پایان نامه استخراج و تجزیه کمی و کیفی اسانس اکسشن‌ های مختلف Achillea filipendula

word 6 MB 31825 179
1393 کارشناسی ارشد مهندسی شیمی
قیمت قبل:۶۷,۳۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

    گرایش شیمی و فناوری اسانس

    خلاصه فارسی

    جنس بومادران در ایران 19 گونه گیاه علفی چندساله و غالباً معطر دارد که شش گونه آن انحصاری کشور ایران است.  Achillea filipendula با نام فارسی بومادران زاگرسی یکی از گونه‌های بومی این جنس در ایران است. بخش‌های مختلف گونه‌های بومادران به طور گسترده در طب سنتی به علت خواص متعدد دارویی از جمله فعالیت‌های ضد میکروبی-ضدالتهابی-ضدآلرژی و آنتی اکسیدان استفاده می‌شوند. این تحقیق با هدف مشخص کردن کمیت و کیفیت اسانس جمعیت های مختلف بومادران زاگرسی (Achillea filipendula) در شرایط زراعی انجام شد. برای این منظور ابتدا بذر جمعیت های مختلف بومادران زاگرسی از رویشگاههای مختلف جمع‌آوری شده و برای اولین بار، در شرایط محیطی یکسان در مزرعه تحقیقاتی ایستگاه تحقیقات البرز واقع در شهرستان کرج کشت شد. به منظور بررسی و مقایسه کمی و کیفی اسانس سرشاخه های گلدار، پس از جمع‌آوری جمعیت های مختلف در زمان اوج گلدهی، و خشک کردن در سایه، از سرشاخه گلدار همه جمعیت‌ها اسانس‌گیری به روش تقطیر با آب صورت گرفت. همچنین اسانس اندامهای مختلف (برگ، گل، ساقه و کل سرشاخه هوایی) برای یکی از نمونه‌ها به صورت مجزا مورد بررسی کمی و کیفی قرار گرفت.اسانس‌های حاصل با استفاده از دستگاههای گازکروماتوگرافی (GC) و گازکروماتوگرافی متصل به طیف‌سنج جرمی (GC/Mass) مورد تجزیه کمی و کیفی قرار گرفتند و ضمن محاسبه بازده اسانس‌ها، ترکیب‌های تشکیل دهنده آن‌ها مورد شناسایی قرار گرفت.

    در مقایسه اسانس حاصل از اندامهای مختلف، بیشترین بازده اسانس (w/w نسبت به وزن خشک) از گل (67/0%) و برگ (77/0%) و کمترین بازده اسانس از ساقه (11/0%) بدست آمد. بازده اسانس کل سرشاخه گلدار نیز 6/0% بود. طبق این نتایج همه اندامهای هوایی این گیاه به صورت مجزا دارای اسانس هستند، هر چند تفاوتهایی در بازده اسانس و تفاوتها و شباهتهایی در اجزای تشکیل دهنده آنها وجود دارد. برخلاف تحقیقات قبلی که معمولاٌ فقط از گل گونه‌های مختلف بومادران اسانس‌گیری انجام می‌شد، می‌توان توصیه کرد که کل اندام هوایی برای اسانس‌گیری مورد مصرف قرار گیرد. مقدار 1،8-سینئول در اسانس‌ها از 5/5  (در اسانس ساقه) تا 7/33% در اسانس سرشاخه گلدار متغیر بود. کمترین مقدار سنتولینا الکل (2/4%) در اسانس ساقه و بیشترین مقدار آن (5/23%) در اسانس برگ مشاهده شد. بیشترین مقدار نریل استات (3/58%) در اسانس ساقه مشاهده شد. همچنین اسانس ساقه دارای کمترین مقدار بورنئول (4/3%) و اسانس سرشاخه گلدار دارای حداکثر مقدار بورنئول (4/20%) بود.

    در مقایسه اسانس سرشاخه گلدار جمعیت‌های مختلف نتایج نشان داد که بازده اسانس‌ها از 13/0 درصد تا 20/1 درصد متفاوت است. کمترین مقدار بازده اسانس مربوط به جمعیت استان اردبیل، شهرستان مشکین شهر2 (13/0 درصد) و بیشترین مقدار بازده اسانس مربوط به جمعیت آذربایجان غربی، شهرستان پیرانشهر (20/1 درصد) بود. همچنین تجزیه اسانس‌ها نشان داد که کل اکسشن‌های مورد مطالعه بر اساس آنالیز کلاستر در چهار خوشه مجزا قرار گرفتند. ترکیب اصلی اسانس در خوشه 1 (شامل دو جمعیت) آلفاپینن و بورنیل استات بود و بیشترین مقدار بورنیل استات (3/9درصد) و آلفاپینن (6/6درصد) به ترتیب در جمعیتهای بانه 1 و بانه 2 مشاهده گردید. . در اسانس اکسشن های خوشه 2 (شامل چهارده جمعیت) مقدار بورنیل استات و آلفا پینن نسبت به جمعیتهای خوشه 1 بسیار کمتر بوده و این جمعیتها بر اساس مقادیر ترکیب‌های بورنئول، سنتولیناالکل، 8،1- سینئول، سیس-کریزانتنیل استات، کامفر، جرماکرنD  به صورت کاملاً متمایزی گروه بندی شدند. خوشه 2 به دو خوشه 3 و 4 تقسیم شد. جمعیتهای خوشه 3 (شامل پنج جمعیت) با مقدار میانگین بالاتر  8،1- سینئول و جمعیتهای خوشه 4 (شامل نه جمعیت) با مقادیر میانگین بالاتر سنتولیناالکل از هم متمایز شده‌اند. جمعیت مشکین‌شهر2 موجود درخوشه 3 منبع غنی از 8،1- سینئول (5/73 درصد) بود و جمعیت تبریز بالاترین مقدار بورنئول (4/20 درصد) را در بین همه نمونه ها داشت. خوشه 4 به دو خوشه 5 و 6 تقسیم شدند. . جمعیتهای کلاستر 5 دارای مقدار میانگین بالایی از دو ترکیب  8،1- سینئول و سیس-کریزانتنیل استات بودند.جمعیت سردشت، خوشه 5 بالاترین مقدار کامفر (8درصد) و سیس کریزانتنیل استات (3/14درصد) و جمعیت مریوان بالاترین مقدار جرماکرنD (4/6درصد) را داشتند. جمعیتهای خوشه 6 دارای میانگین بالاتری از سنتولیناالکل بودند. جمعیت استهبان خوشه 6 بالاترین مقدار سنتولیناالکل (6/30 درصد) را داشت.

    .

    واژه‌های کلیدی Achillea filipendula :، اسانس، 8،1- سینئول، سنتولیناالکل، بورنئول، ای-بتا-اوسیمن

    فصل اول

    کلیات

     

     

     

     

     

     

     

     

    مقدمه

    توجه روزافزون محافل علمی و پزشکی و داروسازی به گیاهان داروئی و داروهای گیاهی و فراورده‌های آنها و همچنین روند فزاینده مصرف این گیاهان در تمامی کشورها باعث گردیده است که این گیاهان و فراورده‌های آنها، جایگاه جدیدی در میان داروها برای خود باز نموده و حتی در بعضی موارد گوی سبقت را نیز از داروهای شیمیایی بربایند. بویژه گزارشهای زیادی که بصورت مستمر از نتایج تحقیقات جدید در خصوص درمان بیماریهای صعب‌العلاج با این گیاهان اعلام می‌گردد، باعث ایجاد علاقه و توجه مردم شده و این توجه و علاقه موجب هجوم دست‌اندکاران و بهره‌برداران به رویشگاهها و طبیعت و برداشت بی‌رویه این گیاهان می‌شود. همچنین عدم مدیریت کافی جهت بهره برداری اصولی، عدم وجود دستورالعمل بهره‌برداری به همراه عدم آگاهی کافی بهره‌برداران و نهایتاً برداشتهای بی‌رویه و نامحدود این گیاهان، موجب کاهش تدریجی بعضی از گونه‌ها از عرصه‌های طبیعی و رویشگاها گردیده و در نهایت فرسایش ژنتیکی و انقراض این گونه‌ها را به دنبال خواهد داشت و این خطر، طبیعت و گونه‌های دارویی با ارزش را در آینده به شدت تهدید می‌کند. در این رابطه با هدایت و تشویق بهره‌برداران و دست‌اندرکاران گیاهان دارویی به کاشت و تولید این گیاهان می‌توان قدم ‌های موثری در جلوگیری از تخریب منابع طبیعی برداشت.

    همچنین با نگاهی استراتژیک تولید دارو در جهان و در کشور های پیشرفته که در سال های گذشته در مقابل واردات 550 میلیون دلاری ماده اولیه دارویی حجم 76 میلیارد دلار صادرات دارو را داشته اند، به خوبی اهمیت توجه به تولید دارو در کشور ما مشخص می شود.

    در ایران نیز استفاده طبی از گیاهان دارویی از قدیم مرسوم بوده است.ضمن این که کشور ایران به علت موقعیت جغرافیایی ویژه اش از تنوع گونه ای بسیار زیادی برخوردار است.تعداد گونه های گیاهی ایران به تنهایی چند برابر قاره اروپاست. در این میان بسیاری از این گونه ها، گیاهان دارویی می باشند اما متاسفانه هنوز ارزش دارویی آنها شناخته نشده است. لذا شناسایی ، استفاده و حفظ این ذخایر ژنتیکی امری ضروری است. امروزه از گیاهان حاوی مواد موثره بر اساس نوع و نحوه مصرف آنها در گروه بندی گیاهان دارویی (medicinal plants)، عطری (Aromatic plants)، ادویه (spice plants) برای تولید فرآورده های متنوع دارویی، غذایی و آرایشی بهداشتی استفاده می شود و هرروزه اهمیت و تقاضای جهانی آنها افزایش می یابد. بسیاری از گیاهان به خاطر اسانس آنها مورد استفاده قرار می گیرند و به علت خواص دارویی اسانس بعضی از گیاهان دارویی نحوه استخراج و نگهداری آن حائز اهمیت است (1).

    1-1.  بیان مسأله

    از آنجا که کشت و اهلی کردن گونه های ارزشمند دارویی و معطر کشور می‌تواند در دستور کار محققان و تولید کنندگان گیاهان دارویی در کشور قرار گیرد، در این تحقیق ابتدا بذر اکسشن های مختلف بومادران خزری (به تعداد 16 اکسشن) از رویشگاههای مختلف جمع آوری شده و در شرایط محیطی یکسان در مزرعه تحقیقاتی ایستگاه تحقیقات البرز واقع در شهرستان کرج وابسته به موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور کشت شده است. در این پروژه بررسی و مقایسه کمی و کیفی اسانس اکسشن های مختلف این گونه ی بومادران مد نظر است. بدین منظور گلهای هر یک از  اکسشن‌های مختلف این گونه در زمان اوج گلدهی جمع آوری شده و پس از خشک کردن به روش تقطیر با بخار آب مورد اسانس گیری قرار میگیرد. اسانس های حاصل با استفاده از دستگاههای گاز کروماتوگرافی (GC )و کروماتوگرافی متصل به طیف سنج جرمی (GC-MASS)  مورد شناسایی کمی و کیفی قرار میگیرند و در نهایت به مقایسه و بررسی کمی و کیفی اسانس اکسشن های مختلف این گونه ی بومادران کشت شده پرداخته شود.

    1-2. ضرورت اهمیت موضوع

    با توجه به نیاز کشت و صنعت گیاهان دارویی و صنایع داروسازی کشور به معرفی گونه های جدید و با عملکرد بالا از نظر میزان محصول تولیدی و کیفیت مواد ﻤﺆثره، بررسی گونه های دارای اسانس ارزشمند از جنس بومادران و معرفی اکسشن های برتر آن ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بررسی اکسشن های مختلف Achillea filipendula برای اولین بار در کشور در این تحقیق صورت می گیرد. شرکتهای کشت و صنعت گیاهان دارویی و تولیدکنندگان اسانس در داخل کشور با بکاربردن مناسب ترین اکسشن ها و گونه بومادران زاگرسی (خزری) قابل کشت در شرایط آب و هوایی کرج، به کمیت و کیفیت بهتری از گیاهان و اسانسهای تولیدی  دست خواهند یافت و ارزش افزوده بیشتری نصیب آنان خواهد شد. همچنین از آنجایی که در برنامه‌های اصلاحی ژنتیکی برای بهبود کمی و کیفی عملکرد و تحمل شرایط محیطی,  بهره‌گیری  از تنوع ژنتیکی از ضروریات اولیه تولید ارقام برتر است این امر با ارزیابی توده‌های متنوع گیاهی و معمولا از مناطق مختلف جغرافیایی  برای صفات مطلوب و بکارگیری ژنهای کنترل کننده این صفات،  به کمک روشهای مختلف اصلاحی  امکان‌پذیر می‌باشد.  چنانچه منابع و ذخایر ژنتیکی از نظر پتانسیل های ژنتیکی ارزیابی نگردند، استفاده از ژنوتیپهای مورد نظر برای ایجاد ارقام برتر امکان‌پذیر نبوده و یا دارای نتایج مطلوب و مشخص نخواهد بود.  بنابراین ارزیابی ظرفیتهای موجود  در توده‌های مختلف گیاه از نظر صفات عمده نظیر میزان عملکرد ، بایستی  صورت گیرد. 

     

     

    The Achillea genus has 19 herbaceous aromatic species in Iran, six of them are endemic. Achillea filipendula in persian called Boomadaran Zagrosi ,One of the native species of this genus is in iran. Different types of Acillea are widely used in traditional medicine for several medicinal properties including antimicrobial activity and antioxidant-inflammatory-antiallergy. This  research aimed to determine the quantity and quality of essential oil of different populations Achillea filipendula & was performed on farming conditions. For this purpose, first different populations Achillea filipendula seeds were collected from various sites and were cultivated in the same environmental conditions in the experimental field research station located in the city of Karaj, Alborz for the first time . In order to evaluate and compare the quality and quantity of  The essential oil of aerial parts,the seeds of different populations were collected at the peak of flowering, and were dried in the shade and The essential oil of aerial parts were extracted by hydro-distillation. The essential oils of different parts (leaves, flowers, stems) for one of the samples was also analyzed separately. The oils were analyzed by GC and GC/MS and

    By calculating the the oil yields, their constituent compounds were identified. The results showed the oil yields were 0.67% for flowers, 0.77% for leaves, 0.11% for stem and 0.6% for total aerial parts. The highest amount of 1,8-cineole (33.7%) was in the essential oil of aerial part and the minimum amount (5.5%) in the essential oil of stem. The highest amount of santolina alcohol (23.5%) was shown in the essential oil of leave and the minimum amount of santolina alcohol(4.2%) was in the oil of stem. Also The highest amount of neryl acetate (58.3%) was shown in the essential oil of stem and The highest amount of borneol (20.4%) was in the essential oil of aerial part .So, all these parts of the plants contain essential oil, but with different yield and some difference and similarity in composition. It can be concluded that total aerial parts of Achillea filipendula are appropriate for distillation .

    Then th essential oils of the flowering shoot of all accessions were distilled and analysed. The results showed that the oil yields were varied from 0.13% to 1.20%. meshkinshahr-2 sample was producd the minimum amount of oil yield and piranshahr population had maximum oil yield. Cluster analysis divided all accessins into four clusters. The main compound in the oils of first cluster were α- pinene and bornyl acetate. The highest amount of bornyl acetate(9.3%) and α- pinene (6.6%)   were found in the oil of accession bane1 and bane2. In the oils of cluster 3, Meshkinshahr-2 population was rich sourc of 1,8-cineole(73.5%) and Tabriz population was rich sourc of borneol (20.4%) .in their oils. In the oils of cluster 5, Sardasht population had the highest amounts of campher(8%) and cis-chrysanthenyl acetate(14.3%) and Marivan population had the highest amount of germacrene D(6.4%). In the oils of cluster 6, Estahban population was a rich sourc of santolina alcohol(30.6%).

    Key words: Achillea filipendula, essential oil, 1,8-cineole, santolina alcohol, borneol.

  • فهرست:

    خلاصه فارسی.................................................................................................................................................................. 1

     

    فصل اول: کلیات

    مقدمه.................................................................................................................................................................................... 3

    1-1. بیان مسأله................................................................................................................................................................. 3

    1-2. ضرورت اهمیت موضوع......................................................................................................................................... 4

    1-3. اهداف......................................................................................................................................................................... 4

    فصل دوم: مروری بر متون گذشته

    2-1. خانواده کمپوزیته..................................................................................................................................................... 6

    2-2. مشخصات جنس بومادران..................................................................................................................................... 9

    2-2-1. رویشگاه و پراکنش­گیاه بومادران................................................................................................................. 10

    2-2-2. اهمیت اقتصادی و موارد مصرف بومادران................................................................................................ 10

    2-2-3. نیازهای اکولوژیکی گیاه بومادران............................................................................................................... 12

    2-3. جایگاه بومادران زاگرسی در عالم گیاهی....................................................................................................... 12

    2-3-1. ویژگیهای گیاه شناسی بومادران زاگرسی (Achillea filipendula)................................................... 15

    2-4. پیشینه تحقیق در مورد گونه های مختلف بومادران.................................................................................. 16

    2-4-1. پیشینه تحقیق در داخل ایران.................................................................................................................... 18

    2-4-2. پیشینه تحقیق در خارج از ایران................................................................................................................ 18

    2-5. روغن های اسانسی و اثرات دارویی آنها........................................................................................................ 20

    2-5-1. روغن های اسانسی......................................................................................................................................... 20

    2-5-2. تشکیل و محل جایگزینی اسانس ها......................................................................................................... 20

    2-5-3. عوامل ﻣﺆثر در کیفیت اسانس ها............................................................................................................... 21

    2-5-4. ﺗﺄثیر مناطق رویشی بر میزان اسانس........................................................................................................ 22

    2-5-5. کمیت و کیفیت اسانس در اندامهای مختلف.......................................................................................... 22

    2-6. ویژگی های اسانس ها......................................................................................................................................... 23

    2-6-1. خواص فیزیکی اسانس ها............................................................................................................................. 23

    2-6-2. خواص شیمیایی اسانس ها.......................................................................................................................... 26

    2-7. اثرات فارماکولوژی اسانس ها............................................................................................................................ 29

    2-7-1. اثرات گوارشی.................................................................................................................................................. 30

    2-7-2. اثرات قلبی و عروقی...................................................................................................................................... 31

    2-7-3. اثرات تنفسی.................................................................................................................................................... 32

    2-7-4. اثر کاهش قند خون....................................................................................................................................... 33

    2-7-5. اثرات ضدمیکروبی و ضدقارچی.................................................................................................................. 34

    2-7-6. اثرات پوستی.................................................................................................................................................... 35

    2-8. ترکیبات شیمیایی اسانس ها............................................................................................................................ 36

    2-8-1. ترپنوئیدها......................................................................................................................................................... 38

    2-8-2. فنیل پروپانوئیدها............................................................................................................................................ 38

    2-9. ترکیب های اسانس ها........................................................................................................................................ 39

    2-9-1. الکل ها............................................................................................................................................................... 39

    2-9-2. استرها................................................................................................................................................................ 39

    2-9-3. هیدروکربن های معطر.................................................................................................................................. 40

    2-9-4. اکسیدها............................................................................................................................................................. 40

    2-9-5. آلدئیدها............................................................................................................................................................. 41

    2-9-6. کتون ها............................................................................................................................................................. 41

    2-9-7. فنل ها................................................................................................................................................................ 44

    2-9-8. اترهای فنلی..................................................................................................................................................... 48

    2-9-9. اسیدها............................................................................................................................................................... 49

    2-9-10. اسانس های حاوی ترکیب های ازتی و گوگرد.................................................................................... 50

    2-10.  راههای مختلف مصرف اسانس ها............................................................................................................... 51

    2-11. عوارض جانبی ناشی از مصرف اسانس ها.................................................................................................. 52

    2-12. نگهداری اسانس ها........................................................................................................................................... 52

    2-13. روش های تهیه و استخراج اسانس ها........................................................................................................ 52

    2-13-1. روش تقطیر با آب (Hydro Distillation ) ......................................................................................... 53

    2-13-2. روش تقطیر با آب و بخار آب (Water & Steam Distillation ).................................................... 53

    2-13-3. روش تقطیر با بخار آب مستقیم ( Direct Steam Distillation ).................................................. 53

    2-13-4. استخراج بوسیله آنزیم ها.......................................................................................................................... 54

    2-13-5. روش فشردن در حرارت معمولی (Exprssion).................................................................................. 55

    2-13-6. روش اکوله (Ecuelle)................................................................................................................................. 55

    2-13-7. استخراج بوسیله حلالهای آلی فرار......................................................................................................... 56

    2-13-8. استخراج بوسیله حلالهای غیر فرار......................................................................................................... 56

    2-13-8-1. استخراج با چربی سرد (Enfleurange)........................................................................................... 57

    2-13-8-2. استخراج با چربی داغ (Maceration).............................................................................................. 58

    2-14. روشهای تجزیه و شناسایی اسانس ها......................................................................................................... 59

    2-14-1. تقطیر جز.ء به جزء...................................................................................................................................... 61

    2-14-2. کروماتوگرافی................................................................................................................................................. 62

    2-14-2-1. کروماتوگرافی  لایه نازک (TLC)........................................................................................................ 62

    2-14-2-2. کروماتوگرافی گازی................................................................................................................................ 63

    2-14-2-3. کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا (HPLC)...................................................................................... 63

    2-14-3. طیف سنجی جرمی..................................................................................................................................... 64

    2-15. کاربرد شاخص بازداری در شناسایی اجزای اسانس ها........................................................................... 64

    فصل سوم: مواد و روش‌ها

    3-1. منابع گیاهی استفاده شده................................................................................................................................. 68

    3-2. مشخصات اقلیمی منطقه گیاه کشت شده ی مورد مطالعه..................................................................... 71

    3-2-1. مشخصات اقلیمی و زراعی منطقه اجرای طرح...................................................................................... 71

    3-2-2. خصوصیات خاک محل کشت گیاهان....................................................................................................... 71

    3-2-3. مواد گیاهی مورد آزمایش............................................................................................................................. 71

    3-3. جمع آوری گیاهان و خشک کردن................................................................................................................. 71

    3-4. اسانس گیری به روش تقطیر با آب................................................................................................................ 72

    3-4-1. روش اسانس گیری از گیاهان..................................................................................................................... 72

    3-4-2. محاسبه بازده اسانس..................................................................................................................................... 73

    3-5. تجزیه و شناسایی ترکیب های تشکیل دهنده اسانس.............................................................................. 74

    3-5-1. دستگاه GC...................................................................................................................................................... 75

    3-5-2. دستگاه GC/MS............................................................................................................................................. 75

    3-6. تجزیه و تحلیل کاری........................................................................................................................................... 75

    فصل چهارم: نتایج

    4-1. بازده اسانس نمونه های مختلف Achillea filipendula............................................................................ 78

    4-2. بازده اسانس اندامهای مختلف نمونه تصادفی Achillea filipendula.................................................... 79

    4-3. ترکیب‌های تشکیل دهنده اسانس اندامهای مختلف  Achillea filipendula...................................... 81

    4-4. ترکیب‌های تشکیل دهنده اسانس سرشاخه گلدار اکسشن های مختلف  Achillea filipendula 84

    4-5. مقایسه بازده اسانس جمعیت های مختلف بومادران زاگرسی................................................................. 85

    4-5-1. مقایسه بازده اسانس اندام های مختلف نمونه تصادفی بومادران زاگرسی....................................... 87

    4-6. بررسی کیفیت اسانس نمونه های مختلف بومادران زاگرسی................................................................... 68

    4-6-1. بررسی کیفیت اسانس اندامهای مختلف نمونه تصادفی بومادران زاگرسی...................................... 71

    4-6-2. بررسی کیفیت اسانس سرشاخه گلدار اکسشن های مختلف بومادران زاگرسی........................... 71

    4-7. بررسی خواص برخی از ترکیبات شیمیایی موجود در اسانس بومادران زاگرسی.............................. 71

    4-7-1. آلفا-پینن........................................................................................................................................................... 71

    4-7-2. بتا-پینن............................................................................................................................................................. 71

    4-7-3. میرسن............................................................................................................................................................... 72

    4-7-4. کامفن................................................................................................................................................................. 72

    4-7-5. 1،8-سینئول.................................................................................................................................................... 73

    4-7-6. سانتولینا الکل................................................................................................................................................... 74

    4-7-7. ای-بتا-اوسیمن............................................................................................................................................... 75

    4-7-8. گاما-ترپینن...................................................................................................................................................... 75

    4-7-9. ترانس-پینوکاروول.......................................................................................................................................... 75

    4-7-10. کامفر................................................................................................................................................................ 71

    4-7-11. بورنئول............................................................................................................................................................ 71

    4-7-12. ترپینن-4-اول............................................................................................................................................... 72

    4-7-13. آلفا-ترپینئول................................................................................................................................................. 72

    4-7-14. سیس-کریزانتنیل استات.......................................................................................................................... 73

    4-7-15. بورنیل استات................................................................................................................................................ 74

    4-7-16. نریل استات.................................................................................................................................................... 75

    4-7-17. جرماکرن دی................................................................................................................................................. 75

    4-7-18. اسپاتولنول...................................................................................................................................................... 75

    4-8. مشخصات آمار توصیفی شامل میانگین، حداکثر، حداقل و انحرف معیار برای هر یک از ترکیب‌های مورد مطالعه بر اساس تجزیه 16 جمعیت A. filipendula............................................................................................................................ 71

    4-9. تجزیه به مؤلفه‌های اصلی.................................................................................................................................. 71

    4-10. تجزیه‌ای خوشه‌ای براساس ترکیبات اسانس............................................................................................. 71

    فصل پنجم: بحث و پیشنهادات

    5-1. بحث......................................................................................................................................................................... 90

    5-1-1. نتیجه‌گیری کلی.............................................................................................................................................. 90

    5-2. پیشنهادات.............................................................................................................................................................. 90

     

    منابع ................................................................................................................................................................................. 93

    خلاصه انگلیسی....................................................................................................................................................... 105

    ضمایم ........................................................................................................................................................................... 106

     

     

    منبع:

     

     

    1- ابراهیمی،ع.،1379، طرح پیشنهادی ساماندهی تحقیقات گیاهان دارویی و داروهای گیاهی به کمیسیون شورای عالی وزارت جهادسازندگی.

    2- احسانی، ا.، 1389، بررسی اثرات ضد میکروبی اسانس برگ ومیوه گونه‌های مختلف جنس ارس. پایان نامه کارشناسی ارشد «میکروبیولوژی»، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد کرج، دانشکده علوم، ص.94

    3- آزادبخت، م.، 1378. رده بندی گیاهان دارویی، تهران: ﻣؤسسه فرهنگی انتشاراتی تیمور زاده (نشر طبیب) ،296-309.

    4-آزادی، ب.،1382-1383،  بررسی ترکیبات اسانس برگ و پوست میوه نارنج شمال ایران به روش GC/MS، پایان نامه دکتری عمومی«داروسازی»، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم دارویی، دانشکده داروسازی، ،ص. 89

    5-استوک، ر.،ورایس، س.ب.ف.، ترجمه سید واقف،ح.،منظوری،ج.،1371. روش های کروماتوگرافی، مرکز نشر دانشگاهی تهران.

    6- امید بیگی، ر.، 1384، تولید و فرآوری گیاهان دارویی، انتشارات آستان قدس رضوی، به نشر، جلد دوم، ص. 438

    7- امید بیگی، ر.، 1379، کشت گیاهان دارویی و نکاتی مهم پیرامون آنها. مجله رازی، سال پنجم، شماره 7، صص. 39 و 24

    8-امیدبیگی، ر.،1374 ، رهیافت های تولید و فرآوری گیاهان دارویی ، تهران: انتشارات فکر روز، جلد اول، ص.78

    9- امیدبیگی،م.، 1385،تاثیر اسانس‌های روغنی آویشن،مرزه، ومیخک درجلوگیری از رشد آسپرژیلوس فلاووس در رب گوجه فرنگی، پایان نامه کارشناسی ارشد«کشاورزی»، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده کشاورزی، ص. 83 

    10- امیدبیگی، ر.، 1379، رهیافت‌های تولید و فرآوری گیاهان دارویی، ،ویرایش دوم، طراحان نشر.

    11- آینه چی، ی.، 1370، مفردات پزشکی و گیاهان دارویی ایران، انتشارات دانشگاه تهران، صص. 272-273 و280.

    12- جایمند، ک.، 1385، اسانس،دستگاههای تقطیر،روش‌های آزمون و شاخص‌های بازداری در تجزیه اسانس،انجمن گیاهان دارویی .

    13- جایمند، ک.، رضایی، م.، 1383، بررسی ترکیب های شیمیایی اسانس اندام هوایی گیاه Achillea millefolium  با روش های تقطیر، تحقیقات گیاهان دارویی و معطر ایران، جلد20، شماره2، ص. 190-181

    14-جایمند، ک.، رضایی، م.،  میرزا، م.،  احمدی، ل.،  برازنده، م.، 1380، تحقیقات گیاهان دارویی و معطر ایران، جلد9، شماره انتشار269، ﻣﺆسسه تحقیقات جنگلها و مراتع.

    15- جایمند، ک.، رضایی، ب.، 1382. بررسی ترکیبهای شیمیایی اسانس گل و برگ گیاه Achillea eriophora DC  با روشهای تقطیر، تحقیقات گیاهان دارویی و معطر ایران، جلد20، شماره1، ص. 89

    16-جایمند، ک.، رضایی، ب.، 1382. بررسی ترکیبهای شیمیایی اسانس اندام هوایی گیاه (Achillea millefolium subsp) با روشهای تقطیر، تحقیقات گیاهان دارویی و معطر ایران، ص. 181

    17-جایمند، ک.، اهرابی اصلی، ه.، منفرد، الف.، 1390، استخراج و اندازه ‌گیری ترکیب کوئرستین در اندام های مختلف سه گونه گیاهی بومادران .Achillea biebersteinii Afan., Achillea millefolium L و Achillea tenuifolia Lam ، تحقیقات گیاهان دارویی و معطر ایران، جلد27، شماره3، ص. 529-539

    18-حدیدی، الف.، 1379، بررسی فارماکوگنوزی کندور، پایان نامه دکتری عمومی «داروسازی»، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشکده داروسازی، ص. 84

    19-حمیدیان، ه.،1391، جداسازی 1،8سینئول از اسانس E.globulus و سنتز مشتقات دیگر و بررسی خواص ضد باکتری اسانس و ترکیبات جدید روی S.aureus, E.coli، پایان نامه دکتری عمومی «داروسازی»، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم دارویی، دانشکده داروسازی، ص. 78

    20-خیری، ع.، سفیدکن، ف.، دلشاد، م.، فتاحی مقدم، م.، ایزدی دربندی، ع.، 1391، بررسی تنوع فیتوشیمیایی اسانس بومادران هزار برگ (Achillea millefolium) رویشگاهای مختلف ایران، فصلنامه پژوهشی تحقیقات گیاهان دارویی و معطر ایران، جلد28، شماره4، ص. 767-779

    21-ربیعی، م .، 1380، بررسی خصوصیات اکولوژیک گونه های جنس درمنه در استان گیلان، پایان نامه کارشناسی ارشد «محیط زیست»، دانشگاه تهران، دانشکده منابع طبیعی. ص. 59

    22- زاهدی، م.، 1383، بررسی فیتوشیمیایی مقدماتی و ترکیبات اسانس گیاه Oliveriadecumbens وبررسی اثرات ضد میکروبی آن، پایان نامه دکترای عمومی «داروسازی»، دانشگاه  علوم پزشکی تهران، دانشکده داروسازی، ص. 86

    23- زرگری، ع.،  1371، گیاهان دارویی، انتشارات دانشگاه تهران، جلد سوم، ص.200

    24- زرگری، ع.،  1368، گیاهان دارویی، انتشارات دانشگاه تهران.

    25- زمان، س.، 1374، گیاهان دارویی، روش کاشت-برداشت و شرح مصور رنگی256 گیاه،انتشارات ققنوس. ص 18

    26-ژان، ولاگ.، ژیری، استودولا.، زمان، س.، 1370، گیاهان دارویی. انتشارات ققنوس، ص. 98

    27- سلطانی، ف.، 1385، بررسی کمی وکیفی اسانس و فعالیت آنزیم‌های منتون ردوکتاز وکارئول دهیدروژناز در دو گونه MenthaspicataوMenthapiperita ازتیره نعناع، تهران: پایان نامه کارشناسی ارشد«علوم پایه»، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم، ص. 76

     

    28-سلطانی کرباسچی، س.، 1392، جداسازی ترکیب های موجود در بخش های مختلف اسانس برگ اکالیپتوس ویمینالیس به روش تقطیر جز به جز و بررسی خواص ضد باکتری آنها، پایان نامه دکتری عمومی«داروسازی»، دانشگاه آزاد اسلامی،واحد علوم دارویی، دانشکده داروسازی، ص. 93

    29- شریعتی، م., طهماسب، آ.، مدرس هاشمی، س.م.، 1389، بررسی تاثیر تیمارهای مختلف بر شکستن خواب بذر گیاه بومادران (Achillea millefolium)، مجله پژوهش و سازندگی، ص. 49

    30-شفیعی، ع.، 1372، کروماتوگرافی و طیف سنجی، انتشارات دانشگاه تهرانف ص. 83

    31- صمصام شریعت، ه.، معطر، ف.، 1365، داروپزشکی سنتی (مفردات پزشکی)،گیاهان وداروهای طبیعی،انتشارات مشعل اصفهان، ص. 73

    32- صمصام شریعت، ه.، 1371، عصاره گیری و استخراج مواد موثره گیاهان دارویی و روش‌های شناسایی و ارزشیابی آن‌ها، انتشارات مانی، ص. 186

    33- طایفه هندی، ا.، 1388، بررسی کمی وکیفی واثرات ضد میکروبی اسانس  وعصاره الکلی سه گونه Artemisia(A. spicigera,A.santolina,A.siberi). ، پایان نامه کارشناسی ارشد «زیست شناسی»، دانشگاه پیام نور تهران، ص. 101

     

    34-عاشور آبادی ،الف.، 1391، تعیین نیاز آبی بومادران(Achillea millefolium) با استفاده از لایمیستر، فصلنامه علمی-پژوهشی تحقیقات گیاهان دارویی و معطر ایران، جلد28، شماره3، ص. 484-492

    35-عاشور آبادی، الف.، [و همکاران].، 1388، ﺗﺄثیر آبیاری و کشت دیم بر شاخص های فیزیولوژیک رشد بومادران (Achillea millefolium L)  در منطقه کرج، مجله تحقیقات گیاهان دارویی و معطر ایران، جلد بیست و پنجم، شماره3، ص. 347-363

    36- غنی، ع.، عزیزی، م.، تهرانی فر، ع.،1388،  ارزﻳﺎﺑﻲ ﭘﺘﺎﻧﺴﻴﻞ ﻫﺎی زﻳﻨﺘﻲ ﭘﻨﺞ ﮔﻮﻧﻪ وﺣﺸﻲ ﺑﻮﻣﺎدران، نشریه علوم باغبانی، دانشگاه فردوسی مشهد، جلد23، شماره2، ص.25-31

    37-غنی، ع.، عزیزی، م.، تهرانی فر، ع.، 1388، عکس العمل گونه های مختلف جنس بومادران(Achillea) به تنش خشکی ناشی از پلی اتیلن گلیکول در مرحله جوانه زنی، ، فصلنامه علمی-پژوهشی تحقیقات گیاهان دارویی و معطر ایران، جلد25، شماره2، ص. 261-271

     

    38-فرجی آرمان، م.، رجبی، م.، درگاهی خو، الف.، 1390، بررسی اثر تنش خشکی و شوری بر جوانه زنی بومادران کبیر (Achillea millefolium)، اولین همایش مباحث نوین در کشاورزی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه، ص. 139-156

    39-قهرمان،احمد.،1373، کوروموفیت های ایران (سیستماتیک گیاهی)، تهران مرکز نشر دانشگاهی، جلد سوم، ص. 496-551

    40- قهرمان، احمد.، 1375، فلور رنگی ایران، انتشارات موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور

    41-کریم خانی میانجی، س.، 1390،  بررسی پتانسیل گیاه پالایی مریم گلی و بومادران در پالایش خاکهای آلوده به فلزات سنگین در منطقه جنوب تهران، همایش ملی تغییر اقلیم و تاثیر آن بر کشاورزی و محیط زیست، ص. 213-240

    42-کلاوس، برند فلمار.، آذرینوش، ش.، 1377 ،  اسانس ها و طبیعت شفابخش آنها، انتشارات ققنوس، ص.11

    43- گودرزی. ا.، جعفری، ع.، 1384، بررسی تنوع ژنتیکی عملکرد و کیفیت علوفه در 80 رقم و اکوتیپ یونجه زراعی، پایان­نامه کارشناسی ارشد« اصلاح نباتات»، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بروجرد، دانشکده کشاورزی. ص. 79

     44-محمودی، ب.، 1371،  آشنایی با اسانس های معطر گیاهی و اثرات شفابخش آنها، تهران :انتشارات نوردانش، ص. 154

     

    45- مظفریان، و. 1375. فرهنگ نامهای گیاهان ایران. تهران: انتشارات فرهنگ معاصر، ص12.

    46-ﻣﺆمنی، ت.، شاهرخی، ن.، 1377،  اسانس های گیاهی و اثرات درمانی آنها، ﻣﺆسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران. ص. 149

     

    47-میر احمدی، ف.، حسندخت، م.، سفیدکن، ف.، حسنی، م.، 1391، مقایسه ترکیبهای شیمیایی  اسانس بومادران زرد(Achillea biebersteinii Afan) استان خراسان با استفاده از روشهای آماری چند متغیره، تحقیقات گیاهان دارویی و معطر ایران، جلد28، شماره1، ص. 1-13

    48- میرزا، م.، سفیدکن، ف.، احمدی، ل.، 1375، اسانس‌های طبیعی(استخراج، شناسایی کمی و کیفی، کاربرد) ، موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور.

    49-نیکخواه بهرامی، ر.، 1385، مطالعه فنولوژی گونه های Achillea filipendulina و A.millefolium در شرایط طبیعی و کاشته شده، انتشارات مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل.

     

     

    50-Awang,  D.V.C., 1998, Parthenolide: The  demise of a facile theory of feverfew activity. Journal of Herbs, Spices, Medicinal plants, vol. 5, p. 95-98

    51- Bader, A., Flamini, G., Cioni, P.L., and Morelli, I., 2003, Essential oil composition of Achille santolina L. Achillea  biebersteinii Afan.  collected in Jordan, Flavour and  Fragrance Journal, vol. 18 , p. 36-38.

    52- Baris, O., et al.,  2006,  Biological activities of the essential oil and methanol extract of Achillea biebersteiniii Afan. (Asteraceae), Turkish  Journal of Biology, vol. 30 ,p. 65–73.

     

    53- Benedek, B., Kopp, B., and Melizg, M.F., 2007, Achillea millefolium L. s.l. -- is the anti-inflammatory activity mediated by protease inhibition?

     Journal of  Ethnopharmacology, vol. 5, p. 113- 312.

    54- British herbal pharmacopoeia,  1990, .Bournemouth(Eng.)::  British Herbal Medicine Association.

     

         British Pharmaceutical  Codex, 1973, Annals of Internal Medicine, vol. 79 , p. 622-622. 55-

     

    56- Freitas ,JC., Presgrave, OA., Fingola, FF., Menezes, MA., Paumgartten, FJ., 1993,  effect of beta- myrcene on phenobarbital sleeping time, Braz J Med Biol Res, vol. 26, p. 519-23.

     

    57-Budaran, S., 1996, The merk Index, 12th ed. USA : merk & Co Ind.                              

     

    58-Burt,S.,  2004.,  Essential oils: their antibacterial  properties and  potential applications  in  foods .International Journal of Food Microbiolog, vol. 94, p. 223– 253.

     

    59-Chang SS., 1966,  Kirk-Othmar  Encyclopedia of chemial Thechnology, 5th ed,  vol.9, p. 465-469.

    60-Chevallier, A., 1996. The Encyclopedia of Medicinal Plants,  London, UK: Dorling Kindersley Publishing Inc.

    61-Connolly, J.,  DiHiH, R. A., 1991,  Dictionary of terpenoids, chapman& Hall, Aldrich chemical com pan INC, vol. 1, p. 3.

     

    62- Demirci, B. Tabanca, N. Wedge, DE. Khan, SI. Khan, IA. Aytac, Z., Baser. K., 2009, Chemical Composition and Biological Activities of Four Achillea Essential Oils from Turkey. Planta Medica,  vol. 75, p. 25-31.

    63-Dictinary of natural products, 1994, Chapman & Hall pub.

     

    64- Duke,  J.A., 1985,  Hand Book of Medicinal Herbs, Boca Raton, Florida: CRC Press.

     

    65-D.Sadyrbekov, T., Suleimenov, E. M., Tikhonova, E. V., Atazhanova, G. A., Tkachev, A. V., Adekenov, S. M., 2006,  Component composition of essential oils from four species of the genus Achillea growing in Kazakhstan, Chemistry of Natural Compounds, Vol. 42 , P. 294.

     

    66-Elaissi, A., Chraif, I., Bannour, F., Farhat, F., BenSalah, M., Chemli, R., Khouja, M.L., 2007. Contribution  to  the  qualitative  and  quantitative  study  on  seven Eucalyptus Species  Essential  oil  harvested  of   Hajeb's  layoun   Arboreta (Tunisia), Journal of  Essential oil Bearing plants, vol.10, p. 15-25.

     

     

    67-EL-Sayed, N.H., Khalifa, T.I., Ibrahim, M.T., Mabry,T.J., 2001, Constituents from Salvia triloba, Fitoterpia, vol. 12, p. 850-853.

     

    68-Ernstt, E. and Pittler, M.H. (2000). The efficacy and safety of feverfew ( Tanacetum parthenium L.): an update of a systemic review. Public Health Nutrition, vol. 3, p.509-514.

     

    69- Francesca, M., De Bernardis, F.,  Girolamo, A.,  Cassone, A., Salvatore ,G., 2006, In vivo activity of terpinen-4-ol, the main bioactive component of melaleuca alternifolia cheel (tea tree) oil against azole-susceptible and resistant human pathogenic candida species , BMC Infectious Diseases, vol. 6, p. 158.

     

    70-Fraternale, D., Giamperi, L., Bucchini, A., Ricci, D., Epifano, F., Genovese, S., Curini, M., 2005, Composition and Antifugal Activity of Essential Oil of Salvia Sclarea from Italy, Chemistry of  Natural Compounds, vol.41 , p. 604-606.

     

    71- Gilles, M.; Zhao, J.; An, M.; Agboola, S., 2010, Chemical Composition and Antimicrobial Properties of Essential Oils of three Australian Eucalyptus Species, Food Chemistry , vol. 119 , p. 731–737.

     

    72-Guenther, E., 1975, Essential oils, 2 ed, New York: Krieger publishing Co, vol. 1, p. 356.

     

    73-Huxley, A., Griffiths, M., Levy,M., 1992 , Dictionary of Gardening: The New Royal Horticultural Society, , London: Macmillan, vol. 2, p. 423-424.

     

    74- Jaimand, K. & Rezaee, M.B, 2000,  Chemical composition of the essential oils of three Achillea species, Iranian Journal of Medicinal and Aromatic Plants, vol. 5, p. 29-46.

     

    75- Khosravi Dehaghi, N., 2006 ,  Extraction and determination of compounds in essential oil of Ocimum basilicum, Ph.D, Thesis, Faculty of Pharmacy, Islamic Azad University, p. 108.

     

    76-Kianpour, V., fakhari, A., asghari, B., yousefzadi, M., 2011,  Chemical composition and antibacterial activity of the essential oil of Achillea filipendulina(asteraceae), Planta medica, p. 77-49.

     

    77- Kinoshita, K.,  sakai, H.,  Mirao, Y., 1959, Crystalline terpincol from oil of citrus Melica,  J Hoshi Yakka Diagaky kiyo, vol. 8, p. 11-13.

     

    78-Mahindru, S.N., 1992. Indian plant perfumers, New Delhi :pub Metropolitan,  p.103-104

     

    79- Clavarno, M., 1985, Examinotian of medica by means of partition chromatography in vaper phase,  IE seenz Dervin agrumaria, vol. 20, p. 107-18.

     

    80-Merck Index, 1996,  An encyclopedia of chemical, Drugs & Biologicals, 12th ed, Merck Research Laboratories, p. 1175.

     

    81- Mosayebi, M., Amin, G., Arzanivand, H., Maleki, M. and Shafaghat, A., 2008,  Effect of habitat on essential oil of Achillea filipendulina L. in Iran, Asian Journal of Plant Sciences, Asian Journal of plant Sciences , vol. 7, p. 779-781.

     

    82- Moteki, H., Hibasami, H., Yamada, Y., Katsuzaki, H., Imai, K., Komiya, T., 2002, Specific Induction of Apoptosis by 1,8-Cineole in two Human Leukemia Cell Lines, but not in a Human Stomach Cancer Cell Line, Oncology Reports, vol. 9 , p. 757–760.

     

    83-Naeini, A., Khosravi.  A., Chitsaz.  M., Shokri, H., Kamlnejad, M., 2009, Anti-Candida albicans activity of some Iranian plants used in traditional medicine, Journl of Medical Mycology, vol. 19, p. 168-172.

     

    84- Orujalian, F., Kermanshahi, R.K., 2010,  Study of phytochemical and anti-bacterial effects of Achillea eriophora DC. Essential oil by micridillution, Journal of Horticultural Science, vol.  24, p. 109-115.

    -

    86-Peana,A.T.,  Moretti, M.D.L., Juliano,C., 1999, Chemical Composition and Antimicrobial Action  of  the Essential Oils of Salvia desoleana and S. sclarea, Planta Med, vol. 65, p. 756-754.

    87- Prager, R. H., Hart , P. H., Brand , C., Carson , C. F., Riley , T.V., Fnnlay-Jones, J. J., 2000, Terpinen-4-ol, the main component of the essential oil of Melaleuca alternifolia ( tea tree oil), suppresses  inflammatory mediator production by activated human monocytes,  Inflamm Res, vol. 49, p. 619-626.

    88- Rahimmalek, M., Sayed Tabatabaei, B.E., Etemadi, N., Goli, S.A.H., Arzani, A., Zeinali, H., 2009, Essential oil variation among and within six Achillea species transferred from different ecological regions in Iran to the field conditions. Industrial Crops and Products, vol. 29, p. 348-355.

     

     89-Rasooli, I., Mirmostafa, SA., 2003, Bacterial susceptibility to and chemical composition of essential oils from Thymus kotchyanus and Thymus persicus, Journal of Agricultural Food Chemistry, vol. 51, p. 2200-2205.

    90-Reynolds, J,. 1896,  Martin Dale the Extra pharma copea, 29th ed , London : The Pharmaceutical Press, p. 724

    91- Sadeghi, G., 2003, Determination of Antibacterial Effect of Glycyrrhica Glabra on E. Coli, Salmonella Typhi, Shigella Flexneri and Shigella Sonnei. Thesis No (1249): Islamic Azad Univer Pharmacol Scien,  p. 10-99.

    92- Santos F.A., Rao V.S.N., 2000,  Antiinflammatory and antinociceptive effects of 1.8 cineole a terpenoid Oxid present in many plant essential oils, Phytotherapy Research, vol. 14, p. 240-244.

    93- Sharopova  , F.S., Setzer, W.N., 2010, Composition of the essential oil of Achillea filipendulina Lam in Tajikestan , Der pharma chemica, vol. 2, p. 134-138.

     

    94-  Sokmen, A., Jones, B.M., Erturk, M., 1999 , The in vitro antibacterial activity of Turkish medicinal plants,  Journal of  Ethnopharmacology , vol. 67, p. 79-86.

     

     

    95- Sokmen, A., Sokmen, M., Daferera, D., Polissiou, M., Candan, F., Unlu, M. Akpulat, H.A., 2004,  The in vitro antioxidant and antimicrobial activities of the essential oil and methanol extracts of Achillea biebersteini Afan. (Asteraceae), Phytotherapy Research, vol. 18 , p. 451-456.

     

    96-Susma. S., Matsmoto. K., Jpn, koka., Tokyo, JP,1986, Compounds analysis chemistry Color Enzyme-Linked Immunosorbent Assay methods, The University of Tokyo: Japan , vol. 61, p. 270-277

    97-Taylor, L.T ., 1996, Supercritical Fluid Extraction, New York:Wiley Inter Science, p. 155-158.

    98-Thomson,  R.H., 1985, Organic chemistry of natural products , Clascow& Black, vol. 3, p. 119-128.

    99- Yashphe, J., Segal, R., Breuer, A., Erdreich-Naftali, G., 1979, Antibacterial activity of Artemisia herba-alba,  J. Pharm. Sci, vol. 68, p. 924-925.


موضوع پایان نامه استخراج و تجزیه کمی و کیفی اسانس اکسشن‌ های مختلف Achillea filipendula, نمونه پایان نامه استخراج و تجزیه کمی و کیفی اسانس اکسشن‌ های مختلف Achillea filipendula, جستجوی پایان نامه استخراج و تجزیه کمی و کیفی اسانس اکسشن‌ های مختلف Achillea filipendula, فایل Word پایان نامه استخراج و تجزیه کمی و کیفی اسانس اکسشن‌ های مختلف Achillea filipendula, دانلود پایان نامه استخراج و تجزیه کمی و کیفی اسانس اکسشن‌ های مختلف Achillea filipendula, فایل PDF پایان نامه استخراج و تجزیه کمی و کیفی اسانس اکسشن‌ های مختلف Achillea filipendula, تحقیق در مورد پایان نامه استخراج و تجزیه کمی و کیفی اسانس اکسشن‌ های مختلف Achillea filipendula, مقاله در مورد پایان نامه استخراج و تجزیه کمی و کیفی اسانس اکسشن‌ های مختلف Achillea filipendula, پروژه در مورد پایان نامه استخراج و تجزیه کمی و کیفی اسانس اکسشن‌ های مختلف Achillea filipendula, پروپوزال در مورد پایان نامه استخراج و تجزیه کمی و کیفی اسانس اکسشن‌ های مختلف Achillea filipendula, تز دکترا در مورد پایان نامه استخراج و تجزیه کمی و کیفی اسانس اکسشن‌ های مختلف Achillea filipendula, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه استخراج و تجزیه کمی و کیفی اسانس اکسشن‌ های مختلف Achillea filipendula, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه استخراج و تجزیه کمی و کیفی اسانس اکسشن‌ های مختلف Achillea filipendula, پروژه درباره پایان نامه استخراج و تجزیه کمی و کیفی اسانس اکسشن‌ های مختلف Achillea filipendula, گزارش سمینار در مورد پایان نامه استخراج و تجزیه کمی و کیفی اسانس اکسشن‌ های مختلف Achillea filipendula, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه استخراج و تجزیه کمی و کیفی اسانس اکسشن‌ های مختلف Achillea filipendula, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه استخراج و تجزیه کمی و کیفی اسانس اکسشن‌ های مختلف Achillea filipendula, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه استخراج و تجزیه کمی و کیفی اسانس اکسشن‌ های مختلف Achillea filipendula, رساله دکترا در مورد پایان نامه استخراج و تجزیه کمی و کیفی اسانس اکسشن‌ های مختلف Achillea filipendula

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته علوم باغبانی گرایش گیاهان دارویی چکیده جنس Salvia متعلق به خانواده Lamiaceae است که شامل گونه­های متعددی می­باشد. در طب سنتی و در تجارت به خصوص در تولید اسانس و به عنوان چاشنی و طعم دهنده غذا، مریم گلی کبیر (Salvia sclarea L.) مورد استفاده قرار می­گیرد. محل پراکنش این گیاه، حوزه مدیترانه و ایران معرفی شده است. اسانس یا مواد ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته شیمی گرایش الی چکیده : یکی از گیاهان دارویی با ارزش، گیاه رزماری با نام علمی Rosmarinus officinalis می باشد که با طبیعت گرم و خشک، از خانواده نعناعیان، که پرورش گیاه رزماری در بیشتر نواحی ایران معمول و دارای خواص با ارزش متعددی از جمله خواص انتی اکسیدانی،ضدباکتری و ضد درد و دیابت می باشد.در این تحقیق به منظور بررسی اثرات امواج ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.Sc.) گرایش: زراعت اثر تنش خشکی و کود نیتروژن بر عملکرد و میزان اسانس بابونه آلمانی چکیده هدف از اجرای آزمایش بدست آوردن تأثیر تنش خشکی و سطوح مختلف نیتروژن بر عملکرد و میزان اسانس گیاه بابونه می باشد که با توجه به اینکه تاکنون در این منطقه و مناطق مجاور چنین تحقیقی انجام نگرفته، لذا این تحقیق از این جنبه دارای اهمیت است. آزمایش به ...

پایان‌نامه برای اخذ کارشناسی ارشد مهندسی کشاورزی- فیزیولوژی و اصلاح گیاهان دارویی چکیده: این پژوهش به منظور استخراج، شناسایی ترکیبات تشکیل دهنده و خاصیت ضدمیکروبی اسانس دو گونه مرزه‌ خوزستانی و مرزه ‌رشینگری انجام گرفت. اسانس‌گیری به روش تقطیر با آب توسط کلونجر انجام گرفت،آنالیز اسانس‌ها توسط دستگاه کاروماتوگراف گازی متصل به طیف سنج جرمی(GC/MS) مورد بررسی قرار گرفت. چهل و چهار ...

چکیده این تحقیق به منظور بررسی اثر تیمارهای مختلف کودهای آلی و شیمیایی بر ویژگی­های کمّی و کیفی گیاه دارویی مرزه تابستانه و مقدار اسانس آن به صورت آزمایش فاکتوریل و در قالب طرح پایه بلوک کاملاً تصادفی با چهار تکرار و 7 تیمار شامل: تیمار نمونه شاهد (بدون مصرف کود)، تیمار ورمی کمپوست، تیمار کود گوسفندی کاملا پوسیده شده و چهار تیمار کود شیمیایی با ترکیب عناصر اصلی ازت، فسفر و ...

پایان نامه کارشناسی‌ ارشد رشته زراعت و اصلاح نباتات گرایش زراعت چکیده به منظور بررسی اثرات عصاره دودی گیاهان و دود آئروسل بر سرعت جوانه­زنی، درصد جوانه­زنی، طول ریشه­چه، طول ساقه­چه، وزن گیاهچه، بنیه گیاهچه و نسبت ریشه­چه به ساقه­چه و همچنین برخی شاخص­های رشدی، در سه گیاه دارویی توت ­روباهی، بابونه و اکیناسه، دو آزمایش جداگانه در سال 1388، در همدان اجرا گردید.آزمایش عصاره دودی ...

پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته بهداشت و ایمنی مواد غذایی چکیده: زمینه: اسانس ها و عصاره های حاصل از گیاهان دارویی با داشتن ترکیبات ضد میکروبی، ضدسرطانی و آنتی اکسیدانی به عنوان ترکیبات دارویی جدید و طبیعی چه در زمینه بهداشت و درمان بیماری ها و چه محافظت از غذاهای خام و فرآوری شده از اهمیت خاصی برخوردار می باشند. هدف: تعیین ترکیبات شیمیایی، خواص آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی ...

پایان نامه جهت دریافت کارشناسی ارشد مهندسی شیمی چکیده : در این تحقیق سعی بر آن است که جهت رفع یکی از معضلات بزرگ در زمینه ی تولید دارو یعنی ارتقای میزان حلالیت ذرات دارو در مایعات بدن[1] با استفاده از فرایند رسوب حلال / ضد حلال و تولید رسوبی در مقیاس نانو در میکرو کانال ᴧ شکل , تاثیر غلظت سورفاکتنت بر اندازه ی نانو ذرات تولیدی و پایداری محلول سوسپانسیون مورد بررسی قرار داده شود. ...

پایان‌نامه جهت دریافت درجه دکتری داروسازی خلاصه فارسی عفونت دستگاه ادراری ((urinary tract infection-UTI، عبارت است از بروز عفونت در اثر ورود و رشد زیاد باکتری‌ها در هر قسمت از سیستم ادراری، شامل اعضای جمع آوری کننده و نگه دارنده و دفع کننده‌ی ادرار، یعنی کلیه‌ها، حالب ها، مثانه و پیشابراه. معمولاً UTI در اثر ورود باکتری‌هایی که می‌توانند در دستگاه گوارش، مهبل (واژن) یا اطراف ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته کشاورزی گرایش زراعت (M.Sc) چکیده به منظور بررسی تأثیر کودهای زیستی بر روی خصوصیات کمی و کیفی آویشن باغی در سال زراعی 1391- 1390 آزمایشی در یک گلخانه در منطقه ای از سمنان اجرا شد. این آزمایش با استفاده از فاکتوریل 3×3 بر پایه طرح بلوک کامل تصادفی در 3 تکرار اجرا شد. کودهای زیستی شامل:دو گونه قارچ Glomos fasiculatum ;Glomos mosseaو دو گونه باکتری ...

ثبت سفارش