پایان نامه بررسی فراوانی انسداد روده ای و عوامل مؤثر بر آن در بیماران با درد شکم به بیمارستان امام حسین

word 1 MB 32003 67
1392 کارشناسی ارشد علوم پزشکی
قیمت قبل:۶۲,۲۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۱۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه دکترای حرفه ای

     

    مقدمه: با توجه به مطالعات انجام شده شیوع علل مختلف در انسداد روده در غرب و شرق کره زمین متفاوت است و یافتن علت های شایع در شاهرود که هدف این طرح تحقیقاتی است می تواند پزشک را به سمت تشخیص بهتر سوق دهد. طی مطالعاتی که انجام شد شایع ترین علت انسداد روده در برخی کشورها انسداد در پی عمل جراحی بود که سبب ایجاد چسبندگی و در نهایت انسداد روده می شود. از علل شایع دیگر می توان بهmalignancy , Herniation  اشاره کرد.

    روش کار: در این مطالعه موردی (case series) 860 بیمار دچار درد شکمی مراجعه کننده  به بیمارستان امام حسین شاهرود دارای کرایتریهای ورود و خروج وارد مطالعه شدند. علائم بیماران، عوارض و علت انسداد روده بررسی گردید. نتایج به وسیله نرم افزار SPSS با کمک تستهای آماری آنالیز گردید.

    نتایج: از بین 860 بیمار 130 نفر (15.1 درصد) دچار انسداد روده با طیف سنی 2 تا 89 سال و میانگین سنی این بیماران برابر با 20.11 ± 40.87 سال در یک سال بررسی شدند. شایعترین علت انسداد روده در بیماران مورد بررسی چسبندگی های پس از عمل جراحی (15.4 درصد) بوده است، دیورتیکول مکل به طور معناداری در مردان بیش از زنان باعث انسداد روده شده بود (P=0.02) ، چسبندگی در زنان بیش از مردان سبب انسداد روده شده بود (P=0.001)

    نتیجه گیری: شایعترین علت انسداد روده در بین بیماران در این مطالعه چسبندگی و شایعترین علامت آن درد کرامپی شکم بود.

    کلمات کلیدی: انسداد روده، درد شکم

    1-1 پیشگفتار

    انسداد روده بیماری شایع در جوامع بشری نیست. با وجود نبود آمار دقیق در مورد میزان شیوع انسداد روده در ایران و عوارض جدی انسداد روده از نظر گانگرن روده و نیاز به رزکسیون بخشی از روده و انجام کلوستومی (استومی) و ایجاد سندرم روده کوتاه و .... دانستن علل انسداد و توجیه علائم و همچنین بررسی علل مختلف آن و شیوع هریک از این علل اهمیت می یابد. با توجه به مطالعات انجام شده شیوع علل مختلف در انسداد روده در غرب و شرق کره زمین متفاوت است و یافتن علت های شایع در شاهرود که هدف این طرح تحقیقاتی است می تواند پزشک را به سمت تشخیص بهتر سوق دهد. طی مطالعاتی که انجام شد شایع ترین علت انسداد روده در برخی کشورها انسداد در پی عمل جراحی بود که سبب ایجاد چسبندگی و در نهایت انسداد روده می شود. از علل شایع دیگر می توان بهmalignancy , Herniation  اشاره کرد.

    البته باید خاطر نشان کرد که شایع ترین علت انسداد در برخی کشورهای آسیایی Herniation بوده و بعد از آن بدخیمی و چسبندگی و نکته جالب اینکه TB رتبه چهارم را در این فهرست به خود اختصاص داده و دلیل آن هم شایع بودن این بیماری در آسیا به ویژه در ایران است. بعد اینها Intussuception , Volvulus  و بعد miscellaneous قرار گرفتند. (1) که با توجه به علل مختلف انسداد روده در نقاط جغرافیایی مختلف ذکر شده بررسی این علل در شاهرود اهمیت خود را بیشتر نشان می دهد.

    1-2 اهداف

    1-2-1 هدف کلی:

    بررسی علل انسداد روده در شاهرود

    اهداف

    بررسی شیوع هریک از علل انسداد روده

    بررسی شیوع انسداد روده در گروه های سنی مختلف

    بررسی شیوع انسداد روده در دو جنس

     

    1-3 کلیات

    1-3-1 درد شکمی

    1-3-2 ملاحظات عمومی

    درد شکمی به دلیل آسیب ارگان های داخل شکمی در ساختمان های سوماتیک جدار شکم یا بیماری های خارج روده ای ایجاد می شود. درد احشایی زمانی که اعصاب داخل روده آسیب را شناسایی می کنند بدون میلین هستند و حس درد به وسیله آنها مبهم، گنگ، با شروع کند و بدون محل مشخص است. بعضی از محرک ها مانند پریستالتیسم طبیعی و عوامل شیمیایی و اسمزی مختلف این رشته ها را تا حدی فعال می کنند و باعث احساس نسبی فعالیت های طبیعی روده ای می شوند. درد احشایی بدون توجه به نوع محرک، زمانی که مدت و شدت محرک از حد آستانه فراتر رود احساس می شود. اگر آستانه درد در درجات پایین تر فعال شود تحریکات غیر دردناک به صورت ناراحتی مبهم و در موارد شدیدتر این رشته ها درد را حس می کنند. فعالیت بیش از حد سیستم حسی در شکم ممکن است عامل بعضی از دردهای شکمی مانند درد عملکردی شکمی باشد. (2)

    درد سوماتیک بر خلاف درد احشایی در اثر آسیب جدار شکم ایجاد می شود. ساختمان های سوماتیک شامل پریتوئن جداری، فاشیا، عضلات و پوست جدار شکم است. برخلاف درد مبهم و بدون محل مشخص که از آسیب احشایی منشاء می گیرد، رشته های دریافت کننده حس سوماتیک میلین دار هستند و می توانند به سرعت تحریکات دردناک و کاملاً موضعی را منتقل کنند. هنگامی که فرآیندهای داخل شکمی گسترش می یابند و باعث التهاب یا آسیب به پریتوئن یا دیگرساختمان های سوماتیک می شوند، درد احشایی و بدون محل مشخص به درد سوماتیک و کاملاً موضعی تبدیل می شود. در آپاندیست حاد رشته های دریافت کننده حس احشایی در مراحل اولیه عفونت فعال می شوند. هنگامی که فرآیند التهابی گسترش یافته و پریتوئن جداری را درگیر می کند، درد حادتر شده و معمولاً در ربع تحتانی و راست شکم لوکالیزه می شود. این حالت را درد سوماتوپاریتال می نامند.

    درد ارجاعی حس دردناکی در یک ناحیه از بدن است که به دور از منبع واقعی درد قرار دارد. علت فیزیولوژیک این حالت فعال شدن سلول های حسی سوماتیک در طناب نخاعی است که به علت سیگنال های شدیدی که توسط رشته های عصبی آوران احشایی به همان سطح از طناب نخاع آورده می شوند به وجود می آید.محل انتشار درد بر اساس محل آسیب احشایی قابل پیش بینی است. درد احشایی قلبی به قطعات سوماتیک T1-5 در سمت چپ همراه می شود، درد معده به ناحیه اپی گاستر و خلف استرنوم و درد کبد و پانکراس به ناحیه اپی گاستر منتشر می شود. درد کیسه صفرا اغلب به ناحیه ای در پایین اسکاپولای راست منتشر می شود. راه های سوماتیک که با اعصاب آوران احشایی روده کوچک تحریک می شوند بر نواحی در دور نافی تاثیر می گذارد و ضایعه در کولون سبب درد انتشاری در ناحیه زیر ناف می شود.

    1-3-3 درد حاد شکمی

    ویژگی های تمایز دهنده: درد حاد شکمی ممکن است ناشی از یک فرآیند جدی داخل شکمی مانند آپاندیست یا انسداد روده ای باشد یا اینکه منشا آن خارج از روده مانند پنومونی لوب تحتانی یا سنگ مجاری اداری باشد. همه حملات دردهای حاد شکمی نیاز به مداخله اورژانسی ندارند. آپاندیست باید در اسرع وقت رد شود. ارزیابی باید موثر، به اندازه کافی متمرکز و سریع باشد. تنها تعداد کمی از بچه هایی که با درد حاد شکمی مراجعه می کنند واقعا نیاز به جراحی اورژانس دارند. بیمارانی که نیاز به جراحی دارند باید از مواردی که می توان آنها را به صورت محافظه کارانه کنترل کرد جدا شوند. (2

     

    Abstract

    Introduction: regard to different studies incidence of intestinal obstruction is varying in different part of the world. Intestinal obstruction has a wide spectrum of causes. Notifying intestinal obstruction`s causes and epidemiology in Iran and Shahrood city would be helpful in faster and better diagnosis and treatment processing. In some researches adhesion bands, herniation and malignancy are the most common causes of obstruction.

    Method: in a case series study, 860 patients regard to inclusion and exclusion criteria with abdominal pain who were referred to Imam Hosein hospital of Shahrood city were entered the study. Signs and symptoms, complication and causes were evaluated. Data was analyzed by SPSS software. 

    Results: from 860 patients with abdominal pain 130 individuals (15.1%) were affected by intestinal obstruction, their age spectrum was from 2 to 89 years old and its average was 20.11 ± 40.87 years. The most common cause of intestinal obstruction was adhesion bands (15.4%). Meckel `s diverticulum was significantly more observed in male (P=0.02) and adhesion band was more common in women (P=0.001). Gall stone illus has a higher incidence in female patients (P=0.005).  

    Conclusion: the most common cause of intestinal obstruction was adhesion bands and the most prevalent sign was cramps abdominal pain.

    Key words: intestinal obstruction, abdominal pain, patient

  • فهرست:

    چکیده ......................................................................................................... 1

    فصل اول:مقدمه......................................................................................... 2

    1-1 پیشگفتار............................................................................................. 3

    1-2 اهداف..................................................................................................... 3

    1-3 کلیات..................................................................................................... 4

    فصل دوم :مروری بر مقالات............................................................. 28

    2-1 بررسی متون...................................................................................... 29

    فصل سوم:روش کار................................................................................. 31

    3-1 نوع پژوهش  ................................................................................... 32

    3-6 معیارهای ورود و خروج مطالعه........................................... 32

    3-8 روش تجزیه و تحلیل داده ها و بررسی آماری ................ 33

    3-9 ملاحظات اخلاقی................................................................................. 33

    فصل چهارم:نتایج................................................................................. 34

    فصل پنجم:بحث و نتیجه‌گیری................................................................ 42

    5-1 خلاصه نتایج...................................................................................... 43

    5-2 پیشنهادات........................................................................................ 45

    فصل ششم :منابع.................................................................................... 46

    Abstract....................................................................................................... 49

     

    منبع:

     

    Jackson PG, Raiji MT. Evaluation and management of intestinal obstruction. Am Fam Physician. 2011 Jan 15;83(2):159-65.

    Fauci A, Braunwald E, KasperD,  Hauser S,  Jameson L, Hauser S, Longo D, Loscalzo J. Harrison's Principles of Internal Medicine, 18th  Edition. Philadelphia: McGraw-Hill; 2011:1489-1500

    Brunicardi F, Andersen D,  Billiar T, Dunn D, Hunter J, Matthews J, E. Pollock R.Schwartz's Principles of Surgery, 9th   Edition. Philadelphia: Elsevier; 2011:1235-1279

    Zielinski MD, Eiken PW, Bannon MP, Heller SF, Lohse CM, Huebner M, Sarr MG. Small bowel obstruction-who needs an operation? A multivariate prediction model. World J Surg. 2010 May;34(5):910-9. doi: 10.1007/s00268-010-0479-3.

    Trésallet C, Lebreton N, Royer B, Leyre P, Godiris-Petit G, Menegaux F. Improving the management of acute adhesive small bowel obstruction with CT-scan and water-soluble contrast medium: a prospective study. Dis Colon Rectum. 2009 Nov;52(11):1869-76. doi: 10.1007/DCR.0b013e3181b35c06.

    Maung AA, Johnson DC, Piper GL, Barbosa RR, Rowell SE, Bokhari F, Collins JN, Gordon JR, Ra JH, Kerwin AJ. Evaluation and management of small-bowel obstruction: an Eastern Association for the Surgery of Trauma practice management guideline. J Trauma Acute Care Surg. 2012 Nov;73(5 Suppl 4):S362-9. doi: 10.1097/TA.0b013e31827019de.

    Adesunkanmi AR, Agbakwuru EA, Badmus TA. Obstructed abdominal hernia at the Wesley Guild Hospital, Nigeria. East Afr Med J. 2000 Jan;77(1):31-3.

     

    Madziga AG, Nuhu AI. Causes and treatment outcome of mechanical bowel obstruction in north eastern Nigeria. West Afr J Med. 2008 Apr;27(2):101-5.

    Adhikari S, Hossein MZ, Das A, Mitra N, Ray U. Etiology and outcome of acute intestinal obstruction: a review of 367 patients in Eastern India. Saudi J Gastroenterol. 2010 Oct-Dec;16(4):285-7. doi: 10.4103/1319-3767.70617.

    Sinhasan SP, Puranik RB, Kulkarni MH. Abdominal tuberculosis may masquerade many diseases. Saudi J Gastroenterol. 2011 Mar-Apr;17(2):110-3. doi: 10.4103/1319-3767.77239.

    Sarraf-Yazdi S, Shapiro ML. Small bowel obstruction: the eternal dilemma of when to intervene. Scand J Surg. 2010;99(2):78-80.


موضوع پایان نامه بررسی فراوانی انسداد روده ای و عوامل مؤثر بر آن در بیماران با درد شکم به بیمارستان امام حسین, نمونه پایان نامه بررسی فراوانی انسداد روده ای و عوامل مؤثر بر آن در بیماران با درد شکم به بیمارستان امام حسین, جستجوی پایان نامه بررسی فراوانی انسداد روده ای و عوامل مؤثر بر آن در بیماران با درد شکم به بیمارستان امام حسین, فایل Word پایان نامه بررسی فراوانی انسداد روده ای و عوامل مؤثر بر آن در بیماران با درد شکم به بیمارستان امام حسین, دانلود پایان نامه بررسی فراوانی انسداد روده ای و عوامل مؤثر بر آن در بیماران با درد شکم به بیمارستان امام حسین, فایل PDF پایان نامه بررسی فراوانی انسداد روده ای و عوامل مؤثر بر آن در بیماران با درد شکم به بیمارستان امام حسین, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی فراوانی انسداد روده ای و عوامل مؤثر بر آن در بیماران با درد شکم به بیمارستان امام حسین, مقاله در مورد پایان نامه بررسی فراوانی انسداد روده ای و عوامل مؤثر بر آن در بیماران با درد شکم به بیمارستان امام حسین, پروژه در مورد پایان نامه بررسی فراوانی انسداد روده ای و عوامل مؤثر بر آن در بیماران با درد شکم به بیمارستان امام حسین, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی فراوانی انسداد روده ای و عوامل مؤثر بر آن در بیماران با درد شکم به بیمارستان امام حسین, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی فراوانی انسداد روده ای و عوامل مؤثر بر آن در بیماران با درد شکم به بیمارستان امام حسین, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی فراوانی انسداد روده ای و عوامل مؤثر بر آن در بیماران با درد شکم به بیمارستان امام حسین, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی فراوانی انسداد روده ای و عوامل مؤثر بر آن در بیماران با درد شکم به بیمارستان امام حسین, پروژه درباره پایان نامه بررسی فراوانی انسداد روده ای و عوامل مؤثر بر آن در بیماران با درد شکم به بیمارستان امام حسین, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی فراوانی انسداد روده ای و عوامل مؤثر بر آن در بیماران با درد شکم به بیمارستان امام حسین, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی فراوانی انسداد روده ای و عوامل مؤثر بر آن در بیماران با درد شکم به بیمارستان امام حسین, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی فراوانی انسداد روده ای و عوامل مؤثر بر آن در بیماران با درد شکم به بیمارستان امام حسین, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی فراوانی انسداد روده ای و عوامل مؤثر بر آن در بیماران با درد شکم به بیمارستان امام حسین, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی فراوانی انسداد روده ای و عوامل مؤثر بر آن در بیماران با درد شکم به بیمارستان امام حسین

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: تربیت بدنی گرایش: فیزیولوژی ورزشی زنان مبتلا به کمردرد های شغلی می باشد.جامعه آماری تحقیق حاضر، زنان شاغل مبتلابه کمردردر شهررشت بوده است که از این میان 50 نفر به طور تصادفی انتخاب گردیدندودر دو گروه تجربی یوگا و ماساژ و یک گروه کنترل تقسیم شدند، و به مدت 6 هفته و هفته ای 2 جلسه تحت برنامه تمرینی یوگا و ماساژ قرار گرفتند . متغیر ...

پایان نامه : جهت دریافت درجه دکترای تخصصی در رشته جراحی عمومی مسئله بیماری کیست هیداتید از بیماری های مشترک انسان و حیوان است که در اثر اکینوکوکوس گرانولوزیس ایجاد می شود.(1) این بیماری در مناطقی که حیواناتی مثل گوسفند و سگ سانان بیشتر باشند نظیر ایران –ترکیه – کشورهای مدیترانه ای و خاورمیانه – آمریکای جنوبی و نیوزیلند و استرالیا بیشتر دیده می شود (2). بیشترین بروز ان در اورگوئه ...

پایان نامه : پایان نامه جهت دریافت درجه دکترای تخصصی در رشته کودکان چکیده فارسی عنوان : مقایسه اثر سفکسیم و آزیترومایسین بر دیسانتری اطفال مقدمه : اسهال بصورت دفع مدفوع آبکی بیشتر یا مساوی 3 بار در طول 24 ساعت تعریف می‌شود. اسهال عفونی بصورت اسهال ناشی از یک میکروارگانیسم عفونی است که شیگلا مهمترین عامل مسبب آن شناخته شده است. شیگلوز در کودکان ممکن است با میرایی بالا و حتی مرگ ...

پایان نامه جهت دریافت درجه دکترای حرفه‌ای در رشته پزشکی چکیده فارسی عنوان : مقایسه فراوانی اختلال وسواس فکری– عملی در کودکان مبتلا و غیر مبتلا به یبوست عملکردی مراجعه کننده به درمانگاه اطفال بیمارستان امیرکبیر در سال 1393 مقدمه : یبوست در دوران کودکی مشکل شایعی است که به دلیل بروز علائمی چون تاخیر در دفع مدفوع، سختی دفع و بی‌اختیاری مدفوع ناشی از بوجود آمدن و احتباس توده های ...

(کارشناسی ارشد تربیت بدنی (آسیب شناسی و حرکات اصلاحی) اثر تمرینات یوگا و ثبات مرکزی بر تعادل و ناهنجاری قامت زنان مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس چکیده مقدمه: مولتیپل اسکلروزیس شایع ترین بیماری نورولوژی پیش رونده در جوانان بالغ می باشد. این بیماری باعث تخریب میلین در آکسون های عصبی شده وباعث ضایعات عملکردی می شود. یکی از مناطق مهم درگیر درMS مخچه می باشد. مشکل در این ساختار باعث ...

کارشناسی ارشد تربیت بدنی (آسیب شناسی و حرکات اصلاحی) چکیده مقدمه: مولتیپل اسکلروزیس شایع ترین بیماری نورولوژی پیش رونده در جوانان بالغ می باشد. این بیماری باعث تخریب میلین در آکسون های عصبی شده وباعث ضایعات عملکردی می شود. یکی از مناطق مهم درگیر درMS مخچه می باشد. مشکل در این ساختار باعث ایجاد اختلال در تعادل و غیره می شود که به تبع آن کیفیت زندگی کاهش می یابد. بنابراین استفاده ...

پایان نامه ی کارشناسی ارشد رشته ی تربیت بدنی و علوم ورزشی گرایش فیزیولوژی ورزشی چکیده هدف از تحقیق حاضر مقایسه­ی تاثیر تمرینات یوگا و ایروبیک بر برخی عوامل فیزولوژیکی و آمادگی جسمانی زنان غیر ورزشکار بود. 30 نفر از زنان غیر ورزشکار شهرستان میبد (سن: 98/4 ± 53/26 سال، قد: 35/5 ± 67/159 سانتی­متر، وزن: 94/14 ± 66/72 کیلوگرم، شاخص توده بدنی: 82/5 ± 52/28 2(متر)/کیلوگرم) به صورت ...

گزارش نهایی طرح تحقیقاتی چکیده مقدمه: تشخیص به موقع و دقیق به عنوان اولین قدم در درمان سنگ های ادراری بسیار پراهمیت است.لذا بر آن شدیم تا روش جدید (Computed Tomography of Kidney,Ureter And Bladder) CT KUB را با روش مرسوم تشخیص سنگIVP (Intravenus Pyelography) مقایسه کنیم. مواد و روش کار: بیمارانی که در طول مدت 1.5 ساله مطالعه بر اساس صلاحدید اورولوژیست به علت رنال کولیک نیاز به ...

پایان­نامه کارشناسی ارشد در رشته­ی مهندسی شیمی چکیده مطالعه آزمایشگاهی حذف کادمیوم از آب آشامیدنی در این پژوهش فرایند حذف کادمیوم از آب آشامیدنی به روش همرسوبی کربنات کلسیم مطالعه شد. امروزه آلودگی آب­های طبیعی با فلزات سنگین، به دلیل اثرات مخربی که بر موجودات زنده می­گذارد موجب نگرانی بسیاری از کشورهای جهان شده است. کادمیوم از طریق فاضلاب­ها و فرسایش سنگ­های معدنی و پساب­های ...

پایان نامه جهت اخذ درجه دکترای رشته دندان پزشکی چکیده: مقدمه و هدف: یکی از مهم­ترین تنش­های شغلی که ممکن است دندانپزشکان در حرفه خود با آن مواجه شوند شکایت بیمار است. هدف از این مطالعه ارائه تصویری از قصورهای دندانپزشکی در شهر مشهد می باشد. مواد و روش کار: پرونده شکایات رسیده به سازمان نظام­پزشکی مشهد از دندانپزشکان در سالهای 90-80 که مقصر­بودن یا نبودن دندانپزشک در آن مشخص ...

ثبت سفارش