پایان نامه خصوصیات فیتوشیمیایی و بیولوژیکی اسانس دو گونه مرزه ایرانی

word 1 MB 32448 82
1393 کارشناسی ارشد مهندسی کشاورزی و زراعت
قیمت قبل:۶۴,۴۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۶۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان‌نامه برای اخذ کارشناسی ارشد

    مهندسی کشاورزی- فیزیولوژی و اصلاح گیاهان دارویی

    چکیده:

    این پژوهش به منظور استخراج، شناسایی ترکیبات تشکیل دهنده و خاصیت ضدمیکروبی اسانس دو گونه مرزه‌ خوزستانی و مرزه ‌رشینگری انجام گرفت. اسانس‌گیری به روش تقطیر با آب توسط کلونجر انجام گرفت،آنالیز اسانس‌ها توسط دستگاه کاروماتوگراف گازی متصل به طیف سنج جرمی(GC/MS) مورد بررسی قرار گرفت. چهل و چهار ترکیب در اسانس مرزه خوزستانی شناسایی شده که در مجموع 98/99% اسانس را به خود اختصاص داد که عمده‌ترین ترکیبات شناسایی شده، کارواکرول(16/92%) است و چهل و شش ترکیب در اسانس مرزه رشینگری شناسایی شد که در مجموع 97/99%  اسانس را به خود اختصاص داد که عمده‌ترین  ترکیبات شناسایی شده کارواکرول(11/89%) است. به منظور بررسی خواص ضدمیکروبی اسانس مرزه ‌خوزستانی و مرزه ‌رشینگری بر علیه باکتری گرم منفی Escherichia coli  و مخمر Candida albicans و باکتری‌های‌گرم مثبت Staphylococcus aureus  ،Bacillus cereus  ،Staphylococcus epidermidis  آزمایشی بصورت فاکتوریل در قالب طرح کاملاً تصادفی در 3 تکرار به دو روش دیسک دیفیوژن و روش میکروبراث دایلویشن انجام شد. نتایج نشان داد که اسانس گیاه مرزه خوزستانی روی مخمر کندیدا آلبیکنس و سپس باکتری باسیلوس سرئوس و همچنین اسانس مرزه ‌رشینگری روی باکتری باسیلوس سرئوس و سپس مخمر کندیدا آلبیکنس دارای بیشترین تاثیر و روی باکتری استافیلوکوکوس اپیدرمیدیس و باکتری گرم منفی اشرشیا کلای دارای کمترین تاثیر است‌که نشان دهنده تاثیر بیشتر اسانس مرزه خوزستانی و مرزه رشینگری روی باکتری‌ های گرم مثبت و مخمر به نسبت باکتری‌ گرم منفی است.

     

     

    واژه‌های‌کلیدی: اسانس، مرزه‌خوزستانی، مرزه‌ رشینگری، خاصیت ضد میکروبی، روش دیسک دیفیوژن، روش میکرو براث دایلویشن.

    فصل اول:

    کلیات

     

    مقدمه:

            گیاهان دارویی رستنی‌هایی با تاریخچه جالب توجه و ممتاز هستند(امیدبیگی، 1384)، قدمت شناخت خواص دارویی گیاهان، شاید بیرون از حافظه تاریخ باشد. یکی از دلایل مهم این قدمت، حضور باورهای ریشه‌دار مردم سرزمین‌های مختلف درخصوص استفاده از گیاهان دارویی است(امیدبیگی، 1392). امروزه جایگاه گیاهان دارویی در سلامت جامعه به طور عام و ارزش گیاهان دارویی و معطر به طور خاص برکسی پوشیده نیست(باباخانلو و همکاران، 1377). توجه به گیاهان دارویی، بخش عمده‌ای از طب سنتی ایران را تشکیل می‌دهد و ارائه اطلاعات درست و علمی درباره پرورش، نگهداری و استفاده از آن‌ها بر پایه یافته‌های جدید، روزبه‌روز اهمیت ویژه‌ای می‌یابد(فلوک، 1384).

      گیاهان دارویی به عنوان یک منبع جاودانه برای طب مدرن تاکید مضاعفی می‌باشند(آخوندزاده، 1379)، که براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی80% از مردم یک هدر کشورهای توسعه یافته زندگی می‌کنند کم و بیش برای درمان از گیاهان دارویی استفاده می‌نمایند(مصحفی و همکاران، 1383). جمله گیاهان دارویی بسیار حائز اهمیت گیاهان خانواده نعناع هستند، که تیره نعناعیان[1] یکی از بزرگترین تیره‌های گیاهی است(زرگری، 1376). هدف از انجام پژوهش حاضر شناسایی  درصد و ترکیبات تشکیل دهنده اسانس دو گیاه مرزه خوزستانی و مرزه رشینگری و بررسی خواص بیولوژیکی اسانس دو گیاه روی باکتری‌ها‌ی Staphylococcus aureus، Staphylococcus epidermidis، Bacillus cereus، Escherichia coli و مخمر candida albicans، به منظور امکان استفاده از این گیاهان درصنایع دارویی می‌باشد.

     

     

    1-1-تاریخچه گیاهان دارویی:

    طبق برآوردها در حال حاضر 750 هزار گیاه گلدار یا دانه‌دار در زمین یافت می‌شود و تاکنون 300 هزار گیاه در جهان شناسایی شده‌اند. قاره آمریکا با دارا بودن 138 هزار گونه گیاهی از جمله منابع غنی گیاهان در جهان است و این در حالی است که قاره آسیا دارای 123 هزار گونه گیاهی است. در بین کشورهای آسیایی بیش‌ترین تعداد و تنوع گونه‌ها متعلق به کشورهای چین، اندونزی، هند، برمه، تایلند، مالزی و ایران است. ایران که یکی از هفت کشور آسیایی است، بیش‌ترین گیاهان دارویی را دارد و در سه دهه گذشته شاهد روند رو به رشد مردم در زمینه استفاده از این داروهای گیاهی و احیای طب سنتی هستیم (آیت الهی، 1389). فلور غنی ایران حدود بیش از 8000 گونه گیاهی را که 2 برابر فلورکل قاره اروپا است در برمی‌گیرد و به عنوان یک مزیت منحصر به فرد در جهان به شمار می‌آید(میرجلیلی، 1382). کشور ایران یکی از معدود وکم نظیرترین کشورهایی است که دارای شرایط آب و هوایی متنوع و خاکی ویژه است که این امر خود موجب تنوع رشدگیاهان مختلفی چون گیاهان دارویی شده است که آن را یک بانک غنی ژن می‌توان دانست(جعفری و همکاران، 1375).

     

    1-2-  تفاوت بین گیاهان دارویی، داروهای گیاهی و شیمیایی:

            در بین اکثر افراد تفاوتی بین گیاهان دارویی و داروهای گیاهی قایل نیستند، درصورتی‌که داروهای گیاهی[2] که به نام مواد موثره[3] نیز نامیده می‌شوند، داروهایی می‌باشند که از گیاه حاصل شده‌اند و حاوی ترکیبات شیمیایی می‌باشند که به صورت انفرادی یا در ترکیب با هم، در بدن انسان عمل‌کرده و از ایجاد اختلالات جلوگیری می‌کنند و سبب بازگشت سلامتی می‌گردند(اریک‌فون‌ویک و وینک، 1387). تفاوت بین گیاهان دارویی و داروهای گیاهی با داروهای شیمیایی را می توان در میزان عوارض کمتر آن‌ها برشمرد و با ظهور داروهای شیمیایی و بیولوژیک، نقش و اهمیت گیاهان دارویی در تامین سلامت بشر، در معرض فراموشی قرارگرفت، اما با گذشت زمان، استقبال از گیاهان دارویی با رشد قابل توجه‌ی روبرو شده است. به نظر می‌رسد مردم جهان از یک سری نارسای‌های طب مدرن خسته شده‌اند و به طور روز افزون به سمت داروهای گیاهی روی می‌آورند(قاسمی دهکردی و همکاران، 1380).

     

    1-2-1-  ارجحیت گیاهان دارویی:

    یکی از مشکلات بزرگی که طب جدید با وجود امتیازهای ظاهری آن نسبت به طب سنتی با خود به ارمغان آورده، مصرف روزافزون داروهای شیمیایی است که متاسفانه روزبروز شکل حادتری به خود می‌گیرد. در مورد پیامدهای این مسئله می توان به دو نکته بسیار مهم اشاره کرد:

    نخست اینکه میکروب‌ها و ویروس‌ها بر اثر مصرف مدام، بی‌رویه و گاهی بدون توجه به طریقه خاص مصرف برخی داروها، بتدریج مقاون می‌شوند؛ به این ترتیب تاثیر داروها ضعیف و حتی خنثی می‌شود و در نتیجه بیماران به افزایش مصرف و انواع قوی‌تر داروها روی می‌آورند.

    ثانیاً اگر چه استفاده از داروهای شیمیایی در درمان بیماری‌های خاصی که مورد نظر است مفید واقع می‌شود، ولی مصرف طولانی و در برخی موارد برخی مقطعی آن‌ها عوارض خاصی از خود برجا می‌گذارد که« عوارض جانبی» نامیده می‌شود و بعضاً ممکن است از خود بیماری نیز خطرناک‌تر باشد.

    البته این نکته را نیز نباید نادیده گرفت که داروهای شیمیایی عمدتاً با تقلید از فرمول داروهای گیاهی اما به صورت مصنوعی در آزمایشگاه‌های داروسازی تهیه می‌شوند، ولی اخیراً مشخص شده است در صورتی که برخی از انواع ترکیبات موجود در گیاهان که در آزمایشگاه‌ها به خالص تهیه می‌شوند، همراه با سایر ترکیبات موجود در گیاه به مصرف برسند، عوارض جانبی آن‌ها از بین می‌رود و تنها اثرات مفید آن در شخص آشکار می‌گردد(ولاگ و استودولاژ، 1387).

     

    1-3- تیره نعناعیان:

    تیره نعناعیان یکی از بزرگترین تیره‌های گیاهی است که دارای بیش از 4000 گونه و 200 جنس است، این تیره شامل گیاهان گلدار بوده و در تمام نقاط جهان به ویژه در منطقه مدیترانه انتشار دارند(تنها در مناطق قطبی شمالی و جنوبی یافت نمی‌شوند)(اﻣﻴﺪﺑﻴﮕﻲ، 1392). اغلب گیاهان این تیره تولیدکننده اسانس‌ها، ترپن‌ها و ترکیبات فنلی می‌باشند(زرگری، 1376؛ بقالیان و نقدی بادی، 1379).

    گیاهان این تیره عموماً علفی، خشبی، یک ساله، دو ساله و یا چندساله و بندرت دارای نمونه‌های پیچنده یا درختچه می‌باشند. اغلب گیاهان این تیره تولیدکننده ترپن‌ها و انواع ترکیب‌های معطر هستند که عمده این ترکیب‌ها را درغدد اپیدرمی برگ‌ها، ساقه‌ها و گل‌ها ذخیره می‌کنند. به طورمعمول گیاهان این تیره به واسطه داشتن اسانس از بوی مطبوع و گاهی تندی برخوردارند. اسانس ترشح شده نیز، معمولاً خارج از جدار سلولزی، در زیر کوتیکول جمع می‌گردد و این خود باعث می‌شود که بشره در همان ناحیه، کمی متورم جلوه نماید(زرگری، 1369). گیاهان این تیره دارای ساقه‌های چهار گوش، برگ‌های متقابل و صلیبی شکل (اﻣﻴﺪﺑﻴﮕﻲ، 1376)، معطر و بدون گوشوارک بوده و عموماً ساده‌اند بطوری که وجود برگ‌های مرکب در آن‌ها دیده نشده است(زرگری، 1369) و در مناطق گرم و خشک، برگ‌ها پوشیده از تار و کرک‌های فراوان می‌باشند. گل آذین اغلب گرزن، گل‌ها کامل نامنظم و به صورت مجتمع در قسمت فوقانی ساقه‌ها روی چرخه‌های ویژه(اﻣﻴﺪﺑﻴﮕﻲ، 1376)، پنج پر، دارای 5 گلبرگ و 5 کاسبرگ نا منظم با تقارن سطحی می‌باشند. میوه به صورت فندقه چهارتایی و محتوی دانه‌های بدون آلبومین است و از مشخصات آن این است که معمولاً محصور در کاسه گل باقی می‌ماند، بعضی از گیاهان نیز ندرتاً ممکن است میوه‌ها بصورت شفت داشته باشند.

    گونه‌های زیادی از گیاهان تیره نعناعیان، سریعاً تحت تاثیر شرایط متفاوت محیط زندگی قرار می‌گیرند مانند انواعی از آن‌ها که در دشت‌ها و اماکن مرطوب می‌رویند، اگر در محیط‌های خشک قرار گیرند، به سرعت تغییراتی از نظر سازش و تطابق با محیط حاصل می‌کنند تا مقاومت آن‌ها در مقابل تعرق، زیاد شود بطوری که برگ‌های آن‌ها پوشیده از کرک می‌گردد، یا کناره پهنک برگ‌های آن‌ها به سمت پایین خمیدگی حاصل می‌کند و یا روزنه‌ها، به حالت فرورفته در بشره باقی می‌ماند و یا ممکن است هیپودرم در آن‌ها بصورت کاملاً کلانشیمی درآید و یا برگ حالت نسبتا ضخیم و چرمی پیدا کند و حتی سطح آن ممکن است کاهش حاصل نماید به حدی که بکلی از بین برود(زرگری، 1369

    Abstract:

     

     In this research, essential oils )Eos( composition and antimicrobial activities of Satureja khuzistanica & Satureja rechingeri was investigated. The essential oils was obtained by hydro distillation using Clevenger and analyzed by gas chromatography / mass spectrometry )GC/MS(. Fourty four components were identified in S. khuzistanica essential oils. The total represented 99.98% of the oil that major compunents were identified, carvacrol )92.16%( and fourty six components were identified in S.rechingeri essential oils. The total represented 99.97% of the oil that major compunents were identified, carvacrol )89.11%(. As study of  antimicrobial effects of the essential oil of  S. khuzistanica & S. rechingeri was against one Gram-negative) Escherichia coli( and yeast )Candida albicans( and three Gram-positive )Staphylococcus aureus  , Bacillus cereus  , Staphylococcus epidermidis(, in a test based on randomized complete design  )RCD( factor with three replication at two method, micro-broth dilution and disc diffusion method. this resreach results showed more than effect  the essintial oil of S. khuzistanica on C. albicans yeast and B. cereus bacteria, also the S.rechingeri essential oils  against B. cereus bacteria and C. albicans yeast and less than effect the oil of S. khuzistanica &S. rechingeri  against S. epidermidis, E. coli bacterias that it show effective the oil of S. khuzistanica & S. rechingeri on Gram-positive bacteria and yeast instead Gram-negative bacteria.

     

     

      Keywords: Essential oil, Satureja khuzistanica , Satureja rechingeri, antibacterial, disc diffusion method, micro-broth dilution method

  • فهرست:

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                                                                  شماره صفحه

     

    فهرست شکل‌ها............................................................................................................................................................................ ذ

    فهرست نمودار‌ها........................................................................................................................................................................... ر

    فهرست جدول‌ها................................................................................................................................ ز

    چکیده ........................................................................................................................................  س

     

    فصل اول: کلیات تحقیق

    1- مقدمه:....................................................................................................................................................................................... 1

    1-1- تاریخچه گیاهان دارویی: 1

    1-2-  تفاوت بین گیاهان دارویی، داروهای گیاهی و شیمیایی: 2

    1-2-1-  ارجحیت گیاهان دارویی: 2

    1-3- تیره  نعناعیان: 3

    1-3-1- مواد موثره: 4

    1-4- جنس مرزه: 5

    1-4-1- گونه‌های موجود در ایران: 6

    1-4-2- مرزه خوزستانی: 6

    1-4-3- مرزه رشینگری: 7

    1-4-4- مواد موثره جنس مرزه: 5

    1-4-5- خواص دارویی جنس مرزه: 6

    1-5- طبقه بندی گیاهان دارویی: 8

    1-5-1- طبقه بندی براساس ماده موثره: 9

    1-5-1-1- آلکالوئیدها: 10

    1-5-1-2- گلیگوزیدها: 11

    1-5-1-3- روغن‌های فرار(اسانس‌ها): 12

    1-5-1-4- مواد تلخ: 14

    1-5-1-5- فلاون‌ها و فلاونوئیدها: 14

    1-5-1-6-موسیلاژ: 15

    1-5-1-7- ساپونین‌ها: 15

    1-5-1-8- اسید سیلیسیک: 16

    1-5-1-9- تانن‌ها: 16

    1-5-2- عملکرد و نقش متابولیت‌های ثانویه: 17

    1-6- معرفی برخی از باکتری‌های بیماری‌زای انسانی: 18

    1-6-1-  Escherichia coli : 18

    1-6-2- Staphylococcus aureus : 19

    1-6-3- Staphylococcus epidermidis : 19

    1-6-4- Bacillus cereus : 19

    1-6-5-  Candida albicans : 20

     

    فصل دوم: مروری بر پژوهش‌ها

    2-1-  مروری بر پژوهش‌های انجام شده روی مواد موثره گونه‌های مختلف مرزه: 21

    2-2-  مروری بر پژوهش‌های انجام شده روی خاصیت ضدمیکروبی گونه‎های مختلف مرزه: 22

     

    فصل سوم: مواد و روش‌ها

    1-3- مواد گیاهی:........................................................................................................................................................................... 27

    3-2- استخراج اسانس گیاه مرزه خوزستانی و مرزه رشینگری: 27

    3-3- آنالیز ترکیبات اسانس گیاه مرزه خوزستانی و مرزه رشینگری با استفاده از دستگاهGC/MS: 27

    3-4- خالص سازی میکروب‌هاو نگهداری آن‌ها: 29

    3-5- اسامی میکروارگانیزم‌های مورد آزمایش: 29

    3-6- تعیین قطر هاله عدم رشد برای مقادیر حداقل غلظت بازدارندگی و حداقل غلظت کشندگی میکروارگانیزم‌ها : 30

    3-7- تعیین حداقل غلظت بازدارندگی و حداقل غلظت کشندگی میکروارگانیزم‌ها به روش میکروبراث دایلویشن: 32

    3-8- تجزیه و تحلیل آماری: 32

     

    فصل چهارم: آنالیز و نتایج

    4-1- ترکیبات تشکیل دهنده اسانس گیاه مرزه خوزستانی: 34

    4-2- ترکیبات تشکیل دهنده اسانس گیاه مرزه رشینگری: 37

    4-3-  فعالیت ضدمیکروبی اسانس گیاه مرزه خوزستانی: 40

    4-4-  مقایسه میکروارگانیزم‌هابر مبنای قطرهاله عدم رشد تحت تاثیر اسانس گیاه مرزه خوزستانی: 40

    4-5- تجزیه واریانس‌آخرین غلظت اسانس گیاه مرزه خوزستانی در روش میکروبراث دایلویشن: 43

    . 4-6- حداقل غلظت بازدارندگی(MIC ) و حداقل غلظت کشندگی باکتری(MBC ) اسانس گیاه مرزه خوزستانی در روش میکروبراث‌دایلویشن: 43

    4-7- فعالیت ضدمیکروبی اسانس گیاه مرزه رشینگری: 44

    4-8- مقایسه میکروارگانیزم‌هابر مبنای قطرهاله عدم رشد تحت تاثیر اسانس گیاه مرزه رشینگری: 45

    4-9- تجزیه واریانس ‌آخرین غلظت اسانس گیاه مرزه رشینگری در روش میکروبراث‌دایلویشن: 48

    4-10- حداقل غلظت بازدارندگی(MIC ) و حداقل غلظت کشندگی باکتری(MBC ) اسانس گیاه مرزه رشینگری در روش میکروبراث‌دایلویشن: 48

     

     

    فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

    5-1- ترکیبات تشکیل دهنده اسانس گیاه مرزه خوزستانی و مرزه رشینگری: 50

    5-2- خاصیت ضدمیکروبی اسانس گیاه مرزه خوزستانی و مرزه رشینگری: 55

     

    نتیجه‌گیری:                                                                                                                         60                            

    پیشنهادات:                                                                                                                                       60                            

    منابع:                                                                                                                                                               88 

                                                                             

               

    منبع:

     

     

    آخوندزاده، ش. 1379. دایره‌المعارف گیاهان دارویی ایران. پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی تهران. جلد 1.

     

    آروین، آ. 1382. فیتوشیمی، خرده نگاری و بررسی اثرات ضدمیکروبی و ضدقارچی ساتوریا خوزستانیکا بومی وکشت شده، دانشکده داروسازی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، شماره پایان نامه٤٣٦٠،١٣٨٢.

     

    آیت الهی، م، 1389 . تاریخچه گیاهان دارویی در ایران.

     

    ابراهیم پور، ف، عیدی زاده، خ، 1388. گیاهان دارویی. دانشگاه پیام نور.

     

    احمدی، ش، سفیدکن، ف، باباخانلو، پ. عسگری، ف، خادمی، ک، ولیزاده، ن، کریمی فر،م،ع. 1388. مقایسه ترکیب‌های موجود در اسانس مرزه بختیاری(Satureja bachtiarica Bunge) در مراحل قبل ازگلدهی و گلدهی کامل در رویشگاه مزرعه. فصلنامه علمی-پژوهشی تحقیقات گیاهان دارویی و معطر ایران. 25(2): 159-169 .

     

    اریک فون ویک، ب، وینک، م. 1387. مهمترین گیاهان دارویی جهان. ترجمه صفایی خرم، م، جعفرنیا، س، خسروشاهی، س. مجتمع آموزشی سبز ایران.

     

    اشرفی، ج، حسن زاده، ن. 1389. اثر ضدباکتریایی اسانس مرزه و دو سم مسی در کنترل باکتری عامل سرطان طوقه مو. فصلنامه علمی-پژوهشی تحقیقات گیاهان دارویی و معطر ایران. 26(1): 1-13.

     

    اصغری، غ، ر. 1385. بیوتکنولوژی گیاهان دارویی و تولید داروهای گیاهی. چاپ اول. اصفهان: انتشارات جهاد دانشگاهی واحد اصفهان.

     

    امید بیگی، ر. 1388. رهیافت‌های تولید وفرآوری گیاهان دارویی. مشهد:  انتشارات فکر روز. جلد اول. 283

     

    امید بیگی، ر. 1384. تولید و فرآوری گیاهان دارویی. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی. جلداول.

     

    امید بیگی، ر. 1392. تولید و فرآوری گیاهان دارویی. چاپ هفتم. مشهد:  انتشارات آستان قدس رضوی. جلداول.

     

    اﻣﻴﺪ ﺑﻴﮕﻲ، ر. 1376. ﺗﻮﻟﻴﺪ و ﻓﺮآوریﮔﻴﺎﻫﺎن داروﻳﻲ. چاپ اول. مشهد: اﻧﺘﺸﺎرات آﺳﺘﺎنﻗﺪس رﺿﻮی. جلد دوم .

     

    اﻣﻴﺪ ﺑﻴﮕﻲ، ر. 1386. ﺗﻮﻟﻴﺪ و ﻓﺮآوریﮔﻴﺎﻫﺎن داروﻳﻲ. چاپ چهارم. مشهد: اﻧﺘﺸﺎرات آﺳﺘﺎنﻗﺪس رﺿﻮی. جلد دوم با بازنگری کامل .

    باباخانلو، پ، میرزا، م، سفید کن، ف، احمدی، ل، برازنده، م، م، عسگری، ف. 1377. تحقیقات گیاهان دارویی و معطر. چاپ اول. تهران: انتشارات موسسه تحقیقات جنگل‌ها ومراتع .

     

    بهروان، ج، مصفا، ف، کریمی، غ، ر، و، ایرانشاهی، م. 1386.بررسی برونتنی محافظت لکوسیتی توسط اسانس و عصاره اتانولی گیاه مرزه .Satureja hortensis L. فصلنامه گیاهان دارویی.22:64-70 .

     

    پویان، م. 1384. شناخت گیاهان دارویی. جزوه درسی.

     

    حامد موسویان، م، ت، بصیری، ش.1387.بررسی تاثیرات درجه حرارت و سرعت جریان هوا درخشک کردن صنعتی آویشن گونه برگ باریک روی مقادیرکمی اسانس استحصالی. خلاصه مقالات هجدهمین همایش ملی علوم و صنایع غذایی ایران. دانشگاه فردوسی مشهد. 225 .

     

    حیدری، ا، دخیلی رنجو، م، ذوالفقاری، م، ر.1390. بررسی تاثیر ضدمیکروبی اسانس گیاه مرزه (Satureja hortensis L) برجدایه های coli.E روده جوجه گوشتی. فصلنامه پژوهش‌های علوم گیاهی. شماره پیاپی 21 .6(1): 25-35.

     

    جعفری، م، جلیلی، ع، معصومی، ع، ا، حسین زاده، ع، ر، بابا خانلو، پ،. توکلی، ح، ا، میرزائی ندوشن، ح. 1375. کتاب سال گیاهان دارویی(توانمندی‌های کشور در زمینه گیاهان دارویی). وزارت جهاد کشاورزی( معاونت آموزش و تحقیقات، موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع). 9.

     

    جم‌زاد، ز. 1388. آویشن‌ها و مرزه‌های ایران. تهران: انتشارات موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور .

     

    داداش پور، م، رسولی، ا، رضایی، م، ب، سفیدکن، ف، تقی زاده، م، درویش علیپورآستانه، ش. 1389. کلاتینگ یون فروس، رادیکال‌زدایی نیتریک اکساید و سمیت سلولی اسانس مرزه سهند. دو ماهنامه علمی-پژوهشی دانشور پزشکی دانشگاه شاهد. 18(91): 29-36.

     

    رسولی، ا. 1374. مهارتولیدآفلاتوکسین قارچ Aspergillus parasiticus توسط روغن‌های اسانسی. مجله پژوهش وسازندگی، ویژه نامه منابع طبیعی. 3 :146.

     

    زرگری، ع. 1369. گیاهان دارویی. انتشارات دانشگاه تهران. جلد 4.

     

    سفیدکن، ف، جمزاد، ز، برازنده، م، م. 1383. اسانس Satureja bachtiarica BUNGE به عنوان منبعی غنی از کارواکرول. فصلنامه علمی-پژوهشی تحقیقاتی گیاهان دارویی و معطر ایران. 20(4): 425-439 .

    سفیدکن، ف، صادق زاده، ل، تیموری، م، عسگری، ف، احمدی، ش. 1386. بررسی اثرات ضدمیکروبی اسانس2 گونه مرزه Satureja khuzistanica JAMZAD&Satureja bachtiarica BUNGEدر دو مرحله برداشت. فصلنامه علمی-پژوهشی تحقیقات گیاهان دارویی و معطر ایران. 23(2):174-182 .

    شبکه ملی مدارس(رشد). 1393. گروه‌های عمده باکتری‌ها. (تاریخ بروز رسانی: 5خرداد1393).

    Available fromhttpdaneshnamehroshdir/mavara/

     

    شهنازی، س، خلیفی سیگارودی، ف، اجنی، ی، یزدانی، د، تقی زاد فرید، ر، اهوازی، م، عبدلی، م. 1386. بررسی ترکیبات شیمیایی وخواص ضدمیکروبی اسانس حاصل از گیاه مرزه تالشی(Saturejaintermedia C.A.May.). فصلنامه گیاهان دارویی. سال7 .دوره 1 . 25:85-92.

     

    شیرالی، ر، بابادائی سامان، ر، علیزاده، ا. 1392. بررسی ترکیبات تشکیل دهنده و خاصیت ضدمیکروبی اسانس گیاه دارویی مرزه خوزستانی Satureja khuzistanica JAMZAD. دانشگاه تربت حیدریه .

     

    صالحی سورمقی، م، ح. 1385. گیاهان دارویی وگیاه درمانی. انتشارات دنیای تغذیه. جلداول.

     

    صداقت، س. 1386. شیمی اسانس. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال. ص 163.

     

    ﺻﻔﺎﻳﻲ ﺧﺮم، م، ﺟﻌﻔﺮﻧﻴﺎ، س، ﺧﺴﺮوﺷﺎﻫﻲ، س. 1387. ﻣﻬﻢﺗﺮﻳﻦﮔﻴﺎﻫﺎن داروﻳﻲﺟﻬﺎن (ﺗﺮﺟﻤﻪ). ﻣﺠﺘﻤﻊ آﻣﻮزش ﻛﺸﺎورزی ﺳﺒﺰاﻳﺮان. 442 .

     

    صمصام شریعت، ه. 1374. پرورش و تکثیرگیاهان دارویی.80 .

     

    طوافی، م، احمدوند، ح، تمجیدی پور، ا، خلعتبری، ع، ر، دلفان، ب، بیرجندی، م. 1389. تاثیر اسانس مرزه خوزستانی(Satureja khuzestanica) بر مهار تغییرات گلومرولی در رت‌های دیابتی-نفرکتومی یک طرفه. فصلنامه علمی-پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی لرستان. 12(3)(45): 51-61.

     

    ﻓﺎﻛﺮﺑﺎﻫﺮ، ز، م. رﺿﺎﺋﻲ، ب، ﻣﻴﺮزا، م، ﻋﺒﺎس‌زاده، ب.1380. ﺑﺮرﺳﻲ ﺗﻐﻴﻴﺮات ﻛﻤﻲ وﻛﻴﻔﻲ اﺳﺎﻧﺲ ﻣﺮزه (.Satureja hortensis L) درﻃﻲ ﺗﻨﺶﺧﺸﻜﻲ در ﻣﺰرﻋﻪ. ﺗﺤﻘﻴﻘﺎت ﮔﻴﺎﻫﺎن داروﻳﻲ و ﻣﻌﻄﺮ اﻳﺮان. 7: 37-51.

     

    فتاحی، م، شکوهی، ط، هاشمی، م، ب، هدایت، م، ت، اخوتیان، ع، تمدنی، ا، کرمی، ح، مسلمی، د، ایاز، م. 1386. شناسایی مولکولی کاندیدا آلبیکنس‌های جدا شده از بیماران انکولوژی در چهار مرکز آموزشی- درمانی استان مازندران. (84-85).17(61):1-11.

     

    فلوک، ه. 1384. ترجمه توکلی صابری، م، ر، صداقت، م، ر. گیاهان دارویی. چاپ ششم. تهران: انتشارات روزبهان.

    قاسمی دهکردی، ن، مهدی طالب، ا. 1380. استخراج شناسایی و تعیین مقدار ترکیبات موجود در گیاهان دارویی شاخص اصفهان. انتشارات چوگان.

     

    قاسمی دهکردی، ن. 1381. فارماکوپه گیاهی ایران. چاپ اول. اصفهان: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاونت غذا و دارو.

    عباسی، خ، سفیدکن، ف، یمینی، ی، ا. 1384. مقایسه بازده و ترکیب‌های اسانس دو گونه مرزه Saturejarechingeri&Satureja hortensisبا استفاده از روش تقطیر و استخراج با سیال فوق بحرانی. فصلنامه پژوهشی تحقیقات گیاهان دارویی و معطر ایران. 2(3): 307-318.

     

    علیزاده، ا. 1392. گیاهان دارویی اندمیک ایران. دانشگاه آزاد اسلامی واحد استهبان. جزوه درسی.

     

    مجد، ا، نژاد ستاری، ط، خاودری نژاد، ر، ع، دوستی، ب. 1387. بررسی تغییرات کمی وکیفی ترکیبات سازنده اسانس گونه دارویی مرزه خوزستانی(Satureja khuzestanica J)در طول تکوین گیاه وخواص ضدمیکروبی اسانس آن درشرایط in vitro . مجله علوم پایه دانشگاه آزاد اسلامی(JSIAU). 18(1/70):51-60.

     

    محبوبی، م، فیض آبادی، م، م. 1388. بررسی اثر ضد میکروبی اسانس‌های آویشن، مرزنجوش، مرزه و اکالیپتوس بر باکتری‌های اشرشیاکلی، سالمونلاتیفی موریوم و قارچ‌های آسپرژیلوس نایجر و آسپرژیلوس فلاووس .فصلنامه گیاهان دارویی. 30: 36 .

     

    محمدی، ف، تبرایی، ب، داوودیان، ا، ملکی، ع، ملک نیا، ش، صادقی فرد، ن، خ، نجاتی، م، تبرایی، ت. 1390. بررسی فراوانی مقاومت دارویی ایزوله های انتروکوکوسفکالیس و انتروکوکوس فاسیوم شناسایی ژن Van A/Bدرمیان سویه های مقاوم به ونکومایسین باروشPCR دربیمارستانهای ایلام و کرمانشاه. مجله میکروب شناسی پزشکی ایران. 5(5):14-18.

     

    مرادی، ن، جوادپور، ص، کرمستجی، ا. 1390. کاهش حساسیت نسبت به ونکومایسین درStaphylococcus aureus. مجله پزشکی هرمزگان. سال پانزدهم. 15(3):169-177.

     

    مرعشیان، م. 1381. ارزیابی و مقایسه اثر اسانس کارواکرول بر درد دندان. دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی لرستان. پایان نامه.

     

    مصحفی، م، ح، مهربانی، م، ذوالحسب، ح. 1383. بررسی اثرات ضدمیکروبی عصاره‌های مریم گلی ‌آذربایجانی ‌بر شش سوش میکروبی گرم‌ مثبت و گرم منفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمان( مقاله پژوهشی). 11(2):109-118.

    معماریان، م، ملک زاده، ف، رضوی، م، ر، دخیلی، م.1390. ارزیابی اثرات ضد قارچی اسانس سه گیاه دارویی آویشن، پونه و مرزه بر روی مهار رشد اسپور و تشکیل آن و رشد سلولی قارچ آسپرژیلوی نایجر. فصلنامه یافته های زیست شناسی. 7(3): 1-9.

     

    معلم، ا، قاسمی پیر بلوطی، ع، یوسف نعنایی، ص. 1390. مطالعه میکروسکوپی میوه و دانه گرده مرزه خوزستانی (Satureja khuzistanica Jamzad). فصلنامه‌ی داروهایی گیاهی. 2(3): 193-201.

     

    مقصودلو، ی، اصغرپور، ا، آریایی، پ. 1392. اثرافزودن اسانس مرزه خوزستانی(Satureja khusestanica) بر خصوصیات باکتریایی،شیمیایی وحسی سوسیس فرانکفورتر. نشریه پژوهش و نوآوری در علوم و صنایع غذایی. 2(3): 279-294.

     

    مکی زاده تفتی، م، نقدی بادی، ح، ع، رضازاده، ش، ع، اجنی، ی، کدخدا، ز. 1389. ارزیابی خصوصیات گیاه شناسی و بازده و اجزای اسانس اکوتیپ‌های آویشن کرمانی درایران(Thymus carmanicus Jalas). فصلنامه گیاهان دارویی. 9(4(36)): 57-65.

     

    میر جلیلی، م. 1382. جایگاه اقتصادی گیاهان اسانس‌دار در جهان. مجله زیتون. 26: 156.

     

    لاهوجی، ع، میرابوالفتحی، م، کرمی اسبو، ر، ا. 1389. اثر اسانس‌های آویشن شیرازی و مرزه و مواد تیمول و کارواکرول بر Fusarium graminearum و داکسینیوالنول. بیماری‌های گیاهی. 46(1): 37-50 .

     

    نجف زاده ورزی، ح. 1386. آنتی بیوتیک‌ها وداروهای ضدمیکروب(مفاهیم بنیادی و کاربردهای بالینی). چاپ اول.اهواز: انتشارات تراوا .

     

    ولاگ، ژ، استودولا، ژ. 1382. گیاهان دارویی. ترجمه زمان س. چاپ پنجم. تهران: انتشارات ققنوس.

     

    ولاگ، ژ، استودولا، ژ. 1387. گیاهان دارویی. ترجمه زمان س. چاپ هفتم. تهران: انتشارات ققنوس.

     

    ویکی پدیا دانشنامه آزاد. 2014. اشرشیا کلی. (تاریخ بروز رسانی: 19 مارس 2014).

    Available fromhttpfa.Wikipedia.org/wiki/

     

    ویکی پدیا دانشنامه آزاد. 2013. کاندیدا آلبیکانس. (تاریخ بروز رسانی: 23ژوئیه 2013).

    Available fromhttpfa.Wikipedia.org/wiki/

     

    ویکی پدیا دانشنامه آزاد. 2014. Bacillus cereus. (تاریخ بروز رسانی: 19آوریل2014).

    Available fromhttpfa.Wikipedia.org/wiki/

     

    یزدان پناه گوهر ریزی، ل، سپهداری، ا، شریف پور، ع، شریف روحانی، م، درویش، د.1391. میزان تاثیراسانس مرزه (Satureja hortensis L.) در جلوگیری از تولید سم آفلاتوکسین در غذای آبزیان. مجله علمی شیلات ایران. 21(3):137-144.

     

    یزدان پناه گوهر ریزی، ل، مینایی، م، م، پناهی، ب، امامی فر، م، مهدیان،م. 1389. نقش ضد قارچی اسانس گیاه مرزه برAlternaria citri. مجله فن‌آوری تولیدات گیاهی.10(2):83-90.

    Abbasi, KH., Sefidkon, F., Yamini, Y. 2005 .Comparison  of oil content  and composition of two Satureja species )Satureja hortensis L.&Satureja rechingeri Jamzad (by  Hydrodistillation  and  Supercritical Fluid  Extraction SFE. Iranian  Journal  of  Medicinal  and  Aromatic Plants, 21)3:(307-318.

     

    Abdollahi, M., Salehnia, A., Mortazavi, SH., Ebrahimi, M., Shafiee, A., Fouladian, F. 2003. Antioxidant, antidiabetic, antihyperlipidemic, reproductive on stimulatory properties and safety of essential oil of satureja khuzistanica in rat invivo: an oxicopharmacological study. http://zmed.org

     

    Adiguzel, A., Ozer, H., Kilic, H., Cetin, B. 2007. Screening  of antimicrobial activity of essential oil and methanol extract of  Satureja hortensis on  food borne  bacteria and  fungi. Czech J. Food Sci, 25:81-89.

     

    Alizadeh, A., Khoshkhui, M., Javidnia, k., Firuzi, O., Tafazoil, E., Khalighi, A. 2010. Effect of fertilizer on yield, essential oil composition, total phenolic content and antioxidant activity in satureja hortensis  L. )Lamiaceae( cultivated in Iran. Journal of Medicinal Plants Research, 4)1:(33-40.

     

    Azaz, D., Demirci, F., Satil, F. 2002. Antimicrobial  activity of some Satureja essential oils. Z Naturforschc, 57)9-10:(817-821.

     

    Balasundram, N., Sundram, K., Samman, S. 2006. Phenolic Compounds  in plants and   agriindustrial by–products: Antioxidant activity, occurrence, and potential uses. Food  Chemistry, 99:191-203.

     

    Balzekovic Dimovska, D., Kakurinov, V., Hristovski, N., Stojanovski, S. 2008. Antifungal  andanti-yeast activity of Satureja hortensis L. Lamiaceae essential oil from pelagonian region. Journal of  Hygienic Engineering and Design, 113-117.

     

    Baydar, H. 2004. Antibacterial activity and composition of essential oils from origanum, Thymbra and Satureja species with commercial importance in Turkey. Food Control, 15:169 – 172.

     

    Berahou, A., Auhmani, A., Fdil, N., Benharref, A., Jana, M., Gadhi, CA. 2007. Antibacterial activity of quercus ilex bark's extracts. Journal Ethnopharmacol, 112)3:(426-429.

     

    Burt, S. 2004. Essential oils :Their antibacterial properties and potential applications in foods – a revie. International  Journal  of  Food Microbiology, 94: 223–253.

     

    Chang, LW., Yen, WJ., Huang, SC., Duh, PD. 2002. Antioxidant  activity of sesame coat. Food Chemistry, 78: 347 – 354.

     

    Cruz, T., Cabo, M., Castillo, M. 2006. Phytotherapy Res. 7: 92.

     

     

    Daferera, DJ., Ziogas, BN., Polissiou, MG. 2000. GC–MS Analysis of essential oils from  some Greek aromatic  plants and their fungitoxicity on Penicillium  digitatum. Journal of  Agricultural Food  and Chemistry, 48: 2576–2581.

     

    Damjanovic-Vratnica, B., Perovic, A., Sukovic, D., Perovic, S. 2011. Effect of vegetation cycle on chemical content and antibacterial activity of Satureja montana L. arch. Boil. Sci. Belgrade, 63)4:(1173-1179.

     

    Dalle, F., Franco, N., Lopez, J. 2000. Comparative genotyping of Candida albicans bloodstream and non-bloodstream isolates at a polymorphic microsatellite locus. J Clic Microbiol, 38: 4554-4559.

     

    Dormana, HJD., Peltoketo, A., Hiltunen, R., Tikkanen, MJ. 2003. Characterisation  of  the antioxidant properties  of  deodourised aqueous extracts  fromselected  Lamiaceae herbs. Food Chemistry, 83: 255-262.

     

    Duh, PD., Tu, YY., Yen, GC. 1999. Antioxidant  activity  of aqueous extract of harn jyur   )Chyrsanthemum morifolium Ramat( Lebensmittel–Wissenschaft  and  Technologie, 32: 269 – 277.

     

    Hashemi, SMB., Mousavi Khaneghah, A., Khoshnoudi nia, S., Mahdavian mehr, H. 2013. Marzeh Khuzistani essential oil as a natural antioxidant in canola oil under forced conditions. International Food Research Journal, 20)5:(2091-2102.

     

    Jose, MP., Iacopini, P. 2007. Food Chem. 104: 889.

     

    Karahan, ZC., Guriz, H., Agirbasli, H., Balaban, N., Gocmen, JS., Aysev, D. 2004. Genotype distribution of Candida albicans isolates by 25S intron analysis with regard Toinvasiveness. Mycoses, 47:465-469.

     

    Kordali, S., Kotan, R., Mavi, A., Cakir, A., Ala, A., Yildirim, A. 2005. Determination  of the chemical composition and antioxidant activity of the essential oil of Artemisia  dracunculus and of the antifungal and antibacterial activities of Turkish Artemisia absinthium, A. dracunculus, Artemisia santonicum and Artemisia spicigera essential oils. Journal of Agricultural and Food Chemistry, 53:9452–9458.

     

    Farsam, H., Amanlou, M., Radpour, MR., Salehinia, AN., Shafiee, A. 2004. Composition of the essential oils of wild and cultivated Satureuja khuzistanica Jamzad from Iran .Flavour and Fragrance Journal, 19:308–310.

     

    Giraffa, G. 2002. Enterococci from foods. FEMS Microbiology Reviews, 26: 163-171.

     

    Girrafa, G. 2003. Functionality of enterococci in dairy product. International Journal of Food Microbiology, 88: 215-222.

     

    Ghasemi pirbalouti, A., Moalem, E. 2013. Variation in antibacterial activity of different ecotypes of satureja khuzestanica JAMZAD, as an Iranian endemic plant. Indian Journal of Traditional Knowledge, 12)4:(623-629.

     

    Gohari, AR., Ostad, SN., Moradi, AF., Rapoli, F., Malmir, M., Tavajohi, S., Akbari, H., Saeidnia, S. 2012. Evalution  of  the cytotoxicity of spicigera and its main compounds. The  Scientific World Journal, 1-6.

     

    Gülçin, I., Küfrevioglu, ÖI., Oktay, M., Büyükokuroglu, ME. 2004. Antioxidant, antimicrobial, antiulcer and analgesic activities of nettle)Urtica dioica L(. Journal of  Ethnopharmacol, 90: 205 – 215.

     

    Güllüce, M., Sökmen, M., Daferera, D., Agar, G., Ozkan, H., Kartal,  N.,  Polissiou, M., Sökmen,  A., Sahin, F. 2003. In vitro antibacterial, antifungal and antioxidant  activities of the essential oil and methanol extracts of herbal  parts and callus cultures  of  Satureja hortensis L. Journal of Agriculture and Food Chemistry, 51)14:(3958-3965.

     

    Hazzit, M., Baaliouamer, A., Falerio, MI., Miguel, MG. 2006. Composition of the essential  oil of Thymus  and Origanum  species from Algeria and their antioxidant and antimicrobial activities. Journal of Agricultural Food Chemistry, 54)17:(6314-6321

     

    Heidari  Sureshjani, M., Tabatabaei Yazdi, F., Mortazavi, A., Shahidi,F., Alizadeh Behbahani, B. 2013. Antimicrobial effect of Satureja bachtiarica  extracts  aqueous  and  ethanolic  on Escherichio coli and staphyllococus aureus. Scientific Journal of  Biological Sciences, 2)2:(24-31.

     

    Hey, R. 2000. Volatile oil crops. Andarz  Publication. Tehran.

     

    Huycke, M . 1998. Multiple-drug resistant enterococci .The nature of the problem and an agenda for the future. Emerging Infections Diseases, 4: 239-249.

     

    Lee, SJ., Umano, K., Shibamoto, T., Lee, K. 2005. Identification  of volatile components  in basil(Ocimum basilicum L)and thyme leaves(Thymus vulgaris L) and their antioxidant properties. Food Chemistry, 91: 131-137.

     

    Lee, KG., Shibamoto, T. 2001. Antioxidant property of aroma extract isolated from clove buds)Syzygium aromaticum L(. Food Chemistry, 74: 443-448.

     

    Lokman, A. 2010. Inhibitory effect of essential oil on aflatoxin activities. African Journal of Biotechnology, 9 )17:(2474-2481.

     

    Malani, PN., Thal, L., Donabedian, SM., Robinson-Dunn, B., Kauffman, CA., Chow,  JW. 2002. Molecular analysis of vancomycin-resistant Enterococcus faecalis from Michigan hospitals during a 10-year period. Journal Antimicrob Chemother, 49:841-843.

     

    Nedyalka, V., Yanishlieva, NV., Marinova, EM., Gordon, MH., Raneva, VG. 1999. Antioxidant activityand mechanism of action of thymol and carvacrolin two lipid systems. Food Chemistry, 64: 59-66.

     

    Neslihan, D., Recep, k., Fatih, D., Fikrettin, S. 2008. Control  of Aspergillus flavus with essential oil and  methanol  extract  of  Satureja hortensis .International  Journal  of  Food Microbiology, 124: 179-182.

     

    National  committee for  clinical  laboratory  standards.  2000.  Methods  for   dilution

    antimicrobia susceptibility  tests  for  bacteria  that  grow  aerobically( 5th  ed. ) Approved

    standard, M7-A5.

     

    Pokorny, J., Yanishlieva, N., Gordon, M. 2001. Antioxidants in Food. CRC Press, 70-80.

     

    Rechinger, KH. 1982. Flora Iranica, Labiatae Akademische Druke-u. Velagsanstalt. Graz. Austria, 150:479.

     

    Sadeghi Ghotbabadi, F., Alizadeh, A., Zadebagheri, M., Kamelmanesh, MM., Shaabani, M. 2012. Phytochemical composition of the essential oil, total phenolic content, antioxidant and antimicrobial activity in Iranian Satureja sahendica bornm. At different ontogenesis conditions. Journal of  Medicinal Plants Research, 6)19:(3525-3534.

     

    Safari, M., Kamaly, A.,, Hadian, J., Farzaneh, M. 2012. Inhibition of spore development and mycelial growth of rhizopus stonoifer by essential oil of satureja richingeri from Iran. Journal of Essential Oil Research, 23: 4-10.

     

    Samadi, N., zaree, R., Bakhtiar, H., Salehnia, AN., Azimi, SH. 2010. Comparative Antibacterial Efficacy of Endemic Satureja Khuzistanica Jamzad Essential Oil, Sodium Hypochlorite and hlorhexidine Gluconate Solutions as Root Canal Irrigations. Dental Research Journal, 8)1:(28-32.

     

    Sefidkon, F., Ahmadi, SH. 2000. Essential oil satureja khuzistanica JAMZAD. Journal Essential Oil Research, 12:427-428.

     

    Sefidkon, F., Abbasi, K., Jamzad, Z., Ahmadi, S. 2005. The effect of distillation methods and stage of plant growth on the essential oil content and composition of Satureja rechingeri. Food Chem, 100:1054–1058.

     

    Sefidkon, F., Jamzad, Z. 2005. Chemical composition of the essential oil of three Iranian Satureja species S. Mutica, S. Macrantha, S. Intermedia. Food Chemistry, 91: 1-4.

     

    Saei-Dehkordi, S., Fallah, AA., Heidari-Nasirabadi, M., Moradi, M. 2012 . Chemical composition, antioxidative capacity and interactive antimicrobial potency of Satureja khuzestanica Jamzad essential oil and antimicrobial agents against selected food-related microorganisms. International Journal of Food Science & Technology, 47: 1579–1585.

     

    Smith , TL., Pearson, ML., Wilcox, KR., Cruz, C., Lancaster, MV., Robinson-Dunn, B. 1999. Emergence of vancomycin resistance in Staphylococcus aureus. Glycopeptide-intermediate staphylococcus arueus working group. N Engle J Med, 340:493-501.

     

    Skocibusic, M., Bezic, N., Dunkic, V. 2004. Phytochemical composition and antimicrobial  activities of the essential oils from Satureja subspicata Vis. Growing in Croatia, Food Chemistry, 21)6:(164.

     

    Suarez, A., Echandi, MM., Ulate, G., Ciccio, JF. 2003. Pharmacological activity of the essential oil of Satureja viminea Lamiaceae. Rev Biol Trop, 51)1:(247-252.

     

    Tabatabaei raisi, A., Khaligi, A., Kashi, A., Asnaashari, S., Bamdad mogadam, S., Delazar, A. 2007. Antioxidant activity and chemical compositions of essential oil of aerial parts of Satureja sahendica Bornm. Pharmaceutical Sciences, 3: 1-6.

     

    Teimouri, M., Baher, Z., Mirza, M. 2003. Antimicrobial activity of essential oil of Satureja laxiflora Gkoch before and after flowering. Iranian Medicinal and Aromatic plant Research, 13:49-68.

     

    Tenover, FC. 2006. Mechanisms of antimicrobial resistance in bacteria. American Journal of Infection Control, 34:3-10.

     

    Tepe, B., Donmez, E., Unlu, M., Candan, F., Daferera, D., Vardar-Unlu, G. 2004. Antimicrobial and antioxidative activities of the essential oils and methanol extracts of Salvia cryptantha montbret et aucher ex benthand Salvia multicaulis vahl. Food Chemistry, 84:519–525.

     

     


موضوع پایان نامه خصوصیات فیتوشیمیایی و بیولوژیکی اسانس دو گونه مرزه ایرانی, نمونه پایان نامه خصوصیات فیتوشیمیایی و بیولوژیکی اسانس دو گونه مرزه ایرانی, جستجوی پایان نامه خصوصیات فیتوشیمیایی و بیولوژیکی اسانس دو گونه مرزه ایرانی, فایل Word پایان نامه خصوصیات فیتوشیمیایی و بیولوژیکی اسانس دو گونه مرزه ایرانی, دانلود پایان نامه خصوصیات فیتوشیمیایی و بیولوژیکی اسانس دو گونه مرزه ایرانی, فایل PDF پایان نامه خصوصیات فیتوشیمیایی و بیولوژیکی اسانس دو گونه مرزه ایرانی, تحقیق در مورد پایان نامه خصوصیات فیتوشیمیایی و بیولوژیکی اسانس دو گونه مرزه ایرانی, مقاله در مورد پایان نامه خصوصیات فیتوشیمیایی و بیولوژیکی اسانس دو گونه مرزه ایرانی, پروژه در مورد پایان نامه خصوصیات فیتوشیمیایی و بیولوژیکی اسانس دو گونه مرزه ایرانی, پروپوزال در مورد پایان نامه خصوصیات فیتوشیمیایی و بیولوژیکی اسانس دو گونه مرزه ایرانی, تز دکترا در مورد پایان نامه خصوصیات فیتوشیمیایی و بیولوژیکی اسانس دو گونه مرزه ایرانی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه خصوصیات فیتوشیمیایی و بیولوژیکی اسانس دو گونه مرزه ایرانی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه خصوصیات فیتوشیمیایی و بیولوژیکی اسانس دو گونه مرزه ایرانی, پروژه درباره پایان نامه خصوصیات فیتوشیمیایی و بیولوژیکی اسانس دو گونه مرزه ایرانی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه خصوصیات فیتوشیمیایی و بیولوژیکی اسانس دو گونه مرزه ایرانی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه خصوصیات فیتوشیمیایی و بیولوژیکی اسانس دو گونه مرزه ایرانی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه خصوصیات فیتوشیمیایی و بیولوژیکی اسانس دو گونه مرزه ایرانی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه خصوصیات فیتوشیمیایی و بیولوژیکی اسانس دو گونه مرزه ایرانی, رساله دکترا در مورد پایان نامه خصوصیات فیتوشیمیایی و بیولوژیکی اسانس دو گونه مرزه ایرانی

پایان‌نامه جهت دریافت درجه دکتری داروسازی خلاصه فارسی عفونت دستگاه ادراری ((urinary tract infection-UTI، عبارت است از بروز عفونت در اثر ورود و رشد زیاد باکتری‌ها در هر قسمت از سیستم ادراری، شامل اعضای جمع آوری کننده و نگه دارنده و دفع کننده‌ی ادرار، یعنی کلیه‌ها، حالب ها، مثانه و پیشابراه. معمولاً UTI در اثر ورود باکتری‌هایی که می‌توانند در دستگاه گوارش، مهبل (واژن) یا اطراف ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی کشاورزی، علوم و صنایع غذایی گرایش تکنولوژی مواد غذایی چکیده هدف از این پژوهش بررسی تاثیر ضد میکروبی عصاره هسته کاکتوس به عنوان جایگزینی برای نگهدارنده‌ های شیمیایی بر ویژگی‌های شیمیایی، میکروبی و حسی سس سالاد فرانسوی بود. تیمارهای مورد آزمایش، سس فرانسوی حاوی نگهدارنده شیمیایی بنزوات سدیم (065/0% وزنی) و سوربات پتاسیم ...

پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته بهداشت و ایمنی مواد غذایی چکیده: زمینه: اسانس ها و عصاره های حاصل از گیاهان دارویی با داشتن ترکیبات ضد میکروبی، ضدسرطانی و آنتی اکسیدانی به عنوان ترکیبات دارویی جدید و طبیعی چه در زمینه بهداشت و درمان بیماری ها و چه محافظت از غذاهای خام و فرآوری شده از اهمیت خاصی برخوردار می باشند. هدف: تعیین ترکیبات شیمیایی، خواص آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.Sc.) رشته: باغبانی- گیاهان زینتی چکیده داودی با نام علمی (Dendranthema grandiflorum L.) از خانواده کلاه پرک سانان، یکی از گل­های نافرازگرا و حساس به انسداد آوندی می باشد. این مطالعه بر پایه طرح کاملا تصادفی با 10 تیمار شامل اسانس گیاهی ژرانیوم در 3 سطح (2، 6 و10 سی سی در 600 سی سی آب مقطر)، مورد در 3 سطح (2، 6 و10 سی سی در 600 سی سی آب ...

چکیده امروزه به علت مقاومت میکروارگانیسم­ها در برابر آنتی بیوتیک­ها، استفاده از گیاهان دارویی جهت دستیابی به ترکیبات جدید غلبه بر آنها، امری مهم و ضروری است. هدف از این مطالعه بررسی اثرات ضد میکروبی عصاره متانولی و آبی لیموترش در برابر باکتری ها و کپک بود. در این تحقیق ابتدا عصاره پوست لیمو به دو روش آبی و متانولی استخراج گردید. سپس غلظت­های 25/6، 5/12، 25 و 50% از عصاره­های ...

استفاده از گياهان دارويي به قدمت عمر عقلي و رشد شعور انسان است. چون امراض با پيدايش بشر متولد شده اند و اسناد چند هزار ساله موجود در تاريخ طب و داروسازي حاوي تجربيات و اطلاعات ارزشمند گياهي درماني مي

چکیده گوشت شتر مرغ که در گروه گوشت های قرمز طبقه بندی می شود، از ارزش غذایی بسیار بالایی برخورداراست، طوری که می توان گفت یکی از کم چرب ترین و سالم ترین نمونه های گوشت قرمز در دسترس است. Heracleum Persicum یا گیاه گلپر ایرانی(از خانواده Apiaceae) یکی از 10 گونه جنس هراکلوم در ایران است. پژوهش حاضر، با توجه به خواص ضدمیکروبی گیاه گلپر و همچنین فراوانی آن در کشور، به بررسی امکان ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه‌کارشناسی‌ارشد در رشته مهندسی‌علوم‌و‌صنایع غذایی گرایش: علوم و صنایع غذایی چکیده با توجه به موارد مختلف استفاده از سبزی­ها در تغذیه انسان­ها و نیز به دلیل خصوصیات طعم و مزه و مفید بودن آنها در حفظ سلامتی و تندرستی روز به روز بر اهمیت آنان افزوده می­شود. با توجه به عمر پس از برداشت اندک و آلودگی میکروبی سبزی­ها لزوم تحقیقات در این زمینه ضروری به نظر ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی کشاورزی، علوم و صنایع غذایی گرایش میکرو بیولوژی مواد غذایی چکیده تاثیر ضد میکروبی عصاره هسته سنجد به عنوان جایگزینی برای نگهدارنده‌ های شیمیایی موجود در بازار بر ویژگی‌های شیمیایی، میکروبی و حسی سس مایونز مورد بررسی قرار گرفت. اندازه گیری‌ها نشان داد که هسته سنجد حدود 9% روغن دارد. بررسی ترکیب اسیدهای چرب روغن هسته سنجد ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته بهداشت و ایمنی مواد غذایی چکیده مقدمه: در این پژوهش با توجه به خاصیت ضد­میکروبی و مقاومت بسته­های محتوی نانوذرات نقره بر پایه دی اکسید تیتانیوم در مقابل نفوذ گازها از جمله اکسیژن، تاثیر این بسته­ها بر فلور قارچی نان­های مصرفی با بسته­های پلی­اتیلن رایج مورد مقایسه قرار گرفت. این مطالعه تجربی در رابطه با افزایش زمان ماندگاری نان­های ...

ثبت سفارش