پایان نامه بررسی وضعیت رقابت پذیری بین شرکت های بیمه استان گیلان در قالب یک مدل علّی

word 2 MB 30845 142
1393 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۳,۳۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۹۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد

    رشته: مدیریت بازرگانی -گرایش  مدیریت بیمه

    چکیده

           در عصر جهانی شدن ، رقابت پذیری موضوعی مهم در بین سیاست گذاران بوده و وسیله ای برای نیل به رشد اقتصادی مطلوب و توسعه پایدار قلمداد می شود. بنابراین هدف صنایع از رقابت پذیری ، دستیابی به موقعیتی ممتاز از لحاظ عملکرد در بازار است. کلید این مسئله بررسی و سنجش عوامل موثر بر رقابت پذیری می باشد. صنعت بیمه از ارکان فعالیت های اقتصادی است که تضمین کننده سلامت وبقای حرکت های اقتصادی می باشد. بنابراین عملکرد نامناسب آن علاوه بر اینکه ساختار درونی خود را تحت تاثیر قرار می دهد بلکه اثرات جانبی گسترده ای در سایر بازارهای کشور به جای خواهد گذاشت.

    هدف تحقیق حاضر ، سنجش ارتباطهرکدام از عوامل محیطی ،عوامل درون سازمانی و عوامل ایجاد ارزش ادراکی بر رقابت پذیری در شرکت های بیمه در سطح استان گیلان می باشد. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه جمع آوری داده ها از نوع توصیفی-پیمایشی و با بهره گیری از ابزار پرسشنامه می باشد. در این تحقیق برای تبیین مدل مفهومی به کمک مدل سازی معادلات ساختاری نحوه ی ارتباط شاخص ها و عوامل اثر گذار بر رقابت پذیری (عوامل محیطی، عوامل درون سازمانی و عوامل ایجاد ارزش ادراکی) بررسی شد. داده های تحقیق در سطح شرکت های بیمه مستقر در استان گیلان و از یک نمونه 137 نفره از کارشناسان و کارکنان بیمه گردآوری و از نرم افزار لیزرل جهت تجزیه و تحلیل استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که عامل ایجاد ارزش ادراکی ، عامل محیطی و عامل درون سازمانی رابطه معنی داری با رقابت پذیری در شرکت های بیمه داشته که در این میان عامل ایجاد ارزش ادراکی در مرتبه اول اهمیت قرار داشته که میزان تأثیرگذاری آن بر رقابت پذیری 76/0 می باشد و عوامل محیطی با میزان تأثیر گذاری 65/0 در مرتبه دوم و عامل درون سازمانی با میزان تأثیر گذاری 53/0 در مرتبه سوم الویت قرار دارد.

    واژگان کلیدی:

          رقابت پذیری ، مدل سازی معادلات ساختاری ، تحلیل عاملی تاییدی ، شرکت های بیمه

    در دنیای امروز ، افزایش سطح زندگی و رفاه افراد یک کشور به میزان رقابت پذیری شرکت ها و بنگاه های اقتصادی بستگی دارد که در آن کشور فعالیت می کند. رقابت پذیری بخش صنعت و تجارت اهرم رشد اقتصادی کشورهای دنیا اعم از توسعه یاقته یا در حال توسعه است. ( مهرگان ، 1387، ص 6 )

    بررسی های انجام شده نشان داده است که شرکت ها یا بنگاه های تولیدی که بتوانند از منابع موجود ( سرمایه ، نیروی کار و تکنولوژی ) به نحو مطلوبی استفاده کنند و مناسب ترین روابط را با شبکه های عرضه کنندگان ، خریداران و حتی رقبای خود برقرار نمایند می توانند در فروش کالاها و خدمات خود از مزایای رقابتی بهره مند شوند. به هر حال در سیستم های اقتصادی حاکم بر دنیای امروز ، شرکت ها تنها از طریق افزایش سطح رقابت و بهبود کیفیت فعالیت های خود قادر به ادامه حیات هستند.(لی[1] ،2009، ص 308)

    صنعت بیمه بعنوان یکی از صنایع مهم ، پیچیده و حیاتی در سطح جهان است. در قرن حاضر فعالیت های اقتصادی بنحوی شکل گرفته است که تداوم آن بدون پشتوانه بیمه ای سخت تحت تاثیر قرار می گیرد. صنعت بیمه ، با برخورداری از مجموعه وسیع نیروی انسانی و شبکه گسترده ای از شعب ، نمایندگی ها و سایر ارکان بیمه ای ، می تواند نقش حائز اهمیتی در توسعه اقتصادی کشور ایفا کند. در راستای سیاست های اصل 44 قانون اساسی در فضای کسب و کار صنعت بیمه کشور اقداماتی مانند واگذاری بیمه های دولتی به بخش خصوصی ، آزادسازی تعرفه های بیمه ای و توانمندسازی صنعت بیمه انجام گرفته است. این صنعت یکی از زیر بخش های بازار مالی است که اثرات گسترده ای در سایر بازار ها دارد و باید تضمین کننده سلامت و بقای حرکت های اقتصادی باشد. ( حنیفه زاده ، 1389،ص36 )

    بر این اساس پژوهش حاضر سعی دارد با توجه به عوامل موثر بر رقابت پذیری شرکت های بیمه به بررسی میزان تاثیر هریک از این عوامل بر رقابت پذیری و تحلیل آن پرداخته و با ارائه راهکارهای موثر اجرایی در جهت افزایش توانایی رقابتی بتواند نقش مهمی را در این زمینه ایفا کند.

    1-1بیان مسئله

    وجود پدیده هایی مانند اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی ، طرح تحول اقتصادی دولت به علاوه اجرای برنامه های کلان توسعه کشور ، برنامه هایی مانند برنامه توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی کشور ، وجود تحولات در سیستم مالی ، اقتصادی، گسترش بازارها و شکل گیری رقابت های شدید جهانی و ... شرکت های بیمه کشور را در وضعیت رقابتی پرچالش قرار داده است (حنیفه زاده ،1389،ص42) .

    امروزه نگرش های سنتی امور بیمه ای از بین رفته و نگرش های مدرن مبتنی بر مشتری مداری جایگزین آنها شده است ، که همین امر باعث شده شرکت های بیمه با چالش های رقابتی شدیدتری روبرو شوند.

    امروزه باقی ماندن و موفقیت در فضای رقابتی میان شرکت های بیمه در ایران به عنوان یک دغدغه بسیار مهم مدیران این شرکت ها شده است که هر چقدر آن ها در مسیر آینده پیش بروند اهمیت آن بیشتر می شود.

    رقابت پذیری ؛ بهره وری ، نوآوری ، اثربخشی و رضایت مشتری و ... را با خود به همراه دارد به این مفهوم که هر شرکتی بتواند به بهترین شکل ممکن ، منابع در دسترس اعم از سرمایه ، نیروی کار و فن آوری را تلفیق کند محصولات مشتری پسند و یا خدماتی مناسب را به بازار عرضه نماید ، از موفقیت بیشتری در فضای رقابتی برخوردار خواهد بود. از آنجایی که رقابتپذیرییک مفهوم تطبیقی است که توانایی یا عملکرد یک شرکت یا بنگاه اقتصادی را در زمینه عرضه کالا یا خدمات خود به یک بازار را مشخص می کند (لازلو و همکاران ، 2009 ، ص 125).بنابراین چنانچه بتوان ریشه های عدم رقابت پذیری و عوامل تشکیل دهنده و موثر بر رقابت پذیری شرکتهای بیمه را شناسایی و مورد بررسی قرار داد ، می توان راهکارهایی را جهت افزایش قدرت رقابت پذیری این شرکتها در فضای کسب و کار کشور پیشنهاد نمود.

    برای بالا بردن توان رقابتی شرکت های بیمه ، شناخت عوامل و بررسی مولفه های اصلی رقابت پذیری برای آنها امری حیاتی بوده و تحلیل مداوم این عوامل را نیز به نوبه خود طلب می نماید. در صورت عدم شناخت آگاهانه این عوامل ، برنامه ریزی ها ، تصمیم گیری ها و اجرای آنها نادرست بوده و صدمات جبران ناپذیری به پیکره شرکت هایبیمه وارد می سازد. بنابراین با توجه به اینکه رشد ساختار صنعت بیمه در هر کشور بیانگر توسعه­یافتگی آن کشور از طریق سرمایه گذاری حق بیمه های دریافتی به منظور ارتقا رشد اقتصادی و توسعه کشور می باشد لذا می توان با بهبود عملکرد صنعت بیمه از طریق بهره­وری نیروی انسانی ، خصوصی سازی بیشتر شرکت های بیمه و توسعه فعالیت های بیمه ای ، سطح رقابت پذیری را در کشور افزایش و متقابلا بهبود بخشید.

    در این پژوهش متغیر وابسته رقابت پذیری و متغیر های مستقل شامل: عوامل محیطی ، عوامل درون سازمانی و عوامل ایجاد ارزش ادراکی می باشد که شرح آنها در فصل دوم به تفصیل آمده است و مورد بررسی قرار گرفته تا از بین متغیر های نام برده در بالا اهمیت متغیر های عوامل محیطی ، عوامل درون سازمانی  و عوامل ایجاد ارزش ادراکی در شرکت های بیمه مشخص گردد. ازین رو ، با نگرش کسب و کاری که صنعت بیمه به عنوان یکی از بنگاه های اقتصادی ، نسبت به توسعه مقیاس رقابت پذیری دارد ، این پژوهش سعی نموده است ضمن توجه به مشکلات بیان شده ، اقدام به تعیین میزان تاثیر گذاری عوامل موثر و کلیدی بر رقابت پذیری در شرکت های بیمه بپردازد و با استفاده از مدل معادلات ساختاری نحوه ارتباط این متغیرها را بر رقابت پذیری مورد بررسی قرار دهد که ،از میان عوامل موثر بر رقابت پذیری ، کدام متغیر بیشترین تاثیر ممکن را می تواند بر رقابت پذیری شرکت های بیمه داشته باشد؟

    1-2 اهمیت و ضرورت تحقیق

    فرایند جهانی شدن، پیشرفتهای سریع و بنیادین تکنولوژیک ، پیشرفتهای جدید در زمینه فناوری اطلاعات ، افزایش تغییرات سریع در الگو های مصرف و تقاضا ، منابع انرژی ، کمبود منابع و هزینه های بالای آن ، چالشهایی هستند که بنگاه ها و صنایع مختلف در عرصه تجارت و فعالیتهای اقتصادی با آن روبه رو هستند و ادامه حیات آنها ، منوط به تصمیم گیری درست و به موقع در برابر این تغییرات است. در این میان فرایند جهانی شدن و گسترش بازارهای مصرف و نیز افزایش تعداد رقبا و شدت رقابت ، باعث اهمیت بخشیدن به مفاهیمی مانند رقابت پذیری شده است. وجود این تغییرات مستمر ، فضای رقابت بین سازمان ها در حوزه کسب و کار را بیش از پیش تشدید کرده است.( زارع ، 1389 ، ص23). با توجه به نقش انکار ناپذیر صنعت بیمه در جبران خسارت و جایگاه آن به عنوان یک نهاد سرمایه گذار و رویکرد واسطه گری مالی ، بیمه می تواند با ایجاد ارزش افزوده ، به تشکیل درآمد ملی کمک شایان توجهینماید بنابراین باید بتواند توان رقابتی خود را با بررسی عوامل موثر بر رقابت پذیری خود نسبت به رقبا افزایش دهد چرا که عملکرد نامناسب این صنعت ، علاوه بر اینکه ساختار درونی خود را تحت تاثیر قرار می دهد ، بلکه اثرات جانبی گسترده ای در سایر بازارهای کشور به جای خواهد گذاشت؛ از آن جمله می توان به کاهش کارایی سایر صنایع به دلیل عدم وجود امنیت و سلامت کافی جهت انجام فعالیت های اقتصادی اشاره نمود چرا که صنعت بیمه به عنوان یکی از ارکان فعالیت های اقتصادی ، تضمین شده سلامت و بقای حرکت های اقتصادی می باشد(حنیفه زاده ، 1389، ص37).

    اکثر شرکت های بیمه ، از عوامل موثر بر رقابت پذیری خود در داخل کشور ، اطلاعات درست ، به موقع و مناسبی ندارند از طرفی هم در حال حاضر شرکت های بیمه در یک فضای رقابتی فعالیت می کنند که تنوع خدمات ارائه شده در این صنعت رو به افزایش است. هیچ شرکت بیمه ای نمی تواند در زمینه های مختلف ، بهترین خدمات ممکن را ارائه دهد. همچنین یک شرکت بیمه نمی تواند خدمات خویش را به کل بازار بالقوه و مشتریان بالقوه ارائه دهد. شرکت های بیمه باید راه هایی بیابند که بتوانند استراتژی متمایزی را نسبت به دیگر شرکت های بیمه ای برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان اتخاذ کنند.

    به همین دلیلشناخت و بررسی موضوع فوق می تواند نقش مهمی در افزایش رقابت پذیری و همچنین کمک بسیار مهمی در انتخاب راهکارهای مناسب برای ارائه خدمات به مشتریان در شرکت های بیمه داشته باشد. لذا با توجه به مطالبی که در بخش بیان مسئله ارائه گردید و با توجه به ، نواقص و مشکلات و مسائل ذکر شده در صنعت بیمه کشور ، انجام پژوهش های دانشگاهی در رابطه با بررسی و تحلیل عوامل موثر بر رقابت پذیری شرکت های بیمه ضروری به نظر می رسد.

    1-3        اهداف تحقیق

    ·        هدف اصلی

    1.     سنجش ارتباط بین عوامل محیطی و رقابت پذیری در شرکت های بیمه.

    2.     سنجش ارتباط بین عوامل درون سازمانی و رقابت پذیری در شرکت های بیمه.

    سنجش ارتباط بین عوامل ایجاد ارزش ادرکی و رقابت پذیری در شرکت های بیمه.

    ·        اهداف فرعی

    سنجش ارتباط بین عوامل محیطی خرد-ملی و رقابت پذیری در شرکتهای بیمه.

    سنجش ارتباط بین نگرش مبتنی بر منابع و رقابت پذیری در شرکتهای بیمه.

    سنجش ارتباط بین نگرش مبتنی بر بازار و رقابت پذیری در شرکت های بیمه.

    سنجش ارتباط بین نگرش مبتنی بر دانش و رقابت پذیری در شرکت های بیمه.

    سنجش ارتباط بین ارزش ادراکی رقبا و بازار از بنگاه و رقابت پذیری در شرکت­های بیمه.

    سنجش ارتباط بین ارزش ادراکی مشتری از بنگاه و رقابت پذیری در شرکت های بیمه.

    1-4سوالاتتحقیق

    سوالات اصلی تحقیق

    آیا بین عوامل محیطی و رقابت پذیری در شرکتهای بیمه رابطه وجود دارد؟

    آیا بین عوامل درون سازمانی و رقابت پذیری در شرکتهای بیمه رابطه وجود دارد؟

    آیا بین عوامل ایجاد ارزش ادراکی و رقابت پذیری در شرکتهای بیمه رابطه وجود دارد؟

     

    سوالات فرعی تحقیق

    آیا بین عوامل خرد و ملی و رقابت پذیری در شرکتهای بیمه رابطه وجود دارد؟

    آیا بین نگرش مبتنی بر منابع و رقابت پذیری در شرکتهای بیمه رابطه وجود دارد؟

    آیا بین نگرش مبتنی بر بازار و رقابت پذیری در شرکتهای بیمه رابطه وجود دارد؟

    آیا بین نگرش مبتنی بر دانش و رقابت پذیری در شرکتهای بیمه رابطه وجود دارد؟

    آیا بین ارزش ادراکی رقبا و بازار از بنگاه و رقابت پذیری در شرکتهای بیمه رابطه وجود دارد؟

    آیا بین ارزش ادراکی مشتری از بنگاه و رقابت پذیری در شرکتهای بیمه رابطه وجود دارد؟

    1-5فرضیاتتحقیق

    فرضیات اصلی تحقیق

    بین عوامل محیطی و رقابت پذیری در شرکتهای بیمه رابطه معناداری وجود دارد.

    بین عوامل درون سازمانی و رقابت پذیری در شرکتهای بیمه رابطه معناداری وجود دارد.

    بین عوامل ایجاد ارزش ادراکی و رقابت پذیری در شرکتهای بیمه رابطه معناداری وجود دارد.

    فرضیات فرعی تحقیق

    بین عوامل خرد و ملی و رقابت پذیری در شرکتهای بیمه رابطه معناداری وجود دارد.

    بین نگرش مبتنی بر منابع و رقابت پذیری در شرکت های بیمه رابطه معناداری وجود دارد.

    بین نگرش مبتنی بر بازار و رقابت پذیری در شرکت های بیمه رابطه معناداری وجود دارد.

    بین نگرش مبتنی بر دانش و رقابت پذیری در شرکت های بیمه رابطه معناداری وجود دارد.

    بین ارزش ادراکی رقبا و بازار از بنگاه و رقابت پذیری در شرکت های بیمه رابطه معناداری وجود دارد.

    بین ارزش ادراکی مشتری از بنگاه و رقابت پذیری در شرکت های بیمه رابطه معناداری وجود دارد.

     

    1-6        الگوی نظری تحقیق

    مدل مفهومی تحقیق براساس رویکرد مدل معادلات ساختاری و با توجه به نقش کلیدی عوامل محیطی (گوران و همکاران ، 2011) ، عوامل درون سازمانی (دس و لامپکین ، 2003) و عوامل ایجاد ارزش ادراکی(سانچز و همکاران ، 2006)روی رقابت پذیری و مولفه­های آن شکل گرفته تا از این طریق،به ارزیابی روابط بین متغیرها بر اساس مناسبات نظری مذکور پرداخته شود.

     

     

       رقابت پذیری

    عملکرد بنگاه در قبال بازار

    عملکرد درونی بنگاه

    عملکرد بنگاه در قبال مشتری

    عوامل محیطی

    عوامل درون سازمانی

    عوامل ایجاد ارزش ادراکی

       خرد - ملی

        نگرش مبنتی بر منابع

        نگرش مبتنی بر بازار

        نگرش مبتنی بر دانش

    ارزش ادراکی رقبا وبازاراز بنگاه

    ارزش ادراکی مشتری از بنگاه

     

     

     

     

     

     

     

     

    نمودار 1-1:(Goran ; Dess & Lumpkin; Sa’Nchez)

     

    تعاریف مفهومی وعملیاتی متغیرهای تحقیق

    1-7-1 رقابت پذیری

    با توجه به اینکه در این مطالعه ، رقابت پذیری در سطح بنگاه (شرکت­های بیمه) مورد بررسی قرار می گیرد، به تعریف آن از دیدگاه چند کارشناس پرداخته می شود.

    تعریف مفهومی: رقابت پذیری به منزله فرآیندی است که افراد ، منابع ، تصمیمات و اقبال خوش را شامل می شود.

    اسکات[2]، رقابت پذیری را به عنوان توانایی افزایش درآمدها با سرعتی برابر و ایجاد سرمایه های ضروری جهت رویارویی با آن ها در آینده تعریف می کند. (اسکات ،2007،ص117)

    پیس و استفان[3] ، بیان کردند رقابت پذیری به معنی توانایی سازمان در جهت ماندگاری در کسب و کار و محافظت از سرمایه های سازمان ، به دست آوردن بازگشت سرمایه و تضمین شغل ها در آینده می باشد. (پیس و استفان ،2009،ص10)

    تعریف عملیاتی: رقابت پذیری فرآیندی است که تحت تاثیر سه عامل شناسایی شده در این تحقیق (عوامل محیطی ، عوامل درون سازمانی ، عوامل ایجاد ارزش ادراکی) است که هر چه میزان بهره مندی شرکت های بیمه از این عوامل بیشتر باشد ، در جایگاه رقابتی بهتری نسبت به رقبای خود قرار دارد.

    ابزار ستجش رقابت پذیری از طریق پرسشنامه بر اساس طیف لیکرت می باشد که تعداد سوالات مربوط به آن در پرشسنامه 7 گویه می باشد.

          1-7-2 عوامل محیطی

    تعریف مفهومی: عوامل محیطی ، عواملی هستند که هر گونه تصمیم گیری و برنامه ریزی راهبردی و شناخت وضعیت موجود را شامل می شوند.

    تعریف عملیاتی :عامل محیطی به عنوان پارامتر تاثیر گذار بر رقابت پذیری ، در ابعاد مختلف اقتصادی – سیاسی حضوری موثر و ظهوری پر رنگ دارد. معمولا عوامل محیطی را در ابعاد سه گانه کلان بین المللی ، خرد و ملی در نظر می گیرند (گوران و همکاران ،2011). که در این تحقیق عوامل محیطی شامل دو بعد خرد و ملی می باشد.

    ابزار سنجش آن از طریق پرسشنامه براساس طیف لیکرت بوده که تعداد سوالات مربوط به آن در پرسشنامه تحقیق 7 گویه می باشد.

    1-7-3 عوامل درون سازمانی

    تعریف مفهومی : عوامل درون سازمانی به عوامل قابل کنترل داخل سازمان یا بنگاه اطلاق می شود. (دس و لامپکین ، 2003)

    تعریف عملیاتی :عوامل درون سازمانی در این تحقیق مشتمل بر سه عامل اساسی نگرش مبتنی بر منابع ، نگرش مبتنی بر بازار و نگرش مبتنی بر دانش می باشد.

    ابزار سنجش عوامل درون سازمانی از طریق پرسشنامه بر اساس طیف لیکرت بوده که تعداد سوالات مربوط به آن در پرسشنامه تحقیق 8 گویه می باشد.

         1-7-4 عوامل ایجاد ارزش ادراکی

    تعریف مفهومی : عوامل ارزش ادراکی بهارزش مشتری به تفاوت بین ادراکات مشتری از منافع حاصل از خرید و استفاده از کالا و خدمات و ادراکات مشتری از هزینه ناشی از این مبادله اطلاق می شود.

    تعریف عملیاتی :عوامل ایجاد ارزش ادراکی در این تحقیق ؛ شامل عوامل ارزش ادراکی بازار ، ارزش ادراکی مشتری ، ارزش ادراکی رقبا از بنگاه می باشد.

    ابزار سنجش عوامل ایجاد ارزش ادراکی از طریق پرسشنامه بر اساس طیف لیکرت بوده که تعداد سوالات مربوط به آن در پرسشنامه تحقیق 8 گویه می باشد.

    روش شناسی تحقیق

    1-8-1 نوع روش تحقیق

    این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه جمع آوری داده ها از نوع توصیفی – پیمایشی می باشد. این تحقیق به صورت کمی در دو مرحله انجام می شود. در مرحله اول به صورت مطالعات کتابخانه ای جهت جمع آوری ادبیات نظری تحقیق و در مرحله دوم به صورت میدانی جهت آزمون شاخص های مذبور در سطح شرکت های بیمه انجام می شود.

    1-8-2روش گردآوری اطلاعات و داده ها

    جهت مطالعات کتابخانه ای مراجعه به اینترنت ، مطالعه پایان نامه ها ، کتاب ها ، مقالات موجود در مجلات داخلی و خارجی ، مطالعه آمار و اسناد مندرج و منتشر شده توسط بیمه مرکزی و بیمه های دولتی و خصوصی موجود مورد استفاده قرار می گیرد. جهت مطالعات استفاده از پرسش نامه ، از پرسش نامه استاندارد در کتاب مقیمی و رمضان (1390) استفاده شده است.

    1-8-3جامعه آماری ، روش نمونه گیری و حجم نمونه

    جامعه آماری پژوهش متشکل از 212 نفر از کارکنان و کارشناسان شعب مرکزی شرکت های بیمه(ایران، آسیا، دانا، البرز ، پاسارگاد ، سامان) مستقر در استان گیلان است.

    روش نمونه گیری در این پژوهش نمونه گیری تصادفی ساده بوده و حجم نمونه در این پژوهش ، برابر با 137 نفر از کارشناسان و کارکنان شرکت های بیمه می باشد.

    1-8-4روش تجزیه تحلیل داده ها

    در این پژوهش از دو دسته از آزمون های آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. از آمار توصیفی برای نشان دادن تراکم داده ها و اطلاعات پاسخ دهندگان استفاده می گردد و برای اندازه گیری سازه­های پژوهش و تعیین مهمترین شاخص ها و آزمون فرضیه هااز مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزار آماری لیزرل[4]استفاده شده است.

    1-9        قلمرو مکانی و زمانی تحقیق

    1-9-1قلمرو زمانی

    قلمرو زمانی این پژوهش از مهرماه سال 1393 لغایت بهمن ماه 1393 می باشد.

    1-9-2 قلمرو مکانی

    قلمرو مکانی این پژوهش شاملشرکت های بیمه در سطح استان گیلان می باشد.

    1-9-3 قلمرو موضوعی

    این تحقیق به بررسی حوزه رقابت پذیری بین شرکت های بیمه در رشته مدیریت بازرگانی – مدیریت بیمه می پردازد.

    [1]Li

    [2]Scott

    [3]Pace & Stephan

    [4]Lisrel

    nvestigation of Gilan insurance companies competitiveness peresentation of a causal model

     

    Abstract

    In the era of globalization, competitiveness are considered to achievethe economic growth and sustainable development among policymakers and is important for them. Therefore, to achieve a prominent position in the market is the industry's aim of competitiveness. Review and assess the factors affecting competitiveness is the solution to this problem. The insurance industry is a pillar of economic activity that ensures the health and economic viability. Therefore, dysfunction of the insurance industry in addition the own internal structure, affects the other markets also.

     The aim of the present study is to assess the relationship between the environmental factors, internal organizational factors and conceptual value creation factors on the competitiveness of the insurance companies in Gilan province. It is an applied research and the method of data collection is based on descriptive-survey and using questionnaire. In this research was investigated the relationship of indicators and factors affecting on competitiveness (environmental factors, internal organizational factors and conceptual value creation factors) in order to explain the conceptual model using structural equation modeling. The data has been collected on the insurance companies of Gilan Province and a sample of 137 members of insurance experts and staff and to analyze was used of LISREL software. Research results indicate that  the factor of perceptual value creation, environmental factor and intra-organizational factor have had  a significant relationship with competitiveness of  insurance companies, in which the factor of  perceptual value creation, due to the rate of its impact on competitiveness which is 0.76, is the first important one; environmental factor and intra-organizational factor, due to the rate of their impact on competitiveness which are  respectively 0.65 and 0.53, are in second and  third priority of importance.

    Key words

    Competitiveness , Structural equation modeling, Confirmatory factor analysis,  Insurance companies.

     

  • فهرست:

    فهرست مطالب

    فصل اول : کلیات تحقیق

    مقدمه .............................................................................................................................................................2

    بیان مسئله ........................................................................................................................................3

    ضرورت انجام تحقیق ......................................................................................................................4

    اهداف تحقیق ...................................................................................................................................6

    سوالات تحقیق .................................................................................................................................6

    فرضیات تحقیق ................................................................................................................................7

    الکوی نظری تحقیق .........................................................................................................................7

    تعاریف علمی و عملیاتی متغیرها ....................................................................................................8

    روش شناسی تحقیق ......................................................................................................................10

    قلمرو تحقیق ..................................................................................................................................11

    فصل دوم : ادبیات نظری تحقیق

    مقدمه ...........................................................................................................................................................14

    2-1 رقابت پذیری ......................................................................................................................................15

    2-1-1 سیر اندیشه های تکامل رقابت پذیری ............................................................................................15

    2-1-2 مفهوم رقابت ...................................................................................................................................15

    2-1-3 مفهوم رقابت پذیری .......................................................................................................................16

    2-1-4 تعاریف رقابت پذیری ....................................................................................................................18

    2-1-5 سطوح رقابت پذیری ......................................................................................................................20

    2-1-5-1 رقابت پذیری در سطح ملی .......................................................................................................20

    2-1-5-2 رقابت پذیری در سطح صنعت ...................................................................................................22

    2-1-5-3 رقابت پذیری در سطح بنگاه ......................................................................................................24

    2-1-6 نظریات رقابت پذیری ....................................................................................................................25

    2-1-7 ابعاد و جنبه های رقابت پذیری ......................................................................................................29

    2-1-8 عوامل موثر بر رقابت پذیری ..........................................................................................................31

    2-1-8-1 عوامل محیطی ............................................................................................................................31

    2-1-8-2 عوامل درون سازمانی .................................................................................................................32

    2-1-8-3 عوامل ایجاد ارزش ادراکی .........................................................................................................40

    2-2 معرفی صنعت بیمه ..............................................................................................................................42

    2-2-1 پیدایش بیمه ....................................................................................................................................42

    2-2-2 مفهوم بیمه ......................................................................................................................................43

    2-2-3 سیر تحول بیمه در جهان ................................................................................................................45

    2-2-4 پیدایش و تحول بیمه در ایران ........................................................................................................46

    2-2-5 بیمه و نقش آن در اقتصاد ...............................................................................................................48

    2-2-6 تاریخچه شرکتهای بیمه در ایران ....................................................................................................51

    2-3 پیشینه تحقیقات انجام شده در زمینه رقابت پذیری .............................................................................56

    2-3-1 تحقیقات داخلی ..............................................................................................................................54

    2-3-2 تحقیقات خارجی ............................................................................................................................59

    2-4 الگوی نطری تحقیق ............................................................................................................................61

    2-5 جمع بندی ...........................................................................................................................................62

     

    فصل سوم : روش شناسی تحقیق

    مقدمه ...........................................................................................................................................................64

    3-1 روش تحقیق ........................................................................................................................................64

    3-2 جامعه و نمونه آماری ..........................................................................................................................64

    3-2-1 جامعه آماری ...................................................................................................................................64

    3-2-2 نمونه آماری ....................................................................................................................................65

    3-3 روش های گردآوری داده ها و اطلاعات ............................................................................................67

    3-3-1 مطالعات کتابخانه ای ......................................................................................................................67

    3-3-2 پرسشنامه ........................................................................................................................................68

    3-3-2-2 معرفی پرسشنامه ........................................................................................................................69

    3-4 روایی و پایایی پرسشنامه ....................................................................................................................69

    3-4-1 تعیین پایایی پرسشنامه ....................................................................................................................70

    3-4-2 تعیین روایی پرسشنامه ....................................................................................................................71

    3-5 روش تجزیه تحلیل داده ها .................................................................................................................72

    3-5-1 تحلیل عاملی تاییدی .......................................................................................................................72

    3-5-2 مدل سازی معادلات ساختاری ........................................................................................................72

    3-6 جمع بندی ...........................................................................................................................................74

    فصل چهارم : تجزیه تحلیل داده ها

    مقدمه ...........................................................................................................................................................76

    4-1 بررسی توصیفی داده ها .......................................................................................................................76

    4-2 بررسی آمار استنباطی ..........................................................................................................................86

    4-2-1 بررسی برازش مدل اندازه گیری .....................................................................................................86

    4-2-2 بررسی فرضیه های تحقیق ..............................................................................................................87

    4-3 جمع بندی ...........................................................................................................................................96

    فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات

    مقدمه ...........................................................................................................................................................98

    5-1 نتایج آمار توصیفی ...............................................................................................................................98

    5-2 نتایج آمار استنباطی ..............................................................................................................................99

    5-3 بحث و نتیجه گیری ..........................................................................................................................103

    5-4 پیشنهادات در راستای فرضیه های تحقیق .........................................................................................106

    5-5 نوآوری تحقیق ................................................................................................................................. 110

    5-6 محدودیت های تحقیق ......................................................................................................................111

    5-7 پیشنهادات برای تحقیقات آتی ..........................................................................................................111

    منابع و مأخذ فارسی .................................................................................................................................113

    منابع و مأخذ انگلیسی ...............................................................................................................................116

    ضمائم .......................................................................................................................................................119

    فهرست جدول ها

    جدول 2-1 : عوامل و شاخص های رقابت پذیری ....................................................................................22

    جدول 2-2 : زنجیره ارزش پورتر ...............................................................................................................38

    جدول 3-1 : معرفی سازمان ها ...................................................................................................................65

    جدول 3-2 : توصیف سوالات پرسشنامه ....................................................................................................69

    جدول 3-3 : آزمون ضریب آلفای کرونباخ جهت بررسی پایایی ................................................................71

    جدول 4-1 : توزیع گروه نمونه تحقیق بر حسب جنسیت .........................................................................76

    جدول 4-2 : توزیع گروه نمونه تحقیق بر حسب سن ................................................................................77

    جدول 4-3 : توزیع گروه نمونه تحقیق بر حسب تحصیلات .....................................................................78

    جدول 4-4 : توزیع گروه نمونه بر حسب سابقه کار ..................................................................................79

    جدول 4-5 : شاخص های مؤلفه عوامل خرد و ملی ..................................................................................80

    جدول 4-6 : شاخص های مؤلفه نگرش مبتنی بر منابع ..............................................................................80

    جدول 4-7 : شاخص های مؤلفه نگرش مبتنی بر بازار ..............................................................................81

    جدول 4-8 : شاخص های مؤلفه نگرش مبتنی بر دانش .............................................................................82

    جدول 4-9 : شاخص های مؤلفه ارزش ادراکی رقبا و بازار .......................................................................82

    جدول 4-10 : شاخص های مؤلفه ارزش ادراکی مشتری ...........................................................................83

    جدول 4-11 : شاخص های مؤلفه عملکرد بنگاه در قبال بازار ..................................................................84

    جدول 4-12 : شاخص های مؤلفه عملکرد درونی بنگاه ............................................................................84

    جدول 4-13 : شاخص های مؤلفه عملکرد بنگاه در قبال مشتری ..............................................................85

    جدول 4-14 : شاخص های برازش برای مدل های اندازه گیری ...............................................................87

    جدول 4-15 : ضریب مسیر و بررسی فرضیه اصلی اول ............................................................................89

    جدول 4-16 : ضریب مسیر و بررسی فرضیه فرعی مربوط اصلی اول .......................................................90

    جدول 4-17 : ضریب مسیر و بررسی فرضیه اصلی دوم ............................................................................90

    جدول 4-18 : ضریب مسیر و بررسی فرضیه فرعی اول مربوط اصلی دوم ................................................91

    جدول 4-19 : ضریب مسیر و بررسی فرضیه فرعی دوم مربوط اصلی دوم ...............................................92

    جدول 4-20 : ضریب مسیر و بررسی فرضیه فرعی سوم مربوط اصلی دوم ..............................................93

    جدول 4-21 : ضریب مسیر و بررسی فرضیه اصلی سوم ...........................................................................93

    جدول 4-22 : ضریب مسیر و بررسی فرضیه فرعی اول مربوط اصلی سوم ...............................................94

    جدول 4-23 : ضریب مسیر و بررسی فرضیه فرعی دوم مربوط اصلی سوم ..............................................95

    جدول 4-24 : خلاصه نتایج تحقیق ............................................................................................................96

    فهرست نمودارها و اشکال

    نمودار 1-1 : الگوی نظری تحقیق .................................................................................................................8

    نمودار 2-1 : چارچوب مفهومی رقابت پذیری ...........................................................................................26

    شکل 2-1 : ابعاد سه گانه رقابت پذیری در بنگاه .......................................................................................29

    شکل 2-2 : مدل نگرش مبنتی بر منابع (میلر) ............................................................................................34

    نمودار 2-2 : الگوی نظری تحقیق ...............................................................................................................61

    نمودار 4-1 : توزیع گروه نمونه تحقیق بر حسب جنسیت .........................................................................76

    نمودار 4-2 : توزیع گروه نمونه تحقیق بر حسب سن ................................................................................77

    نمودار 4-3 : توزیع گروه نمونه تحقیق بر حسب تحصیلات .....................................................................78

    نمودار 4-4 : توزیع گروه نمونه تحقیق بر حسب سابقه کار .......................................................................79

    نمودار 4-5 : شاخص های مؤلفه عوامل خرد و ملی ..................................................................................80

    نمودار 4-6 : شاخص های مؤلفه نگرش مبتنی بر منابع ..............................................................................81

    نمودار 4-7 : شاخص های مؤلفه نگرش مبتنی بر بازار ..............................................................................81

    نمودار 4-8 : شاخص های مؤلفه نگرش مبتنی بر دانش .............................................................................82

    نمودار 4-9 : شاخص های مؤلفه ارزش ادراکی رقبا و بازار .......................................................................83

    نمودار 4-10 : شاخص های مؤلفه ارزش ادراکی مشتری ...........................................................................83

    نمودار 4-11 : شاخص های مؤلفه عملکرد بنگاه در قبال بازار ..................................................................84

    نمودار 4-12 : شاخص های مؤلفه عملکرد درونی بنگاه ............................................................................85

    نمودار 4-13 : شاخص های مؤلفه عملکرد بنگاه در قبال مشتری ..............................................................85

    شکل 4-1 : مدل تحقیق ..............................................................................................................................86

    شکل 4-2 : محاسبات بارهای عاملی و ضرائب خطا ..................................................................................88

    شکل 4-3 : محاسبات آماره تی ..................................................................................................................88

    منبع:

    منابع و مأخذ فارسی

    آذر ، عادل . و مومنی ، منصور .(1390). «آمار و کاربرد آن در مدیریت» . نشر سمت تهران ، جلد دوم ، ص 4 .

    آقازاده ، هاشم . و مهرنوش ، مینا .(1389). «مقیاس رقابت پذیری بانک های تجاری ایران با تاکید بر عملکرد بخش بین المللی». فصلنامه پژوهشهای اقتصادی، سال دهم، شماره اول، ص31-21 .

    آقازاده ، هاشم. و طبیبی ، محمد رضا. (1386). «ماهیت رقابت پذیری: نگاهی چند بعدی». نشریه دانش مدیریت ، سال بیستم ، شماره 76، ص 158-139 .

    آقازاده ، هاشم. و استیری ، مهرداد. و اصانلو، بهاره. (1386). «بررسی مولفه های موثر بر رقابت پذیری بنگاه ها در ایران). فصلنامه پژوهشهای اقتصادی، سال ششم، شماره 20، ص55-37 .

    اوترویل ، ژان. (1383). «مبانی نظری و عملی بیمه». مترجمان: عبدالناصر همتی، علی دهقان، تهران پژوهشکده بیمه ، ص41 .

    بخشی ، لطف علی. (1382). «اندازه گیری تمرکز در صنعت بیمه ایران». فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، شماره 26 .

    بهیکش، مایکل.(1380). «اقتصاد ایران در بستر جهانی». تهران : نشر نی، ص46 .

    پورتر ، مایکل. (1387). «استراتژی رقابتی : تکنیک های تحلیل صنعت و رقبا». مترجمان: جهانگیر مجیدی ، عباس مهرپویا، تهران:انتشارات رسا، ص 13-9 .

    حافظ نیا ، محمد رضا. (1392). «مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی». تهران :انتشارات سمت، ص 44و65 .

    حنیفه زاده ، لطیف. (1389). «ساختار مالکیت و کارایی شرکت های بیمه در ایران». فصلنامه بیمه، سال بیست و پنجم، شماره 2، ص54-39 .

    حق شناس ، فریده. و سعیدی، نیما. (1390). «رتبه بندی عوامل موثر بر رقابت پذیری صنعت فرش کشور با روش تاپسیس فازی». مجله علمی پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، سال اول، شماره اول، ص154-127 .

    خاکی ، غلامرضا. (1390). «روش تحقیق رویکردی به پایان نامه نویسی، وزارت فرهنگ و آموزش عالی» . تهران، کانون فرهنگی انتشارات درایت، ص194-193 ، 274-273 ، 279-277 ، 242-239 ، 305-303 .

    رحمان سرشت ، حسن. و صفاییان ، میترا. (1389). «مدل رقابت پذیری صنایع تولیدی در ایران». فصلنامه علمی – پژوهشی مطالعات مدیریت صنعتی ، سال نهم ، شماره 22، ص 104-75 .

    رحمان سرشت ، حسین. (1384). «راهبردهای مدیریت». تهران:انتشارات فن و هنر، ص 20 .

    رحیمی کلور ، حسین. و عباسی ، محمدرضا. (1391) . «طراحی مدل معادلات ساختاری رقابت پذیری در سطح واحدهای ستادی شرکت های بیمه شهر تهران». مجله مدیریت بازرگانی، شماره 14، ص 88-76

    رضایی دولت آبادی ، حسین. (1390). «رتبه بندی عوامل موثر بر رقابت پذیری صنعت فرش کشور با روش تاپسیس فازی». مجله علمی پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، شماره 1 ، ص 154-127.

    رنجبران ، بهرام . و میراحمدی ، محمد رضا . و ذبیح زاده ، کاظم. (1390). «اندازه گیری رقابت پذیری بنگاه». مطالعات مدیریت راهبردی ، شماره 10 ، ص 79-61.

    زارع ، محمد صادق. (1391). «تحلیل اثرات مزیت رقابتی در صنعت بیمه ایران». فصلنامه پزوهش نامه بازرگانی ، شماره 14، ص 43-27.

    سکاران ، اوما. (1388). «روشهای تحقیق در مدیریت». مترجمان : محمد صائبی و محمود شیرازی ، ناشر : موسسه عالی آموزش و پرورش مدیریت و برنامه ریزی ، ص 222، 294 ،299.

    صفری ، سعید. و ابراهیمی ، عباس. (1390). «اندازه گیری توان رقابتی بانک ها در نظام بانکداری ایران». فصلنامه پژوهش نامه بازرگانی ، شماره 64، ص 221-187.

    عباسی ، محمد رضا. و رحیمی کلور ، حسین. (1390). «الزامات رقابت پذیری در بخش های صنعت و تجارت». ماهنامه اطلاعات سیاسی – اقتصادی، شماره 34.

    علمی ، محمد. (1389). «عوامل موثر در رقابت پذیری اقتصاد و بازرگانی و شاخص های آن». تهران ، چاپ و نشر بازرگانی ، سازمان توسعه تجارت ، ص 4-1.

    کریمی ، آیت. (1392). «کلیات بیمه». تهران ، انتشارات : پژوهشکده بیمه وابسته به بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، ص 50-14.

    فقیه نصیری ، مرجان. (1389). «مدل رقابت پذیری صنایع تولیدی در ایران». فصلنامه علمی – پژوهشی مطالعات مدیریت صنعتی ، شماره 22، ص 104-75.

    معصومی ، عذرا. (1390). «بررسی تاثیر سرمایه انسانی بر رقابت پذیر شدن بانک ، مطالعه موردی: بانک کشاورزی استان گیلان». فصلنامه اسلام و پژوهش های مدیریتی ، شماره 2، ص 156-127.

    مقیمی ، محمد. و رمضان ، مجید. (1390). «پژوهشنامه مدیریت (7)- مدیریت بازرگانی». چاپ دوم ، تهران : سازمان مدیریت صنعتی ، ص90.

    مومنی ، منصور. (1387). «تحلیل آماری با استفاده از SPSS ». چاپ دوم ، تهران ، نشر کتاب نو ، ص192 ، 211.

    مهرگان ، محمد رضا . و اصغری زاده ، عزت الله. و صفری ، حسین. (1387). «طراحی مدلی برای رقابت پذیری در سطح بنگاه با استفاده از مدلسازی معادلات ساختار یافته مطالعه موردی: شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران». فصلنامه پژوهش نامه بازرگانی ، شماره 46، ص36-1.

    هومن ، حیدر علی. (1388). «مدل یابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم افزار لیزرل (با اصلاحات) ». تهران، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها، انتشارات سمت ، ص 11 ، 228، 229.

     

     

     

     

     

     

    منابع و مأخذ انگلیسی

    Akimova , I. (2000). "Development of market orientation and competitiveness of Ukraine firms". Europen journal of marketing . 34(9), 1128 – 1148.

    Barney , J. & Ketchen , D.J. (2001). "The resource – based view of the firm : The years after 1991". Journal of management , (27), 625–647.

    Booth , E . M. & Philip , G. (2003). "Technology , competencies and competitiveness : The case for reconfigurable and flexible strategics". Journal of business research, (41) , 29 – 40.

    Broh , R . A. (2008). "Managing quality for higher orofits". Journal of management , (3) , 17 – 20.

    Buckley , P. J. & Prescott , K. (2003). "Measures of international competitiveness : A critical survey". Journal of marketing , (4) , 175 – 200.

    Campbell , A . & Luchs , K . S. (2007). "Core competency based strategy". International Thomson business press , U.K , 5 – 8.

    Carneiro , A. (2005). "How dose Knowledge management influence innovation and competitiveness". Journal of knowledge management , (4) , 87 – 98.

    Cetindamar , D. & Kilitcioglu , H. (2013). " Measuring the competitiveness of a firm for an award system". Competitiveness review : an international Business journal , (23) , 1 – 22.

    D'Cruz , j. & Rugman , A. (2007). "New concepts for anadian competitiveness". Journal of marketing research , (1), 127 – 154.

    Demeter , K . (2006). "Analysis of management strategy and competitiveness". International journal of production economics , (81) , 205 – 213.

    Dess , G.& Lumpkin , G.T . (2003). "Strategic management ". management journal , (7) , 408 – 414.

    Feurer , R . & Chaharbaghi , K. (2003). "Dafining competitiveness : A holistic approach". Management decision , 32(2), 49 – 58.

    Galeri , S. (2005). "Competitiveness of nations : The fundumenials , IMD word competitiveness  year book ". 139 – 157.

    Goran , A ., Vladimir , D ., Bojan , L., Danica , Z.& Lztok , P. (2011). "Evaluating the impact of environmental factors on the international competitiveness of small and medium – sized enterprises in the western Balkans ". faculty of technical sciences , university of novi sad.

    Ghoshal , S. & Bartlet , A. (2010). "Measuring competitive petrochemical method using fuzzy system". Journal of business management , (4), 165 – 184.

    Grant , R .M. (2005). "Prospering in dynamically – competitive environments : organizational capability as knowledge integration". Organization science , (4),375-387.

    Grant , R.M.(2004). "Toward a knowledge – based theory of the firm". Journal sterategic management , (17), 109 – 122.

    Harrison & Jone. (2005). "Founddition of strategic management U.S.A : south western , 56.

    Hax , A.C. & Wild , D.L.(2007)."The delta model – toward a unified framework of strategy". MIT sloan school of management , working paper, 4261 – 02, 139 – 154.

    Hill , C.W.& Jonse , G,R. (2000). "Strategic management theory . 1st Ed , Houghton miff line company , usa.

    Holsapple ,C.W & Singh , M. (2004)."The detta model – toward a unified fram work of strategy ". Journal of knowledge management, 4(2), 87 – 98.

    Hooly , et al . (2003). "The performance impact of marketing resource ". Journal of business research , (58) , 18 – 27.

    Joreskog , K. & Sorbom , D. (2005). "Lisrel 8 : structural equation modeling with the simpls command language". Seientific software international , (14), 203 – 215.

    Kaplan , S. , Sckekel , A., Vonkrogh , G. &Weber , O.C. (2001). "Knowledge – based theoris of the firm is strategic management". Journal strategic management , (2), 67-86.

    Kaplan , R.S. & Norton ,D.P. (2004)."The strategy – focused organization : How blanced scorecard companies thrive in the new business environment". Journal of business & industrial marketing , (21) , 243 – 249.

    Kasman , A,D& Trugutlu , E.V. (2007). "Competitive conditions in the Turkish none – life insurance in dustry". Review of middle east , Econimics and finance, 4(1).

    Koght , B.& zender , U.(1995)."Knowledge of the firm , combinative capabilitis and the replication of technolo", organization science , (56). 18 – 27.

    Laszlo , S. & Ulbert , J. (2009). "The examination of the competitiveness in the Hungarian SME sector : a firm level analysis". Faculty of business and economics , university of pecs, (44), 125 – 129.

    Li , X.L.(2009). "An analysis of sources of competitiveness and performance of chines manufactures ". international journal of operation and production management , (20), 299 – 315.

    Liu , S.S., Luo , x. & Shi , Y.(2003). "Market – oriented organization in an emerging economy : a study of missing links". Journal of business research , (56), 481 – 491.

    Ma , H. (2006). "Anatomy of competitive advantage : a select framework ". management decision , (37), 709 – 718.

    Miller , A. (2003). "Strategic management". 3rd Ed , U.S.A, 14 – 20.

    Maslan , R. & Platts , W.E. (2008). "Manufacturing vision and competitiveness". Integrated manufacturing system , (8), 313 – 322.

    Murths , T.P.(2006). "Country capabilities and the strategic state : How national political institutions affect MNC strategies". Strategic management journal, (15), 113 -129.

    Porter , M.E. & Schwab , K.(2008). "Competitivenes". The free press : New York.

    Porter , M.E. & Miller , E.V. (1985). "How information gives you competitive advantage". Harvard business review , 22(3), 118 – 123.

    Pace , R.W. & Stephan , E.G. (2009). "Paradigms of competitiveness". Competitiveness review , (6) , 8 – 13.

    Sa'Nchez , J. , Callarisa , L.L.J., Rodri'Guez , R.M. & Moliner , M.A. (2006). "Percieved value of the purchase of a tourism product". Tourism management , 27 (4), 394 – 409.

    Scott , B. (2007). "competitiveness : self – help for a worsening problem". Harvard business review , (6), 115 – 121.

    Sharma , B. & Fisher , T. (2005). "The nature of competitiveness : A multi – dimensional look ". Journal of knowledge management , (76) , 139 – 158.

    Smith , S. (2005). "Word – class competitiveness". Managing Service quality , 5(4) , 36 – 42.

    Sveiby , K.E. (2006). "A knowledge – based theory of the firm to guide strategy formation". Articale for journal of intellectual capital , (2), 26 – 47.

    Teece , D. , Pisano , G. & Shuen , A. (2005). "A dynamic capabilities and strategic". Management journal , 18(7), 509 – 533.

    Wagner , M . & Shaltgger , S. (2009). "The effect of corporate environmental strategy choice and environmental performance on competitiveness and economic performance : An empirical study of EU manufacturing". European management journal , 22(5), 557 – 575.

    Webster , F.E.(2005). "Market – driven management : How to difine , develop and deliver costomer value". Journal of knowledge management , (4). 145 – 167.

     

    وب سایت

    بیمه مرکزی                 www. Centinsur. Ir

        شرکت بیمه البرز                                                        www. Alborzinsurance. Ir

        شرکت بیمه پاسارگاد                www. Pasargadinsurance. Ir

    شرکت بیمه سامانwww. Samaninsurance.com


موضوع پایان نامه بررسی وضعیت رقابت پذیری بین شرکت های بیمه استان گیلان در قالب یک مدل علّی, نمونه پایان نامه بررسی وضعیت رقابت پذیری بین شرکت های بیمه استان گیلان در قالب یک مدل علّی, جستجوی پایان نامه بررسی وضعیت رقابت پذیری بین شرکت های بیمه استان گیلان در قالب یک مدل علّی, فایل Word پایان نامه بررسی وضعیت رقابت پذیری بین شرکت های بیمه استان گیلان در قالب یک مدل علّی, دانلود پایان نامه بررسی وضعیت رقابت پذیری بین شرکت های بیمه استان گیلان در قالب یک مدل علّی, فایل PDF پایان نامه بررسی وضعیت رقابت پذیری بین شرکت های بیمه استان گیلان در قالب یک مدل علّی, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی وضعیت رقابت پذیری بین شرکت های بیمه استان گیلان در قالب یک مدل علّی, مقاله در مورد پایان نامه بررسی وضعیت رقابت پذیری بین شرکت های بیمه استان گیلان در قالب یک مدل علّی, پروژه در مورد پایان نامه بررسی وضعیت رقابت پذیری بین شرکت های بیمه استان گیلان در قالب یک مدل علّی, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی وضعیت رقابت پذیری بین شرکت های بیمه استان گیلان در قالب یک مدل علّی, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی وضعیت رقابت پذیری بین شرکت های بیمه استان گیلان در قالب یک مدل علّی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی وضعیت رقابت پذیری بین شرکت های بیمه استان گیلان در قالب یک مدل علّی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی وضعیت رقابت پذیری بین شرکت های بیمه استان گیلان در قالب یک مدل علّی, پروژه درباره پایان نامه بررسی وضعیت رقابت پذیری بین شرکت های بیمه استان گیلان در قالب یک مدل علّی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی وضعیت رقابت پذیری بین شرکت های بیمه استان گیلان در قالب یک مدل علّی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی وضعیت رقابت پذیری بین شرکت های بیمه استان گیلان در قالب یک مدل علّی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی وضعیت رقابت پذیری بین شرکت های بیمه استان گیلان در قالب یک مدل علّی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی وضعیت رقابت پذیری بین شرکت های بیمه استان گیلان در قالب یک مدل علّی, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی وضعیت رقابت پذیری بین شرکت های بیمه استان گیلان در قالب یک مدل علّی

رساله برای دریافت مدرک دکتری تخصصی (Ph.D.) چکیده بیان مساله هدف از انجام این پژوهش طراحی الگوی ژنریک شراکت استراتژیک در صنعت بانک و بیمه مبتنی بر فرایند خلق و تخصیص ارزش بوده است. مساله اصلی در این انجام این تحقیق نیز وجود تشدید روز افزون در فضای رقابتی و اعمال تحریم‌های بین المللی بوده که در نهایت توجه به شراکت‌های استراتژیک بین مؤسسات خدمات مالی بویژه در حوزه صنعت بیمه و ...

رساله دکتری مدیریت صنعتی گرایش تولید و عملیات چکیده : صنعت خودروی جهانی طی دهه های اخیر، رشد بسیار زیادی را نسبت به سایر صنایع داشته است. هر روز شدت رقابت در این صنعت، برای کسب سهم بازار جهانی افزایش می یابد. صنعت خودروی ایران نیز در راستای کسب سهم بازار جهانی از طریق صادرات گام های موثری برداشته است. در این راستا پژوهش حاضر با عنوان مدلی برای راهبردهای فروش به خارج در ایران ...

پایان نامه برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد(M.A) گرایش: بازرگانی بین المللی چکیده پایان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش‌های اجرا و نتایج به دست آمده) : با افزایش رقابت جهانی، سازمان ها رقابتی تر شده‌اند، و اتکای بیشتری بر دانش کارمندان برای نوآوری، انگیزه و تعهد اهمیت یافته است. داشتن توانایی برای پیش بینی تمایل کارکنان برای ترک شغل، این فرصت را در اختیار مدیران شرکت‌ها قرار می‌دهد ...

پایان نامه برای در یافت در جه کار شناسی ارشد "MA " رشته : مدیریت بازرگانی گرایش: بازاریابی\ چکیده توسعه شگفت انگیز فناوری اطلاعات و گسترش آن به بازارهای پولی و بانکی جهان علاوه بر تسهیل امور مشتریان بانکها روش های جاری بانکداری را متحول و دگرگون ساخته است. سرعت توسعه صنعت انفورماتیک باعث ایجاد تغییرات عمده در شکل پول و سیستم های انتقال منابع در عرصه بانکداری الکترونیکی شده است. ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش بیمه چکیده در عصری که اقتصادش بر چرخ دانش می گردد، دانش به عنوان یک فاکتور حیاتی در حفظ مزیت رقابتی پایدار در سازمان ها محسوب می شود. امروزه هنر مدیریت در سازمان ها در حال تبدیل شدن به هنر «مدیریت دانش» است و رهبری یعنی فراهم کردن شرایط مناسب برای تولید دانسته های ارزشمند از طریق تفکر نیروی انسانی و به انجام رسانیدن این کار به ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد ( A..M) گرايش:  منابع انساني زمستان 1390 چکيده با پيشرفت تکنولوژي و پيچيده شدن فعاليتهاي سازماني،به جرات مي توان ادعا کرد که دوران کار فر

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی – مدیریت ورزشی چکیده: این تحقیق باهدف بررسی ویژگی­های جمعیت­شناختی،گرایش، انگیزه­ ها وموانع شرکت مردم شهرکرمانشاه به ورزش شهروندی و بررسی رشته­های ورزشی موردعلاقه آنها انجام شد. به این منظور روش تحقیق توصیفی-پیمایشی استفاده شد و اطلاعات موردنیاز از طریق پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری گردید که روائی آن توسط چند تن ...

پایان نامه برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد چکیده: همواره یکی از مسائل مهم و پراهمیت در شرکت های بیمه ایران ، بهبود و ارتقاء عملکرد و افزایش بهره وری در کارکنان و سازمان بوده است. یکی از راه هایی که می توان و بهره وری و اثربخشی شرکت های بیمه ایران را در این شرایط افزایش داد، تولید، تسهیم و انتقال دانش در بین کارکنان می باشد. توسعه و گسترش دانش در سازمان ایجاب می کند که به سرمایه ...

رشته مديريت صنعتي زمستان 1390 چکيده: تحقيق حاضر در پي يافتن تاثير متقابل مديريت زنجيره تامين و مديريت ارتباط با مشتري در شرکت فولاد اسفراين چگونه است. به منظور پاسخگويي به سوالهاي پژوهش و ني

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد (M.A) گرايش : "بازاريابي" بهار 1391 چکيده هدف از اين تحقيق بررسي تحليلي تأثير ادراک مصرف کننده از مسئوليت اجتماعي بر جذابيت مراکز خريد

ثبت سفارش