پایان نامه اندازه‌ گیری ایزوپرنالین در ادرار به روش میکرو استخراج مایع - مایع پخشی و گاز کروماتوگرافی

word 1 MB 31831 60
1393 کارشناسی ارشد مهندسی شیمی
قیمت قبل:۶۲,۲۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۱۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته شیمی (M.Sc.)

    گرایش: شیمی تجزیه

     

    چکیده

    در کار تحقیقاتی حاضر اندازه‌گیری ماده دارویی ایزوپرنالین در آب با استفاده از دستگاه کروماتوگرافی گازی با دتکتور یونیزاسیون شعله‌ ای FID)) انجام گرفت. به منظور استخراج این ترکیب از نمونه‌های آبی تکنیک میکرو استخراج مایع- مایع پخشی (DLLME) در نظر گرفته شد.

    تکنیک میکرو استخراج مایع- مایع پخشی، روشی نوین در استخراج است که با وجود سادگی و سرعت، راندمان و فاکتور تغلیظ بالایی دارد و با روش‌های مختلف آنالیز دستگاهی سازگار است. در این روش از دو حلال استخراج‌کننده و پخش کننده‌استفاده می‌گردد. در این تحقیق، از ترکیب انیدرید استیک به عنوان واکنش‌گر مشتق‌ساز استفاده شد. عملیات استخراج بر روی 5 میلی‌لیتر آب با استفاده از 5/0 میلی‌لیتر استون (حلال پخش کننده) حاوی 10 میکرولیتر کلروبنزن (حلال استخراج کننده) و 50 میکرولیتر انیدرید استیک (واکنش‌گر مشتق‌ساز) انجام شد. بر اساس نتایج به‌دست آمده، حد تشخیص روش برای اندازه‌گیری ایزوپرنالین نسبتا پایین (ppb 33/0) و محدوده خطی منحنی کالیبراسیون نیز وسیع ( ppb150-1) می‌باشد. همچنین راندمان استخراج ایزوپرنالین مورد مطالعه 90% بوده و فاکتور تغلیظ 870 می‌باشد. راندمان استخراج برای نمونه ادرار 84 % می‌باشد.

    1- مقدمه

    اندازه‌‌گیری و شناسایی گونه‌های مختلف زیستی و شیمیایی در نمونه‌‌ها و بافت‌های مختلف اهمیت بسیار زیادی در علوم و صنایع مختلف دارد که از آن جمله می‌توان به اندازه‌‌گیری مقادیر کم این گونه‌ها در نمونه‌‌های حیاتی چون سرم و پلاسمای خون انسان و یا ادرار (تشخیص بیماری‌ها، کنترل کیفیت داروها، اندازه‌گیری مواد مختلف شیمیایی برای تعیین مقدار آلاینده‌‌ها) و نیز کنترل کیفیت و ارزش مواد غذایی اشاره کرد.

    مشخص است که، هدف از تجویز دارو پیش‌گیری، کنترل یا درمان بیماری است. اما عوارض دارویی، گاهی مانع از رسیدن پزشک به این هدف می‌شود. به طوری که در پاره‌ای از موارد، وی ناگزیر دارو را قطع کرده یا آن را عوض می‌کند. گاهی عوارض دارویی به دلیل شباهت با عوارض بیماری، تشخیص و روند درمان را به بی‌راهه می کشاند. در بعضی موارد، عوارض دارویی از عوارض بیماری پیشی گرفته، سلامت یا حتی بقای بیمار را به مخاطره می‌اندازد. در مواردی هم، این عوارض با قطع دارو بهبود نیافته، به طور دایم باقی مانده یا به کندی بهبود می‌یابد.

    آمار ثبت شده عوارض دارو در سازمان بهداشت جهانی(WHO) تکان دهنده است و سالانه در جهان، مردم و دولت‌ها رقم هنگفتی را صرف درمان عوارض دارویی کرده، خسارت‌های سنگینی را متحمل می‌شوند. بیش از 70 تا 80 درصد عوارض گزارش شده، ناشی از داروهای رایج است و نه داروهای جدید. از سوی دیگر بیشتر عوارض داروها وابسته به دوز می‌باشد. به عبارتی با کنترل دوز دارو، عوارض بهتر کنترل و با افزایش دوز دارو، این عوارض تشدید می‌شود. با توجه به این واقعیت ها از یک سو و با پیشرفت علم آنالیز و تجهیزات آزمایشگاهی از سوی دیگر، سالهاست که متخصصان و محققان به اهمیت پایش[1] دارو در خون یا ادرار بیماران پی برده‌اند که سلامت بیماران را بیش از پیش حفظ کرده از عوارض و هزینه‌های درمان بکاهند.

    1-2-ایزوپرنالین [2]

    در سال‌های 1968 - 1963 در کشورهای انگلستان، اسکاتلند، ایرلند، استرالیا و نیوزیلند، اپیدمی مرگ و میر در گروهی از افراد مبتلا به آسم تحت درمان، مشاهده شد. بعدها مشخص شد که احتمالا این اتفاق به علت وجود اسپری‌های ایزوپرنالینی اتفاق افتاده که در میزان 5 برابر دوز ایزوپرنالینی که در آمریکا و کانادا مورد استفاده قرار گرفته، مصرف شده بود، چرا که در این دو کشور چنین اپیدمی را گزارش نکردند [1].

    ایزوپرنالین دارویی سمپاتیک است که مجاری کوچک هوایی در ریه‌ها (برونشیول‌ها) را گشاد می‌کند و پیام‌های الکتریکی را بهتر به قلب هدایت می‌کند. این دارو ترکیبی آدرنرژیک است که باتحریک گیرنده‌های بتا آدرنرژیک اثرات خود را اعمال می کند. تحریک گیرنده بتا دو در شش‌ها موجب شل شدن عضله صاف نایژه و تخفیف اسپاسم نایژه‌ای، افزایش ظرفیت حیاتی، کاهش حجم ذخیره‌ای و کاهش مقاومت راه‌های هوایی می‌گردد. ایزوپروترنول، موجب مهار آزادشدن هیستامین ناشی ازتحریک آنتی ژن و در هنگام آنافیلاکسی می‌شود.

    اسپری آن، برونش‌ها را گشاد می‌کند و برای درمان اسپاسم برونش ناشی از آسم، برونشیت و آمفیزم مصرف دارد. در موارد نادر به عنوان یک درمان اضطراری برای بیماریهای جدی قلب و برطرف کردن آسم شدید در داخل ورید تزریق می‌شود. از آنجا که ممکن است ضربان قلب را افزایش دهد برای اختلالات قلبی از جمله آنژین مناسب نیست. به همین دلیل به عنوان درمان در بلوک قلبی قبل از کار گذاشتن دستگاه مولد ضربان قلبی مورد استفاده است. استفاده زیاد می‌تواند موجب بی خوابی، سردرد، تحریک پذیری و در موارد شدید، ریتم‌های خطرناک قلبی شود [2-3].

    -2-1-شیمی ایزوپرنالین

    ترکیب ایزوپرنالین توسط شیوه‌ای مشابه ساخت اپی‌نفرین، سنتز می شود. برهمکنش کلرواستیل‌پیروکاتکول[1] با ترکیب ایزوپروپیل‌آمین تولید ω-ایزوپروپیل‌آمینو-4و3- دی‌هیدروکسی‌استاتوفنون[2] می‌کند. در نهایت احیای گروه کربونیل با هیدروژن توسط پالادیم روی کربن منجر به تولید ایزپرنالین می‌شود.

    (نمودار و تصاویر و جداول در فایل اصلی موجود است)

     

    حضور گروه ایزوپروپیل آمین سبب می‌شود ترکیب ایزوپرنالین را برای گیرنده‌های بتا گزینش‌پذیر می‌سازد. همچنین گروه‌های هیدروکسی کاتکول آزاد این دارو را مستعد متابولیسم آنزیمی می‌کند [5-4].

    1-2-2-اهمیت اندازه‌گیری

    اندازه‌گیری داروها نقش مهمی در کنترل کیفیت دارو ایفا کرده و تاثیر زیادی بر سلامت عمومی ایجاد می‌کند. بنابراین انتخاب یک روش ساده، حساس و سریع جهت اندازه‌گیری این ترکیبات از اهمیت زیادی برخوردار است.

    ایزوپرنالین به شکل تزریق 3-1 میلی‌لیتری حاوی mcg/mL[1] 20 ایزوپرنالین هیدروکلراید به بدن وارد می‌شود. بسیاری از عوارض جانبی این داروها در طول درمان که بدن سازگاری حاصل می کند از بین می‌روند. با وجود این، تپش قلب و درد سینه نشانه تحریک زیاد قلب است که باید فوراً برطرف شود.

     

    Abstract

    In this present work, isoprenaline determined in water samples by gas chromatography- flame ionization detection (GC- FID). In order to extract this compound from water samples dispersive liquid-liquid microextraction technique (DLLME) was applied.

    Simplicity, rapidity, high enrichment factor and high recovery are the most advantages of DLLME technique that is novel method. Tow solvents, extraction solvent and disperser solvent, are used in this method. DLLME is compatible with analytical instruments. In this study, acetic anhydride was used as derivatization reagent.

    Extraction procedure was done by using 5 mL water sample and 0.5 mL acetone (disperser solvent) contains 10 μL chlorobenzene (extraction solvent) and 50 μL acetic anhydride (derivatization reagent). Under the optimum conditions, enrichment factor and recovery were 870 and 90%, respectively.

    The linear range was 1-150 μg L-1 and limit of detections were 0.33 μg L-1. The relative standard deviations (RSDs) were in the range of 1.2% (n=7) using internal standard and were in the range of 2.8% (n=7) without internal standard. The extraction efficiency was 84% for urine samples.

     

    Keywords: dispersive liquid-liquid microextraction technique, isoprenaline, derivatization,

  • فهرست:

     

    چکیده 1

     

    فصل اول: کلیات تحقیق

    1-1- مقدمه. 3

    1-2-ایزوپرنالین. 4

    1-2-1-شیمی ایزوپرنالین. 6

    1-2-2-اهمیت اندازه‌گیری. 6

    1-3-جمع‌بندی. 9

     

    فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق و پیشینه تحقیق

    2-1- مروری بر روش‌های آنالیز ایزوپرنالین. 11

    2-2- روش‌های رایج استخراج. 11

    2-2-1-استخراج مایع- مایع. 12

    2-2-2-استخراج با فاز جامد. 12

    2-2-3- میکرو استخراج با فاز مایع. 13

    2-2-4- میکرو استخراج با فاز جامد. 14

    2-2-5-استخراج با سیال فوق بحرانی. 15

    2-2-6-استخراج با سوکسله. 16

    2-3- میکرواستخراج مایع- مایع پخشی. 16

    2-3-1- عوامل موثر بر بازده استخراج. 18

    2-3-2-کاربردهای میکرواستخراج مایع – مایع پخشی. 18

    2-3-3- اصول میکرو استخراج مایع - مایع پخشی. 19

    2-3-4-محاسبهی فاکتورهای موثر در روش میکرواستخراج مایع- مایع پخشی. 20

    2-3-5-ویژگی‌های حلال استخراج‌کننده و پخش‌کننده در DLLM.. 22

    2-3-6-سازگاری روش با تکنیک‌های دستگاهی. 22

    2-3-7-مزایا و معایب میکرو استخراج مایع – مایع پخشی. 22

    2-4- مشتق‌سازی ایزوپرنالین. 24

     

    فصل سوم: روش اجرای تحقیق

    3-1- مواد شیمیایی و تجهیزات. 27

    3-1-1-مواد شیمیایی و معرف‌ها 27

    3-1-2-تجهیزات و وسایل مورد استفاده 28

    3-2-استخراج و اندازه‌گیری ایزوپرنالین در آب. 29

    3-3-بهینه‌سازی شرایط استخراج. 30

    3-3-1- بررسی اثر نوع فاز پخش‌کننده 30

    3-3-2-بررسی اثر حجم فاز پخش‌کننده 31

    3-3-3- بررسی اثر نوع فاز استخراج‌کننده 31

    3-3-4-بررسی اثر حجم فاز استخراج کننده 32

    3-3-5- بررسی اثر مشتق‌سازی قبل و در حین استخراج. 32

    3-3-6- بررسی اثر زمان استخراج و مشتق‌سازی. 33

    3-3-7- بررسی اثر حجم واکنشگر مشتق‌ساز 33

    3-3-8- بررسی اثر درصد کربنات پتاسیم. 33

    3-3-9- بررسی اثر افزایش نمک.. 34

    3-3-10- بررسی تکرار پذیری میکرو استخراج مایع- مایع پخشی. 34

    3-3-11- محاسبه راندمان استخراج و فاکتور تغلیظ.. 34

    3-3-12-تهیه منحنی کالیبراسیون در استخراج مایع- مایع پخشی. 35

    3-4- آنالیز نمونه‌های حقیقی. 35

     

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‌ها

    4-1- بهینه‌سازی شرایط استخراج. 38

    4-1-1- بررسی اثر نوع فاز پخش‌کننده 39

    4-1-2- بررسی اثر حجم فاز پخش‌کننده 40

    4-1-3-بررسی اثر نوع فاز استخراج‌کننده 41

    4-1-4- بررسی اثر حجم فاز استخراج‌کننده 42

    4-1-5- بررسی اثر مشتق‌سازی قبل و در حین استخراج. 44

    4-1-6- اثر زمان بر کارایی استخراج. 45

    4-1-7- بررسی اثر حجم واکنشگر مشتق‌ساز 46

    4-1-8- بررسی اثر درصد کربنات پتاسیم. 47

    4-1-9-بررسی اثر افزایش نمک.. 48

    4-1-10- بررسی تکرارپذیری میکرو استخراج مایع- مایع پخشی. 50

    4-1-11- محاسبه راندمان استخراج و فاکتور تغلیظ.. 51

    4-1-12- تهیه منحنی کالیبراسیون. 51

    4-2-آنالیز نمونه‌های حقیقی. 53

     

    فصل پنجم: بحث و نتیجه‌گیری

    5-1-نتیجه‌گیری. 55

    5-2- پیشنهادات. 56

    منابع و مآخذ. 57

    چکیده انگلیسی  60

    منبع:

     

    1.Zhou, Guo-Jun. Zhang, Guo-Fang. Chen, Hong-Yuan. (2002). Development of integrated chemiluminescence flow sensor for the determination of adrenaline and isoprenaline. Analytica Chimica Acta 463.

    2.[2] A. Alwarthan, Abdulrahman. A. Al-Lohedan, Hamad. A.Issa, Zuheir. Micellar Effect Upon The Lucigenin Chemiluminescent Reaction System With Isoprenaline.

    3.[3] Rakotonirina, A. Soustre, H. (1989). Effects of Isoprenaline on Tonic Tension and Na-Ca Exchange in Frog Atrial Fibres. Gen. Physiol. Biophys, 8.

    4.[4] Mehta, Akul. (2011). Medicinal Chemistry of the Peripheral Nervous System – Adrenergics and Cholinergic their Biosynthesis. Metabolism and Structure Activity Relationships. http:/ / pharmaxchange. info/ notes/ medicinal_chemistry/ adrenergics_cholinergics. Html

    5.Malone, John F. Parvez, Masood. (1987). Crystal and molecular structure of isoprenaline, Polyhedron. Vol. 6, No. 1.

    6.[5] Solich, P. Polydorou, Ch. Koupparis, M.A. (2000). Efstathiou C.E. Automated flow-injection spectrophotometric determination of catecholamines (epinephrine and isoproterenol) in pharmaceutical formulations based on ferrous complex formation. Journal of Pharmaceutical and Biomedical Analysis. 22.

    7.Ensafi, A. Bahrami, H. Karimi-maleh, H. Mallakpour, S. (2012). Carbon Paste Electrode Prepared from Chemically Modified Multiwall Carbon Nanotubes for the Voltammetric Determination of Isoprenaline in Pharmaceutical and Urine Samples. Chinese Journal of Catalysis, 33.

    8.Solich, P. Polydorou, Ch. K. Koupparis, M.A. Efstathiou, C.E. (2000). Automated flow-injection spectrophotometric determination of catecholamines (epinephrine and isoproterenol) in pharmaceutical formulations based on ferrous complex formation. Journal of Pharmaceutical and Biomedical Analysis, 22.

    9.Korany, Mohamed. Wahbi, Abdel-Aziz. (1979). Spectrophotometric Determination of lsoprenaline Sulphate and Methyldopa Using Chloranil. Analyst, Vol. 104.

    10.Sorouraddin, M.H. Manzoori, Kargarzadeh, J.L. E. Haji Shabani, A.M. (1998). Spectrophotometric determination of some catecholamine drugs using sodium bismuthat Journal of Pharmaceutical and Biomedical Analysis, 18.

    11.Ehrhardt, J. Schwartz, J. (1978). A gas chromatography-mass spectrometry assay of Human plasma catecholamins. Ctinica Chimica Actu, 88.

    12.Saprygina, T. V. Tsoi, A. N. Kukes. V. G. (1990). determination of isoprenaline in blood plasma by hplc with electrochemical detection. Khimiko-farmatsevticheskii Zhurnal, Vol. 24, No. 9.

    13.Yamaguchi, M. Ishida, J. Yoshimura, (1998). M. Simultaneous determination of urinary catecholamines and 5-hydroxyindoleamines by high-performance liquid chromatography with fluorescence detection. Analyst. 123.

    14.Dxmhg

    15.Viviane, G. Bonifa´cio, Luiz H. Marcolino Jr. Marcos F.S. Teixeira, Orlando. (2004). Voltammetric determination of isoprenaline in pharmaceutical preparations using a copper (II) hexacyanoferrate (III) modified carbon paste electrode. Microchemical Journal 78.

    16.Keyvanfard, Mohsen. Khosravi, Vahideh. Karimi-Maleh, Hassan. Alizad, Khadijeh. Rezaei, Behzad. (2013). Voltammetric determination of 6-mercaptopurine using a multiwall carbon nanotubes paste electrode in the presence of isoprenaline as a mediator, Journal of Molecular Liquids 177.

    17.Wei, Shoulian. Songc, Guanqun. Lin, Jin-Ming. (2005). Separation and determination of norepinephrine, epinephrine and isoprinaline enantiomers by capillary electrophoresis in pharmaceutical formulation and human serum. Journal of Chromatography A, 1098.

    18.Mazloum-Ardakani, Mohammad. Naser-Sadrabadi, Abolfazl. Sheikh-Mohseni, Mohammad Ali. Naeimi, Hossein. Benvidi, Ali. Khoshro, Alireza. (2013). Oxidized multiwalled carbon nanotubes for improving the electrocatalytic activity of a Schiff base modified electrode in determination of isoprenaline. Journal of Electroanalytical Chemistry.

    19.Chen, Meifeng. Ma, Xinying. Li, Xia. (2012). Electrochemical determination of isoprenaline using a graphene-modified glassy carbon electrode. J Solid State Electrochem 16.

    20.Ensafi, Ali A. Bahrami, Hajar. Karimi-maleh, Hassan. Mallakpour, Shadpour. (2012). Carbon Paste Electrode Prepared from Chemically Modified Multiwall Carbon Nanotubes for the Voltammetric Determination of Isoprenaline in Pharmaceutical and Urine Samples, Chin. J. Catal. 33.

    21.Siva, S. Venkatesh, G. A. Sankaranarayanan, R. K. Rajendiran, N. (2012). Absorption and fluorescence spectral characteristics of norepinephrine, epinephrine, isoprenaline, methyl dopa, terbutaline and orciprenaline drugs. Physics and Chemistry of Liquids Vol. 50, No. 4.

    22.Wang, Zhouping. Zhang, Zhujun. Fua, Zhifeng. Fang, Luqiu. Luo, Wanfen. (2003). Mushroom tissue-based flow-injection fluorescence system for the determination of isoprenaline. Analytica Chimica Acta 494.

    23.A. al-warthan. Abdulrahman, A. al-tamrah, Saad. Al-AKEL, Akel A. (1994). Determination of Isoprenaline with Lucigenin Chemiluminescence Using Flow Injection Analysis. Analytical sciences. vol. 10.

    24.Zhou, Guo-Jun. Zhang, Guo-Fang. Chen, Hong-Yuan. (2002). Development of integrated chemiluminescence flow sensor for the determination of adrenaline and isoprenaline, Analytica Chimica Acta 463.

    25.1384). استخراج با حلال سریم (III) از اسید سولفوریکی. دهمین کنگره‌ی مهندسی شیمی ایران.

    26.

    27.Abdel Salam, M. Burk, R. (2008). Novel application of modified multiwalled carbon nanotubes as a solid phase extraction adsorbent for the determination of polyhalogenated organic pollutants in aqueous solution, Analytical & Bioanalytical Chem 390.

    28.Ji, Y. Liu, X. Jiang, X. Huang, H. Xu, Z. Zhang, H. Wang , C. (2009). Oxidized Multiwalled Carbon Nanotubes as an SPME Fiber Coating for Rapid LC–UV Analysis of Benzimidazole Fungicides in Water, Chromatographia 70.

    29.Ahmadi, F. Assadi, Y. S. Milani Hosseini, M. R. Rezaee, M. J. (2006). Chromatogr. A.

    30.Lambropoulon, D. A. Psillakis, E. (2004) Anal. Chim. Acta 516.

    31.Mester, Zoltan. Sturgeon, Ralph. (2005). Trace element speciation using solid phase microextraction. Spectrochimica Acta Part B 60.

    32.Santos, F. J. Jauregui, O. Pinto, F. J. Galceran, M. T. (1998) .J. Chromatogr. A 825.

    33.Grob, Robert L. (1995). Modern Practical of Gas Chromatography, John Wiley & Sons, Third Edition, New York.

    34.Zgoła-Grzes kowiak, Agnieszka. Kowiak, Tomasz Grze. (2011). Dispersive liquid-liquid microextraction, Trends in Analytical Chemistry, Vol. 30, No. 9.

    35.Farajzadeh, Mir Ali. Bahram, Morteza. Vardast, Mohammad Reza. Bamorowat, Mehdi. (2010). Dispersive liquid-liquid microextraction for the analysis of three organophosphorus pesticides in real samples by high performance liquid chromatography-ultraviolet detection and its optimization by experimental design. Microchim Acta.

    36.Pirsaheb, Meghdad. Fattahi, Nazir. Shamsipur, Mojtaba. (2013). Determination of organophosphorous pesticides in summer crops using ultrasound-assisted solvent extraction followed by dispersive liquideliquid microextraction based on the solidification of floating organic drop, Food Control 34.

    37.Ahmadi-Jouibari, Toraj. Fattahi, Nazir. Shamsipur, Mojtaba. Pirsaheb, Meghdad. (2013). Dispersive liquid–liquid microextraction followed by high-performance liquid chromatography–ultraviolet detection to determination of opium alkaloids in human plasma. Journal of Pharmaceutical and Biomedical Analysis.

    38.Saraji, Mohammad. Khalili, Malihe. (2014). Recent developments in dispersive liquid–liquid microextraction. Anal Bioanal Chem 406.

    39.Johansson, Maria. (2013). Dispersive liquid-liquid microextraction in the analysis of harmful organic compounds from environmental samples, M.Sc. thesis, University of Helsinki.

    Xiao-Huan, Zang. Qiu-Hua, Wu. Mei-Yue, Zhang. Guo-Hong, XI. Wang, Zhi. (2009). Developments of Dispersive Liquid-Liquid Microextraction Technique, Chin J Anal Chem. 37(2).

    41.Farajzadeh, Mir Ali. Seyedi, Seyed Esmaei. Safi Shalamzari, Mohammad. Bamorowat, Mehdi. Dispersive liquid–liquid microextraction using extraction solvent lighter than water, (2009). J. Sep. Sci. 32.

    42.Fattahi, Nazir. Assadi, Yaghou. (2007). Determination of chlorophenols in water samples using simultaneous dispersive liquid–liquid microextraction and derivatization followed by gas chromatography-electron-capture detection. Journal of Chromatography A, 1157.

    43.UV- Vis. نشریه زراعت و فناوری زعفران، جلد 1، شماره 1.

    44.

    Knapp, Daniel R. Handbook of Analytical Derivatization Reactions, John Wiley & 


موضوع پایان نامه اندازه‌ گیری ایزوپرنالین در ادرار به روش میکرو استخراج مایع - مایع پخشی و گاز کروماتوگرافی, نمونه پایان نامه اندازه‌ گیری ایزوپرنالین در ادرار به روش میکرو استخراج مایع - مایع پخشی و گاز کروماتوگرافی, جستجوی پایان نامه اندازه‌ گیری ایزوپرنالین در ادرار به روش میکرو استخراج مایع - مایع پخشی و گاز کروماتوگرافی, فایل Word پایان نامه اندازه‌ گیری ایزوپرنالین در ادرار به روش میکرو استخراج مایع - مایع پخشی و گاز کروماتوگرافی, دانلود پایان نامه اندازه‌ گیری ایزوپرنالین در ادرار به روش میکرو استخراج مایع - مایع پخشی و گاز کروماتوگرافی, فایل PDF پایان نامه اندازه‌ گیری ایزوپرنالین در ادرار به روش میکرو استخراج مایع - مایع پخشی و گاز کروماتوگرافی, تحقیق در مورد پایان نامه اندازه‌ گیری ایزوپرنالین در ادرار به روش میکرو استخراج مایع - مایع پخشی و گاز کروماتوگرافی, مقاله در مورد پایان نامه اندازه‌ گیری ایزوپرنالین در ادرار به روش میکرو استخراج مایع - مایع پخشی و گاز کروماتوگرافی, پروژه در مورد پایان نامه اندازه‌ گیری ایزوپرنالین در ادرار به روش میکرو استخراج مایع - مایع پخشی و گاز کروماتوگرافی, پروپوزال در مورد پایان نامه اندازه‌ گیری ایزوپرنالین در ادرار به روش میکرو استخراج مایع - مایع پخشی و گاز کروماتوگرافی, تز دکترا در مورد پایان نامه اندازه‌ گیری ایزوپرنالین در ادرار به روش میکرو استخراج مایع - مایع پخشی و گاز کروماتوگرافی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه اندازه‌ گیری ایزوپرنالین در ادرار به روش میکرو استخراج مایع - مایع پخشی و گاز کروماتوگرافی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه اندازه‌ گیری ایزوپرنالین در ادرار به روش میکرو استخراج مایع - مایع پخشی و گاز کروماتوگرافی, پروژه درباره پایان نامه اندازه‌ گیری ایزوپرنالین در ادرار به روش میکرو استخراج مایع - مایع پخشی و گاز کروماتوگرافی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه اندازه‌ گیری ایزوپرنالین در ادرار به روش میکرو استخراج مایع - مایع پخشی و گاز کروماتوگرافی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه اندازه‌ گیری ایزوپرنالین در ادرار به روش میکرو استخراج مایع - مایع پخشی و گاز کروماتوگرافی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه اندازه‌ گیری ایزوپرنالین در ادرار به روش میکرو استخراج مایع - مایع پخشی و گاز کروماتوگرافی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه اندازه‌ گیری ایزوپرنالین در ادرار به روش میکرو استخراج مایع - مایع پخشی و گاز کروماتوگرافی, رساله دکترا در مورد پایان نامه اندازه‌ گیری ایزوپرنالین در ادرار به روش میکرو استخراج مایع - مایع پخشی و گاز کروماتوگرافی

پایان‌نامه جهت دریافت درجه دکتری داروسازی خلاصه فارسی آریپیپرازول یک داروی ضد سایکوز آتیپیکال است که با ترکیبی از فعالیت آنتاگونیستی رسپتور 5-HT2A و پارشیال آگونیستی رسپتورهای5-HT1A و D2 دوپامین اثر درمانی خود را نشان می‌دهد. این دارو در درمان اسکیزوفرنی، اختلالات دو قطبی تیپ I و به عنوان درمان کمکی در افسردگی ماژور استفاده می‌شود. در مواردی که پاسخ مناسب از دارو دیده نشده، ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.Sc) گرایش: شیمی کاربردی خلاصه فارسی رالوکسیفن برای درمان سرطان پستان و نازایی وابسته به‌اولیگومنوره یا آمنوره ثانویه مصرف‌ می‌شود. رالوکسیفن درمان جدیدی است که اخیراً برای پیشگیری از پوکی استخوان ستون فقرات در دسترس قرار گرفته است. این دارو به صورت روزی یک قرص مصرف می‌گردد. از بعضی جهات این دارو شبیه استروژن عمل می‌کند، اما برخلاف آن ...

رساله دکتری رشته مهندسی شیمی چکیده با افزایش جمعیت، نیاز به منابع انرژی برای بشر نیز افزایش یافته است. دیزل به عنوان یک سوخت موثر، نیاز به سوخت مورد نیاز حمل و نقل را در جهان برآورده می‌سازد. بیودیزل که یک سوخت تجدید پذیر محسوب شده و اثرات مخرب زیست محیطی کمتری به وجود می‌آورد، از منابع گوناگونی تولید می‌شود که از آن میان می‌توان به گیاهان روغنی خوراکی نظیر روغن آفتاب گردان، ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی کشاورزی، علوم و صنایع غذایی گرایش تکنولوژی مواد غذایی چکیده هدف از این پژوهش بررسی تاثیر ضد میکروبی عصاره هسته کاکتوس به عنوان جایگزینی برای نگهدارنده‌ های شیمیایی بر ویژگی‌های شیمیایی، میکروبی و حسی سس سالاد فرانسوی بود. تیمارهای مورد آزمایش، سس فرانسوی حاوی نگهدارنده شیمیایی بنزوات سدیم (065/0% وزنی) و سوربات پتاسیم ...

خلاصه فارسی گیاه پنیرک با نام علمی مالوا نگلکتا بومی کشورهای آسیای میانه می باشد. در ایران پنیرک در مناطق مختلف از جمله استان های کردستان، آذربایجان، البرز ، تهران و خراسان می‌روید. در طب سنتی برای گیاه پنیرک فواید درمانی و کاربردهای بسیاری ازجمله کاهش دردهای ماهیچه ای و عصبی، بهبود زخم، رفع ناراحتی های دستگاه گوارش، دستگاه تنفسی و غیره ذکر شده است. تعدادی از این خواص مربوط به ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی کشاورزی، علوم و صنایع غذایی گرایش میکرو بیولوژی مواد غذایی چکیده تاثیر ضد میکروبی عصاره هسته سنجد به عنوان جایگزینی برای نگهدارنده‌ های شیمیایی موجود در بازار بر ویژگی‌های شیمیایی، میکروبی و حسی سس مایونز مورد بررسی قرار گرفت. اندازه گیری‌ها نشان داد که هسته سنجد حدود 9% روغن دارد. بررسی ترکیب اسیدهای چرب روغن هسته سنجد ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(((M.sc) گرایش: نانو فناوری پزشکی چکیده در تحقیق حاضره از خاصیت تبادل کاتیونی کلینوپتیلولایت به دلیل داشتن بار منفی درساختمان خود استفاده می شود. ارتباط موضوع این پژوهش با نانوفناوری پزشکی، به دلیل نانوحفره و متخلخل بودن کلینوپتیلولایت و سطح جذب بالای این زئولیت طبیعی می باشد. بار منفی فراوانی که به دلیل بیشتر بودن تعداد اتمهای آلومینیوم ...

پایان­نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد در مهندسی شیمی گرایش پیشرفته چکیده یک روش جدید مبتنی بر استخراج نقطه­ی ابری به منظور استخراج اورانیم از نمونه­های آبی و اندازه­گیری آن با استفاده از طیف سنجی آلفا بر پایه سوسوزنی مایع مورد بررسی قرار گرفته ­است. استخراج اورانیم از نمونه­های آبی در حضور تعدادی از سورفکتانت­ها و معرف­های کی­لیت ساز قابل دسترس با استفاده از این روش انجام ...

پایان نامه‎ی کارشناسی ارشد در رشته‎ی نانومهندسی شیمی چکیده سنتز نانو ذرات سیلیکون دی اکسید از ضایعات روغن سیلیکون با استفاده از روش تف زاد نانو ذرات دی اکسید سیلیسیوم سنتزی[1] دارای کاربردهای صنعتی فراوانی می باشد. استفاده صنعتی از این ذرات در حوزه های سنتی و نیز حوزه های جدید در حال گسترش است که به طور مستمر کاربردهای جدیدی برای آن یافت می شود.SAS در زمینه های کاتالیست، ...

چكيده در اين تحقيق يك روش ساده و كم هزينه به منظور تعيين مقدار آمانتادين در سرم با استفاده از دستگاه گاز كروماتوگراف طراحي گرديد. در اين روش از گاز حامل نيتروژن ، ستون OV17 و دتكتور FID به همرا

ثبت سفارش