پایان نامه بررسی ترکیبات اسانس آویشن در مراحل مختلف فنولوژی در منطقه قرق (مطالعه موردی پناهگاه حیات وحش بختگان 2)

word 2 MB 32485 96
1393 کارشناسی ارشد مهندسی کشاورزی و زراعت
قیمت قبل:۶۴,۱۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۴۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.Sc.)

     

    گرایش: مرتعداری

    بررسی ترکیبات اسانس آویشن در مراحل مختلف فنولوژی در منطقه قرق

    (مطالعه موردی: پناهگاه حیات وحش بختگان 2 )

     

    چکیده

     گیاهان دارویی گروه بزرگ و متنوعی از ترکیبات آلی به نام متابولیت‌های ثانویه را تولید می‌کنند که توسط انسان به عنوان ترکیب دارویی مصرف می‌شوند. ارزش بازارهای جهانی داروهای گیاهی که شامل گیاهان دارویی و فراورده های آن‌ها است همواره با رشد قابل توجهی رو به افزایش بوده است. با توجه به اینکه بخش اعظم بازار گیاهان دارویی دنیا، به تولید و عرضه متابولیت‎‌های ثانویه مشتق از این گیاهان مربوط می‌شود، لذا متابولیت‌های ثانویه گیاهی از ارزش اقتصادی و همچنین ارزش افزوده بسیار بالایی برخوردار هستند و سنتز شیمیایی این متابولیت‌ها معمولا پیچیده و پرهزینه می‌باشد. همچنین اسانس‌ها و عصاره‌های گیاهان دارویی به عنوان مواد طبیعی محافظت کننده مواد غذایی و داروهای افزاینده سلامتی مطرح هستند. اکثر این ترکیبات با داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی از استرس اکسیداتیو جلوگیری می‌کنند. به منظور مقایسه شرایط تنش بر میزان و نوع ترکیبات موجود در گیاه آویشن شیرازی در دو منطقه قرق و آزاد، تاثیر مراحل مختلف فنولوژی و برداشت در میزان و درصد ترکیبات اسانس گیاه آویشن شیرازی در منطقه حفاظت شده بختگان استان فارس بررسی شد. نمونه‌ها در سه مرحله رویشی (قبل از گلدهی، گلدهی و پس از گلدهی) برداشت شد. اسانس گیاه به‌روش تقطیر با آب و بخار و با روش کلونجر گرفته شد و توسط دستگاه گاز کروماتوگرافی و طیف سنج جرمی آنالیز شد. نتایج نشان داد که در مراحل مختلف برداشت بین 98/99-95/99 درصد اسانس حاصل شد. چهل و هشت ترکیب در مرحله قبل از گلدهی شناسایی شد که عمده‌ترین ترکیبات: تیمول (86/30)%، کارواکرول (16/29)%، پی‌سیامین (63/6)%، کارواکرول متیل اتر(47/5)% بودند. چهل و شش ترکیب در مزحله گلدهی شناسایی شد و عمده‌ترین ترکیبات تیمول (62/36)%، کارواکرول (41/17)%، پی‌سیامین (2/10)%، گاماترپینن (46/6)% بودند. در مرحله پس از گلدهی چهل و پنج ترکیب شناسایی شد و ترکیبات عمده تیمول (82/41)%، پی‌سیامین (61/13)%، کارواکرول (7/10)%، گاماترپینن (07/6)%، شناسایی شد. درصد اسانس در این گونه در مرحله گلدهی و مرحله قبل از گلدهی بالاترین و در مرحله تشکیل بذر دارای مقدار کمتری بود.

    کلمات کلیدی: آویشن شیرازی، زمان برداشت، اسانس، گاز کروماتوگرافی، کلونجر

    مقدمه

    گیاهان دارویی میراثی منطقه‌ای ولی با اهمیت جهانی هستند که ثروت عظیمی را به جهان ارزانی داشته‌اند و می‌بایست خداوند را بر آفرینش آن‌ها حمد گفت و سپاس گزارد چرا که علاوه بر زیباسازی صحنه حیات به شکل کارخانه‌های فعال و در عین حال غیر آلاینده، فرآورده‌هایی مفید و متنوع تولید می‌کنند و هماره آرام بخش درد و رنج بیماران و تامین کننده سلامت انسان بوده اند. یکی از راه‌های شکرگزاری این نعم ارزشمند شناخت هر چه بهتر و عمیق‌تر جنبه‌های گوناگون مربوط به این گیاهان و سعی در حفظ و بقای آن ها در عرصه طبیعت می‌باشد (امامی و همکاران، 1383).

    قدمت شناخت و کاربرد گیاهان دارویی به قدمت انسان برمی‌گردد چینیان و مصریان از نخستین اقوام بشری بودند که بیش از 27 قرن قبل از میلاد مسیح از گیاهان دارویی استفاده می‌کردند.

    بنیان‌گذار طب یونانی اسکولاپیوس می‌باشد، نخستین رساله مکتوب و مدون در زمینه گیاه شناسی دارویی مقارن با ظهور تمدن یونان توسط تئوفراست ( 285-370 ق.م) ارائه شد.

    از قرن هشتم تا دهم میلادی، ابو علی سینا، محمد زکریای رازی و بعد از آن‌ها ابن بیطار در زمینه شناخت گیاهان کارهای قابل توجهی را انجام دادند. علی بن عباس مجوسی اولین بنیانگذار رده بندی نوع "کموتاکسونومی" است و بر این اساس انواع مختلف گیاهان دارویی را در 13 گروه یا طبقه تقسیم بندی کرد (امید بیگی، 1374).

    کشور ایران با 11 اقلیم مختلف آب و هوایی و 7500 گونه گیاهی بستر بسیار مناسبی برای دستیابی به گونه‌های با ارزش دارویی و نادر می‌باشد. در میان تمام کشورهای جنوب غربی آسیا متنوع ترین و پرجاذبه ترین شرایط را از نظر پوشش گیاهی داراست. از آنجایی که محصول نهایی در کاشت گیاهان دارویی دست یابی به متابولیت‌های ثانویه و یا همان مواد موثره دارویی می‌باشد، تمام عوامل موثر بر رشد و عملکرد کمی و کیفی محصول بایستی مورد بررسی قرار گیرد (یزدانی،1383).

    نیازهای زیست محیطی و روند تدریجی گرایش به سوی فرآورده‌های طبیعی به دلیل عوارض زیاد داروهای سنتزی و شیمیایی باعث شده که به ویژه در دهه اخیر، استفاده از گیاهان دارویی در کشورهای پیشرفته طرفداران زیادی پیدا کند. کشور ایران نیز از جمله کشورهایی است که در آن استفاده از گیاهان دارویی در طب سنتی و بومی پیشینه‌ای طولانی دارد. همچنین به دلایل شرایط اقلیمی و جغرافیایی مناسب، ایران رویشگاه تعداد زیادی از گیاهان دارویی می‌باشد. تنوع پوشش گیاهی در ایران به گونه‌ای است که فلور گیاهی ایران بیش از فلور گیاهی تمام اروپا می‌باشد (آزادبخت، 1378).

    فلات ایران به عنوان یک واحد خاص جغرافیایی روی کره زمین، از اقلیم‌ها و آب و هوای گوناگونی برخوردار است. قرار گرفتن ایران در عرض جغرافیایی ویژه که در آن اکثر محصولات باغبانی و زراعی از گرمسیری و نیمه گرمسیری تا محصولات مناطق معتدله و سردسیری قابل پرورش هستند، شرایط ویژه‌ای را برای پرورش گیاهان دارویی فراهم آورده است. چنین شرایط آب و هوایی به همراه فلور غنی ایران که بیش از 7500 گونه گیاهی را در بر می‌گیرد، چنین امکانی را بیش از پیش نشان می‌دهد(پرینسیپل[1]، 1998).

    واژه گیاهان دارویی تنها به گیاهانی که تسکین دهنده آلام مردم هستند اطلاق نمی‌شود، بلکه این گیاهان به عنوان طعم دهنده‌ها، نوشیدنی‌ها، شیرین کننده‌ها، رنگ‌های طبیعی و حشره‌کش‌ها و همچنین ماده اولیه محصولات آرایشی و بهداشتی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند (یزدانی و همکاران،1383).

    امروزه در جوامع بین المللی و کشورهای پیشرفته به موضوع گیاهان دارویی با دید جمع‌آوری، بسته بندی و عرضه آن‌ها، در مغازه‌های عطاری نمی‌نگرند، بلکه سعی در حفظ گیاهان دارویی و حفظ ویژگی‌های ژنتیکی آن‌ها و حتی بهبود و به‌نژادی این ویژگی‌ها و افزایش مواد موثره دارویی، اهلی نمودن و کشت آن‌ها، استخراج و فرمولاسیون و در نهایت عرضه داروی به دست آمده پس از فرآوری و آماده سازی لازم جهت مصارف عموم مردم دارند. در دهه‌های گذشته، گسترش وسیعی در طیف درمان‌های گیاهی صورت گرفته که رشد سریع تقاضا برای داروهای گیاهی و در نتیجه گیاهان دارویی در دنیا را به دنبال داشته است.

    از مهم‌ترین صادر کنندگان گیاهان دارویی می‌توان چین، هند، آمریکا، آلمان و کره را نام برد. با وجود 1300گونه از گیاهان دارویی در ایران، سهم کشور از تجارت جهانی این بخش کمتر از 2 درصد است.

    بر اساس گزارش منتشر شده توسط بانک جهانی در سال 1996، حجم تجارت گیاهان دارویی تا سال 2050 میلادی بالغ بر 5 ترلیون دلار خواهد بود. چنین روند رو به افزایش مصرف گیاهان دارویی بدون توسعه روش‌های مناسب کاشت، مدیریت و برنامه ریزی صحیح، یک پیامد منفی یعنی تخریب طبیعت را به دنبال خواهد داشت. بنابراین با توجه به این موضوع جهت جوابگویی به نیاز صنایع دارویی، لازم است که تولید زراعی در سطح وسیع انجام گیرد و گونه‌های کمیاب شناسایی و عملیات زراعی مانند کاشت، تکثیر ، مدیریت زمان برداشت و فرآیندهای پس از برداشت روی این گیاهان انجام گیرد(هوسنا[2]، 1997).

    در حال حاضر یک سوم داروهای مورد استفاده در جوامع بشری، منشا گیاهی دارند و با پیشرفت حاصل از علوم مختلفی مانند کشاورزی، داروسازی، شیمی، بیوتکنولوژی و... جای امیدواری است که تولید دو سوم بقیه داروها که به صورت سنتزی ساخته می‌شوند، به تدریج منسوخ شده و به منابع گیاهی متکی گردد (امید بیگی، 1384). این امر موجب شده که هر سال سطوح وسیعی از زمین‌های زراعی به کشت گیاهان دارویی اختصاص یابد، اما عدم آگاهی از نیازهای اکولوژیک و شرایط مناسب کاشت، داشت و برداشت گیاهان دارویی باعث عدم استفاده از تمام پتانسیل موجود در این گیاهان ارزشمند شده است (یزدانی و همکاران، 1383).

    Abstract:

    Medicinal Plants produce a big group of secondary metabolites which are used as medicinal compounds. According to recent estimates, global market value of herbal medicines, including medicinal plants and their products, significantly has been increasing. Considering to the fact that most of the world market for medicinal plants, production and supply of secondary metabolites derived from these plants are concerned and the plant secondary metabolites are of high economic value. Chemical synthesis of these metabolites is an expensive process. Also essential oils and extracts from medicinal plants are regarded as natural food preservatives and health promoting drugs. Considering their antioxidant activity, most of them can prevent oxidative stress.

    An experiment was carried out to study on the effects of different harvesting times and grow stages on the yield, essential oil composition, of  Zataria multifloria, Z. multiflora in the protect zone Bakhtegan. Different harvesting times consist pre flowering, Flowering and post flowering stages.

    Essential oils were obtained by steam distillation using Clevenger and analyzed by gas chromatography (GC) and gas chromatography-mass spectrometry (GC-MS).

    The results showed that, different harvesting times effected on essential oil yield.

    Forty eight components were identified in pre flowering stage the main components on the oil were Thymol (30.86) %, carvacrol (29.16) %, p-Cymene (6.63) %, Forty six essential oil components were identified in flowering stage. The main components were Thymol (36.62) %, carvacrol (17.41%), p-cymene (10.9) %, g-Terpinene (6.46) %.

    In after flowering stages essential oil fourty five four components were identified. The main components on the oil were Thymol (41.82) %, p-Cymene (13.61) %, carvacrol (10.7) %, g-Terpinene (6.07) %.

    The essential oil composition in the pre flowering and flowering stage were highest amount rather than post flowering.

    Key words: Zataria multifloria, harvesting time- essential oil, gas chromatography, Clevenger

  • فهرست:

    چکیده............................................................................................................................................................... .....1

    فصل اول: کلیات

    مقدمه ................................................................................................................................4

     اهداف..............................................................................................................................8

    فرضیه...........................................................................................................................10

    ویژگی های گیاهی .........................................................................................................10

    1-4-1- راسته نعناع.................................................................................................................................... ...10

    1-4-2- تیره نعناع‌سانان............................................................................................................................. ...10

    1-4-3- ویژگی گیاه‌شناسی جنس آویشن....................................................................................12

    1-4-4- جنس‌های آویشن............................................................................................................................. ...17

    1-4-4-1- جنس Zataria ............................................................................................................................ ...18

    1-4-4-2- جنس Ziziphora ........................................................................................................................ ...18

    1-4-4-3- جنس  Thymus .......................................................................................................................... ...19

    پراکنش جغرافیایی آویشن............................................................................................19

    1-5-1- پراکنش جغرافیایی آویشن در جهان....................................................................................... ...19

    1-5-2- پراکنش جغرافیایی آویشن در ایران......................................................................................... ...20

    1-5-3- جایگاه سیستماتیک گیاه آویشن ......................................................................................... ...20

    1-5-4- گونه‌های آویشن.موجود در ایران................................................................................................ ...20

    تاکسونومی و گونه‌های آویشن........................................................................................21

    ویژگی‌های گیاهی آویشن شیرازی...............................................................................22

    نیازهای اکولوژیک آویشن شیرازی..............................................................................23

    سابقه تاریخی گیاه آویشن............................................................................................25

    1-9-1- مصارف آویشن در طب سنتی.................................................................................................... ...27

    1-9-2-آویشن در طب نوین......................................................................................................................... ...27

    1-9-3-مصارف خوراکی............................................................................................................................... ...28

    متابولیت‌ ثانویه    .......................................................................................................28

    1-10-1- ماهیت اسانس و متابولیت ثانویه......................................................................................... ...29

    1-10-1-1- متابولیسم اسانس در بدن انسان.................................................................................... ...30

    1-10-1-2- محل تولید و ترشح اسانس‌های گیاهی ........................................................................ ...31

    1-10-1-3- بیوسنتز اسانس‌ها................................................................................................................. ...32

    روش‌های مختلف اسانس‌گیری....................................................................................33

    1-11-1- تقطیر با آب................................................................................................................................... ...33

    1-11-2- تقطیر با آب و بخار...................................................................................................................... ...34

    1-11-3- تقطیر با بخار مستقیم............................................................................................................ ...34

    1-11-4-روش آنزیمی..................................................................................................................................... ...34

    1-11-5- روش فشردن در حرارت معمولی............................................................................................... ...35

    1-11-6- استخراج به کمک حلال........................................................................................................... ...35

         1-11-7- استخراج به کمک گازها............................................................................................................. ...35

    1-11-8- تقطیر تجزیه ای............................................................................................................................. ...35

    1-11-9-روش گاز کروماتوگرافی و جرم سنجی.................................................................................. ...36

    1-11-9-1- روش کروماتوگرافی گازی..................................................................................................... ...36

    1-11-9-2-طیف سنج جرمی.................................................................................................................... ...38

    1-12-برخی از ترکیب‌های سازنده اسانس آویشن و خواص درمانی آن‌ها.................................... ...39

    1-12-1-کارواکرول........................................................................................................................................ ...40

    1-12-2- تیمول.............................................................................................................................................. ...41

    1-12-3- بورنئول............................................................................................................................................ ...43

    1-12-4- کامفور............................................................................................................................................ ...44

    1-12-5- ترپینن 1-ایزوپروپیل4متیل سیکلوهگزا 1و4 دین.............................................................. ...45

    1-12-6- لینالول، لینالیل استات، ژرانیال، نرال، ژرانیول................................................................... ...45

    1-12-7- 1و8 سینئول.................................................................................................................................. ...46

    1-12-8- پاراسیمین..................................................................................................................................... ...47

    فصل دوم: سوابق تحقیق

    2-1- سوابق تحقیق داخلی در مورد اسانس گونه‌های آویشن......................................................... ...49

    2-2- سوابق تحقیق  خارجی در مورد اسانس گونه‌های آویشن....................................................... ...59

     

    فصل سوم: مواد و روش‌ها

    برداشت گیاه....................................................................................................................67

    3-2- استخراج اسانس.............................................................................................................................. ...68

    3-2-1- مواد و وسایل لازم.......................................................................................................................... ...68

    3-2-2- روش کار................................................................................................................................................ 68

    3-2-2-1- خشک کردن گیاه......................................................................................................................... 68

    3-3- آنالیز اسانس........................................................................................................................................... 70

    3-4- مشخصات دستگاه گاز کروماتوگرافی جهت تعیین مقدار ترکیبات تشکیل دهنده اسانس...........................................................................................................................................71

    3-5- مشخصات دستگاه طیف سنج جرمی جهت شناسایی مقدار ترکیبات تشکیل دهنده اسانس...........................................................................................................................................71

    3-6- آنالیز داده ها......................................................................................................................................... ...73

    فصل چهارم: نتایج

    4-1- نتیجه‌ اندازه گیری درصد اسانس در گیاه دارویی آویشن شیرازی در منطقه قرق........... 75

    4-2- نتیجه‌ اندازه گیری  تجزیه کمی و کیفی اسانس گیاه دارویی آویشن شیرازی................. 76

    4-2-1- تجزیه کمی و کیفی اسانس گیاه آویشن شیرازی در مرحله قبل از گلدهی در منطقه قرق................................................................................................................................................76

    4-2-2- تجزیه کمی و کیفی اسانس گیاه آویشن شیرازی در مرحله گلدهی در منطقه قرق 78

    4-2-3- تجزیه کمی و کیفی اسانس گیاه آویشن شیرازی در مرحله تشکیل بذر در منطقه قرق................         ...82

    فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

    5-1- آنالیز اسانس........................................................................................................................................... 88

    5-1-1- آنالیز اسانس آویشن شیرازی در مرحله قبل از گلدهی در منطقه قرق......................... 88

    5-1-2- آنالیز اسانس آویشن شیرازی در مرحله گلدهی در منطقه قرق....................................... 91

    5-1-3- آنالیز اسانس آویشن شیرازی در مرحله تشکیل بذر در منطقه قرق.............................. 92

    نتیجه گیری کلی ........................................................................................................................................................ 95

    پیشنهادات..................................................................................................................................................................... 97

    منابع

    منابع فارسی..................................................................................................................................................... 99

    منابع انگلیسی.............................................................................................................................105

    چکیده انگلیسی....................................................................................................................................112

    منبع:

     

    آخوند زاده، الف.، میثاقی، ع.، موسوی، م.، زهرایی صالحی، ت. و کریمی. 1386. اثرات اسانس گیاه آویشن شیرازی روی میزان رشد استافیلوکوکوس ارئوس در سوپ تجارتی. فصلنامه گیاهان دارویی، 6(2):91-98.

    آخوندزاده بستی ، الف. ، ک. میثاقی. ،ح. ابراهیم زاده موسوی. ، ر. عباسی فر. ، ر. رادمهر  و ش. آخوندزاده‌ بستی. 1387. اثر روغن‌های فرارآویشن شیرازی بر روی زمان رشد تاخیری استافیلوکوک طلایی، فصلنامه گیاهان داریی،(11): 42-48.

    آئینه چی، ی. 1368. مفردات پزشکی و گیاهان دارویی. تهران، انتشارات دانشگاه تهران. 159 صفحه.

    اشتال، آ. 1382. تجزیه و شناسایی مواد دارویی گیاهی (به روش میکروسکوپی و کروماتوگرافی)، ترجمه هادی صمصام شریعت. انتشارات روزبهان، 246 صفحه.

    اکبری  نیا،الف.؛ میرزا،الف. 1386. شناسایی ترکیب‌های معطر گیاه دارویی آویشن دنایی کشت شده در قزوین. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، 12(48):62-58.

    امامی، س. و رحیمی، ح. 1383. روش‌های کروماتوگرافی، راهنمایی علمی استفاده، نگهداری و رفع عیب از دستگاه‌های کروماتوگرافی با ستون مویینه. انشارات نور پردازان. 230 صفحه.

    امید بیگی، ر. 1376. بررسی جنبه‌های تولید آویشن و فرآوری مواد مؤثره آن، فصلنامه پژوهشی و سازندگی، 36: 71-67.

    امیدبیگی، ر. 1376. تولید و فرآوری گیاهان دارویی. بی تا، انتشارات آستان قدس رضوی.80 صفحه.

    امیدبیگی، ر. 1385. تولید و فرآوری گیاهان دارویی. انتشارات آستان قدس رضوی، مشهد. 199 صفحه.

    امیدبیگی، ر.، فتاحی، ف. و کریم زاده، ق. 1389. تأثیر زمان برداشت بر عملکرد پیکر رویشی و میزان اسانس گیاه دارویی آویشن ابلق(Thymus × citriodorus (Pers. Schreb). فصلنامه علمی-پژوهشی تحقیقات گیاهان دارویی و معطر ایران، 26 (3): 325- 317.

    امین، غ. 1370. گیاهان دارویی و سنتی ایران-تهران، معاونت پژوهشی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی.90 صفحه.

    برازنده، م.م.، و باقرزاده، ک.، 1386. بررسی ترکیبات شیمیایی روغن فرار آویشن دنایی Thymus daenensis Celak)) جمع آوری شده از چهار منطقه مختلف استان اصفهان. فصلنامه گیاهان دارویی، 6. 3(23):19-15.

    بقالیان، ک.؛ ونقدی بادی، ح. 1379. گیاهان اسانس‌دار(گیاه شناسی، فیزیولوژی، شیمی، ژنتیک، بیوتکنولوژی، تجارت جهانی و...). نشر اندوز، 248 صفحه.

    جم‌زاد، ز. 1387. آویشن. انتشارات موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع. 69 صفحه.

    جم‌زاده، ز. 1388. آویشن‌ها و مرزه‌های ایران. مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور، تهران. 124 صفحه.

    حسن زاده، ن. 1384. فن‌آوری استفاده از مواد طبیعی گیاهی با تاکید بر مدیریت بیماری آتشک. مجله علمی-پژوهشی علوم کشاورزی، 11(10):53-67.

    دوازده امامی، س. 1386. زراعت و تولید برخی گیاهان دارویی و ادویه‌ای. تهران، انتشارات دانشگاه تهران. 236 صفحه.

    روستایی ،ع.، فخر طباطبایی، م و امیدبیگی، ر. 1388. تنوع مورفولوژیکی جمعیت¬های آویشن دنایی( Thymus daenensis Celak) بومی ایران. ششمین کنگره علوم باغبانی ایران.

    زرگری، ع. 1369. گیاهان دارویی. جلد چهارم. چاپ ششم. انتشارات دانشگاه تهران، صفحه:28-38.

    زرگری، ع. 1370. گیاهان دارویی. دانشگاه تهران. بی تا. 288 صفحه

    زارع زاده، ع. 1383. دایره المعارف گیاهان دارویی. بی تا، انتشارات وصال. 589 صفحه.

    سجادی، الف.، نادری، غ. و ضیایی، ر. 1383. تاثیرات آنتی اکسیدانی منتخبی از گیاهان دارویی خانواده نعناع. نشریه بهبود، 1(2):12.

    سفیدکن، ف. و رحیمی بیدگلی، ع. 1381. بررسی تغییرات کمی و کیفی اسانس آویشن کوهی (Thymus kotschyanus) در دوره رشد گیاه با روش‌های مختلف تقطیر. مؤسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع. تحقیقات گیاهان دارویی و معطر ایران، 2(15): 14-18.

    سفیدکن، ف. و عسکری، ف. 1381. مقایسه کمی و کیفی اسانس پنج گونه آویشن. مؤسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع. تحقیقات گیاهان دارویی و معطر، 12(1):18-21

    شاهرخی، ن. 1375. روش‌های کنترل کیفی مواد اولیه داروهای گیاهی. تهران، انتشارات جهاد دانشگاهی شهید بهشتی. 341 صفحه.

    صمصام شریعت، ه. 1382. پرورش و تکثیر گیاهان دارویی. بی‌تا، انتشارات مانی، 120 صفحه.

    طالبی، پ.؛ قاسمی گرمی،ط.؛ رضوی، ک. 1390. تاثیر ترکیبات موجود در عصاره گیاه Nerium Oleander بر علیه باکتری‌های ایجاد کننده عفونت‌های گوارشی و ادراری. دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تبریز. اولین کنگره ملی میکروب شناسی. پوستر.

    طالبی زاده، خ.، علیزاده، الف و هنرور، م. 190. مقایسه اسانس آویشن شیرازی و آویشن باریک در مراحل مختلف فنولوژی. اولین همایش ملی گیاهان دارویی. آمل. 30 آبان ماه. 692-695.

    قاسمی دهکردی، ن.، و طالب، الف. 1380. استخراج، شناسایی و تعیین مقدار ترکیبات موجود در گیاهان دارویی شاخص. اصفهان. انتشارات چوگان، 80 صفحه.

    کریمی، الف. ، قاسمی پیربلوطی، ع.، ملک پور، ف .، یوسفی، م.، و گل پرور، الف.، 1390. بررسی تنوع اکوتیپی و شیمیوتیپی آویشن دنایی (Thymus daenensis Celak.)در استان های اصفهان و چهارمحال و بختیاری. فصلنامه داروهای گیاهی، 2(3):15.

    گشسبی ،ف.، شمسی محمودآبادی، ح.، و زارع زاده، ع.، 1390. بررسی میزان و درصد اسانس سه گونه آویشن دنایی (Thymus daenensis) ،آویشن آناتولی(Thymus fallax) وآویشن باغی (Thymus vulgaris) در زمان گلدهی کامل در استان یزد. اولین همایش ملی مباحث نوین در کشاورزی. دانشگاه آزاد واحد ساوه: 25-27.

    گلپرور، الف.،  قاسمی پیربلوطی،ع.، زینلی، ح.، و هادی ‌پناه، الف .1390. اثر زمان‌های مختلف برداشت بر خصوصیات کمی (مورفولوژیک) و کیفی آویشن دنایی(Thymus daenensis Celak.) در منطقه اصفهان. فصل نامه‌ی داروهای گیاهی، 2)4):254-245.

    محمدپور، ق. 1389. بررسی اهمیت فرآورده‌های گونه‌های گیاهی تحت نام آویشن (Thyme group plants)در طب سنتی و پزشکی امروز. فصل نامه عطارنامه ،4(25): 75 .

    مکی زاده تفتی، م.، نقدی بادی، ح.، رضازاده، ش.، اجنی، ی.، وکدخدا، ز. 1389. ارزیابی خصوصیات گیاه شناسی و بازده و اجزای اسانس اکوتیپ‌های آویشن کرمانی(Thymus carmanicus Jalas) در ایران. فصلنامه گیاهان دارویی، 4(36): 65-57.

    میرجلیلی، م.ح. 1382. جایگاه اقتصادی گیاهان اسانس‌دار در جهان، بی تا، 156: 26

    نقدی بادی، ح.، مکی زاده تفتی، م. 1382. مروری برگیاه آویشن(Thymus vulgaris) فصلنامه گیاهان دارویی، 3(13):7-1.

    نعمتی، ش.، سفیدکن، ف.، و پورهروی، م ح. 1390. تأثیر شرایط خشک کردن بر مقدار و ترکیب‌های اسانس آویشن دناییThymus daenensis Celak)). فصلنامه علمی-پژوهشی تحقیقات گیاهان دارویی و معطر ایران، 27( 1): 80-72.

    نیک آور، ب.، مجاب، ف.، و دولت آبادی، ر. 1383. بررسی اجزای تشکیل دهنده اسانس سرشاخه‌های گل دار آویشن دنایی. فصلنامه گیاهان دارویی، 4(13):45.

    واترامین، ه. 1379. گیاهان اسانس‌دار. ترجمه بقالیان، ک. و نقدی بادی، ح. دانشگاه تهران، نشر اندرز، 202 صفحه.

    ولاگ، ژ. و استودولا، ژ. 1376. گیاهان دارویی. ترجمه ساعد، ز. بی تا، انتشارات ققنوس، 190 صفحه.

    یاوری، ع.، ناظری، و.، سفیدکن، ف.، و حسنی، م ح. 1388. بررسی ترکیب‌های شیمیایی اسانس آویشن آذربایجانی (Thymus migricus Klokov and Desj.-Shost.) در رویشگاه‌های مختلف استان آذربایجان غربی. فصلنامه علمی-پژوهشی تحقیقات گیاهان دارویی و معطر ایران، 26(1):21-14.

     

     

    منابع انگلیسی

    42. Abousaber, M., Khanavi, M., Khoshchehreh, M., Adjiakhoondi, A.H. Shams Ardekani, M.R., and Shafiee, M. (2011). Composition of the essential oils of Thymus deanensis Celak Var.deanensis from different regions of Iran. Journal of Medicinal Plants, 11(41):34-39.

    43. Ahmet, C., Gorena, S., Bilsela, G., Bilsela, MD., Emira, H., and Esin, E. (2003). Analysis of essential oil of Coridothymus capitatus (L.) and its antibacterial and antifungal activity. Materials and Chemical Technologies Research, 10(2): 677-690.

    44. Akbarinia, A., and Mirza, M) .2008). Identification of essential oil components of Thymus daenesis Celak. In field condition in Qazvin. Journul of Qazvin University of Medical Sciences, 12(3): 58-62.

    45. Alavi, L., Jabbari, A., Barzegar, M., and Naghdibadi, H. (2008). Chemical composition and antioxidant properties of essential oils. (Lippia citriodora, Thymus daenensis).18 Th National Congress on Food Technology, Mashhad. Iran.

    46. Alavi, L., Barzegar, M., Jabbari, A., and Naghdi Badi, H. (2010). Effect of heat treatment on chemical composition and antioxidant property of Thymus daenensis. Essential Oil Journal of Medicinal Plants, 9(35): 129-138.

    47. Austgulen, L.T., Solheim, E., Scheline, R.R. (1987). Metabolism inrats of P-cymene derivatives: carvacrol and thymol. Pharmacol Toxical, 61(2): 98-102.

    48. Bart, S., (2004). Essential oils: their antibacterial properties and potential application in foods-areview. Journal Food Microbiology. 94: 223 -53.

    49. Cabo, J., Crespo, M. E., Jimenez, J., Navarro, C., and Risco, S. (1982). Seasonal variation of essential oil yield and composition of Thymus hymalis. Planta Medica, 53:380-382.

    50. Caplin, J. L., Allan, I., and Hanlon, G.W. (2009). Enhancing the in vitro activity of Thymus essential oils against Staphylococcus aureus by blending oils from specific cultivars. International of Essential Oil Therapeutics, 3: 35-39.

    51. Clark, A. M. (1996). Natural products as a resource from new drugs, Pharm Reserch, 13(8): 1133–1144.

    52. Cowan, M., (1999). Plant products as antimicrobial agents. Clinical Microbiology, 12: 564 –582.

    53. Dilek Azaza, A., Alper Irtema, H., Kurkcuog lub, M., and Husnu, K. (2004). Composition and the in vitro antimicrobial activities of the essential oils of some Thymus Species. Z.Naturforsch, 59:75-80.

    54. DOB, T., Dahmanc, D., Benabdelkader, T. and Chelghoum, C. (2006). Studies on the essential oil composition and antimicrobial activity of Thymus algeriensis Boiss. ET Reut. International journal of Aromatherapy, 16(2): 95-100.

    55. Echeverrigaray, G., Agostini, G., Tai-Serfeni, L., Paroul, N., Pauletti, G.F., and Atti dos Santos, A.C. (2001). Correlation between the chemical and genetic relationships among commercial Thyme cultivars. Journal of Agricultural Food and Chemistry, 49: 4220-4223.

    56. Elena-roselo, J. A. (1981). Cytoplasmi and evolutionary studies in Thymus.  Annal Journal of Biotechnology, 38(1): 51-59.

    57. Eman, E., Aziz, S.T., Hendawi, E., E.l Din, A., and Omer, E.R., (2008). Effect of soil type and irrigation intervals on plant growth,essential oil yield and constituents of Thymus vulgaris plant. American Eurasian Journal of Agriculture, 4(4):443-450.

    58. Friedman, M., Henika, P. R., Levin, C., E. and Mandrell, R. E. (2006). Antimicrobial wine formulations active against the foodborne pathogen Escherichia coli 0157:H7 and Salmonella enterica. Journal of. Food Science, 71: 245 – 251.

    59. Goodner, K. L., Mahattanataweea, K., Plotto, A., Sotomayor, J. A., and Jord´an, MJ. (2006). Aromatic profiles of Thymus hyemalis and Spanish T. vulgaris essential oils by GC–MS/GC. Industrial Crops and Products, 24: 264–268.

    60.Grieve,M.(2008).A°modern°herbal°Thyme. http;/botanical.com/botanical/mgmb/t/thygar.html

    61. Hudaib, M., Speroni, E., Di Pietra, A.M., Cavrini, V. (2002). GC/MS evaluation of Thyme (Thymus vulgaris L.) oil composition and variations during the vegetative cycle. Journal of Phytopharmacology, 29:691–700.

    62. Jalas, J. (1971). Notes on Thymus L. (Labiatae) in Europe supraspecific classification and nomenclature. Biotechnology. Journal.of Limita. Society, 64:199-235.

    63. Jalas, J. (1973). Thymus Subect. Pseudomarginati in the Himalayas and adjoining western mountain ranges and Caucasu. Annal Biotechnology Fennicri, 10: 104-122.

    64. Jamzad, Z. (2001). A phylogenetic study of Nepeta L. (Lamiaceae). Ph. D. thesis, Birkbeck College, University of London.

    65. Kulevanova, S., and Kadifkova Panovska, T. (2001). Antioxidant activity of essential oils of different wild Thmus L. Species. Bulletin of the Chemists and Technologists of Macedonia. 20(1): 61-66.

    66. Lange, D. (1998). Medicinal and aromatic plants: Their use, trade and conservation, Cambridge. Annal Journal of Biotechnology, 32:129-135.

    67. Letchamo W, Xu HL and Gosselin A. (1995). Photosynthetic Potential of Thymus valgaris selections under two light regimes and three soil water levels. Scientia Horticulturae, 62: 89-101.

    68. Malik, M. S., Sattar, A. and Khan, S, A. (1987). Essential oils of the species of labiatae. Part III. Studies on the essential oil of Zataria multiflora. Pakistan. Journal. Science, 30: 751-3.

    69. Mazooji, A., Salimpour, F., Danaei, M., Akhoondi Darzikolaei, S., and Hirmohammadi, K. (2012). Comparative study of the essential oil chemical composition of Thymus Kotschyanus Boiss. And Hohen var. kotschyanus from Iran. Scholars Research library Annals of Biological Research, 3 (3):1443-1451.

    70. Mericli- Lisulu, F., and Tanker, M. (1986). The volatile oils of some endemic Thymus species grown in Southern Anatolia. Planta Medica, 340.

    71. Mericli, F. 1986. Volatile Oils of Thymus Kotschyanus var. glabrescens and Thymus fedtschenkoi var. handelii. Journal of Natural Products, 49(5): 942.

    72. Miguel, G., Sim, M., Figueiredo, A.C., Barroso, JG., Pedro, L.G., and Carvalho, L. (2004). Composition and antioxidant activities of the essential oils of Thymus caespititius, Thymus camphoratus and Thymus mastichina. Food Chemistry, 86:183–188.

    73. Modnicki, D., and Balcerek, M., (2009). Estimation of total polyphenols contents in Ocimum basilicum L., Origanum vulgare L. and Thymus vulgaris L. commercial samples. Herba polonica, 55 (1): 35-42.

    74. Necula, R., Aprotosoaie, C., Cioanca, O., Gille, E., and Stanescu, U. (2011). Contributions to the study of the biochemical variability of thepolyphenol existing in 8 Thymus pulegioides populations from Northern Moldavia. Bulletin of the Transil vania. University of Brasov, 4 (53) (2):15-22.

    75. Nejad Ebrahimi, S., Hadian, J., Mirjalili, M. H., Sonboli, A., and Yousefzadi, M (2008). Essential oil composition and antibacterial activity of Thymus caramanicus at different phenological stages. Food Chemistry, 110:927–931.

    76. Okazaki, K., Kawzoe, K. and Tokaishi, D. (2002). Human platelet aggregation in hibitors frum Thymus vulgaris, Phytotherapy Research, 16(4): 398-409.

    77. Özguven, M., and Tansi, S. (1996). Drug yield and essential oil of Thymus vulgaris L. as in influenced by ecological and ontogenetical variation. Journal of Agriculture and Forestry, 22: 537-542.

    78. Ozguven, M., and Aksu, F.H.S.Z. (1987). Antibacterial activites of essential oil from Majorana hortensis Moench, Satureja Montana L. and Thymus vulgaris L. Journal of Ankem, 1:270-275.

    79. Pavel, M., Radulescu, V., and Carolina Ilies, D. (2009). GC-MS Analysis of eeesntial oil obtained from the species Thymus comosus HeuffE. Ex Griseb. (Lamiaceae). Farmacia, 57(4):479-484.

    80. Pavel, M., Ristic, M., and Stevice, T. (2010). Essential oils of Thymus pulegioides and Thymus glabrescens from Romania: chemical composition and antimicrobial activity. Journal of the Serbian Chemical Society, 75 (1):27–37.

    81. Pereira, S. I., Santos, P. A.G., Barroso, J. G., Figueiredo, A. C., Pedro, L. G.,  Salgueiro, L. R., Deans, S. G., and Scheffer, J. J. C.(2003). Chemical polymorphism of the essential oils from populations of Thymus caespititius grown on the Islands Pico, Faial and Graciosa (Azores). Phytochemical Analysis, 14: 228–231.

    82. Piccaglia, R., and Marotti, M. (1991). Composition of the essential oil of an Italian Thymus vulgaris L. ecotype. Journal Flav. Frag, 6:241-244.

    83. Pina-Vaz, C., Gonçalves Rodrigues, A., Pinto, E., Costa-de-Oliveira, R., Tavares, C., Salgueiro, L., Cavaleiro, C.,  Gonçalves, M .J.,  and Martinez-de-Oliveira, J., (2004). Antifungal activity of Thymus oils and their major compounds. Annal Journal of Biotechnology, 18:73–78.

    84. Pinto, E., Pina-Vaz, C., Salgueiro, L., Jose´ Goncalves, M., Costa-de-Oliveira, S., Cavaleiro, C., Palmeira, A., Rodrigues, .A. and Martinez-de-Oliveira, J. (2006). Antifungal activity of the essential oil of Thymus pulegioides on Candida, Aspergillus and Dermatophyte species. Journal of Medical Microbiology, 55:1367–1373.

    85. Pirigharnaei, M., Heydari, R., Zare, S., Khara, J., and Emam-Ali Sabzi, R. (2012). Comparison of essential oil composition in wild and cultivated populations of Thymus pubescens Boiss. And Kotschy ex Celak. From Iran. International Journal of Plant Physiology and Biochemistry, 4(4):92-98.

    86. Raal, A., Paaver, U., Arak, E., and Orav, A. (2004). Content and composition of the essential oil of Thymus serpyllum L.growing wild in Estonia. Medicina (Kaunas), 40(8): 795-800.

    87. Raal, A., Araki, E. and Orav, A. (2005). Comparative chemical composition of the essential oil of Thymus vulgaris L. from different geographical sources. Herba polonic, 51: 10-17.

    88. Reda, F., Abdel-Rahim, E.A., EL-Baroty, G.S.A., and Hasnaa, S. (2005). Response of essential oils, phenolic components and polyphenol oxidase activity of Thyme (Thymus vulgaris, L.) to some bioregulators and vitamins. International Journal of Agriculture and Biology, 5:735–739.

    89. Reda, F., Baroty, G.S.A., Iman, M., Talaat, I.A., Rahimi, A., and Hasnaa, S. (2007). Effect of growth regualtors and vitamins on essential oil, phenolic content and activity of oxidoreductase enzymes of Thymus vulgaris L. Word Journal of Agricultural Sciences, 3(5):630-638.

    90. Sacchetti, G., Maietti, S., Muzzoli, M., Scaglianti, M., Manfredini, S., Radice, M., and Bruni, R. (2005). Comparative evaluation of 11 essential oils of different origin as functional antioxidants, antiradicals and antimicrobials in foods. Food Chemistry, 91: 621–632.

    91. Sajadi, S. E., Ghasemi Dehkordi, N. and Baloochi. (2003). Volatile Constituents of Ziziphora clinopodioides Lam. Journal of Pajoohesh VA Sazandeghi, 8: 1-9.

    92. Thompson, J. D., (2002). Genetic variation for sexual dimorphism in flower size within and between of gynodioecious Thymus vulgaris. Journal Evoul Biotechnology, 11: 362-372.

    93. Tosun, M., Ercisli, S., Sengul, M., Ozer, H., Polat, T., and Ozturk, A. (2009). Antioxidant properties and total phenolic content of Eight Salvia Species from Turkey. Biological Research, 42: 175-181.

    94. Tripathi, L., (2003). Role of biotechnology in medicinal plants. Tropy Research, 2(2): 243-253.

    95. Tylure, V. E. (2000). Herbal medicine: from the past to the future. Public Health Nutrition, 3 (4): 447-452.

    96. Yanli li, Craker, L.E. and Potter, T. (1977). Effect of light Level on essential oil Preduction of sage (salvia officinalis) and thyme (Thymus vulgaris), Horticulture 


موضوع پایان نامه بررسی ترکیبات اسانس آویشن در مراحل مختلف فنولوژی در منطقه قرق (مطالعه موردی پناهگاه حیات وحش بختگان 2), نمونه پایان نامه بررسی ترکیبات اسانس آویشن در مراحل مختلف فنولوژی در منطقه قرق (مطالعه موردی پناهگاه حیات وحش بختگان 2), جستجوی پایان نامه بررسی ترکیبات اسانس آویشن در مراحل مختلف فنولوژی در منطقه قرق (مطالعه موردی پناهگاه حیات وحش بختگان 2), فایل Word پایان نامه بررسی ترکیبات اسانس آویشن در مراحل مختلف فنولوژی در منطقه قرق (مطالعه موردی پناهگاه حیات وحش بختگان 2), دانلود پایان نامه بررسی ترکیبات اسانس آویشن در مراحل مختلف فنولوژی در منطقه قرق (مطالعه موردی پناهگاه حیات وحش بختگان 2), فایل PDF پایان نامه بررسی ترکیبات اسانس آویشن در مراحل مختلف فنولوژی در منطقه قرق (مطالعه موردی پناهگاه حیات وحش بختگان 2), تحقیق در مورد پایان نامه بررسی ترکیبات اسانس آویشن در مراحل مختلف فنولوژی در منطقه قرق (مطالعه موردی پناهگاه حیات وحش بختگان 2), مقاله در مورد پایان نامه بررسی ترکیبات اسانس آویشن در مراحل مختلف فنولوژی در منطقه قرق (مطالعه موردی پناهگاه حیات وحش بختگان 2), پروژه در مورد پایان نامه بررسی ترکیبات اسانس آویشن در مراحل مختلف فنولوژی در منطقه قرق (مطالعه موردی پناهگاه حیات وحش بختگان 2), پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی ترکیبات اسانس آویشن در مراحل مختلف فنولوژی در منطقه قرق (مطالعه موردی پناهگاه حیات وحش بختگان 2), تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی ترکیبات اسانس آویشن در مراحل مختلف فنولوژی در منطقه قرق (مطالعه موردی پناهگاه حیات وحش بختگان 2), تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی ترکیبات اسانس آویشن در مراحل مختلف فنولوژی در منطقه قرق (مطالعه موردی پناهگاه حیات وحش بختگان 2), مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی ترکیبات اسانس آویشن در مراحل مختلف فنولوژی در منطقه قرق (مطالعه موردی پناهگاه حیات وحش بختگان 2), پروژه درباره پایان نامه بررسی ترکیبات اسانس آویشن در مراحل مختلف فنولوژی در منطقه قرق (مطالعه موردی پناهگاه حیات وحش بختگان 2), گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی ترکیبات اسانس آویشن در مراحل مختلف فنولوژی در منطقه قرق (مطالعه موردی پناهگاه حیات وحش بختگان 2), پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی ترکیبات اسانس آویشن در مراحل مختلف فنولوژی در منطقه قرق (مطالعه موردی پناهگاه حیات وحش بختگان 2), تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی ترکیبات اسانس آویشن در مراحل مختلف فنولوژی در منطقه قرق (مطالعه موردی پناهگاه حیات وحش بختگان 2), مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی ترکیبات اسانس آویشن در مراحل مختلف فنولوژی در منطقه قرق (مطالعه موردی پناهگاه حیات وحش بختگان 2), رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی ترکیبات اسانس آویشن در مراحل مختلف فنولوژی در منطقه قرق (مطالعه موردی پناهگاه حیات وحش بختگان 2)

پایان‌نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد زراعت چکیده آویشن‌ها، گیاهانی چند ساله از خانواده نعناعیان و از جمله گیاهان دارویی با ارزش در دنیا می‌باشند. در جنس آویشن، 215 گونه در دنیا و 18 گونه در ایران پراکنش دارند که آویشن دنایی (Thymus daenensis L.) از گونه انحصاری در کشور ایران می‌باشد. به منظور بررسی تأثیر نانو کود کلات آهن و کود آهن (سولفات آهن) بر محتوای کلروفیل a، b، کل، ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.Sc) رشته: تولیدات گیاهی (گرایش تولید محصولات باغبانی) عنوان پایان نامه: تأثیر انواع بستر و تاریخ کاشت بر رشد، عملکرد و اجزای عملکرد بذر گیاه ریحان (Ocimum basilicum.L) به منظور مطالعه تأثیر انواع بستر و تاریخ کاشت بر میزان تولید عملکرد بذر ریحان در طی سال های 92- 91 آزمایشی به صورت فاکتوریل در قالب بلوک های کامل تصادفی با دو فاکتور ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته کشاورزی گرایش زراعت (M.Sc) چکیده به منظور بررسی تأثیر کودهای زیستی بر روی خصوصیات کمی و کیفی آویشن باغی در سال زراعی 1391- 1390 آزمایشی در یک گلخانه در منطقه ای از سمنان اجرا شد. این آزمایش با استفاده از فاکتوریل 3×3 بر پایه طرح بلوک کامل تصادفی در 3 تکرار اجرا شد. کودهای زیستی شامل:دو گونه قارچ Glomos fasiculatum ;Glomos mosseaو دو گونه باکتری ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.Sc.) رشته: باغبانی- گیاهان زینتی چکیده داودی با نام علمی (Dendranthema grandiflorum L.) از خانواده کلاه پرک سانان، یکی از گل­های نافرازگرا و حساس به انسداد آوندی می باشد. این مطالعه بر پایه طرح کاملا تصادفی با 10 تیمار شامل اسانس گیاهی ژرانیوم در 3 سطح (2، 6 و10 سی سی در 600 سی سی آب مقطر)، مورد در 3 سطح (2، 6 و10 سی سی در 600 سی سی آب ...

استفاده از گياهان دارويي به قدمت عمر عقلي و رشد شعور انسان است. چون امراض با پيدايش بشر متولد شده اند و اسناد چند هزار ساله موجود در تاريخ طب و داروسازي حاوي تجربيات و اطلاعات ارزشمند گياهي درماني مي

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد گرایش شیمی و فناوری اسانس خلاصه فارسی جنس بومادران در ایران 19 گونه گیاه علفی چندساله و غالباً معطر دارد که شش گونه آن انحصاری کشور ایران است. Achillea filipendula با نام فارسی بومادران زاگرسی یکی از گونه‌های بومی این جنس در ایران است. بخش‌های مختلف گونه‌های بومادران به طور گسترده در طب سنتی به علت خواص متعدد دارویی از جمله فعالیت‌های ضد ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته شیمی گرایش الی چکیده : یکی از گیاهان دارویی با ارزش، گیاه رزماری با نام علمی Rosmarinus officinalis می باشد که با طبیعت گرم و خشک، از خانواده نعناعیان، که پرورش گیاه رزماری در بیشتر نواحی ایران معمول و دارای خواص با ارزش متعددی از جمله خواص انتی اکسیدانی،ضدباکتری و ضد درد و دیابت می باشد.در این تحقیق به منظور بررسی اثرات امواج ...

چکیده این تحقیق به منظور بررسی اثر تیمارهای مختلف کودهای آلی و شیمیایی بر ویژگی­های کمّی و کیفی گیاه دارویی مرزه تابستانه و مقدار اسانس آن به صورت آزمایش فاکتوریل و در قالب طرح پایه بلوک کاملاً تصادفی با چهار تکرار و 7 تیمار شامل: تیمار نمونه شاهد (بدون مصرف کود)، تیمار ورمی کمپوست، تیمار کود گوسفندی کاملا پوسیده شده و چهار تیمار کود شیمیایی با ترکیب عناصر اصلی ازت، فسفر و ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه‌کارشناسی‌ارشد در رشته مهندسی‌علوم‌و‌صنایع غذایی گرایش: علوم و صنایع غذایی چکیده با توجه به موارد مختلف استفاده از سبزی­ها در تغذیه انسان­ها و نیز به دلیل خصوصیات طعم و مزه و مفید بودن آنها در حفظ سلامتی و تندرستی روز به روز بر اهمیت آنان افزوده می­شود. با توجه به عمر پس از برداشت اندک و آلودگی میکروبی سبزی­ها لزوم تحقیقات در این زمینه ضروری به نظر ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ((M.SC)) گرایش: شیمی و فناوری اسانس خلاصه فارسی مقدمه: آلودگی خاک با فلزات سنگین یک مسأله مهم است که این عناصر سمی‌ می‌تواند در اکوسیستم زمینی منتقل شود وخطر بالقوه بر کیفیت غذا و سلامت، محیط زیست داشته باشد. آلودگی خاک با فلزات سمی‌ سنگین در طول چند سال گذشته افزایش قابل توجهی یافته است. تکنولوژی گیاه پالایی شامل استخراج فلزات به خصوص ...

ثبت سفارش