینه ای و 2 سوال 2 گزینه ای با عناوین کلی بررسی وضعیت درونی، وضعیت بیرونی، وضعیت نهادی و وضعیت همکاری استفاده گردیده است. تعداد 310 نفر از مدیران مورد سوال قرار گرفته به درستی پاسخگوی سوالات بودند. با استفاده از نرم افزار SPSS آلفای کرونباخ مورد قبول تایید گردید. آزمون فرض نیز برای تک تک سوالات انجام گرفت. در نهایت تحلیل خروجی آماری سوالات در دنیای واقعی در فصل پنجم به تفصیل آورده شده است. در کل خوشه صنعتی برنج در زمینه وضعیت درونی در شرایط مطلوبتری نسبj به عوامل دیگر قرار دارد. اما در بعد وضعیت بیرونی و همکاری بین اجزای خوشه از نظر مدیران واحد ها دارای معایب اساسی می باشد که لزوم توجه بیشتر به این حوزه ها را تبیین می نماید.

    مقدمه

    از دهه گذشته، برنامه ریزان توسعه منطقه ای و سرزمینی ، بخش قابل توجهی از زمان و انرژی خود را صرف جستجوی یک مدل نوین برای توسعه منطقه ای کرده اند (مولثارت،2003). مفاهیم این "مدل نوین" توسعه منطقه ای که به خوشه ای شدن صنعتی معروف است، به یک سری داستان های موفق منطقه ای نظیر دره سیلیکون، مناطقی در ایتالیای سوم نظیر امیلیا رومانا، بادنوورتمبرگ درآلمان و کرویدور در انگلیس ، بر می گردد. این مناطق بعنوان نمونه های برتر در کارکرد ا قتصادی مطرح شده و با به نمایش گذاشتن سطوح بالای نوآوری نقشی قوی از خوشه های صنعتی درونزا، و به یک صورتبندی نهادی شبکه ای شده در سطوح منطقه ای دست یافته اند (لجندیک و کورن فورد،2000؛ کوک و مورگان،1993). با الهام از این داستان های موفق است که پدیده خوشه بندی صنعتی مکرراً از رویکردهای مختلف و تا حدی هم پوش نظیر "نواحی صنعتی" ، "فضاهای صنعتی جدید" ، "محیط های نوآور" ، " خوشه های صنعتی" ، "محیط نهادی" ،"مناطق یادگیری" ، "یادگیری محلی شده" و "سیستم های نوآوری منطقه ای" تحت پارادایم "منطقه گرایی نوین" مطالعه شده، که در درون خود به دنبال درک نقش خوشه بندی صنعتی و اثرات آن بر یادگیری، نوآوری و مزیت رقابتی است (هنری و پینچ ،2001؛ کامبرز و مک کینن،2004؛ کیبل و ویلکینسن،2000). در این رویکردها به توسعه منطقه ای، شکل گیری ظرفیت های یادگیری یک موضوع بنگاهی نیست بلکه بجای آن به روابط بین بنگاه ها و سایر بازیگران در محیط منطقه ای مربوط می شود. از اینرو، وقتی که دانش وفن آوری در رویکرد درونزا بمثابه موضوع درون منطقه ای تلقی می شود، فرایند های یادگیری و روابط شبکه منطقه ای در پویایی درازمدت و پایداری نوآوری در منطقه نقش برجسته ای را بازی می کند (ارایدین و آرماتلی کوراوغلی،2005).

    اهمیت توسعه صنعتی در کشور های در حال توسعه موجب شده بسیاری از این کشور ها شکل گیری و تقویت صنایع کوچک و متوسط در مناطق صنعتی و در قالب خوشه را به عنوان یک استراتژی توسعه صنعتی منطقه ای مورد نظر قرار داده و از آن به عنوان راهبردی اشتغال­زا که در عین حال قادر به بهبود توان رقابتی شرکت­ها و افزایش صادرات آنها می باشد، بهره­برداری نمایند (رابلوتی،1382). تعریف صنایع کوچک و متوسط به طور گسترده ای در میان کشور­ها و مناطق مختلف جهان متفاوت می باشد و شرایط اقتصادی و صنعتی حاکم بر آن کشور ها، معرف صنایع کوچک و متوسط در آنهاست. برخی از شاخص­هایی که معمولا در تعریف صنایع کوچک و متوسط به کار می روند عبارتند از: تعداد کارکنان، سرمایه، دارایی کل، حجم فروش و ظرفیت های تولیدی، اما رایج ترین شاخص برای تعریف صنایع کوچک و متوسط، استفاده از تعداد کارکنان است ( شقاقی و شفیعی،1384).

    بررسی سهم بنگاه های کوچک و متوسط در میزان اشتغال، ایجاد ارزش افزوده و تولید ناخالص داخلی کشور ها در جهان حاکی از آن است که بیش از 95 درصد از کل اشتغال ایجاد شده متعلق به این بنگاه ها است (Monash, 1998).

    2-1- بیان مسئله پژوهش

    امروزه توسعه از طریق مدل خوشه ای نقش محوری و بارزی در سیاستهای اقتصادی و صنعتی کشورهای توسعه یافته ایفا می نماید. اگر رویکردهای گذشته تمرکز بیشتری بر اقتصاد کلان داشته اند، اینک کسب و کار خرد، احساس مسئولیت نسبت به افزایش قابلیت رقابت واحدهای کوچک و متوسط، بهبود ارتباطات شبکه ای، تاکید بر حمایت­های غیر مستقیم در مقابل پرداخت یارانه، ترکیب رقابت و همکاری به منظور تقویت یادگیری و نوآوری، ارتقاء سطح همکاری واحدهای کوچک و بزرگ و تقویت مثلث همکاری خوشه ها، دولت و دانشگاه مورد تاکید و توجه بیشتری قرار می گیرد. هر قدر نگاه به حل مسائل از سطح بین المللی، ملی و بخشی به سمت منطقه­ای و محلی، مبتنی بر قابلیت های پویای سیستم های اجتماعی شکل یافته بر پایه فرایندهای طبیعی پیش می­رود، توجه به کسب و کار خرد در قالب شبکه ارتباطی قابل تعریف ذیل بحث توسعه خوشه ای از اهمیت ویژه ای برخوردار می شود ( منصوری، 1384).

    صنایع کوچک در اغلب کشورهای جهان به ویژه در کشورهای در حال توسعه از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار است. صاحب­نظران توسعه اقتصادی با توجه به محدودیت منابع و نیروی انسانی و نیز با توجه به ساختار صنعتی جهان امروز و همچنین قابلیتها و مزیتهای که این قشر از جامعه صنعتی کشور دارند، بهترین الگو را توسعه صنایع کوچک و متوسط اعلام می کنند. در توسعه صنایع کوچک نیز امروزه در جهان الگوهای مختلف و متفاوتی مطرح شده است که از مهمترین این الگوها، مدل توسعه بر مبنای خوشه های صنعتی است.

    حدود دو دهه است که توسعه صنعتی مبتنی بر خوشه ها، بعنوان یک استراتژی نوین مورد توجه برنامه­ریزان و سیاست­گزاران در کشورهای صنعتی و در حال توسعه می باشد. سازمانهای بین المللی همچون UNIDO, ILO و بانک جهانی نیز طرح­های متعددی را از طریق توسعه خوشه های صنعتی در کشورهای مختلف اجرا و حمایت کرده اند. خوشه صنعتی یکی از الگو های موفق سازماندهی صنایع کوچک و متوسط است که کاستی های صنایع کوچک و متوسط را رفع نموده و مزیت های مختلف صنایع کوچک نظیر انعطاف پذیری و تنوع را تقویت می بخشد. خوشه صنعتی مجموعه ای از بنگاه های تولیدی و خدماتی در یک رشته صنعتی است که با تکیه بر سرمایه های قوام یافته اجتماعی در مناطق مختلف جغرافیایی در کنار نهاد های پشتیبان و از طریق روابط متراکم میان بنگاهی شکل می گیرد.( منصوری، 1384)

  • فهرست:

     

    فصل اول : کلیات تحقیق

    1-1- مقدمه ...........................................................................................................................................................................................

    1

    2-1- بیان مسئله پژوهش....................................................................................................................................................................

    2

    3-1- ضرورت واهمیت انجام پژوهش.................................................................................................................................................

    4

    4-1- اهداف تحقیق ................................................................................................................................................................................

    6

    5-1- سوالات تحقیق ..............................................................................................................................................................................

    7

    6-1- تعریف اصطلاحات و متغیرهای تحقیق ...................................................................................................................................

    7

     

     

    فصل دوم : ادبیات و پیشینه تحقیق

    1-2- مقدمه..............................................................................................................................................................................................

    8

    2-2- تاریخچه فعالیت های صنعتی در ایران ...................................................................................................................................

    11

    3-2- مفاهیم مربوط به خوشه­های نعتی.............................................................................................................................................

    13

    1-3-2- تاریخچه و سیر تکاملی خوشه های صنعتی.......................................................................................................................

    13

    2-3-2- سابقه تئوری خوشه ها ..........................................................................................................................................................

    16

    3-3-2- بنگاه­های کوچک و متوسط ..................................................................................................................................................

    21

    4-3-2- مفهوم و تعریف خوشه ...........................................................................................................................................................

    23

    5-3-2- خوشه سازی ............................................................................................................................................................................

    31

    6-3-2- شبکه ها و خوشه ها ..............................................................................................................................................................

    33

    1-6-3-2- شبکه های عمودی ............................................................................................................................................................

    33

    2-6-3-2- شبکه های افقی .................................................................................................................................................................

    34

    3-6-3-2-  خوشه های رشته­ای .........................................................................................................................................................

    35

    7-3-2- اهمیت خوشه ...........................................................................................................................................................................

    36

    1-7-3-2- اهمیت خوشه های صنعتی .............................................................................................................................................

    36

    2-7-3-2- اهمیت و تاثیر بزرگی و کوچکی خوشه بر موفقیت آن .............................................................................................

    37

    8-3-2- کارکرد خوشه ...........................................................................................................................................................................

    38

    1-8-3-2- کارکرد خوشه های صنعتی در تعامل با بازار کار ........................................................................................................

    39

    4-2- خوشه های صنعتی، تعریف و عناصر تشکیل دهنده آن .....................................................................................................

    40

    1-4-2- تعریف خوشه صنعتی .............................................................................................................................................................

    40

    2-4-2- خوشه های صنعتی و عناصر تشکیل دهنده آن ...............................................................................................................

    41

    3-4-2- آیا می توان خوشه صنعتی را ایجاد کرد؟ ..........................................................................................................................

    45

    4-4-2- مزایا و فواید حاصل از ایجاد خوشه صنعتی ......................................................................................................................

    45

    5-4-2- وجه تمایز خوشه های صنعتی با صنایع کوچک سازمان نیافته و منفرد ....................................................................

    49

    6-4-2- چرا خوشه ها (کلاسترها) برای رقابت حیاتی هستند؟ ...................................................................................................

    50

    7-4-2- خوشه بندی صنعتی و بهره وری نیروی کار .....................................................................................................................

    51

    5-2- انواع خوشه از دیدگاه صاحب نظران ........................................................................................................................................

    52

    6-2- مدلهای اقتصادی تحلیل خوشه ها ...........................................................................................................................................

    55

    1-6-2- اقتصاد مبتنی بر خوشه ..........................................................................................................................................................

    57

    7-2- برنامه توسعه خوشه­ای ...............................................................................................................................................................

    57

    1-7-2- پروژه توسعه خوشه­ای ...........................................................................................................................................................

    58

    2-7-2- مسئولیت اجرائی یک پروژه توسعه خوشه­ای ...................................................................................................................

    59

    3-7-2- گامهای اصلی پروژه توسعه خوشه­ای ..................................................................................................................................

    59

    4-7-2- زمان مورد نیاز برای اجرای یک پروژه توسعه خوشه­ای .................................................................................................

    60

    8-2- بررسی توسعه خوشه های صنعتی در کشور و چالشهای مربوطه .....................................................................................

    60

    1-8-2- مسایل و معضلات ...................................................................................................................................................................

    60

    2-8-2-  الزامات ......................................................................................................................................................................................

    62

    3-8-2- تفاوت بین سیاستهای توسعه خوشه ای و سیاست های سطح صنعت .......................................................................

    66

    4-8-2- ترکیب مدیریت زنجیره تأمین و خوشه صنعتی ...............................................................................................................

    66

    5-8-2- تفاوت بین سیاستهای توسعه خوشه ای و سیاست های سطح صنعت .......................................................................

    67

    6-8-2- تفاوت توسعه منطقه ای و توسعه خوشه ای.......................................................................................................................

    67

    9-2- پروژه توسعه خوشه های صنعتی و نقش نهادها در راستای توسعه ..................................................................................

    68

    1-9-2- رویکرد بنیادی در توسعه خوشه های صنعتی ..................................................................................................................

    68

    2-9-2- انواع روش های توسعه خوشهای........................................................................................................................................

    68

    3-9-2- پروژه توسعه خوشه ای ..........................................................................................................................................................

    69

    4-9-2- مسئولیت اجرای یک پروژه توسعه خوشه ای ...................................................................................................................

    69

    5-9-2- مشخصات عامل توسعه خوشه .............................................................................................................................................

    70

    6-9-2- گام های اصلی در فرایند توسعه یک خوشه صنعتی .......................................................................................................

    70

    7-9-2- ا زمان مورد نیاز برای اجرای یک پروژه توسعه خوشه ای ..............................................................................................

    71

    8-9-2- توسعه خوشه صنعتی از دیدگاه صاحب نظران .................................................................................................................

    71

    10-2- توسعه خوشه های صنایع کوچک و متوسط از نگاه یونیدو .............................................................................................

    74

    1-10-2- ویژگی های کلیدی و مهم رویکرد یونیدو ......................................................................................................................

    75

    2-10-2- مراحل رویکرد یونیدو ..........................................................................................................................................................

    77

    3-10-2- مراحل تفضیلی فاز مطالعه شناختی بر اساس رویکرد یونیدو ....................................................................................

    80

    11-2- ضرورت های توجه به توسعه خوشه ای در ایران ...............................................................................................................

    84

    12-2- تنگناهای توسعه خوشه­های صنعتی در کشور ....................................................................................................................

    89

    13-2- تدابیر و راهبردهای توسعه خوشه­های صنعتی در کشور ..................................................................................................

    92

    14-2- توجه به خوشه های صنعتی در برنامه های نظام جمهوری اسلامی ایران ....................................................................

    95

    15-2- خوشه های صنعتی درافق برنامه پنجم ................................................................................................................................

    97

    16-2- پروژه های توسعه خوشه ای در استان گیلان .....................................................................................................................

    105

    1-16-2- خوشه فرآوری و بسته بندی زیتون گیلان .....................................................................................................................

    105

    2-16-2- خوشه فرآوری چای گیلان .................................................................................................................................................

    106

    3-16-2- خوشه ادوات شالیکوبی گیلان ...........................................................................................................................................

    109

    17-2- آشنایی با محصول کشاورزی برنج .........................................................................................................................................

    110

    18-2- چهارچوب مطالعه شناختی خوشه ها ...................................................................................................................................

    114

    1-18-2- الگوی ساختاری خوشه .....................................................................................................................................................

    115

    19-2- مروری بر مطالعات انجام شده در ادبیات خوشه صنعتی ..................................................................................................

    119

    1-19-2- مطالعات شناختی خوشه ....................................................................................................................................................

    119

    1-1-19-2- مطالعه شناختی خوشه در کشور های دیگر .............................................................................................................

    119

    1-1-2-19-2- مطالعه شناختی خوشه چرم در ایتالیا ..................................................................................................................

    120

    2-1-2-19-2- مطالعه شناختی خوشه سرامیک موربی هند .......................................................................................................

    123

    3-1-2-19-2- مطالعه شناختی خوشه پلاسیتک لاهور پاکستان ..............................................................................................

    124

    4-1-1-19-2- امکان ایجاد خوشه صنعتی جدید با استفاده از سازمان مجازی در روسیه ...................................................

    125

    5-1-1-19-2- انواع خوشه های صنعتی در اتیوپی .......................................................................................................................

    126

    6-1-1-19-2- خوشه صنعتی، نمایندگی دولت و توسعه کارآفرینی- مطالعه موردی در چین ...........................................

    127

    2-1-19-2- مطالعه شناختی خوشه در ایران ..................................................................................................................................

    128

    1-2-1-19-2- شناسایی خوشه­های صنعتی استان تهران ...........................................................................................................

    128

    2-2-1-19-2- ارائه مدل مفهومی عوامل موثر بر شکل گیری خوشه های صنعتی ...............................................................

    128

    3-2-1-19-2- ارزیابی و اولویت بندی موانع توسعه خوشه های صنعتی (مطالعه موردی قطعه سازان خودرو استان سمنان) ......................................................................................................................................................................................................

    129

    4-2-1-19-2- خوشه صنعتی ادوات کشاورزی جویبار .................................................................................................................

    129

    5-2-1-19-2- روش امکان سنجی و تحلیل اثر بخشی توسعه خوشه های صنعتی خرمای کشور .....................................

    130

    2-19-2- مطالعات توسعه­ای خوشه ...................................................................................................................................................

    131

    1-2-19-2- بررسی امکان توسعه صنایع نساجی ایران با استفاده از مدل توسعه خوشه صنعتی ........................................

    131

    2-2-19-2- بررسی عوامل بازدارنده و پیشران در مسیر رشد و توسعه خوشه های صنعتی (مطالعه موردی خوشه نساجی یزد) ...............................................................................................................................................................................................

    131

    3-2-19-2- ارایه مدلی جهت استقرار خوشه صنعتی در پتروشیمی .........................................................................................

    132

    4-2-19-2-بررسی نقش توسعه خوشه­های صنعتی برفرآیند توسعه محصول جدید درخوشه قطعات خودروی سمنان

    133

    4-2-19-2- تحلیل و بررسی عوامل موثر بر ایجاد و توسعه خوشه صنعتی با استفاده از روش دلفی )مطالعه موردی: خوشه صنعتی خرمای سراوان ...............................................................................................................................................................

    134

    20-2- چهارچوب مطالعه شناختی در این تحقیق ..........................................................................................................................

    134

    1-20-2- تجزیه و تحلیل کسب و کار در سطح بنگاه (مطالعه وضعیت درونی خوشه) ..........................................................

    134

    2-20-2-  تجزیه و تحلیل کسب و کار در سطح صنعت و خوشه (مطالعه وضعیت بیرونی خوشه) ....................................

    138

    3-20-2- تحلیل نهادی خوشه ............................................................................................................................................................

    141

    4-20-2- تحلیل سطح روابط و همکاری میان اعضای خوشه ......................................................................................................

    148

    5-20-2- مدل شناختی خوشه صنعتی در این تحقیق .................................................................................................................

    151

     

     

    فصل سوم : روش اجرای تحقیق

    1-3- مقدمه ..............................................................................................................................................................................

    152

    2-3- طرح پژوهش ................................................................................................................................................................................

    152

    3-3- جامعه آماری پژوهش ..................................................................................................................................................................

    152

    4-3- روش نمونه گیری .........................................................................................................................................................................

    153

    5-3- نمونه آماری پژوهش ....................................................................................................................................................................

    153

    6-3- ابزار پژوهش ...................................................................................................................................................................................

    154

    7-3- شواهد مربوط به روایی ابزار پژوهش ........................................................................................................................................

    155

    8-3- روش تحلیل داده­ها .....................................................................................................................................................................

    157

    9-3- خلاصه ............................................................................................................................................................................................

    158

     

     

    فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده­ها

    1-4- مقدمه .............................................................................................................................................................................................

    160

    2-4- بررسی کمی واحد های شالیکوبی ............................................................................................................................................

    160

    3-4- آشنایی با برنج ..............................................................................................................................................................................

    161

    4-4- سطح زیر کشت، تولید و مصرف برنج ......................................................................................................................................

    161

    5-4- برنامه های راهبردی و توسعه ای .............................................................................................................................................

    162

    6-4- نمونه آماری پژوهش ....................................................................................................................................................................

    163

    7-4- بررسی پرسش های پژوهش ......................................................................................................................................................

    163

    1-7-4- آزمون فرضیات با استفاده از آماره t-test و z ................................................................................................................

    163

    1-8-4- اولویت بندی متغییر های تحقیق با استفاده از آزمون فریدمن ....................................................................................

    212

     

     

    فصل پنجم : نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات

    1-5- مقدمه .............................................................................................................................................................................................

    217

    2-5- نتایج تحقیق...................................................................................................................................................................................

    217

    1-2-5- پاسخ به سئوالات تحقیق ......................................................................................................................................................

    217

    3-5- محدودیت های تحقیق ...............................................................................................................................................................

    224

    4-5- ارائه پیشنهاد ها ............................................................................................................................................................................

    225

    1-4-5- پیشنهادات کاربردی ...............................................................................................................................................................

    225

    5-5- پیشنهادات تحقیقات آتی ...........................................................................................................................................................

    226

     

    منبع:

    آقاجانی، حسنعلی؛ صفایی، بهزاد؛ «ارائه مدل مفهومی عوامل موثر بر شکل گیری خوشه های صنعتی»؛ اولین کنفرانس بین المللی مدیریت و نوآوری، 1389

    ابویی اردکان، محمد؛ معتمدی، مهدیه؛ «بررسی عوامل بازدارنده و پیشران در مسیر رشد و توسعه خوشه های صنعتی (مطالعه موردی خوشه نساجی یزد)»؛ بهبود مدیریت؛ پاییز 1391؛ (پیاپی 17): 226-203

    اشمیتز، ندوی و دیگران ؛خوشه های صنعتی، مترجمین عباس زندباف و عباس مخبر، تهران: طرح نو. (1381)  

    افخمی و رضوی  ؛ شبکه ها و خوشه های صنعتی ، سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی، تهران ( 1381)      

    ایران نژاد ، ژیلا و محمدرضا رضوی؛ خوشه های صنعتی ،نشر نو،تهران . (1381)

    ایزدخواه، روح ا...، 2005، خوشه های صنعتی راهبرد اساسی ایجاد مزیت های منطقه ای در کشور و نقش دولت در گسترش آنها، دومین همایش پارکها و مراکز رشد علم و فناوری ایرانصص 166-154

    بدری فریمان، کیانی، جبار؛ خوشه های صنعتی و نقش آن در پایداری صنایع کوچک و متوسط، (پاییز 1385 )

    منصوری، عیسی؛ عزیزمحمدلو، حمید؛ پروژه های توسعه خوشه ای (برنامه ها و دستاوردها)، سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران، 1388

    مؤسسه تحقیقات برنج کشور؛ "برنامه راهبردی محصول برنج" ؛ جلد اول: بررسی و معرفی وضع موجود

    پیمان، حسین، توسعه خوشه صنعتی شالیکوبی گیلان، گزارش مرحله شناختی، سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران- گیلان(1390)

    تکلوزاده، مقداد؛ ضیغمی­نژاد، رؤیا؛ «روش امکان سنجی و تحلیل اثر بخشی توسعه خوشه های صنعتی خرمای کشور»، همایش ملی و جشنواره علمی خرمای ایران، 1391

    حسن­پور دهنوی، مجید؛ لغوی، علی؛ «بررسی امکان توسعه صنایع نساجی ایران با استفاده از مدل توسعه خوشه صنعتی»؛ ششمین کنفرانس ملی مهندسی نساجی ایران، 1386

    خاکی، غلام رضا، روش تحقیق در مدیریت، تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، مرکز انتشارات علمی، چاپ دوم، (1382)

    خوشه های صنعتی استان خوزستان www.khiec.ir/smallindustriesi

    خوشه های صنعتی – وضعیت www.bsmt.ir/http (خرداد 1390)

    دلاور، علی، (1384)، "مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی"، انتشارات رشد

    دین محمدی، مصطفی؛ دل انگیزان، سهراب، زین العابدینی، صادق؛ بررسی جایگاه خوشه های صنعتی در کسب مزیت رقابتی و توان صادراتی (مورد کاوی صنایع پوشاک و نساجی چین)، 1385

    دین محمدی، مصطفی؛ دل انگیزان، سهراب؛ خوشه بندی فضایی صنایع با فناوری بالا و سرریزهای آن بر بازار کار منطقه ای و ملی،1386

    رابلوتی، روبرتا، خوشه صنعتی الگوی موفق توسعه درون­زا، ترجمه عباس مهرپویا و مجید جهانگیری، تهران، انتشارات رسا،(1382)

    داداش پور، هاشم، خوشه های صنعتی- یادگیری- نوآوری و توسعه منطقه ای، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی h-dadashpoor@modares.ac.ir (تیرماه 1388)

    زنوز، هادی؛ برمکی، افشین؛ «شناسایی خوشه­های صنعتی استان تهران»؛ فصلنامه اقتصاد مقداری (بررسیهای اقتصادی سابق)، دوره 8، شماره 1، بهار 1390، صفحات 22-1

    شناسنامه سبز، وزارت صنایع و معادن و رویکردهای زیست محیطی در این حوزه، 1382، صص 135-121

    شقاقی، عبدالرضا و شفیعی، مسعود، سند استراتژی مشارکت موثر و رقابتی،سازمان یونیدو، تهران، انتشارات رسا، 1384

    شهابی، علی؛ عوامی، میثم؛ «ارزیابی و اولویت بندی موانع توسعه خوشه های صنعتی (مطالعه موردی قطعه سازان خودرو استان سمنان)»؛ نخستین کنگره ملی توسعه خوشه صنعتی قطعات خودرو)، 1391

    صفایی، بهزاد؛ احمدی، محسن؛ «تبیین اثرات عوامل مؤثر بر پیدایش خوشه صنعتی، به عنوان ابزاری برای تسهیل تولید ملی؛ مطالعه موردی خوشه صنعتی ادوات کشاورزی جویبار»؛ اولین همایش ملی بررسی راهکارهای ارتقاء مباحث مدیریت، حسابداری و مهندسی صنابع در سازمانها؛ 1391

    عسگری، محسن، مطالعه شناختی خوشه کاشی و سرامیک استان یزد، پایان نامه کارشناسی ارشد، (1388 )

    فرشادی ، حمید ، مطالعه شناخنی خوشه صنعتی کلوچه در استان گیلان، پایان نامه برای کارشناسی ارشد (M.A) ، موسسه آموزش عالی کار قزوین (1390-91)

    کرد، باقر؛ خاشی، الیاس؛ «تحلیل و بررسی عوامل موثر بر ایجاد و توسعه خوشه صنعتی با استفاده از روش دلفی) مطالعه موردی: خوشه صنعتی خرمای سراوان»؛ دومین همایش ملی توسعه پایدار کشاورزی و محیط زیست سالم؛ 1392

    کریمی،مهدی،ارزیابی تاثیرات خوشه های صنعتی بر توسعه منطقه ای نمونه موردی گل و گیاه شهرستان محلات_ پایان نامه دوره کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی- (زمستان1389)

    مبانی نظری و مستندات برنامه چهارم توسعه (1383) ؛ سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، تهران

    مجیدی ، جهانگیر (1381) ؛ کلاستر یا خوشه های صنعتی ، سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی .

    منصوری، عیسی؛ راهنمای توسعه خوشه ای صنعتی، سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران، زمستان 1383

    منصوری، عیسی؛ آشنایی با خوشه صنعتی، سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی، (1384)

    منیری، سیدمهدی؛ خوشه صنعتی 1391

    موسایی، احمد؛ منصوری مؤید، فرشته؛ قضاتلو، احمد؛ «ارایه مدلی جهت استقرار خوشه صنعتی در پتروشیمی»؛ دانش و توسعه؛ پاییز 1388؛ 16(28):1-21.

    نادری، عزت­الله و سیف نراقی، مریم، (1382)، "روش­های تحقیق در علوم انسانی (با تأکید علوم تربیتی )"، دفتر تحقیقات انتشارات بدر

    ناطق، محمد ؛ محترم قلاتی، رحیم؛ ضرورت خوشه سازی بنگاه­های کوچک و متوسط، ماهنامه تدبیر-سال هفدهم -شماره 173،(1385)

    وکیل­الرعایا، یونس؛ توانگر، احمد؛ «بررسی نقش توسعه خوشه های صنعتی بر فرآیند توسعه محصول جدید در خوشه قطعات خودروی سمنان»؛ نخستین کنگره ملی توسعه خوشه صنعتی قطعات خودرو؛ 1391


موضوع پایان نامه بررسی ساختاری و کارکرد خوشه برنج در وضعیت موجود و مطلوب, نمونه پایان نامه بررسی ساختاری و کارکرد خوشه برنج در وضعیت موجود و مطلوب, جستجوی پایان نامه بررسی ساختاری و کارکرد خوشه برنج در وضعیت موجود و مطلوب, فایل Word پایان نامه بررسی ساختاری و کارکرد خوشه برنج در وضعیت موجود و مطلوب, دانلود پایان نامه بررسی ساختاری و کارکرد خوشه برنج در وضعیت موجود و مطلوب, فایل PDF پایان نامه بررسی ساختاری و کارکرد خوشه برنج در وضعیت موجود و مطلوب, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی ساختاری و کارکرد خوشه برنج در وضعیت موجود و مطلوب, مقاله در مورد پایان نامه بررسی ساختاری و کارکرد خوشه برنج در وضعیت موجود و مطلوب, پروژه در مورد پایان نامه بررسی ساختاری و کارکرد خوشه برنج در وضعیت موجود و مطلوب, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی ساختاری و کارکرد خوشه برنج در وضعیت موجود و مطلوب, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی ساختاری و کارکرد خوشه برنج در وضعیت موجود و مطلوب, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی ساختاری و کارکرد خوشه برنج در وضعیت موجود و مطلوب, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی ساختاری و کارکرد خوشه برنج در وضعیت موجود و مطلوب, پروژه درباره پایان نامه بررسی ساختاری و کارکرد خوشه برنج در وضعیت موجود و مطلوب, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی ساختاری و کارکرد خوشه برنج در وضعیت موجود و مطلوب, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی ساختاری و کارکرد خوشه برنج در وضعیت موجود و مطلوب, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی ساختاری و کارکرد خوشه برنج در وضعیت موجود و مطلوب, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی ساختاری و کارکرد خوشه برنج در وضعیت موجود و مطلوب, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی ساختاری و کارکرد خوشه برنج در وضعیت موجود و مطلوب

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد ( A..M) گرايش:  منابع انساني زمستان 1390 چکيده با پيشرفت تکنولوژي و پيچيده شدن فعاليتهاي سازماني،به جرات مي توان ادعا کرد که دوران کار فر

پایان­ نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی چکیده در این پژوهش به پیش­بینی ارزش واردات برنج برای 5 سال آینده با استفاده از ارزش واردات این محصولات طی دوره 1391-1360 مبادرت شده است. برای انجام پیش بینی ابتدا پیش بینی پذیر بودن سری­ها به­وسیله آزمون تصادفی بودن والد-ولفویتز بررسی شد. سپس روش­های رگرسیونی غیرعلی شامل ARMA و ARIMA و هم­چنین ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی چکیده هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر عوامل شناسایی شده بر صادرات برنج استان گیلان در سال 1392-1391 می باشد. بدین منظور با توجه به اینکه ساختار نظری این پژوهش بر اساس مدل الماس پورتر طراحی گردیده است ، لذا سعی شده تا نتایج و تحلیل ها به گونه ای اجرا گردد که بتوان مفاهیم کاربردی را از نتایج تحلیل عوامل استخراج ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مهندسی کشاورزی گرایش: مدیریت کشاورزی چکیده هدف این تحقیق بررسی عوامل موثر بر تمایل به پرداخت خانوارهای شهری گیلان برای برنج ارگانیک می­باشد. تحقیق حاضر از نوع کاربردی و به روش توصیفی، همبستگی و به شیوه میدانی و با استفاده از پرسشنامه صورت پذیرفته است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مصرف کنندگان برنج شهر رشت می‌باشد که در این ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد (M.A ) رشته:علوم تربيتي گرايش : آموزش و پرورش ابتدايي تابستان/ 1393 چکيده   هدف از پژوهش حاضر بررسي نقش کلاس هاي آموزش الکترونيکي بر گزار

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.) گرایش: صنعتی و سازمانی رابطه خلاقیت سازمانی و ویژگی­های جمعیت­شناختی با بهره­وری وظایف سازمانی کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان فارس چکیده هدف این پژوهش بررسی رابطه خلاقیت سازمانی و ویژگی­های جمعیت­شناختی با بهره­وری وظایف سازمانی کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان فارس بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان اداره آموزش ...

یان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته:مدیریت بازرگانی گرایش: بیمهپا چکیده در این پژوهش هدف کلی توسعه وپایداری صنعت بیمه می‌باشد که برای رسیدن به این هدف باید به جذب، حفظ و وفاداری بیمه‌گذاران بپردازیم. با افزایش رقابت بین شرکت‌های بیمه در زمینه به دست آوردن سهم بیشتری از بازار، مدیران این شرکت‌ها ناگزیر به دنبال راه‌هایی برای کسب اعتماد مشتریانشان هستند که منجر به ...

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد رشته زراعت چکیده به منظور بررسی و مقایسه تاثیر اسموپرایمینگ و هیدروپرایمینگ بذر ذرت در سطوح مختلف کود ازته بر عملکرد و اجزای عملکرد ذرت رقم دبل کراس 370، آزمایشی به صورت اسپلیت پلات در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی در سه تکرار در سال 1389 و در مزرعه مرکز آموزش جهاد کشاورزی شاهرود انجام گرفت. در این آزمایش پرایمینگ در چهار سطح؛ عدم پرایم، اسموپرایم ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی کشاورزی (M.Sc) گرایش: زراعت چکیده به ‌منظور بررسی تاثیر منابع مختلف کود ازته و آلی بر عملکرد و اجزای عملکرد ذرت سینگل کراس 704 در منطقه دهلران آزمایشی در تابستان سال 1392 بصورت آزمایش کرتهای خردشده در قالب طرح بلوکهای کامل تصادفی در چهار تکرار مورد مطالعه قرار گرفت.عامل اصلی ترکیب کود نیتروژنه و کمپوست در 5 سطح شامل A1 ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت امور شهری چکیده شهرداری یکی از کلیدی ترین سازمان هایی است که در ارائه ی خدمات شهری به شهروندان نقش مهمی ایفا می کند. این سازمان با به کار بستن دانش فن آوری اطلاعات و سیستم های مخابراتی و نیز توان متخصصان داخلی و مجرب در مدیریت شهری، سامانه ای را ایجاد نموده است که شهروندان را نسبت به محیط زندگی خویش وارد عرصه مدیریت می نماید و تلاش نموده امور ...

ثبت سفارش